van Antw. en door zijne aanhoudende verdediging van het nationalisme in de toonkunst en het schrijven van eigenaardige vaderl. muziekw., als: Lucifer, De Schelde, De Oorlog, enz., is meester Peter Benoit de erkende hoofdman geworden der Vlaamsche muzikale beweging. Ter verdediging der nationale kunstbegrippen hield hij in verschillende steden voordrachten en schreef hij brieven en artikels in De Eendracht, Le guide musical, L'art universel, De Vlaamsche Kunstbode, De Zweep, De Nederlandsche Dicht- en Kunsthalle, enz.
Zijne afzonderlijk verschenen schriften in de Nederl. taal zijn: De Vlaamsche Muziekschool van Antw., hare inrichting en strekking, 1873; Een broederband tusschen de Kunstenaars van Noord en Zuid, 1875; Verhandeling over de nationale toonkunde, 1875 en 1877, 2 dln.; De oorsprong van het Cosmopolitisme in de Muziek, 1876; De musikale opvoeding en opleiding in België, 1876; Het Droombeeld eener muzikale wereldkunst, 1876; Het Cosmopolitisme in de muziek, 1876; Conservatoriums en Muziekscholen, 1877; De Patriarchen der muzikale beweging in België (1820-1870.) Onze hedendaagsche nationale muziekbeweging (1866-1878), 1878; Over Schijn en Blijk in onze muzikale Vlaamsche Beweging, 1878; Onze nationale muziekbeweging op dramatisch gebied, 1879; Een Konink. Vlaamsch Conservatorium te Antw., 1879; Onze Nieuwjaarwensch op muziekaal gebied, 1881; Onze Nederl. muzikale Eenheid, 1884; Brieven over Noord-Nederl., 1884, allen te Antwerpen verschenen.