wordt. De tegenstelling
tussen de twee vrienden vindt men op pag. 74 geformuleerd in één zin:
‘Bernard springt op als Savonarola, Henri blijft zitten als Montaigne.’ Of, zoals
Henri zelf het uitdrukt (pag. 159): ‘Gij bekeert mij en ik plaag U.’
Dit contrast Savonarola-Montaigne, bekeren-plagen, geloofsijver-avonturierschap
(houdingen tegenover het leven, waartussen in de vorm van een anders
onverklaarbare vriend-schap toch een zekere ondergrondse verwantschap bestaat)
is de eigenlijke inzet van de roman.
Men wordt, al lezende, steeds benieuwder naar de ‘oplossing’, die Walschap
ditmaal zal geven; niet zozeer, omdat men de roman zonder ‘oplossing’ niet zou
kunnen waarderen, als wel, omdat Walschap tegelijk èn de
vulgaire kanten van Henrikens avonturierschap en zijn sympathie voor dit wezen
zonder moraal laat uitkomen. De ‘oplossing’ is ditmaal wel een zeer merkwaardige
synthese van deze beide opvattingen: Walschap besluit zijn roman met een happy
ending! ‘Alles komt terecht’, zoals Dolfken, Henri's pleegvader, placht te
zeggen; Henri, het experimenteren zat en zich steeds meer gebonden voelend aan
Irma, de vrouw die hij liet zitten, en aan Vlaanderen, het land dat hij ook liet
zitten door in den vreemde te gaan dolen... Henri keert na jaren terug om met
vrouw en kind te gaan samenleven, ‘glimlachend naar de lieve smeerlapjes van
menschen’. Op het eind bakt hij zijn vriend Bernard nog een onschuldige poets,
door met Irma onder zijn dak te logeren; Savonarola wordt blijspelfiguur. ...
Ook dit slot is niet bepaald overtuigend, maar het heeft véél charme, omdat het
door Walschap opzettelijk in de comedietoon is geschreven. ‘Wij uit het
gehucht’, die de lezer dit verhaal hebben verteld, en er zo nu en dan ‘onze’
ironische commentaren op gaven, ‘wij van Vlaanderen’, die in dit schoone land
‘kunnen discuteeren, vechten, bidden, zondigen, kinderen krijgen, wegloopen en
terugkomen, drinken, leven, leven, leven (en alles komt terecht)’, wij krijgen
tenslotte ditmaal allen onze zin, doordat Henri en Irma trouwen en lange jaren
gelukkig zijn; de historie, die begon als een historie van primi-