Franz Kafka en Max Brod
Max Brod: Franz Kafka, Eine
Biographie
Deze biographie van Franz Kafka, geschreven door een zijner intiemste vrienden,
zullen velen met mij, die Kafka bewonderen als een van de belangrijkste
schrijvers der laatste decenniën, met een zekere spanning hebben tegemoetgezien.
Immers: er is nog veel op te helderen over deze auteur, wiens werken soms de
indruk maken uit de lucht te zijn gevallen, als een wonder te zijn ontstaan.
Kafka leeft zo sterk in zijn boeken, dat men zijn leven onwillekeurig
vereenzelvigt met het autobiographische droomleven van zijn held K, of ‘Karl’.
Maar er was natuurlijk ook een andere Kafka, die zich in de autobiographieën
trachtte te verweren tegen de ervaringen van zijn dagleven; hem leert men in de
werken slechts door tekenen kennen en zijn lotgevallen verdwijnen in het licht
van die voortdurende obsessie, van die even voortdurende helderheid en van die
wonderlijke droomhumor, die Kafka als een volstrekt persoonlijk instrument
hanteert.
Daarom is de biographie van Max Brod een aanvulling tot die kennis van Kafka's
leven, die reeds door het feit van de eens tussen deze twee mensen bestaande
vriendschapsrelaties van belang is. Maar in één opzicht stelt dit conscientieuze
werk van Brod toch teleur: het openbaart n.l. in hoofdzaak slechts de ‘waarheid’
over Kafka, die deze ons in zijn proza reeds duidelijker en met meer genie had
onthuld.
Dat kan Brod dus niet helpen; hij heeft zorgvuldig alles, wat hij aan materiaal
over zijn vriend kon verzamelen, bijeengebracht en er zijn conclusies uit
getrokken, zoals dat een goed biograaf met verantwoordelijkheidsgevoel past;
maar het voornaamste resultaat van zijn bemoeiingen is, dat men steeds helderder
de autobiographische genialiteit van Kafka gaat bevroeden, die door droomtekenen
over zichzelf met een volledigheid en intensiteit wist te spreken, waaraan niet
veel meer