Vaderlandartikelen 1939
(2009)–Menno ter Braak– Auteursrechtelijk beschermd
Een van de belangrijkste figuren der Keltische renaissance
| |
De dramatische kunstenaarAls tooneelschrijver debuteerde Yeats met het reeds genoemde ‘The Comtess Cathleen’ en ‘The Land of Hearts Desire’; het laatste stuk werd in 1894 te Londen gespeeld. Yeats wilde een Iersche dramatiek in het leven roepen en stichtte daarom het tijdschrift Samhain (Alle-Zielen); later werd hij medeoprichter van het Iersche Nationale Theater, dat hij met Synge leidde. In 1904 werden zijn tooneelstukken bijeengebracht onder den titel ‘Plays for an Irish Theatre’. Yeats' tooneel is evenzeer doortrokken van den geest der mystiek als poëzie; hij is in dit opzicht de antipode van zijn landgenoot Shaw, maar beiden hebben toch weer gemeen, dat zij niet in de eerste plaats dramatische conflicten willen scheppen, aangezien hun bedoelingen op een ander gebied liggen dan dat van het ‘zuivere’ tooneel. Bij Yeats is de dramatische wereld zoo als de mysticus en ziener haar waarneemt; daarom speelt de nar een groote rol in zijn stukken, want de mysticus is in de oogen der menschen een nar. In het stuk ‘The King's Threshold’ wordt de nar zelfs de goddelijke dichter. Ook het maskerspel trok Yeats aan, zooals blijkt uit zijn ‘Four Plays for Dancers’ (1921). | |
De Nobelprijs van 1923Kenmerkend voor Yeats is ook zijn voorkeur voor Rabindranath Tagore, op wiens werk hij door vertaling en commentaar in Engeland de aandacht vestigde. In 1923 verwierf hij den Nobelprijs voor letterkunde. Met dat al is deze dichter, wiens grootheid niet door reclame werd gediend, een eenzame gebleven; eenzaam door de geaardheid van zijn werk. Ten onzent heeft hij in ruimen kring vooral bekendheid verworven door ‘The only yealousy of Emer’ uit zijn ‘Four plays for dancers’, dat onder den titel ‘Vrouwe Emer’ door een groep tooneelspelers onder leiding van Albert van Dalsum als ‘maskerspel’ is opgevoerd. De maskers, welke hiertoe door Hildo Krop werden vervaardigd, hebben de groote bewondering van den dichter gewekt. Ook in de politiek speelde Yeats een rol, al wist hij politiek en litteratuur streng te schelden. Hij was, na een rebelsche jeugd, zelfs Senator van den Ierschen Vrijstaat, en politieke tegenstanders verbrandden eens zijn landhuis vanwege zijn relatie met de partij van Cosgrave. |
|