Naschrift.
Een naschrift dat gericht is aan de geschiedkundigen onder mijne lezers, die sinds lang moeten opgemerkt hebben dat ik der fantasie vrij spel heb gelaten, waar het de avonturen van mijn held gold in den vreemde, en dat ik van de bekende historische waarheid ben afgeweken, zoowel wat den tijd als de wijze en de plaats van zijn einde betreft. Zij die Houbraken geloofwaardig achten, of die gewoon zijn hunne onderzoekingen uit te strekken tot het doorsnuffelen van Amsterdamsche pui-, begrafenis- en doodboeken, zullen eene uitkomst hebben verkregen in strijd met mijne voorstelling, hoewel daarmede niet is bewezen, dat er naar de diepere beteekenis zoo groot verschil bestaat, en dat het historisch einde, hoewel meer vulgair, minder tragisch is.
Een vermaard schilder van goede geboorte, die door passie overheerd, zijne keukenmeid trouwt, vergeet zich zelven niet minder dan een kunstenaar, die verlokt door de flikkering van rang en goud, zich laat vastsnoeren door het huwelijk aan eene vrouw die hij niet kan achten. Ook geloove ik geenszins tegen het karakter van van Aelst te hebben gezondigd, zooals het ons bekend is geworden, uit de enkele trekken die er van hem zijn opgeteekend, en 't is mijn streven geweest, aan de psychologische waarheid recht te doen, al vond ik vrijheid mij in dezen los te maken van den band der gezegde historische waarheid, of hetgeen ons daarvoor wordt aangeboden. De kunstschilder Willem van Aelst mag beschouwd worden als een op zich zelf staande