de titels worden ontleend (vgl. Als je begrijpt wat
ik bedoel, 1967). Bovendien ontwikkelden de strips zich van kinderverhalen
tot verhalen voor volwassenen, vol toespelingen of satire op Nederlandse
culturele en maatschappelijke verschijnselen. Ook de tekeningen ondergingen een
steeds voortgaande ontwikkeling, die echter anders dan bij veel striptekenaars
geen vereenvoudiging betekende. Toonders tekeningen muntten steeds uit door
sfeer en details.
De kracht van Toonders teksten ligt vooral in de ironie,
waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van retorische stijlfiguren,
clichés, understatements enz. Veel van de zinswendingen of uitdrukkingen
die Toonder zijn figuren in de mond legt, behoren inmiddels tot het gangbare
spraakgebruik. Het is deze literaire verdienste die maakte dat men Marten
Toonder in 1954 benoemde tot lid van de Maatschappij der Nederlandse
Letterkunde. Bovendien begon in de jaren zestig een reeks heruitgaven van
Bommelstrips te verschijnen als literaire reuzenpockets. De Tom Poes en
Bommelstrips kenden ook een groot internationaal succes; tot in Japan
verschenen zijn strips in vertaling. Ook andere strips met o.m. Panda, Kappie
en Koning Hollewijn in de hoofdrol verschenen in grote oplagen over de gehele
wereld.
In de door Toonder opgerichte Marten Toonder Studio's
worden zijn ideeën inmiddels door zijn medewerkers verder uitgewerkt.
Toonder zelf trok zich in 1965 terug in Ierland, waar hij op zijn
buitenverblijf in Greystones nog steeds werkzaam is. De Marten Toonder Studio's
zijn in de praktijk een kweekplaats gebleken voor nieuw striptalent.
Van de Tom Poesverhalen zijn tal van films, toneelstukken
en balletten vervaardigd. In 1983 werd de grote bioscoopfilm Als je begrijpt
wat ik bedoel uitgebracht, de eerste belangrijke Nederlandse
tekenfilmproduktie die een groot succes kende. In 1982 ontving Toonder de
Stripschapsprijs, een prijs die werd ingesteld door het Nederlandse
Stripcentrum, dat ook herdrukken van ouder werk van Toonder verzorgde. Vanaf
1972 werd zelfs een Bommelkwartier uitgegeven.