Roggeman, Willy (-Karel)
Vlaams dichter en (proza)schrijver (Ninove 9.6.1934).
Studeerde germanistiek aan de Rijksuniversiteit te Gent; daarna werkzaam als
leraar. Was redacteur van de tijdschriften Tijd en Mens, Gard Sivik en
Komma en criticus van het dagblad Vooruit (van 1955 tot 1965).
Werkte van 1953 tot 1976 aan een reeks boeken, die hij vanaf 1969 als een
samenhangend, gesloten oeuvre opvatte, zijn Opus finitum. Van de 30
boeken waaruit deze reeks bestaat zijn er 19 gepubliceerd, in een andere
volgorde en voorzien van een ander opusnummer dan men op grond van de tijd van
ontstaan zou verwachten.
Het Opus finitum bestaat uit zeer heterogene
werken. Naast romans (Blues voor glazen blazers, 1964; Catch as catch
can, 1968) en dichtbundels (Nardis, 1966; Indras, 1973) zijn
er erudiete essays over literatuur (Literair labo, 1965; Glazuur op
niets, 1981) en over jazz (Free en andere jazz-essays, 1969). Is de
traditionele genreaanduiding voor een aantal van deze boeken al problematisch,
voor prozawerken als Yin/Yang (1964) en De axolotl (1967) is zo'n
typering welhaast onmogelijk. Het centrale thema van al deze boeken is
niettemin duidelijk: het probleem van de artisticiteit. Roggeman ziet in de
autonome kunst de enige mogelijkheid om aan de vulgaire, vormloze realiteit te
ontsnappen. Als reactie op die als discontinu ervaren realiteit is dit werk
sterk autobiografisch en fragmentarisch. Door talloze dwarsverbindingen,
herhalingen en variaties te bewerkstelligen, alsmede door de personages te
splitsen en te verdubbelen probeert hij die versplintering weer enigszins op te
heffen. Het Opus finitum, dat vooral in de talrijke essayistische delen
getuigt van een ongewone kennis van de moderne, in hoofdzaak Duitstalige
literatuur (Nietzsche, Musil, Rilke, Benn, Jünger, Trakl), neemt in de
Nederlandse literatuur een aparte plaats in. Dat het zo weinig wordt gelezen,
hangt o.a. samen met Roggemans weigering ook maar enige concessie te doen aan
de lezer. Door het nogal eens duistere kunst-theoretische jargon is het
moeilijk toegankelijk.