Roelants, Maurice
Eig. Mauritius Adolphus, Vlaams romanschrijver, dichter
en criticus (Gent 19.12.1895-Sint Martens Lennik 25.4.1966). Was
achtereenvolgens onderwijzer, ambtenaar, journalist en conservator van het
staatsdomein te Gaasbeek. Stichtte samen met R. Herreman, R. Minne en K. Leroux
het tijdschrift Het Fonteintje; was later ook medeoprichter van
Forum en van het Nieuw Vlaams Tijdschrift.
Roelants debuteerde met gedichten, maar vooral als
romanschrijver neemt hij in de geschiedenis van de Zuidnederlandse roman een
belangrijke plaats in. Met zijn roman Komen en gaan (1927) en de novelle
De jazzspeler (1928) maakte hij nl. vrij baan voor de psychologische
roman in Vlaanderen. Samen met G. Walschap verzette hij zich tegen de
alleenheerschappij van de boerenroman en de regionalistische en
klein-realistische sfeer ervan, en ijverde hij voor een nieuwe, ruimere
kunstopvatting waarbij de mens en diens psychologische, morele en
maatschappelijke situatie centraal zouden komen te staan. Maar in tegenstelling
met Walschap, die deze problematiek uitsluitend door middel van levendige
handelingen aanschouwelijk tracht te maken, geeft Roelants de voorkeur aan een
lyrisch-introspectieve en analytische werkwijze. Bij hem is daarom het aantal
personages steeds gering en berust de intrige steeds op een erg schraal
gegeven. Hoofdzaak is de manier waarop het individu met zijn zielsconflicten in
het reine komt. Wat dit betreft legt Roelants zich beperkingen op: hij weigert
in te gaan op de verworvenheden van de psychoanalyse en beoefent zijn
(zelf-)ontleding binnen de grenzen van het bewustzijn. Daarom blijft het
psychologische materiaal hier nogal elementair en staat het verwarrend dicht
bij de moraal waardoor het als het ware wordt ingedijkt. Dit verhindert evenwel
niet dat Roelants op grond daarvan een beeld van de universele mens meende te
kunnen reconstrueren. Is enerzijds alle uiterlijkheid, alle zintuigelijkheid
slechts schijn, anderzijds weerspiegelt de waarheid als geestelijk gemeengoed
zich in het innerlijk van ieder individu: wie zijn geweten onderzoekt, komt
ermee in aanraking. Roelants' visie - die ook wonderwel past bij de door hem
gebruikte romanvorm - kan dus als neoklassiek en idealistisch worden
bestempeld.
Komen en gaan (1927) en De jazzspelers