een land heerscht, is
hetzelfde volk nog altyd in wezen: de Parthenon kan zich nog uit zyne
bouwvalligheid verheffen; maer de Romein, daer hy zyne oorspronglyke tael
verzaekt heeft, zal nimmer zyne vroegere eigenaerdigheid terug winnen.
Het is immers de geographische ligging niet, het zyn geene
bergketenen noch rivieren, die de verscheidenheid der volken aenduiden: de
zeden en de tael alleen zyn de rechte kenteekenen van een onafhanglyk volk.
Zeden en tael vormen den volksgeest, en zy oefenen wederzyds op
elkander zulk eenen invloed uit, dat de na- of voordeelige richting van eene
dezer onmiddelyk op de andere terug werkt, en dat het gansche volkswezen tevens
den weêrschok daervan gevoelt.
Wanneer is het staetkundig lichaem van een volk op zyn volkomenst
ingericht? - Dan, als eenzelfde geest alle deszelfs leden bezielt, als de
laegste met de hoogste standen zoodanig in verband staen, dat de minste
trilling van een deel zich over 't geheele volk uitstrekt; dan doen dezelfde
voorvallen dezelfde gevoelens en gevolgtrekkingen eerst ontstaen.
Deze gelukkige staet is zonder dezelfde tael onmogelyk. De tael is
een onderlinge band, die alle de ingezetenen van een land, als 't ware, tot
één huisgezin verstrengelt. Hoe groot waren de Belgen niet, toen
zy door dit eendrachtssnoer verbonden waren! Wie bewondert hunne heldhaftigheid
niet in de vaderlandsche krygen, waerin zy zegevierend de speer tegen grootere
natien voerden?
Eigene zeden zyn de eerste en voornaemste grondvesten van een'
onafhanglyken staet; eene eigene tael bewaert den oorspronglyken volksaerd, en
vereeuwigt het volksbestaen.
Een volk, welks tael in eenen staet van verachting gehouden wordt,
moet weinig beschaefd en verlicht wezen. Alle volk, dat zich zyne oorspronglyke
tael laet ontne-