bare aandrift om over
te gaan op eenvoudig handwerk. Ik wil dan iets schilderen, behangen dan wel
bijpleisteren, of liever nog met de elektrische boor gaten aanbrengen in een
betonnen muur, zonder duidelijke bedoeling desnoods, maar anders om ze later
weer dicht te plamuren, ofwel om er een plug in te steken die een schroef
omhelst waaraan je dan naderhand weer een schilderij of één haak van een
boekenrekje kunt bevestigen. Het is een
hoezalig-glijdt-de-werkmanskiel-aanvechting die meer schijnt voor te komen bij
hoofdarbeiders, en die wat mij betreft zelden meer dan een paar dagen duurt
(zodat mijn huis vervuld is van gaten, half geverfde deurposten en
scheefhangende boekenplanken) en waarbij ik in ieder geval nooit en te nimmer
een fotograaf zou toelaten.
Nu zal de knutselbehoefte zonder enige twijfel ook bij Bas een rol spelen, maar
ik heb, nog afgezien van de publiciteit voor zijn bouwvakkersol, het gevoel dat
zijn nederig werk de pretentie heeft nog een ander doel te dienen. Het doel
namelijk om via het torsen van stevige stukken hout en, wie weet, ook af en toe
een zware mortelbak, dichter te komen bij de arbeidersbevolking en daardoor een
beter inzicht te krijgen in haar leefwereld.
Die ambitie leeft volgens mij sterk bij erudiete radicalen, vooral als ze van
christelijken huize zijn en dus ontvankelijker voor allerlei schuldbesef dan
iemand die god noch gebod met de paplepel heeft ingekregen.
De vraag is dan wèl of Bas aan een week genoeg heeft om zich député-ouvrier te
mogen noemen - de vraag is zelfs of hij het brevet in een maand, een jaar of een
decennium zou kunnen halen, zolang hij de veilige zekerheid achter de hand houdt
dat hij op elk door hem gekozen moment de spatel weer kan
neerleggen om met een geruite jachtpet op terug te keren naar de Tweede Kamer of
binnen de groene beslotenheid van zijn eigen grasgazon. De vraag is kortom of de
pretentie stand houdt tegenover de realiteit, en of datgene wat de schijn heeft
van een offer niet de werkelijkheid dekt van een luxe.
Het is geloof ik een oud theologisch probleem, maar die zie je wel vaker terug
opduiken - zoals monnikspijen ineens de kleding kunnen worden van heidense
maatschappijvernieuwers. Het is ook altijd zo dat Bas en de zijnen tijdens hun
reces wèl de bouw in