goede dichters. Voor slechte dichters en voor slechte gedichten van goede dichters is het ongetwijfeld evenzeer juist, dat zij zich in hun werk openbaren, maar dan ongewild. (Het is grappig, dat iemand als Hugo, die, als hij niet het allergrootste en allerbeste gaf, zulke stroomen bombast en rhetoriek uitstortte, dit - zie de voorrede van ‘Les Contemplations’ - zoo volkomen helder heeft ingezien).
Samenvattend kan men zeggen, dat de dagelijksche verschijning van den mensch, van den dichter, vaak, en dan juist in zijn minst gewilde daden en woorden, een inzicht in diens persoonlijkheid kan geven, maar dat zij in het algemeen, hoezeer zij, ten goede of ten kwade, een correctief kan vormen, zelden het meest essentieele onthult. Bij den mensch, die zich alleen als mensch kan uiten, blijft dit dan ook soms levenslang onuitgesproken. De kunstenaar kan het in zijn werk uiten. Ik zeg niet, dat hij het altijd doet (de slechte natuurlijk nooit, maar daar heb ik het hier uiteraard niet over), maar hij kan het.
De gedachten, die ik hierboven heel summier heb trachten weer te geven, kwamen bij mij op na het lezen van de in alle opzichten buitengewone verzen, die M. Nijhoff onder den, vooral voor een zoo voortreffelijke poëzie weinig zeggenden titel ‘Nieuwe Gedichten’ heeft uitgegeven. Indien toch één dichter de kwestie van de verhouding tusschen persoonlijkheid en poëzie stelt, dan is hij het. Men kan deze kwestie bij hem niet uit den weg gaan, maar men weet tevens, dat men haar nooit volkomen zal kunnen verklaren. Men kan zich dan echter troosten met de gedachte, dat dit met iedere aesthetische kwestie het geval is. Kunstkritiek, ook de beste, blijft altijd: om het essentieele heen-praten. Dat is nu eenmaal niet anders.
Het raadselachtige in Nijhoff's dichterlijke verschijning blijft voor mij de combinatie van de hoogste persoonlijkheid met de hoogste onpersoonlijkheid. Als altijd komt men hier weer terecht op de oude kwestie van vorm en inhoud, die een en toch weer verschillend zijn. - Ik wil in dit geval liever spreken van: