Verclaringhe.
Godt betoont sich wonderlijck in het vernederen der Hoogen ende Machtighen deser aerden, ende in het verheffen der Nederigen. Onsen ghetrouwen Salichmaker danckt daer voor sijnen hemelschen Vader, dat het hem belieft heeft de schatten der Salicheyt den Wijsen en Verstandigen te verbergen ende den Cleynen deser werelt te openbaren, Math. Cap. 11. God verheft de arme uyt den stoffe, ende laetste by de voornaemste sitten, singht Anna de Moeder Samuels 1. Sam. 2. Troost u alhier ghy Nootlijdende, ende vreest ghy Geweldighe deser Aerden! Des Heeren oordeelen zijn als eenen stormwint, die de steyle verhevene boomen ter neder vellet, ende het buyghsame riedeken verschoont. Dit Sinne-beelt vertoont ons de Herders wakende in haer beroep ten tijde der geboorte des Grooten Salichmakers ende Heylant des Werelts. Sy zijn het die daer eerst genieten die heugelijcke ende salige Tijdinge: Tijdinge vol aller blijtschap ende beginsel van noch grooter geluck, vrucht ende vreuchde. De Hoven des machtigen Keysers Augusti des rijcken Conincks Herodis, ende des moedigen Stadthouders van Syria werden hier niet eens ghekent, dese onnoosele ongeachte ende slechte menschen genieten desen zegen, reden is: God heeft het also behaeght. Ach konden wy ons dat wel erinneren dat het geluck niet en bestaet in Hoocheden, Staten, ofte Rijckdommen der Aerden! De nederige valeyen zijn menichmael de vruchtbaerste, ende de laech-hangende ayre is met de beste terwe vervult. Hoe comt dit? zijn dan de rijckdommen ende hooge beroepinghen quaedt in haer selfs? Ick antwoorde neen, maer de verdorvene nature des mensches isset die dickmaels die goede zegeningen Godes misbruyckt, sulcx datse hem lasten ende stekende doornen zijn. Godsaligheyt met genoeghsaemheyt (seydt den Apostel) is een groot ghewin. 1. Tim. 6. 6.
De Groote God heeft goedt behaghen
In die sich cleyn en vreedsaem draghen.