Verclaringhe.
Ondanckbare menschen zijn over-al ongesien ende maken haer selver door dese ondeucht stinckende lastigh ende verdrietigh. Van d'Ondanckbaerheyt tegens Godt is hier vooren gesproken, dit Sinne-beelt siet op d'Quaerdigheyt, Onmenschelijckheyt ende Ondanckbaerheyt nevens den naesten: d'Oorsaken van dit quaet zijn Grootsheyt, Eer-sucht ende Vergetenheyt der Weldaden, Eygen-baet, Eyghen-liefde, Cleen-achtinghe des naesten ende diergelijcke. Draeght eenen soodanigen tot Romen (als men gemeenlijck seyt) ende set hem dan eens onsacht neder, soo sal hem alle weldaet vergeten zijn, ende hy sal u in plaetse van danck spijt en smaetheyt betoonen. Noch erger zijn soodanige Iudassen, die vriendt voor oogen schijnen ende achter rugge steken ende bijten. Daer dese soorte van sonde in het herte plaetse grijpt, werden alle andere deuchden (schoon sy daer waren) uytgeblust, ende den Wel-doender voedet den vervrosen Slange in den boesem, die hem eyndelijck na het herte steeckt. Dan zijn wy onsen Salighmaecker hier inne gelijck, als den mede-broodt-etenden vriendt ons soeckt achter rugge te verraden, ende niet derf sijne boosheyt in tegenwoordicheyt ten toone stellen. Wy so niet seer geliefde. Laet ons Beleeftheyt, Mede-waerdigheyt, Danckbaerheyt ende Vriendelijckheydt omtrent den even-naesten betrachten, de weldaden aen ons betoont voor onse ooghen stellen, om de selve met alle deucht wederomme te vergelden, ende de onse aen anderen bewesen achter den rugghe werpen om nimmermeer loon van de selve te verwachten. Een yegelijck achte door ootmoedigheyt den anderen beter dan hem selven, seyt den Apostel der Heydenen Phil. 2.
Al doet men deucht een snooden guyt
Noch breken hem sijn parten uyt.