Verclaringhe.
Waer toe dient doch (beleefde Leser) alle dat spitsvindighe schranderiseeren, disputeeren ende al te nau na-speuren van saecken de ondoorgrondelijcke Voorsienigheyt Gods betreffende? Is ons niet eenen wech, eenen veylighen ende vryen wech voor-gestelt, langhs den welcken wy wandelende, sekerlijck een goedt eynde sullen erlangen? Waerom loopen wy dan noch herwaerts en gintswaerts, als met hollende Paerden getrocken zijnde? 't Aembilt dient om op te smeeden (als het yser heet is) niet om met de tanden te bijten: Laet ons oock het yser smeeden terwijl het heet is, onse (ons van Godt geghevene) gaven oeffenen daerse nut kunnen doen, onsen tijdt gebruycken terwijlen wy die ghenieten, ende ter zijden stellen alle (voor ons) te hooge, te sware ende te diepe saken, questien ende geschillen, ofte al te curieuse buyten-sprongen. Niet dat ick alhier soude willen, dat ons Gods Woort stucks-wijs ende ten deele werde voor-gestelt ende ten deele verswegen; dat ons dat Aldertroostelijckste stuck van Godts H. Voorsienigheyt niet en soude werden voorgedraghen: Voorwaer de H. Geest heeft sulcx niet te vergeefs ons laten beschrijven, ende den Leeraer der Heydenen quijt sijn conscientie daer mede dat hy de Ghemeente den gantschen Raedt ende Wille Godes ten vollen hadde geopenbaert (wel-verstaende voor soo veel hem bekent, ende haer ter saligheyt te weten noodigh was) Ick besluyte dan met de altijdt-gedenckweerdige spreucke Moses. Deut. 29. 29. De Verborgene dingen zyn voor den Heere onsen Godt, maer de gheopenbaerde zyn voor u ende uwe kinderen tot in eeuwigheyt.
't Gheen ons te swaer is te versinnen
Daer van moet niemandt eerst beginnen.