Verclaringhe.
Godt heeft de gheschapene Natuere een besondere genegentheyt tot dancbaerheyt en trouwe wedervergeldinghe ingestortet, Den verwermden steen geeft een weder-hitte van sich, de werm bescheenen ende nat besproeyde aerde sendt wederom eenen lieffelijcken reuck van schoone bloemen, versche cruyderen ende aengename vruchten. Isser ergens ondanckbaerheyt ende trouloosheyt, 't is by den snooden ondanckbaren mensche, want gelijckerwijs de Swijnen de Eeckelen oprapen ende niet eens op en sien na de boomen daer van sy vallen, alsoo mede den verdorven mensche geniet gestadelijck de weldaden des Goedertierenen Godts, sonder eens hem danckbaerlijck te leeren erkennen. Doch dit Sinne-beelt schijnt sich te willen gedragen tot den onderlingen plicht, trouwe ende gehoorsame danckbaerheyt die mensche teghen mensche behoort te oeffenen: Hier sien wy een Heyden door het licht der natueren aegedreven tot uytvoeringhe deser Deucht, AEneas draghende sijnen ouden Vader uyt den Troyaenschen brandt. De Natuer-schrijvers seggen ons (des aengaende) wonderbare dingen van de stomme ende onredelijcke Vogels die men Oyvaers naemt. Spieghelt u hier ghy redelijcke Onderdanen, gehoorsame Kinderen ende voornamelijck ghy mijnen Christelijcken Iongelingh. Sullen Heydenen ons voor gaen, onredelijcke dieren exempel geven, ende sullen wy na-latich zijn? Wy die Christenen zijn, beter geleert werden, ende weten wat ons van dien Alder-oppersten bevolen is? Eert Vader ende Moeder op dat het u wel ga, luydt de Wet des Heeren. Weldaedt aen den Ouderen is gehoorsaemheyt aen Gode, die sulcx ernstelijck ja boven offerande wil. 1. Sam. 15.
Hy, die sijn ouden Vader draeght
Maect dat hem God en Mensch behaeght.