volwassen personen nog ruimschiks opkunt) gaat de laatste tien jaar uit van deze steriele basisvorm:
Moderne stoelen idem van ditto. In het Stoelwezen is de diagonale lijn van de jaren vijftig, helaas, nauwelijks doorgetrokken. Wij hebben er nog twee van staan. Kent u ze nog? Die Vlinderstoelen? Hoe dat zit en wat daar allemaal in kan, als er niemand in zit!
Maar ja, nergens meer te koop. Dus wat moet je, als je geen Moderne en geen Antieke Stoel wilt? Je zou hooguit nog de Eikenhouten kant uit kunnen, maar daar heb ik het helemáál niet op, op van dat zware, massieve gedoe met halverwege alle poten van die ongelukkige, opgezwollen knieën. Overigens schijnt er in die Massief Eikenhouten Sektor net zo gerommeld te worden als in het Antiek. Waar gebeurd voorbeeld: Oom en Tante van mij. Kochten onlangs ‘Zwaar Massief Eikenhouten Kloostertafel.’ Toen hij eenmaal stond (vijf man waren er voor nodig geweest om hem de trap op te krijgen) bleken de bestaande stoelen te laag. Dan moest er in hemelsnaam maar een stukje van de nieuwe tafelpoten af. Ging slechts om een centimeter of vier, acht. Om de tafel op zijn kant te krijgen moesten de buren van links en van rechts erbij komen. Toen men er eindelijk in was geslaagd het gevaarte slagzij te doen maken en mijn oom zijn handzaag in de eerste poot zette, raspten de tanden van zijn zaag zichzelf in één haal geheel plat. ‘Tja, wat wil je: massief geloogd Eiken’: kirde Tante Trots. Dan de elektriese zaag van buurman maar geprobeerd. Ggggrrrr. Wat was dat voor een wit wolkje dat daar bij het eerste contact tussen poot en Elektriese Zaag opwaaide? Even uit, die zaag. Verrek, kijk eens buurman: dat lijkt warempel wel fineer. Het is geloof ik helemaal geen Massief Eikenhout, het is een laagje finéér! Maar dat gewicht? Hoe komen ze dan aan dat autentieke Kloostertafelgewicht? Jezus! Weet je wat het is?
Wat er onder dat fineer zit? Waar die vier enorme poten van gemaakt zijn? Van Beton!
Want zo gaan die dingen, tegenwoordig. En wie hier niet tegen kan, die sluit zich aan bij de laatste Sektariese Mode (De Oranje Mensen) of blijft binnen op zijn sinaasappelkisten zitten, met de gordijnen en zijn ogen stijf dicht.
Koot
P.S.: toen Wim Bosboom in Koning Klant onthulde dat het helemaal niet waar was, van die Betonpoten, heb ik onmiddellijk met deze Oom en Tante gebroken. Ik heb nu nog maar één Oom en dat is eigenlijk niet eens een echte Oom. Maar wat doet het er toe? De enige familie waar wij ons allen in thuis voelen is toch immers de Bescheurfamilie?!
P.P.S.S.: Lees, voor het ware eikenhout/beton-verhaal, het boek ‘Broodje Aap’ van Ethel Portnoy en Scott Neary, een uitgave van De Harmonie.
Kunst is kippevel of tranen.
Koot en Bie,
(cultureel directeuren van het Simplisties Verbond).
tekening: Waldemar Post.