Sta daar niet zo stom: zeg iets dieps!
Waar gaat het om? U wou van uw kompleksen af en als u nu maar vaak het laatste woord heeft en de anderen met stomheid weet te slaan, dan voelde u zich weer helemaal het heertje.
Welaan: onthoudt deze Vuistregel voor het Culturele Gesprek - HOE VERDER U TERUGGAAT, DES TE STEVIGER U STAAT.
De informatieve Overkill van de wekelijkse Culturele Bijvoegsels heeft een enorme gelijkschakeling van Weten teweeg gebracht en het is dus zaak dat u de overigen, letterlijk, VOOR bent met uw vergelijkingen en verwijzingen!
Zeg dus, nadat u Nureyjev in een uitverkocht Carré aan het werk hebt gezien met de thans 103-jarige Dame Margot Fonteyn:
‘Rudy sprong heel mooi vanavond, maar toch prefereer ik Nijinsky's manier van weer neerkomen.’
Zeg, na in een nachtvoorstelling Bertolucci's Last Tango in Paris te hebben gezien:
‘'s Wel leuk hoor, hoe Bertolucci een bepaald sfeertje weet op te roepen, maar toch een beetje zwakjes vergeleken met Het Cabinet van Dr. Caligari!’
Zeg, als u op het lage tafeltje bij een uwer relaties de dichtbundel ‘De Driekantige Peer’ van Voznesenski ziet liggen:
‘Ja, af en toe heeft het een behoorlijke kracht, de poëzie van Voznesenski, maar heb je de laatste tijd Lermontov nog wel eens herlezen?’
HOE VERDER U TERUGGAAT, DES TE STEVIGER U STAAT. Zo lusten Valsistiese Intellectuelen er nog wel eentje. Deze: HOE ONBEKENDER, DES TE VEILIGER!
Hier bedoelen wij mee dat u de kans op weerwoord kleiner maakt naarmate de door u geciteerde Namen en Titels Onbekender zijn. Maak er derhalve een goede valsistiese gewoonte van, in literaire gesprekken altijd de belangrijkste werken van de bebabbelde auteur onbesproken te laten. Prijs daarentegen de minst gelezen boeken van de schrijver waar het om gaat. Geen woord dus over Melville's Moby Dick, maar dóór blijven drammen over zijn volgens u sterk onderschatte ‘Omoo’, mondje dicht als het over Hamlet of Three Merry Wives of Windsor gaat, maar zó'n scheur opentrekken als er eventjes gezwegen wordt en dan roepen dat ú Titus Andronicus als Shakespeare's meesterwerk beschouwt; het toneelstuk ‘Exiles’ zeggen te prefereren boven de romans van Joyce en de muziekkritieken van George Bernard Shaw hoger aanslaan dan zijn toneelstukken.