Faems weer-galm
(1670)–Cornelis de Bie– Auteursrechtvrij
[pagina 284]
| |
Onnooselheyt.Een Jongh-man buytens landt, bedenckende de woorden
Die hem sijn moeder gaf, dat hy somtyts aen haer
Sou schryven waer hy was: van sijnen meester hoorden
Hoe dat hy draegen moest syn quade brieven naer
't Secreet, hem badt om twee oft dry, die hy sou senden
Aen sijne moeder, om te weten waer hy was.
om dat hy pen noch inck veel minder letters kenden,
Quam aen de Moeder sulcken schrift niet wel te pas?
D'Onnoselheyt is d'eerste maeghschap van Ga naar margenoot+ den mensch geweest, en is vande Joden ghecruyst en bespot: waer-op den H. Job antwoort: Die van sijnen vriendt bespot wordt gelijck ick, die sal Godt aen-roepen en hy sal hem verhooren, want de simpelheyt van den onnooselen wordt begeckt. Daerom acht ick een groote sonde te wesen die de simpele, onnoosele ende eenvoudighe menschen bespotten, berispen en verachten, gelijck veeltyts hier en daer ghesien wordt vande gene die vol sonden zyn, en daer veel op te seggen valt, die bot inde deughden zyn en arch in bedriegeryen, niet eens bedenckende wat quaet daer in ghelegen is, niet alleen quaet voor het lichaem maer schade voor de ziel. Die sijnen broeder sot acht valt in doodt sonden, het welck nochtans soo gemeyn is onder al de menschen, ennochtans behoorden geschouwt en als een pest gevlucht te worden, want het aen Godt mishaeght jae verdoemt wordt die sulcx doet en daer in sterft, En daer-om al is't dat eenen mensch | |
[pagina 285]
| |
simpel, bot en onnoosel is, den selven en behoorde niet ghelastert, begheckt oft bespot te worden, maer in tegendeel moetmen hem beschermen ende daer mede-lyden mede hebben, jae men behoort hem te eeren en te beminnen, want sulcken menschen veel aen-genaemer zyn aen Godt, als die ervaren zyn in alle wetenschappen, waer door sy licht komen tot de hooverdye. Den simpelen en botten mensch schout de geselschappen, om dat hy altyt vreest om sijn botticheyt en simpelheyt veracht en begeckt te worden, ende de selve schouwende leert hy sonden myden, want in't geselschap niet anders en worden gehoort als iegelijcx gebreken, hy en is niet curieus om te weten dat wetens weerdich is, soo en sal hy door sijn curieusheyt niet verdolen inden wech van te grooten wetentheyt, volgende de gemeyne regels Noli inquirere omnia quae non scis, quia est curiositas. Dat is: En wilt niet onder-soeken dat ghy niet en weet want het is nieusgiericheydt, |
|