Het dagboek van de student Nicolaas Beets, 1833-1836
(1983)–Nicolaas Beets– Auteursrechtelijk beschermdAmsterdam, maandag 12 januari 1835Amsterdam 12 Januari. Maandag. De verzameling van Hollandsche Schilderijen op het TrippenhuisGa naar voetnoot505 gezien. De meesterstukken daar berustende zijn overal bekend. 't Was een zonnige dag en vriezend weer. Extra goed licht om schilderijen te zien, maar extra koud in de zalen. Het profiel van Rembrandt vooral hield mij opgetogen, maar staat hij zóó veel hooger dan mijn Haarlemschen Frans Hals ? - De bewondering der Amsterdammers bestaat in de beroemde Avondschool van Douw .Ga naar voetnoot506 Kaarslichten echter zijn mijn praedilectie niet. Afscheidsbezoek aan Potgieter . Rendez-vous met Heye in 't fransche koffyhuis.Ga naar voetnoot507 Met hem een paar partijen billiart. 's Avonds Duitsche Opera.Ga naar voetnoot508 De Don Juan van Mozart,Ga naar voetnoot509 koninklijk meesterstuk van diens goddelijk genie. Daar werd over 't algemeen goed gezongen. Vraagt men mij welk stuk ik immoreeler acht, de Robert le Diable of de Don Juan Ik aarzel niet te zeggen: het laatste. Want de Robert le D., wat is hij dan een schepsel der phantasie, en wat zijn daarin de toestanden dan bovennatuurlijk. De aanschouwer voelt geen sympathie met hem. Daarbij zijn de [in] het stuk gepredikte maximen niet onder het bereik van het algemeen en worden maar half begrepen. Maar wat is de Don Juan? Het goed succes van een liederlijk persoon, die misschien nog niet eens in de hel zou komen, indien hij dien steenen Gouverneur maar niet getart had. Die den Don Juan gaat zien, ziet hij niet, zooals Barbier,Ga naar voetnoot510 de verontwaardigde Barbier van het hedendaagsch drama zegt: Comment font les deux mains, d'un homme qui viole,
Comment à ses transports une femme s'immoleGa naar voetnoot511
| |
[pagina 135]
| |
En zou de opvoering dezer Opera ook niet ten gevolge kunnen hebben dat les femmes au bout de ces (scènes) impures,
Hale tantes encor, l'oeil en feu, les seins dures,
D'un pied lent desertant la salle solitaire
Regagnent leur foyer en rêvant l'adultère?Ga naar voetnoot512
Zerlinchen is wezenlijk de type van een vrouw; 't is de liefste rol die ik ken, en de scène, waarin zij Masetto, die zoo boos op haar is, weer goed maakt, allernaïefst. |
|