De warachtighe historie van doctor Johannes Faustus
(2004)–Carel Baten– Auteursrechtelijk beschermd
[Folio 62r]
| |
Den drucker totten leser.EErsame leser, de apostel PaulusGa naar margenoot+ en spreect niet sonder oorsake, beschrijvende den loop deser werelt, dat dien is: na den oversten der macht des luchts ende des gheest die nu werckt in de kinderen der onghehoorsaemheyt. Hiervan is een spieghel ende een exempel (indien oyt in de werelt eenige geweest is) desen ongeluckigen mensche Faustus, contrarieGa naar margenoot1 gheweest zijnde als zijnen toenameGa naar margenoot2 is luydende. Want daer zijn toename geweest is ‘Faustus’ -dat is geluckich-, mach hy wel een van de ongeluckichste die t’eenigen tijden gheleeft hebben, genoemt worden. Nu dat hy sodanigen leven ende wandel als in desen boec verhaelt wort, gevoert heeft, is hem alleene sulcx te wijten -als dewelcke moghendeGa naar margenoot3 die twee seer vernaemdeGa naar margenoot4 mannen Gods, Doctor Martinum Lutherum ende Philippum Melancthonem, mitsgaders andere meer heeren die Godes woort ende het fondament der salicheyt waren voordragende- dese occasieGa naar margenoot5 niet alleene ondanckbaerlicken en heeft verachtet, maer oock, van den heere ende zijnen verbonde afwijckende, metten satan, Godes en onser alle gesworene vyant, een verbont ghemaect heeft. Twelcke eenmael ghedaen hebbende nietGa naar margenoot6 en heeft gekondt noch ghewilt (door Gods rechtveerdige ordeel, straffende de ongehoorsaemheyt zijns heylsamen woorts)Ga naar margenoot+ uut zijne stricken wederomme verlost werdenGa naar margenoot7, tot eene waerschouwinghe van alle menschen, opdat sy op hare hoede altijt zijn souden ende omGa naar margenoot8 gheen tijtlick goet ofte eenighe sake ter werelt van den listighen bedriegher hen doen omsettenGa naar margenoot9 ende Godt ende zijn heylighe woort verlaten. Ende dit is de eenighe oorsake, leser, die my beweecht heeft om dese historie te laeten oversettenGa naar margenoot10. Niet om den tijt onnuttelicken met lesen derselve te passeren, maer vele meer ende insonderheyt opdat de lectieGa naar margenoot11 derselve eenen yeghelicken soude dienen tot waerschouwinge dat niemant van eenighe toovenaer hem late verleyden. Want so de satan (ghelijck de apostel leert)Ga naar margenoot+ selve in een enghel des lichts verandert wort, en is gheen wonder dat zijne dienaers verandert worden als dienaers der gherechticheyt, derwelcker eynde sal wesen nae haere | |
[Folio 62,v]
| |
wercken. Ende alsoo ist toeghegaen met het eynde desen voorseyden Fausti, tot een exempel gheset alle denghenen die namaelsGa naar margenoot1 dierghelijcke godloosheyt souden navolgen. Daeromme de heylighe apostel PetrusGa naar margenoot+ seer wel vermaent, schrijvende totte gheloovigen -allenthalven verstroytGa naar margenoot2 zijnde onder de heydenen- : ‘Weest nuchter ende waect, want uwe wederpartyeGa naar margenoot3 den duyvel gaet ommeGa naar margenoot4 als een briesschende leeuwe, soeckende wien hy verslinde.’ Ghelijck totten Ephesiën Paulus: ‘Doet aen al de wapenen Gods, opdat ghy moecht staenGa naar margenoot5 tegen de listen des duyvels.Ga naar margenoot+ Want wy en hebben den strijdt niet tegen vleesch ende bloet, maer tegen de oversten, tegen de machten, tegen de gheweldige der werelt, der duysternisse ende eeuwen, teghen de gheestelicke boosheden in der locht. Hieromme, neemt aen de gheheele wapen Gods, opdat ghylieden moecht in den boosen dach tegenstaenGa naar margenoot6, al volbracht hebbende ende blijven staende etc.’ Dusverre de heylighe apostel Paulus, diens ghetrouwe vermaninge, mitsgadersGa naar margenoot7 de voorgaende, leser, ick U. L. wel hebbe willen uutteeekenen, ende bevele u hiermede Gode ende den woorde zijner genade. Amen. |
|