| |
| |
| |
De Brakke Hond
Driemaandelijks literair tijdschrift met neus
Opgericht in 1983
Hoofdredacteur: Lut Teck
Redactie:
Nr. 21: |
Philip Badenhorst, Lieve de Boeck, Leo de Haes, Frank Hellemans, Herman Luyckx, Karel Osstyn, Marc vanderleenen |
Nrs. 22-24: |
Dezelfden, met Lex Grobben |
Redactieadres: Verdussenstraat 13, 2018 Antwerpen
Jg. VIGa naar voetnoot1, |
nr. 21: |
maart 1989, 126 p. |
|
nr. 22: |
juni 1989, 128 p. |
|
nr. 23: |
september 1989, 128 p. |
|
nr. 24: |
december 1989, 150 p. |
| |
Artikel van de redactie
De erotische verbeelding aan de macht, 21, p. 11
Reglement Prijs De Brakke Hond voor het erotisch kortverhaal |
|
|
De literaire oncultuur van een gewezen eerste minister 23, p. 58-59
Commentaar bij en mededeling van een ‘stunt’ van Luc Boudens: Brief d.d. 27 febr. 1989 aan enkele politici i.v.m. zijn Vrijdag visdag en De tiende provincie en het antwoord van Marc Eyskens d.d. 2 maart 1989 |
|
| |
I. Poëzie
AVELLI
Gedichten, 22, p. 33-38
Dankbaar slapengaan: ‘Ik ben mijn Schicksal’ p. 33 |
Stefka: ‘Stefka Sabotinova’ p. 34 |
Vietnam: ‘Mijn arme jeugd treurt’ p. 35 |
Verblijfsvergunning: ‘Hij had niet veel vertrouwen in de mensheid’ p. 36 |
Een vrouw verliefd: ‘Ik ben oud’ p. 37 |
Een oud zeer: ‘Ik moet mij niet bevestigen’ p. 38 |
|
|
|
BASTELAERE, Dirk van
In de ontijdige gloed (zes gedichten), 21, p. 25-30
Notitie over de vorm van het toeval: ‘Het wit sleept zich over het bed heen’ p. 25 |
‘In een ander hoofd wordt de bal’ p. 26 |
‘Ze komt in de buurt’ p. 27 |
‘Denkend aan de bal’ p. 28 |
|
|
| |
| |
Thunderbird: ‘Soms in de ontijdige gloed van de voorstad’ p. 29 |
Plas: ‘Zodra een bolster’ p. 30 |
|
|
|
BEUGER, Leonard
Het bemiddelend orgaan - een klein overspel -, 23, p. 124-126
1. | ‘Ik heb echt zo'n buurvrouw’ p. 124 |
2. | ‘Mijn buurman heeft zijn mouwen’ p. 124 |
3. | ‘Ik woon heel graag in deze buurt’ p. 125 |
4. | ‘En bij de supermarkt zijn van die vrouwen’ p. 125 |
5. | ‘Ik zelf houd nog het meest ervan in bed’ p. 125 |
6. | ‘En ja: erg aardig is het niet van mij’ p. 126 |
8. | ‘Zo vind ik van Goethe nu echt mooi’ p. 126 |
|
|
|
COENE, Marc
[Gedichten], 22, p. 118-119
De stilte beluisteren: ‘De stilte stond wijdbeens over de’ p. 118 |
Zij sluipt in onze verdwazing, p. 119 |
De dodeman: ‘Altijd aanwezig en nooit gewraakt’ p. 119 |
|
|
|
CRAEN, Monica van de
Gedicht, 21, p. 113
‘Op maandagochtend is het licht onthecht’ |
|
|
|
DESMET, Lieve
Gedicht, 24, p. 91
‘grootmoeder stopt de gaten van haar tijd’ |
|
|
|
DUCAL, Charles
Gedichten, 24, p. 30-33
1. | De mageren: ‘De mageren vreten als gif in zichzelf’ p. 30 |
2. | Lente: ‘Weer komt de zon mijn magerte beschamen’ p. 31 |
3. | Hierna ‘Ik zal na de dood mijn lichaam verlaten,’ p. 31 |
4. | Hierna II: ‘Zijn dood bracht geen beroering.’ p. 32 |
5. | Herfstdag: ‘Novemberochtend. De wolken verbleken,’ p. 33 |
|
|
|
GHYSSAERT, Peter
Gedichten, 23, p. 86-89
Stately home: ‘Vóór de hoge ramen staan de liftjes’ p. 86 |
Een soort standbeeld: ‘Op een haag van aderen en raderen’ p. 87 |
Wraak: ‘Zijn vrouw bestuurt hem:’ p. 88 |
Huisvrouw: ‘Uit alle kamers neemt ze stof mee’ p. 89 |
|
|
|
HAGHENAAR, Frederik Willem
Vertrek, 24, p. 90
‘Op mijn kamervloer groeit’ |
|
|
|
HANSSEN, Leander
Gewrichten, 21, p. 112
‘Ik geniet niet van gedichten in schoonschrift,’ |
|
|
|
JANSSEN, Bart
Een Brusselse klerk, 21, p. 88
‘'k Schrijf dagen hun vreemde namen’ |
|
|
| |
| |
GedichtenGa naar voetnoot2, 22, p. 65-67
Status questionis: ‘Wat zal er van deze landschappen’ p. 65 |
De doge: ‘Hij draagt het hoofd hoog’ p. 65 |
Vrouw badend in de rivier: ‘Het water kijkt toe’ p. 66 |
Noch: ‘De neusvleugel opgetrokken’ p. 66 |
Nachttrein: ‘De landschappen trekken door mij’ p. 67 |
Grisaille: ‘Tussen wit en zwart wordt’ p. 67 |
Profiel: ‘Haar kin wijkt.’ p. 67 |
|
|
GedichtenGa naar voetnoot3, 24, p. 132-133
Märkischer Sand: ‘Waar een naam grenst’ p. 132 |
Habakuk: ‘Hij ziet niet, hij bazelt.’ p. 132 |
Een gedachte, p. 133 |
La baigneuse: ‘Zo naadloos is zij naakt.’ p. 133 |
|
|
|
KEUSTERMANS, Lisette
Per Lindberg, Uit: Välkommen att passera (Spurt me maar voorbij). Inl. & vert.: L. Keustermans, 21, p. 74; 75-78
Poëzie volgens Stefaan; Slachtmaand; De nacht; Wanja, p. 75; 76; 77; 78 |
|
|
|
LANOYE, Tom
Muziekformules uit mijn jeugd, 23, p. 23-27
1. | ‘Het was op de dag, ik weet’ p. 23 |
2. | ‘Toen viel de nacht’ p. 24 |
3. | ‘De eerste bus reed en reet’ p. 25 |
4. | ‘Van die plek alleen dit: een gang’ p. 26 |
5. | ‘Toen daar, dat...’ p. 27 |
|
|
|
LINA, Rik
Gedichten, 24, p. 144
Rum: ‘Later wanneer in zintuigen’ |
Doortocht: ‘Het gevaarlijke volume van je kreet’ |
|
|
|
LOUW, Peter
Gedichten, 23, p. 119-122
In die bibliotheek: ‘Geritsel van papier’ p. 119 |
Agorafobie ‘Ek hou my oë op die grond.’ p. 119 |
Bioskoopganger: ‘Ek is so gatvol vir die politiek’ p. 120 |
Gees van die wereldoorlog: ‘Weens 'n tydelike terugslag moes ek’ p. 120 |
1969: ‘'n Kamer sonder klerekas, met’ p. 121 |
Spookbeeld: ‘Ons televisiestel se helder sein’ p. 121 |
Waar ons so kalm gesels, p. 122 |
Antwoord: ‘My liewe skat, jy vra vir my’ p. 122 |
|
|
|
NIJS, Bob de
Josep Carner, Herfst te Brugge. Vert.: B. de Nijs, 24, p. 117 |
|
| |
| |
ROETS, Jan
[Gedichten]
Neem het hoofd af: ‘Een golfbreker waarop een man.’ 21, p. 89 |
Het overtollig raam: ‘Even kijkt hij op en vouwt de handen.’ 22, p. 126 |
|
|
|
SPINOY, Erik
Wat Suzy zag, 21, p. 57
‘Onder de hamer ligt mijn naam, diep eenzaam en voor’ |
|
|
|
STASSIJNS, Koen
De verre tekens. Tweede cyclus uit: De vergeethoek van de slaap, 24, p. 98-101
1. | ‘En als haar hand doorzichtig wordt’ p. 98 |
2. | ‘En als haar borsten kwetsbaar in’ p. 99 |
3. | ‘En als haar mond nog enkel eet’ p. 99 |
4. | ‘En als haar oog, mahoniebruin,’ p. 100 |
5. | ‘En als haar buik, haar vlakke buik,’ p. 100 |
6. | ‘En als haar stem doormidden breekt,’ p. 101 |
7. | ‘En als haar lichaam dood zal zijn’ p. 101 |
|
|
|
TOPHOFF, Michael
Gedichten, 24, p. 63-65
n.o. van den helder: ‘dit zwarte schip zonder diepgang’ p. 63 |
‘seinen kon hij met de stem van een duif’ p. 64 |
De dood van Tokugawa leyasu: ‘stond hij daar starend en roerloos’ p. 65 |
|
|
|
VANHAELEN, Jan
Belgisch weer, 22, p. 93
‘Regen spreekt met niemand,’ |
|
|
|
WILLIGENBURG, Hans van
|
| |
II. Proza
ARSLEVEN, Jochem
Aristoteles en Phyllis, 22, p. 68-71, 73-92 |
|
|
BERCKMANS, J.M.H.
Met Jan in de metropool of De ballade van Wasted Youth. Uit: Vergeet niet wat de zevenslaper zei, 22, p. 114-122 |
|
Als Carla zwijgt, 24, p. 57-62 |
|
|
BICHER, Dirk
‘Opgelucht dat hij maar een buitenstaander is...’, 21, p. 114-122 |
|
|
BLAUWERS, Frank
Een mooie hand van spreken, 21, p. 42-48 |
|
|
BLOCK, Lut de
|
| |
| |
BLOEMEN, Henri
Robert Walser, Vier verhalen. Inl., vert., nawoordGa naar voetnoot4: H. Bloemen, 22, p. 51; 52-59 60-64
Schorrie; Menu spécial, p. 51-53; 54-55 |
De hete brij; Minotaurus, 55-58; 58-59 |
|
|
|
BRUYN, Guido de
Het oog van de wereld, 23, p. 29-33 |
|
|
CLEMENS, Emile
De stemmingen van de regen, 22, p. 120-125 |
|
Van een mus met een gebroken vleugel trekt men de kop afGa naar voetnoot5, 23, p. 12-22 |
|
|
COURTEAUX, Willy
Michel Lambert, Meneer Vanderspijten (Monsieur Regret). Uit: De très petites fêlures. Vert.: W. Courteaux, 21, p. 12-24 |
|
|
CRAEN, Monica van de
De Goden lachen zich al een kriek terwijl wij nog met bloesems gooien, 21, p. 49-54 |
|
|
CUYPERS, Peter
Een vage geur van levertraan, 23, p. 61-72 |
|
|
FONTEYN, Karlon
|
|
HECKE, Daniël van
De trafikant, 24, p. 102-109 |
|
|
HEEMST, A.G. van
|
|
HERTEN, Staf
De keeshond, 23, p. 41-49, 51-55 |
|
|
JONG, Martin de
|
|
LEMAHIEU, Leon
Dirty old man, 24, p. 118-131 |
|
|
LINA, Rik
|
| |
| |
MADOU, Bart
|
|
MEEUWSEN, Taco
|
|
PIEN, Luc
Het doelpunt, 21, p. 32-35, 37-41 |
|
|
PIERREUX, Taco
Tattoo (Romanfragment. 1ste hfdst.), 21, p. 80-87 |
|
|
PLANCKAERT, José
De spiraalarmen van Soboroem, 21, p. 55-73 |
|
|
PLOUVIER, Bart
|
|
SCHOUTEN, Marga
Manuel da Fonseca, Het ruisen van het bos bij het vallen van de avond. (Uit: Um anjo no trapezio, 1968). Inl. & vert.: M. Schouten, 23, p. 34; 34-40 |
|
|
STADEUS, Geert
|
|
THIRY, August
Een takje heide, 23, p. 123-124 |
|
|
VALKENGOED, Jos
Elfriede Jelinek, Lust (Romanfragment). Inl. & vert.: J. Valkengoed, 23, p. 73; 74-85 |
|
|
VANHOLE, Kamiel
|
|
VINGERHOEDT, Marc
Piero Chiara, Het rapport. (Uit: Ora ti conto un fatto). Inl. & vert.: M. Vingerhoedt, 24, p. 11; 11-15 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
HELLEMANS, Frank
Medialiteratuur in plaats van schone letteren, 21, p. 90-103
In Nederland schrijven de TV-vedettes een ‘kwasi-autobiografie’ (p. 90-92), in Vlaanderen ‘oriënteren kommerciële magazines het literaire circuit’ (p. 92-94) |
|
|
| |
| |
Over de discussies rond ‘de schone letteren’ in de loop der eeuwen; over de relatie foto/schilderkunst; thans is ‘de media- en beeldlogica van fotografie, film en video dominant geworden... de schone letteren zijn dood. Leve de medialiteratuur?’ (p. 103) |
|
|
Masturbatie in de literatuur, 24, p. 110-116
‘een citatenmontage in het corset van een elementaire masturbatietypologie’ (p. 110) |
|
|
|
MAN, Bart de
Hoek van Holland
VII. [Koos] Hageraats' afdeling bevroren kip, 21, p. 4-10 |
N.a.v. diens ‘bloemlezing van literaire polemieken’ De knuppel in het hoenderhok |
IX. Het niets van [Aad] Nuis, 23, p. 5-11 |
‘Een stem in je hoofd. Over literatuur en literatuurkritiek’ |
X. Piet Grijs' grabbelton, 24, p. 4-10 |
‘Vrijdag? Dit moet cultuur zijn!’ (een verzameling columns) |
|
|
|
MAN, Berta de
Hoek van Holland. VIII. Maaike Meijers metaforen, 22, p. 4-11
Haar doctoraat ‘Lust tot lezen. De Nederlandse dichteressen en het literaire systeem’ |
|
|
|
NAUTA de VENTIS, José
Van kooidieren en aquariummensen, 23, p. 101-104
Over de axolotl in Gustav Meyrinks Der Golem [1915] en Julio Cortàzars Axolotl, verhaal uit Final del juego [1956] en over de axolotl in werkelijkheid |
|
|
|
RUEB, Robert-Jan
Het Maximalisme in de Nederlandse poëzie: een nieuwe mode of een oud geluid, 22, p. 94-102
Arthur Lava en het Maximaal Manifest = inleiding L'Aperitivo tot de door hem samengestelde bloemlezing Maximaal (maart 1988) |
|
|
|
THIRY, August
Het potlood van Lenin, 24, p. 34-56
Verschenen in Wel (VI, 1988-1989, 1 (1988), p. 8-20) o.d.t. Delphi revisited |
Over het streven naar vernieuwing in het theater tussen 1916 en 1930: de droom van George Cram Cook en Susan Glaspell werd werkelijkheid in het eerste (1927) en tweede (1930) Festival van Delphi - Cook was er in 1922 aangekomen en in 1924 gestorven en begraven; parallel met Cooks actie in Princetown (Massachussets) liep die van Vladimir Majakovski en Vsevolod Meyerhold in Moskou; de festivals werden georganiseerd door Angelos Sikelianos en Eva Palmer in wier villa boven Nieuw Delphi de Delfische Idee werd geboren en artistiek gelijkgezinden elkaar ontmoetten |
|
|
|
VANHOLE, Kamiel
Nadine Gordimer, Relevantie en engagement. De kunstenaar en de apartheid. Vert.: K. Vanhole, 23, p. 105-118
Zowel over de blanke als over de zwarte kunstenaar in Zuid-Afrika |
|
|
|
WILLIGENBURG, Hans van
Schrijvers, 24, p. 134-135
Koop hun boeken, maar houd de schrijvers op afstand. Daarom een paar tips |
|
|
| |
| |
| |
V. Illustratie
Augustijn, Ellen, 21, omslag, p. 11, 43, 47, 48, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87; 22, omslag, p. 52, 54, 117 |
Augustynen, Ellen, 23, p. 17, 117; 24, p. 30, 32, 33, 97; 24, p. 30, 32, 33, 97 |
Badenhorst, Philip, 21, omslag, p. 55, 56, 61, 67, 71, 72; 24, p. 90, 91, 131 |
Becker, Hermann, 22, p. 102; 23, p. 58 |
Beeck, Paul van, 21, p. 12, 21, 24 |
Biesen, Koen van, 21, p. 3, 105, 111, 126 |
Carlotta, 22, p. 4, 6, 8, 10, 33, 35, 37; 23, p. 22, 33; 24, p. 27, 44, 148 |
Dams, Jimmy, 23, p. 24, 25 |
Grobben, Lex, 24, p. 80, 82 |
Kininski, 21, p. 4, 6, 8, 10, 25, 27, 29; 22, p. 4, 6, 8, 10, 33, 35, 37; 23, omslag, p. 11, 23, 27; 24, p. 4, 10, 110, 112 |
Larson, Gary, 23, p. 55 |
Lima, Rik, 23, p. 40, 101 |
Manilla, Manuel, 21, p. 41, 114, 115, 117, 119; 22, p. 32, 121, 123 |
Mertens, Pierre, 23, binnenzijde omslag |
Meulen, Ever, 23, p. 44 |
vanderleenen, Marc, 24, omslag |
Verjans, Inge, 24, p. 64, 88, 98, 143, binnenzijde omslag |
|
-
voetnoot1
- Met Biografische nota's achterin elk nummer
-
voetnoot2
- Gedichten bij kunstwerken: het tweede bij: De Doge Leonardo Loredan van Giovanni Bellini; het derde bij: het gelijknamig schilderij van Rembrandt; het vierde bij: een foto van Rudolf Schäfer; het laatste bij: portret van Giovanna Tornabuoni van Ghirlandaio
-
voetnoot3
- Gedichten bij kunstwerken: het eerste bij: het gelijknamig schilderij van Anselm Kiefer; het tweede bij: het beeld De profeet Habakuk van Donatello; het derde bij: De mediterende filosoof van Rembrandt en met opdracht: Voor Johan de Deckere; het vierde bij het gelijknamig schilderij van Ingres
-
voetnoot5
- Eerste prijs verhalenwedstrijd 1989
-
voetnoot6
- Gedateerd: Bonaire 1980 - Kalmthout 1989
-
voetnoot8
- Opdracht: Voor Betje Wolff en Aagje Deken
|