| |
| |
| |
Zefier
Driemaandelijks tijdschift voor literatuur en niet-verbale kunsten
Opgericht in 1985
Redactie:
Ivo Dekoning, Mark Meekers, Ilse Peys, Luuk Rademakers, Marc Tritsmans, Liva Willems (gastredacteur)
Redactiesecretariaat:
nr. 9: Zefier, Goeslaerstraat 14, 3920 Lummen
nrs. 10-12: Zefier, Hereheidestraat 7A, 3920 Lummen
Jg. IIIGa naar voetnoot1, |
nr. 9: |
eerste kwartaal 1988, 69 p. = De Vlaamse misdaadroman |
|
nr. 10: |
tweede kwartaal 1988, 63 p. = Essay-nummer |
|
nr. 11: |
derde kwartaal 1988, 75 p. = Paul Vanderschaeghe |
|
nr. 12: |
vierde kwartaal 1988, 93 p. = Rutger Kopland |
| |
Artikels van de redactie
Liter- - air, 9, p. 65; 10, p. 58; 12, p. 93
|
|
Inhoudsopgave Zefier september 1985-december 1987, 10, p. 60-65 |
| |
I. Poëzie
BRUGMANS, Guy
[Gedichten], 9, p. 44
‘hoe hij haar ideale slaapmiddel bleek’ |
‘het woord “minimum” struikelt als een duizendpoot’ |
|
|
|
CORNILLIE, P.
|
|
CRITS, Frank de
Werner Lambersy, Uit: Komboloi (1985). Inl. & vert.Ga naar voetnoot2: F. de Crits, 10, p. 26; 27-29
Azuur, Heuvels; Minnaars, ‘De dageraad’, p. 27; 28 |
‘Gezeten’, ‘Om water te scheppen’, p. 20 |
|
|
Serge Meurant, [Gedichten]. Inl. & vert.Ga naar voetnoot2: F. de Crits, 11, p. 48; 49-55
Uit: Mais l'insensibilité grande (1975): |
‘soms barst het lichaam’; ‘geen getuige werd’, p. 49; 53 |
Uit: Etienne et Sara (1984): Legaat, p. 49 |
|
|
| |
| |
Uit: Tête perdue (1984): ‘kin klem’, p. 50 |
Uit: Etant et mouvant (1974): ‘wervelwinden, kraters’, p. 50 |
Uit: Dévisagé (1984): ‘het teer-bleke vel’, p. 51 |
Filmgedicht, p. 55 |
|
|
Daniel Fano, [Gedichten]. Inl. & vert.Ga naar voetnoot2: F. de Crits, 12, p. 74; 75-76
Onderdelen 1-9; Besluit, p. 75-77; 77 |
|
|
|
GHYSSAERT, Peter
[Gedichten], 10, p. 31
In Bretagne: ‘Later word ik schrijver. Dat is geen jongensdroom’ |
Brighton: ‘Brighton. Op de ansicht zie je een wit paleis’ |
|
|
|
GIJBELS, L.
|
|
GOVAERTS, Jo
Twee gedichten, 11, p. 56
Lelijk: ‘November; Koude’ |
‘Opgerold en ingepakt’ |
|
|
|
HERMIS, Kees
[Gedichten], 10, p. 30
Vreemd vertrouwd: ‘niemand in huis’ |
Vrijplaatsen: ‘veel tegenwind, zwaar weer’ |
|
|
|
POLLET, Frank
Trappen. Eerste cyclus uit: Anaconda, 9, p. 41-43
Warande, het hart van dit park: ‘Elke bedaarde beweging is een wet op zich wanneer’ p. 41 |
Val/avond: ‘Met het zuiver duister heeft hij iets gemeen’ p. 41 |
Weerlicht zijn/keldertrap: ‘De zwarte einder van een eeuwige seconde,’ p. 42 |
Trappen van vergelijking: ‘Het evenwicht hersteld, ideeën als in manifesten’ p. 42 |
Natrappen: Komt de gladde vloer van het vermoeden’ p. 43 |
Bol. Achterberg herdacht: ‘De spiegelgladde aarde waaruit hij woord’ p. 43 |
|
|
| |
II. Proza
JANSSENS, André
Sleepsporen (romanfragment), 12, p. 79-81 |
|
|
LAMPO, Jan
De overjas. Uit: Pilaren van rook, 9, p. 46-49 |
|
|
POMMERANS, Piet
In onze serie ‘moderne taboes’: jagen, 9, p. 50 |
|
|
VANDAELE, Luc
|
| |
| |
| |
IV. Kritische bijdragen
ASSELBERGH, Bruno
Isaac Bashevis Singer: een schrijver om gek van te worden, 9, p. 63-64
De echtscheiding (1965); De Spinoza van Warschau (1958) |
|
|
De arbeid van Andreas Roels, 10, p. 49
De faalangst van Celle Plu |
|
|
|
BOON, Renaat
Tien jaar Bernlef gebundeld [Gedichten 1970-1980], 11, p. 63-64 |
|
|
DEKONING, Ivo
Zwakke titels maar gelukkig dekt de vlag de lading niet, 10, p. 49-51
Ludo Noens, Schaduwbeelden; Heimwee naar de dageraad |
|
|
Een stil prieeltje waar het goed is om even te verpozen, 10, p. 55-56
Bert Willems, Tussen kalmoes en korstmos |
|
|
Het literaire vlak der standpunten, 11, p. 64-67
Joris [alias Georges] Tulkens,[De macht van het getal] |
|
|
Als dit de nieuwe lichten in het rijk der letteren moeten voorstellen verhuis ik liever naar een ander (w)oord, 12, p. 87-89
Het rijk der lichten. Verhalen bij een schilderij van René Magritte. Samenst.: Jan Lampo & Myriam Libert |
|
|
|
DEVROE, Hans
Geachte redactie (in rubriek: Brievenbus), 9, p. 69
Reactie op Dossier: Literaire tijdschriften (II, 1987, 8, p. 3-37) i.v.m. Wel; met antwoord van de redactie, p. 69 |
|
|
|
HOOF, Guy van
‘Vrouwelijk enkelvoud’: Pol Hoste, 9, p. 60-62 |
|
Een god minder: Marc Mijlemans [Mijl op zeven], 9, p. 62 |
|
Een bevoorrechte getuige: Pierre H. Dubois, 12, p. 90
Memoranda. Retour Amsterdam-Brussel (1942-1952) |
|
|
|
MARIUS-WALTER
[Jack Feenstra] ‘Moffenkoppen’: spijkers met koppen slaan, 9, p. 62-63 |
|
|
MEEKERS, Mark
Het doodernstig spel van de humor (een vraaggesprek met Bob Vincke), 9, p. 52-55 |
|
Gezien, 11, p. 69-73
Bespreking van een nummer van Appel, De Brakke Hond, Creare, Deus ex Machina, Initiatief, Kruispunt, Ons Erfdeel, Randschrift, Survival Magazine, De Vos, Weirdo's |
|
|
|
PEYS, Ilse
Het woord in opstand tegen de boze werkelijkheid, 9, p. 57-59
Charles Ducal, Het huwelijk. Gedichten |
|
|
Geen drama maar het kon wel beter, 9, p. 59-60
Gie Bogaert, Klein Berlijns drama en andere verhalen |
|
|
| |
| |
RADEMAKERS, Luuk
Ludwig Vandevelde of de complexiteit van de gespletenheid, 10, p. 38-46 - Met afbn. |
|
‘Attu’ van Claude van de Berge: eigenzinnig, maar universeel, 10, p. 48 |
|
Het goedafgestelde kompas van Karel Sergen [Het noorden], 10, p. 54 |
|
De stoptrein van Jacobus Bos [Mijn blauwe evenbeeld], 10, p. 54-55 |
|
Blotkamp over Mondriaan: de stijl van de feiten, 10, p. 56-57
Carel Blotkamp, Mondriaan in detail |
|
|
Het debat tussen de fantasie en de rede. Bic art van Jan Fabre, 12, p. 83-85 |
|
|
TRITSMANS, Marc
‘Een leeg landschap’ van Willem van Toorn, 10, p. 51-54 |
|
|
VINER, Darrell J.
Statement on Wheel, 11, p. 58 - Met ill. p. 59 |
|
Bewegende stenen. Vert.: Chosen with Care v.z.w.,11, p. 60-61 |
|
| |
Bijzondere gedeelten
Dossier: De Vlaamse misdaadroman
(nr. 9, p. 3-39)
SamenstellingGa naar voetnoot3: Chris Vandenbroucke
Poëzie
CRITS, Frank de
Vier gedichten. Uit ‘Cinema Pathé’. (Schrijnwerk)Ga naar voetnoot4, p. 23-24
calepin de route; afscheid, p. 23 |
de straat oversteken; schaar in het hoofd, p. 24 |
|
|
| |
Proza
HOLSTERS, Bart
Cave canem (een verhaal van liefde en geweld), p. 26-32 |
|
| |
Kritische bijdragen
DEKONING, Ivo & PEYS, Ilse
Het naakte meisje en andere ontboezemingen van Frans Ceusters [Interview], p. 16-20 |
|
|
LAET, Danny de
Raf Verhulst: de eerste misdaadschrijver in Vlaanderen?, p. 14-15 - Met prttek.: Mark Meekers
Diens werk o.ps. Koen Ravenstein |
|
|
| |
| |
Anton van Casteren, pionier van het misdaadverhaal in Vlaanderen, p. 21-22 |
|
|
VANDENBROUCKE, Chris
Tien jaar misdaadliteratuur in Vlaanderen: een schets, p. 5-13 |
|
De Trofee van de grote Jury, p. 25
‘De Trofee, geen geldprijs, maar een pistool en een erediploma, wordt telkens uitgereikt op 19 jan. - de geboortedatum van Edgar Allen Poe’ |
Laureaten: Bart Holsters met Geld maakt niet gelukkig (1986); John Vermeulen met Solorace (1987) |
|
|
Interview met en over een anti-held [Bart Holsters], p. 33-37 |
|
Over de taalgrens, p. 38-39
Bron: Danny de Laet, La littérature policière en Belgique (1980) |
|
|
| |
Essay-nummer
(nr. 10, p. 3-24)
Samenstelling: Luuk Rademakers
BERGE, Claude van de
Het animisme van Saint-John Perse, p. 20-24 |
|
|
RADEMAKERS, Luuk
De ruimte bij de vroege Stefan Hertmans, p. 9-13
‘Tot de vroege periode behoren Ruimte (roman, 1981), Ademzuil (poëzie, 1984) en Gestolde wolken (verhalenbundel, 1987) dat al een overgangswerk is naar een andere ruimteopvatting’ (p. 9) |
|
|
Wereld en digitaal van Mark van Tongele, p. 14-19
Over diens poëzieopvatting en diens cycli De zonnesynaps (Poëziekrant, [XI, 1987, 1, p. 12]), Taalmineraal [Poëziekrant, XII, 1988, 2, p. 4], Digitaal speeldoosje en Het oog van het rendier. Digitale sonnetten (in typoscript) |
|
|
|
VERMEULEN, Erik
Paul de Wispelaere: ‘de eeuwige beweging door tegenstellingen’, p. 4-8
‘chronologsiche tijd versus mythologische tijd en werkelijkheid versus verhaal’ p. 4) |
|
|
| |
Dossier Paul Vanderschaeghe
(nr. 11, p. 3-45)
SamenstellingGa naar voetnoot5: A. Delmotte
VANDERSCHAEGHE, Paul
GedichtenGa naar voetnoot6, p. 34-36
Vogelverschrikker: ‘De grauwe wegen afgelegd’ p. 34 |
‘Zie toe! In veel gedichten’ p. 34 |
Male: ‘Kraaien wagglen in voren,’ p. 35 |
|
|
| |
| |
Het Blankenberge: ‘Met een zonder’ p. 35 |
Gedenken: ‘Herinner je de vrieskou’ p. 36 |
Niets: ‘Niets is.’ |
|
|
Twee prozafragmenten, p. 21-28
(Over de andere vader...), p. 21-24 |
(Over de oudere vader...), p. 25-28 |
|
|
Over Mark Debroux [schilder], p. 40-41 |
|
|
DEBROUX, Mark
Over Paul Vanderschaeghe [de leraar], p. 42-43 |
|
|
DELMOTTE, Alain
Tussen lyriek en belijdenis? [Gesprek], p. 5-11 |
|
|
HOEVEN, Jan van der
Paul Vanderschaeghe, een discrete benadering van zijn poetica, p. 29-33 |
|
|
HULLE, Jooris van
Zeggen ze toch..., p. 12-15
Over Vrouwen voor Baekelandt (1985) en de taalkundige betekenis ervan |
|
|
|
SCHEINERT, David
Over Paul Vanderschaeghe. Vert.: Bart Vonck, p. 37-39
Over de dichter die hij vertaalde |
|
|
|
VANDENBROUCKE, Chris
Con brio, maar..., p. 44-46
Een tocht doorheen recensies van Vanderschaeghes werk |
|
|
|
VONCK, Bart
De rust van dood water, p. 16-20
Gesprek over De soldaat zonder schoenen (1988) |
|
|
| |
Dossier: Rutger Kopland
(nr. 12, p. 3-72)
SamenstellingGa naar voetnoot7: Marc Tritsmans
KOPLAND, Rutger
Schapen, p. 71 - in facs.(p. 70)
‘Zo ging het altijd. 's Avonds kwamen ze’ |
|
|
|
BROCKWAY, James
Kopland in het Engels vertalen, p. 50-53
Met gedichten in vertaling naast de Nederlandse tekst, p. 53-58 |
Uit: Onder het vee (1966) - Onder de appelboom, p. 53 |
Uit: Het orgeltje van yesterday (1968) - Een lange wandeling, p. 54 |
Uit: Alles op de fiets (1969) - Jonge sla, p. 55 |
Uit: Wie wat vindt heeft slecht gezocht (1972) - Tegen het krakende hek, p. 55 |
Uit: Een lege plek om te blijven (1975) - XXII: ‘Zij wacht...’ p. 56 |
|
|
| |
| |
Uit: Al die mooie beloften (1979) - Schilderij, p. 56 |
Uit: Dit uitzicht (1982) - In de bergen 1-4, p. 57 |
Uit: Voor het verdwijnt en daarna (1985) - I cavalli di Leonardo, p. 58 |
|
|
|
DOMSELAER, Kees van
Die Kopland, dat kan toch helemaal niet. (Over: Al die mooie beloften, 1979), p. 35-49 |
|
In gesprek met Rutger Kopland (30-10-88), p. 65-69 |
|
|
EVENEPOEL, Stefaan
‘Wie wat vindt heeft slecht gezocht’. (Of: de anti-lyriek van Rutger Kopland), p. 26-34 |
|
|
GELLINGS, Paul
Rutger Kopland [in het Frans] vertalen, p. 59-60
Met gedichten in vertaling naast de Nederlandse tekst, p. 60-62 |
Uit: Alles op de fiets (1969) - Jonge sla, p. 60 |
Uit: Wie wat vindt heeft slecht gezocht (1972) - Haat gaat gekleed als vreedzame mensen 1-3, p. 61 |
Uit: Dit uitzicht (1982) - Vertrek van dochters, p. 62 |
|
|
|
JELLEMA, C.O.
De angst om zichtbaar te zijn, p. 5-8
Typering van Koplands poëzie, ontstaan ‘uit het spanningsveld tussen... op de vlucht zijn en thuis willen komen’; over het beeld van het paard |
|
|
|
SMET, Marc de
Was ik er al? Enige evolutie bij Kopland?, p. 63-64
Diens poëzie heeft ‘een consistente ondertoon’... ‘veranderde de poetica, de “filosofica” deed het niet’ (p. 64) |
|
|
|
VANDEVOORDE, Hans
De kroost van het koplandisme, p. 9-23
Over Koplands poetica en die van ‘zijn volgelingen’ |
|
|
|
-
voetnoot1
- Omslagillustratie: Jan Fabre; gegevens over de medewerkers achterin elk nr.
-
voetnoot4
- In Schrijnwerk (1986) staan de gedichten in de cyclus ‘série noire’
-
voetnoot6
- Respectievelijk gedateerd: 23.10.87; 25.10.87; 20.12.87; 24.12.87; 1.1.88; Pasen 1988
-
voetnoot7
- Met Woord vooraf (p. 4); Beknopte bio-bibliografie (p. 72)
|