| |
| |
| |
Kreatief
Driemaandelijks literair- en kunstkritisch tijdschrift
Opgericht in 1966
Hoofdredacteur: Lionel Deflo
Redaktie:
Ludo Abicht, Lionel Deflo, Jaak Fontier, Jan Lampo, Stefaan van den Bremt, Hedwig Verlinde, Koen Vermeiren
Redactiesecretariaat: Lionel Deflo, Groeningestraat 23, 8610 Wevelgem
Uitgever: Uitgeverij Manteau, Beeldhouwerstraat 12, 2000 Antwerpen
Jg. XXII, |
nr. 1: |
maart 1988, 112 p. = Mei '68 |
|
nr. 2-3: |
juni 1988, 156 p. = Moderne Arabische poëzie |
|
nr. 4: |
oktober 1988, 126 p. |
|
nr. 5: |
december 1988, 128 p. |
| |
I. Poëzie
AERTS, Pieter
[Gedichten], 2-3, p. 130-133
Nieuw seizoen bijna: ‘zon maakt dagelijks een groter’ p. 130 |
Vele lichten: ‘van hoge bruggen duiken’ p. 131 |
Zonnig: ‘zonnig als de minnaar krachtig wordt’ p. 132 |
En het is waar: ‘ze zegt het zwart op wit’ p. 133 |
|
|
|
CLEMENT, Jan
Voetstappen in het zand, 5, p. 100-104
1. | ‘ergens slaat de zee tegen de rotsen, beukt’ p. 100 |
2. | ‘wie zijn we dat, wat we zien ook in ons is.’ p. 101 |
3. | ‘toen het wiel wentelend van heuvel tot heuvelrug tolde,’ p. 102 |
4. | ‘misschien is elk gebed, elke zang’ p. 103 |
5. | ‘hij is rechtop gaan staan tussen zijn soortgenoten.’ p. 104 |
|
|
|
COENEN, Herman
Schiermonnikoog, 2-3, p. 134-136
Verwijsbrief: ‘Zoals de schoolarts zei: bleekneus,’ p. 134 |
Mesjepik: ‘Met scherpe zilveren mesjes’ p. 135 |
Orchideeënveldje: ‘we kwamen er dagelijks langs’ p. 136 |
|
|
|
CORNILLIE, Patrick
Ypres salientGa naar voetnoot1, 5, p. 94-98
1. | ‘na vele of- & defensieve fronten’ p. 94 |
2. | ‘in de eindeloze ingewanden van het slag-’ p. 95 |
3. | ‘maar meestal is er geen ontkomen aan’ p. 96 |
4. | ‘in kringen kraters dichtrijdend eindeloos’ p. 97 |
5. | ‘en wat doe ik anders dan de lijfgeur’ p. 98 |
|
|
| |
| |
GERREWEY, Valère van
Benjamin Péret, Uit: Le grand jeu (1928).Inl.Ga naar voetnoot2 & vert.: V. van Gerrewey, 2-3, p. 114-115; 116-124
Jezus sprak tot zijn schoonzus, p. 116 |
De beeldspraak der heiligen; De geuren van de liefde, p. 117; 118-119 |
Vissen in troebel water 1-5, p. 122-123 |
Aan het geschoren schaap, De gelukkige vliegen, p. 124 |
|
|
|
HOOFF, Marijke van
[Gedichten]. Uit: Uiterwaarden, 4, p. 93-98
Overzijden: ‘Je liefste blijven noemen’ p. 93 |
Schipbreuk: ‘In de ruimte die zo stil om ons heen staat,’ p. 94 |
Keerpunt: ‘Verzuimd je zachter aan te raken’ p. 95 |
Handschrift: ‘Wat kan ik meer zijn dan’ p. 96 |
Vlucht: ‘Tussen hoge kale takken bouw ik’ p. 97 |
Groei: ‘Hoe hevig ik heb liefgehad,’ p. 98 |
|
|
|
JANNES, Paul
‘Onder een avond’, 5, p. 99 |
|
|
ROOSENSCHOON, Arend
William Shakespeare, Twaalf sonnetten. Vert.: A. Roosenschoon, 5, p. 3-14
Sonnetten 6, 12, 21, 33, 71, 84, 97, 99, 119, 124, 132, 138 |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
Logo, 2-3, p. 125-129
‘Te kleine droppel in de zondvloed’ |
|
|
|
TRITSMANS, Marc
[Gedichten], 2-3, p. 137-139
Lava: ‘Ik dacht laat dit moment voor’ p. 137 |
Zekerheid: ‘Ondanks wat groeit en zachter’ p. 138 |
Besef: ‘we hebben het moment bereikt’ p. 139 |
|
|
|
VROOMKONING, Victor
[Gedichten], 5, p. 85-93
Restant: ‘Ontredderd had zij in het veld gestaan:’ p. 85 |
Tableau: ‘Verenigen in dit gedicht:’ p. 86 |
30 maart 1986: ‘Het zomert’ p. 87 |
Speelmeisje: ‘Pianospeelse dochter als ik heb’ p. 88 |
Sprookje: ‘Het Limburgs dat zij zingt’ p. 89 |
Taal: ‘Hij kruist moedertaal met die’ p. 90 |
Overspel: ‘Mijn zoon meent het te houden’ p. 91 |
Trefpunt: ‘Zij had hem eerst nog niet herkend’ p. 92 |
Leven: ‘drie mannen waren bij elkaar’ p. 93 |
|
|
| |
II. Proza
BAEKERS, S.F.
Een hachelijk avontuur, [met] Noodzakelijke voetnoot, 5, p. 64-71; 71-72 |
|
|
DEMEESTER, Rita
In het spoor van Jim Morrison, 5, p. 73-79 |
|
| |
| |
HOSTE, Jacques
Horowitz' juwelen, 2-3, p. 77-84 |
|
|
LEMAHIEU, Frankie
De andere kant, 2-3, p. 85-98 |
|
Het experiment, 4, p. 62-77 |
|
|
TEGENBOS, Johny van
Winterzwaluwen, 4, p. 56-61 |
|
| |
ABICHT, Ludo
Over de Duitse literatuur in Praag, 4, p. 14-33
Op een bondige inleiding volgt de voorstelling van: |
Max Brod, de onvermoeibare militant (1884-1968), p. 17-19 |
Franz Werfel (1890-1945): de ziel als maat van alle dingen, p. 19-22 |
Egon Erwin Kisch, de razende reporter (1885-1948), p. 22-26 |
De Pragenaar Franz Kafka [1883-1924], p. 26-29 |
Vertaling van de geciteerde fragmenten, p. 30-33 |
|
|
Paul Adler (1878-1946). Portret van een Praags-Duits dichter, 5, p. 15-35
Vertaling van de geciteerde fragmenten, p. 32-35 |
|
|
|
CAILLIAU, Phil
Is vergeten of verdringen van gruwelen mogelijk?, 2-3, p. 64-72
Willy Spillebeen, Cortés of de val |
|
|
De vrouwen in ‘Het huis van Karen’ [door Johanna de Vloed]*, 2-3, p. 146-149 |
|
Debuten en debuten: deel twee*, 2-3, p. 149-154
Walter Joris, De meest interessante aspecten van de interessantologie, p. 150-151 |
Ludo Noens, Schaduwbeelden (Verhalen), p. 149-150 |
Stef van Caeneghem, Zonde van Nini, p. 151-152 |
|
|
Debuten en debuten: deel drie*, 4, p. 99-105
Dirk Dufraing, Kromhout, p. 102-105 |
Marc Mijlemans, Mijl op zeven. Nagelaten werk, p. 99-101 |
Silvain Salamon, De mantel. Verhalen, p. 101-102 |
|
|
De grote schuld van Lorsa Lopez*, 4, p. 107-110
Sony Laban Tansi, Les sept solitudes de Lorsa Lopez. Vert.: Jef Geeraerts: De grote eenzaamheid van Lorsa Lopez |
|
|
Debuten en debuten: deel vier*, 5, p. 110-114
Carlos Backers, Soep. Opera der impotenten, p. 111-112 |
Gilbert Grauws, De papegaaieschommel, p. 110-111 |
Joris Tulkens, De macht van het getal. Verhalen, p. 113-114 |
|
|
|
ECTOR, Jef
De Oedipussage in de Vlaamse verhalende literatuur, 5, p. 57-63
Frans Depeuter, De tuimelaar (1982), p. 58-60 |
Hubert Lampo, De eerste sneeuw van het jaar (1985), p. 58 |
|
|
| |
| |
Willy Spillebeen, De sfinks op de belt (1968), p. 58 |
Lut Ureel, Valerie (1986), p. 61-63 |
|
|
Christa Wolf na Tsjernobyl*, p. 122-125
De cesuur. Berichten van een dag (Störfall. Nachrichten eines Tages, 1987) |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Ronnie Delrue of Een liefdevolle man-woning-relatie, 5, p. 80-84 - Met ill. |
|
|
GENDER, Els van
Frans Depeuter: ‘Groene zwanen, witte zwanen’*, 5, p. 102-109 |
|
|
HULLE, Jooris van
‘Rik Vermeersch: Schilderijen. Tekeningen. 1967-1987’. Met een inleiding van Max Kerkhof*, 4, p. 44-55 |
|
|
JOOSTENS, Frank
Ontdekkingsreizen in de alledaagsheid. Siegfried Kracauer en de beeldrijke jaren twintig, 2-3, p. 44-55
Met diens Het arbeidsbureau. Constructie van een ruimte (p. 56-63) (Ueber Arbeitsnachweise; verschenen in Frankfurter Zeitung, 17 Juni 1930, en opgenomen in Berlin und anderswo, 1964) |
|
|
|
KUYPERS, Jeroen
Boudewijn van Houten: ‘De vlucht naar voren’*, 5, p. 120-122 |
|
|
MARIËN, Wim
Strijden tegen lijden. Poging tot ideologische duiding van de Zuidafrikaanse roman ‘Burger's daughter’ (1979) van Nadine Gordimer, 5, p. 36-49 |
|
|
PEENE, Bert
Homo homini keukentrap. Over het werk van Marijke Höweler, 4, p. 41-47 - Bibliografie, p. 47 |
|
|
QUINTIENS, Hugo
Primo Levi: de ijselijke dreiging van een droom, 4, p. 3-13
Levi's existentiële vragen na een jaar Auschwitz in: Is dit een mens (It.: 1958); Het respijt (1962); Het periodiek systeem (1975) (Ned.: 1987-1988) |
|
|
|
RADEMAKERS, Luuk
Guillaume Bijl: een karikaturist van de jongste twee decennia [Gesprek], 4, p. 78-92 - Met ill. |
|
|
RENDERS, Hans
De slechte wereld van Boudewijn van Houten*, 2-3, p. 140-142
Fout. Lebensbericht meines Vaters |
|
|
Een stelletje oprukkende Rotterdammers. ‘Gard Sivik’ en het realisme van het nieuwe, 4, p. 48-55
Over de eerste jaren (1955-1960) van Gard Sivik (1955-1964) dat vanaf nrs. 10 en 11 (1958) een hoofdzakelijk Hollands tijdschrift is geworden |
|
|
Het bekrompen donkere zuiden*, 4, p. 105-107
Ton van Reen, In het donkere zuiden [Verhalen over Limburg] |
|
|
| |
| |
ROGGEMAN, Willem M.
‘Niet meer zozeer het verval, maar het litteken in het landschap boeit mij’. Gesprek met Jef van Grieken, 2-3, p. 93-113 - Met ill., prt. |
|
|
VANDERGRAESSEN, Fons
Nieuw naturalisme in ‘De vermaledijde vaders’ van Monika van Paemel, 5, p. 50-56 |
|
|
VANHEESWIJK, Guido
Wat nu! Een heilige bij W.F. Hermans?*, 2-3, p. 143-146
Een heilige van de horlogerie |
|
|
|
VERMEIREN, Koen
Jooris van Hulle over Mireille Cottenjé*, 2-3, p. 153-154 |
|
Een woordalchimist aan het werk, 4, p. 34-40
Ivo Michiels, Vlaanderen ook een land |
|
|
Moet er nog opus zijn?*, p. 110-113
Hugo Bousset, Trends. De Vlaamse prozaliteratuur 1970-1986. Grenzen verleggen |
|
|
Essays uit Noord en Zuid*, 4, p. 113-120
Georges Adé, Uit het schrijfboek van een japneus, p. 114-115 |
J.Bernlef, Op het noorden, p. 118-119 |
Gerrit Krol, Helmholtz' paradijs, p. 117-118 |
Paul de Wispelaere, De broek van Sartre, p. 115-117 |
|
|
De kanalen van [Herman] Brusselmans, 4, p. 120-121 |
|
Vlaanderen in de eerste wereldoorlog*, 5, p. 115-117
Gaston Durnez, Zeg mij waar de bloemen zijn - bewerkte versie van Een bloem in het geweer, 1965 |
|
|
De jaren '50 in Parijs*, 5, p. 117-120
Hugo Claus, Een zachte vernieling |
|
|
|
VORSSELMANS, Jan
‘Onze maatschappij valt in scherven uiteen’. Gesprek met Axel Bouts, 2-3, p. 73-76 |
|
| |
Bijzonder nummer/gedeelte
Mei '68: twintig jaar later
(nr. 1, 112 p.)
SamenstellingGa naar voetnoot4: Koen Vermeiren
ABICHT, Ludo
Wat een geluk dat de contestatie van mei '68 mislukt is, p. 21-29 |
|
|
ADÉ, Georges
Het waanbeeld van '68, p. 73-76
‘Mei '68 is als evenement uniek’ maar ‘In '68 is niets gebeurd’ |
|
|
| |
| |
AKEN, Paul van
De herinnering als placebo, p. 77-80 |
|
|
ALSTEIN
Notities bij '68 en later, p. 60-64 |
|
|
AUWERA, Fernand
De visualisatie van de werkelijkheid, p. 88-90
‘Revolutie was toen het modewoord, maar die is er niet gekomen’ (p. 89) |
|
|
|
CAMP, Gaston van
Koningin van de Nacht, p. 81-87
Mei '68... als de ‘cactus die maar één nacht lang een schitterende bloem draagt’ (p. 87) |
|
|
|
DENOO, Joris
Een bos van parka's, p. 107-108
‘Jammer van het verdwijnen van de pocketliteratuur, van die boekjes die net in de zak van een parka of een Castrojas pasten’ (p. 108) |
|
|
|
FLAMEND, Jan
Vroeger en later, p. 109-111
Over ‘de naweeën, de post'68-depressie’ (p. 110) |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Enkele aspecten van de beeldende kunst tijdens de jaren '60, p. 91-106 - Met ill.
‘Het decennium 1950-1959 was dit van de niet-figuratie, het decennium 1960-1969 dat van de pop-art en de nieuwe figuratie’ (p. 92); hoofdzakelijk over Vic Gentils, Paul van Hoeydonck, Pol Mara, Luc Peire en Roger Raveel |
|
|
|
GEERTS, Leo
1968: het individu is een bom, p. 13-20
Over Ulrike Meinhof en de Baader-Meinhof-groep en de opera ‘Ulrike, een antieke tragedie’ waarvoor Geerts het libretto schreef (p. 14-16); Charley Manson, de apolitieke massamoordenaar (p. 16-17); De Nieuwe en de individuen achter Mark Grammens' weekblad: K.N. Elno, Kor van der Goten, Piet de Moor, Johan de Roey, Brigitte Raskin en Geerts zelf (p. 17-20) |
|
|
|
HERTMANS, Stefan
Het ritueel van Mei '68, p. 51-60
‘De kritische utopie van mei '68 had eigenlijk de utopie van het voortdurend in vraagstellen moeten zijn, maar de vragen zijn versleten, de antwoorden verzonken... Alleen de buitenkant bleef over: het ritueel van het kritisch zijn door je jeantje en je jointje’ (p. 53) |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
Justitia et Pax. Dagboeksplinters 2, p. 38-50
Gedateerd: 2 jan.-19 dec. 1968; o.a. over zijn Streuvels-boek |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Mijn jaren des onderscheids, p. 30-37
Over zijn literair werk tot en met Steen des aanstoots (1970) |
|
|
| |
| |
VANCAMPENHOUT, Luc
Hanengekraai of muggegezoem? '68 had een bange moeder, een vermoeide vader en een rijke oom in Amerika, p. 65-72
‘De impact van '68 op de maatschappij was veel kleiner dan die op het individu’ (p. 71) |
|
|
|
VERMEIREN, Koen
Het failliet van het kritische individu?, p. 3-12
Over mei '68 zoals Jean Baechler het zag in Les phénomènes révolutionnaires (1972); over de totstandkoming van dit nummer en de vaststelling dat sommige ‘sociaal-geëngageerde auteurs’ en ‘vrouwelijke auteurs’ niet tot medewerking bereid waren |
|
|
| |
Moderne Arabische poëzie uit het Midden-Oosten
(nr. 2-3, p. 1-43)
SamenstellingGa naar voetnoot5 & vertalingen: Piet Cooreman
Poëzie
AdunisGa naar voetnoot6, [Gedichten], p. 22-30
Uit: Liederen van Mihyar, de Damascener (1961), p. 22-29 |
Psalm; Hij is geen ster, Koning Mihyar; Stem, p. 22; 23; 24 |
Uitnodiging tot de dood/stem; Het masker van de liederen, p. 24; 25 |
Tussen de lokroep en de echo; Het gelaat van Mihyar, p. 25; 26 |
De onzekerheid/stem; Lied van Mihyar de Damascener, p. 26; 27 |
Shaddad, Elegie zonder dood; Elegie voor Abu Nuwas, p. 28; 29 |
Uit: Enkelvoud in meervoudsvorm (1977), p. 30 |
Onafgewerkt |
|
|
al-Fituri, Uit: Glimlach tot de nachten heen zijn, p. 16-17
De held passeert op de oever van zijn geliefde |
|
|
Mahmud DarwishGa naar voetnoot6, [Gedichten], p. 36-43
Uit: Poging nummer zeven (1973), p. 36-41 |
De rivier is een vreemdeling en jij bent mijn geliefde, p. 36-38 |
Alsof ik van je hield, 39-41 |
Uit: Ik hou van jou of ik hou niet van jou (1972), p. 42-43 |
Eens te meer |
|
|
Rashid HussaynGa naar voetnoot6, [Gedichten], p. 5; 32-34
Jaffa; God aan de telefoon; De aarde, p. 5; 32-33; 34 |
|
|
Muhammad Maghut, De dode man, p. 18 |
|
Mika'il Na'ima, De wijnrank op de straat, p. 19-20 |
| |
Kritische bijdrage
COOREMAN, Piet
Moderne Arabische poëzie uit het Midden-Oosten. Een situering, p. 6-15 |
|
|
-
voetnoot1
- Telkens met een kort prozagedicht als inleiding
-
voetnoot2
- ‘Benjamin Péret: de verbeelding aan de macht’
-
voetnoot3
- De titels met * behoren tot de rubriek: Gewikt en gewogen
-
voetnoot4
- Vragenlijst verzonden naar de auteurs (p. 12)
-
voetnoot5
- Redactioneel (p. 3-4) door Hedwig Verlinde
-
voetnoot6
- Met biografische notitie respectievelijk p. 21; 35; 31
-
voetnoot6
- Met biografische notitie respectievelijk p. 21; 35; 31
-
voetnoot6
- Met biografische notitie respectievelijk p. 21; 35; 31
|