| |
| |
| |
Tweemaandelijks tijdschrift
Opgericht in 1905
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Georges Wildemeersch, Joris Duytschaever
Redactieadres: Leopoldstraat 10, 2000 Antwerpen
Beheer en directie: ‘Stichting De Vlaamse Gids’ v.z.w., Korte Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Uitgave: Met de medewerking van het Willemsfonds
Jg. LXXI, 1987, 6 nummers van elk 60 pp.
| |
Artikel van de redactie
Vlaamse letteren wat nu? Dagen van De Vlaamse Gids (19-20/9 '87) [Aankondiging], 4, pp. 42-43 |
| |
I. Poëzie
HEKKEN, Renée van
Gedichten, 4, p. 41
1. | Schets: ‘Flarden van water’ |
2. | De witte duif: ‘Wanneer het donkere meisje opkeek’ |
3. | Café BiljartGa naar voetnoot2: ‘In het café biljart zitten ze,’ |
|
|
|
HUISMAN, Michel
Drie gedichten, 3, p; 59
Avond in Assenede: ‘Een vliegtuig’ |
‘De avond valt’ |
‘slapend in haar’ |
|
|
|
NYS, Mon
Li T'ai Po, Tien gedichten. Inl.Ga naar voetnoot3 & vert.: M. Nys, 1, pp. 19-20; 21-22 - Met afbn.
In het gevolg van de keizer reis ik naar zijn nachtverblijf, het Mau Tj'iuaan-paleis, en schrijf er dit gedicht, p. 21 |
Gedachten in de stille nacht, Een herfstlied aan de rivier, p. 21 |
Herfstgedachten, Afscheid van een vriend die naar sjoe gaat, p. 21 |
Een wijnbar in Tjin Ling: herinnering aan een afscheid, p. 22 |
Op een lentenacht hoort men in Lo een fluit, p. 22 |
Aan de grenspassen: twee gedichten, p. 22 |
|
|
| |
| |
VEULEMANS, Bart
[Gedichten], 3, p. 59 = 6, p. 60
De zomergeliefde: ‘Liggend steeds merkt zij in avondzon’ |
De roodharigeGa naar voetnoot1: ‘Vervreemd waren de vroege jaren. Niet’ |
|
|
|
WISPELAERE, Griet de
Het geweten, 3, p. 60
‘Als de tuin vol eglantier zijn takken ontvouwt’ |
|
|
|
YPERMAN, Chris
Gedichten, 5, pp. 23-25
An den Geliebten: ‘slapend als een dode prins’ p. 23 |
FrescoGa naar voetnoot2: ‘toen hij van de oorlog terugkwam’ p. 23 |
Lamentos. Elegie 1980: ‘met dode alexander op mijn vader's graf’ pp. 24-25 |
|
|
| |
III. Toneel
YPERMAN, Chris
Jolie Madame. Een erotische tirade voor Frieda Pittoors geschreven voor een mise en musique van Wim Meuwissen, 5, pp. 11-22 - Met ill.: Hugo Claus (uit de luxe editie) |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
AKEN, Paul van
A la recherche d'une ville perdue, 4, pp. 20-26
Daniël Robberechts, Aankomen in Avignon (1970) |
|
|
|
BERLAER-HELLEMANS, Dina van
Richard Minne revisited, 4, pp. 2-9
Over Minne ‘als dwarsligger’ en ‘de actualiteit van zijn poëzie’ met analyse van Utopia, De arme en de rijke dagen III, Verweer tegen de winter uit In den zoeten inval en andere gedichten (1955, Vermeerderde dr.) |
|
|
|
BONDT, Werner de
Scenografie + architectuur, 3, pp. 19-27 - Met prt.
‘Scenografie heeft steeds met architectuur te maken’ - historische beschouwingen en eigen ondervinding |
|
|
|
BOOMSMA, Graa
De angst voor de totale weerloosheid. Over het proza van Daniël Robberechts, 4, pp. 27-34 |
|
|
BULCKAERT, Marcel
Was het christendom een vergissing? 2, pp. 14-20
H. Somers, Jezus de Messias - een psychiatrische lezing van de evangeliën |
|
|
| |
| |
BUUREN, Hannah van
Het labyrintische bij Hella Haasse, 2, pp. 14-20
In de eerste helft van haar schrijverschap had het labyrintische vaak ‘een mytologische dimensie’; later is voor haar ‘het gewone hier en nu al geheimzinnig genoeg’ |
|
|
|
CLAES, Paul
De bij en de spin: intertextuele metaforen, 2, pp. 38-42
Over de ‘imitatio’ in de oudheid en bij de humanisten; de ‘aemulatio’ in de oudheid en de metafoor van de bij; de ‘originaliteit’ vanaf het einde der 17de eeuw en de metafoor van de spin |
|
|
‘Roos’ (uit Onyx) van Christine D'haen, 6, pp. 16-19 - Met de tekst |
|
|
DUMOULYN, Jean Pierre
De zak van Sinterklaas of: Wie stout is, krijgt de roe, 2, pp. 30-37
Over Marc Reynebau's ideeën over polemiek in Vlaanderen (Kreatief, XXX, 1986, 3 = Het literaire krijgsgewoel, pp. 44-53): ‘de mannelijke critici [inzonderheid Marc Reynebau en Daniël Billiet] over de Nieuw-realistische dichteres Patricia Lasoen’ |
|
|
|
GEEST, Gerrit van
James Buchanan, Nobelprijswinnaar economie 1986, 1, pp. 44-49 - Met bibliografie
Over economie en politieke besluitvorming |
|
|
|
GORIS, Alfons
Het toneelonderricht in Vlaanderen (1860-1987), 3, pp. 10-18
1. | Sterren en amateurs: van uitgalming tot toneelonderricht (1860-1928), pp. 10-11 |
2. | De meester-tovenaar [Herman Teirlinck] en zijn leerlingen: van avondonderwijs tot hoger kunstonderwijs, pp. 11-15 |
3. | Het toneelonderricht na Herman Teirlinck: de leerling- tovenaars en het pandemonium (1967-1987), pp. 15-18 |
|
|
|
HOLDHEIM, W. Wolfgang
Reflecties over het detective-verhaal, 1, pp. 23-27
Over het ‘detectorisch aspect van de ontdekking’ waardoor het detective-verhaal ‘het object van een cultus is geworden... bij intellectuelen en professionelen’ (p. 26); ter staving: |
Edgar Allan Poe, The purloined letter [in The Gift, 1845] |
Fedor Dostojewski, Schuld en boete [1866], De broeders Karamazov [1879/80] |
Jorge Louis Borges, De dood en het kompas [La muerta y la brujula, 1951] |
Friedrich Dürrenmatt, Das Versprechen (1958) |
|
|
|
IMPE, Herman van
De algemene dimensie van cultuurautonomie als denkbeeld, 5, pp. 48-51 |
|
|
JONG, Martien J.G. de
De leeuw als geassimileerd schaap, 1, pp. 11-17
Over gelijkaardige motieven in W.F. Hermans' novelle Het behouden huis en Harry Mulisch'; Het stenen bruidsbed; Fragment uit essay over de verwoesting van Dresden als literair motief (in voorbereiding) |
|
|
| |
| |
LAMPO, Hubert
Literatuur, vrijzinnigheid en tolerantie. Enkele losse beschouwingen, reflecties en afreacties. Voor Rik de Groof en anderen..., 6, pp. 32-43
Over de evolutie in Vlaanderen en over eigen houding |
|
|
|
LAUWAERT, Dirk
Onze liefde voor Wenen en haar mooie ondergang, 3, pp. 55-56
N.a.v. ‘Vienne’ - tentoonstelling Centre Pompidou Parijs |
|
|
De nieuwe Munt. Een gesamt-experiment, 5, pp. 52-55
Over de ingrijpende verbouwing als ‘programmaverklaring’ |
|
|
|
LOOIJ, L. Theo van
De wereld van Monika Lenssens, 4, pp. 35-40 - Met ill. |
|
|
MAERTENS, Albert
Liberalisme in Vlaanderen, 2, pp. 51-58
Korte historiek: verenigingen, congressen, studentenbond |
|
|
|
MARCHAND, Annemie
Was [Andy] Warhol ook een ‘goeroe’ voor Europa?, 3, pp. 36-37
Interpretatie van diens ‘Laatste Avondmaal’ |
|
|
|
MATTHIJS, Herman
De Belgische staatsbegroting en de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen in het kader van de Europese integratie, 5, pp. 56-59 |
|
|
MEEWIS, Wim
Jan Vanriet door de groothoeklens, door de telelens, 4, pp. 56-60
Na de droom van het Gesamtkunstwerk in de 19de eeuw, kreeg in de 20ste eeuw elke discipline haar autonomie terug en vonden i.c. dichter en schilder nieuwe wegen voor contact; ter illustratie van die stelling: Jan Vanriet |
|
|
Tussen kijkdoos en monument, 6, pp. 44-47
Over ‘het architecturale model in de moderne en hedendaagse beeldhouwkunst’; met ill.: werk van Ludovicus en van Shirazeh Houshiary |
|
|
|
MERCKX, A.
Het blote oog [schilderkunst 17de & 18de eeuw; fotografie], 2, pp. 46-50
Svetlana Alpers, Kunst als Beschreibung. Holländische Mahlerei des 17. Jahrhunderts [Eng.: 1983], pp. 47-48 |
Gregory Conniff, Common ground [fotoboek], p. 46 |
Thomas E. Crow, Painters and public life in 18th-century Paris, pp. 49-50 |
[Alfred] Eisenstädt über Eisenstädt. Photographien und Texte 1918-1980, p. 47 |
David Howarth, Lord Arundel and his circle, p. 48 |
Edouard Jaguer, Surrealistische Photographie, p. 47 |
Estelle Jussim & Elizabeth Lindquist-Cock, Landscape as photograph, pp. 46-47 |
Winfried Ranke, August Sander: Die Zerstörung Kölns, p. 47 |
|
|
Over geestelijke en andere inteelten, 3, pp. 38-42
Festschrift für Max Imdahl. Modernität und Tradition, pp. 38-39 |
Herinneringen aan een reis door de V.S.A.: de Santa Fe spoorlijn, het Art Museum te Corpus Christi (Texas) en het Museum of Art te Colombus (Ohio) met de tentoonstelling ‘More than meets the eye: The art of trompe l'oeil’ met catalogus door William Kloss |
|
|
| |
| |
De nieuwe helden. ‘Ik citeer dus ik ben’, 4, pp. 52-55
Dietmar Kamper, Zur Sociologie der Imagination, pp. 52-53 |
Karin Thomas, Bis heute (1971; 19862), pp. 54-55 |
|
|
|
MEYER, W. de
De apparentering afschaffen bij de wetgevende verkiezingen?, 3, pp. 46-54
Over de zetelverdeling van de Kamer bij verkiezingen in België |
|
|
|
MUSSCHOOT, Anne Marie
De poëzie en de poëtica van Herwig Hensen, 3, pp. 2-9 - Met prt. |
|
|
NUTTE, Gert de
‘Wie zijn herinnering niet meer om kan zetten in verhalen is wanhopig of stervende’. Over Paul de Wispelaeres Brieven uit Nergenshuizen, 4, pp. 10-19 - Met prt. |
|
|
PAARDT, Rudi van der
Van Claus tot Claes en Claes tot Claus, 6, pp. 12-15
Over de belangstelling van literatuurcritici ‘voor de tekst als intertekstueel fenomeen’ wat vooral de verdienste is van Paul Claes met als voorbeeld zijn bekroonde Claus-studies ‘De mot zit in de mythe’ [1981] en ‘Claus-reading’ [1984, 19852] |
|
|
|
POPULIER, Bert & GROOF, Piet de
Imago '87, op rondreis doorheen Brabant, 6, pp. 50-52 - Met prt.
Tentoonstelling van de laureaat (Menno Meewis, met wie een gesprek, pp. 50-52) en van de geselecteerden van de Provinciale wedstrijd van schilderkunst voor jonge kunstenaars door Willemsfonds Brabant in 1987 |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Hella S. Haasse, 2, pp. 2-13 - Met prt. |
|
Gesprek met Cyr Frimout: ‘Schilderen is altijd het oog van de kijker bedriegen’, 4, pp. 44-51 - Met ill., prt. |
|
Gesprek met Chris Yperman, 5, pp. 2-10 - Met prt. |
|
Gesprek met Hubert Minnebo: ‘De mens, gestileerd of vervormd, staat centraal in mijn werk’, 6, pp. 20-27 |
|
|
SCHOOR, Jaak van
Studio 40 jaar, 1, pp. 50-55
De Studio van het Nationaal Toneel, een hoger opleidings- en trainingsinstituut, op initiatief van Herman Teirlinck gesticht op 1 juli 1946 en waarvan Fred Engelen van 1948 tot 1960 de leider was |
|
|
Twintig jaar Vlaams toneel na Herman Teirlink [+ 1967]. Een retro-scenario in achttien scenes, 3, pp. 28-35 |
|
|
SERGOORIS, Gunther
De ‘vorm’ als heilsleer: Peter Handkes tetralogie ‘Langsame Heimkehr’, 6, pp. 53-59
Ga naar voetnoot1 |
|
| |
| |
SEVENOO, Arnold
Jeugd en cultureel engagement, 1, pp. 56-60
Neerslag van het congres van het Willemsfonds, onder dit motto, gehouden te Lier op 18 oktober 1986 |
|
|
|
VEKEN, Ingrid van der
[Recensie]Ga naar voetnoot1: Herinneringen aan een liefde [door Elza Peerenboom], 5, p. 60 |
|
|
VERMEIREN, Koen
Synchroniciteit in het prozawerk van Hella S. Haasse, 2, pp. 22-29
‘De kijk die Haasse op de realiteit heeft blijkt zeer nauw aan te sluiten bij de synchroniciteitsidee van Carl G. Jung [Synchronizität als ein Prinzip akausaler Zusammenhänge / Naturerklärung und Psyche (1952)] |
|
|
|
VRIELINCK, Robert
Uitdagingen voor het Willemsfonds vandaag en morgen, 5, pp. 40-47
Gelegenheidsrede bij de viering van de 40ste verjaardag van het Provinciaal Verbond Brabant van het Willemsfonds |
Over de rol van de socio-culturele vereniging in onze maatschappij |
|
|
|
WILDEMEERSCH, Georges
Tom Lanoye en de kat van Fernand Schietegat, 1, pp. 2-10 - Met prt.
Over de dichter, prozaschrijver en polemist |
Titel ontleend aan Het vuurpeloton, gedicht in het slotverhaal van Een slagerszoon met een brilletje, waarover pp. 9-10 |
|
|
Kitty, Toni, Katharina, Colombine, Kore, Matie en de anderen. Over Hugo Claus' roman Het jaar van de kreeft [1972], 5, pp. 26-39 |
|
Vlaanderen leeft: En het Vlaamse proza?, 6, pp. 2-11 - Met prtn.
Samenvatting van de uiteenzettingen van de panelleden op de Dagen van de Vlaamse Gids: Frank de Keyser: Vlaams proza, volwaardig, evenwaardig |
Fernand Auwera: Is er nog leven na het debuut? |
Leo Geerts: Hoe openbaar was de Vlaamse prozaliteratuur van de voorbije 10 jaar? |
Julien Weverbergh: Vlaams proza in een gewijzigd uitgeverslandschap |
Minister Patrick Dewael: Literatuur en literatuurbeleid |
Samenvatting van de discussie, met verwijzing voor verslag naar Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet van 22-9-1987 |
Besluit: ‘over het aanbod, de kwaliteit en de aard ervan’ (pp. 10-11) |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
Albert Westerlinck als criticus: een potloodschets, 1, pp. 38-43 - Met prt. |
|
|
WOUTERS, Willem
Bericht uit HollandGa naar voetnoot2, 2, pp. 43-45
Over A. Middeldorp, De wereld van Gerrit Achterberg en over Middeldorps kritiek op Achterberg-commentaren |
|
|
Bericht uit Holland, 3, pp. 43-45
O.a. over Willem Frederik Hermans' reis naar Zuid-Afrika en de vraag of Hermans nog kan worden toegelaten op culturele manifestaties |
|
|
Bericht uit Holland, 6, pp. 28-31
Over Otto Dijk, Excellentie, wilt u dat het kan of dat het niet kan? (n.a.v. de P.C. Hooft-prijs-controverse) |
|
|
|
-
voetnoot1
- Bevat tevens: Boek en Bibliotheek. Tweemaandelijks tijdschrift van de Bibliotheekvereniging van het Willemsfonds
-
voetnoot3
- ‘Li T'ai Po. De dichter van de wijn en de maan’
-
voetnoot1
- (bij het gelijknamige schilderij van Hippolyte Daeye)
-
voetnoot2
- Reeds verschenen in Boek en Bibliotheek. Reeks IV, 1987, 1, pp. 19-21 (in De Vlaamse Gids, 71, 1987, nr. 1)
|