| |
| |
| |
Restant
Tijdschrift voor recente semiotische teorievorming en de analyse van teksten
Review for semiotic theories and the analysis of texts
Opgericht in 1971
Redaktie:
Nrs. 1, 2:
Kernredaktie: Luk de Vos, André Lefèvre, Jaki Louage, Tony Meesdom, Mark Moens
Uitgebreide redaktie: Ludo Andries (poetry), Johan de Wispelaere (graphic arts), Rudi Horemans (production manager), Mark Holthof (film theory), Ludo Stynen (prose)
Amerikaanse redaktie: Lars Aagaard - Mogensen, Ludo Abicht, Ann Leblans, Geert Lernout, Jef Verschueren
Nr. 3:
Kernredaktie: Dezelfden, met Ludo Andries, Rudi Horemans, Mark Holthof
Amerikaanse redaktie: Dezelfden
Nr. 4:
Redaktieleden: Kernredaktie (nr. 3), met Ann Leblans, Geert Lernout
Redaktieadres: Pyckestraat 15, 2018 Antwerpen
Jg. X, |
nr. 1: |
voorjaar 1982, 243 pp. = Jubileumnummer |
|
nr. 2: |
zomer 1982, 215 pp. |
|
nr. 3: |
najaar 1982, 458 pp. |
|
nr. 4: |
winter 1982, 278 pp. = Nieuw Rechts - Filosofie en praktijk |
| |
I. Poëzie
ANDRIES, Ludoviek
[Gedichten], 3, pp. 237-239
Voor waar: ‘(Voorwaar ik zeg u) / Ons wankelt iets’ p. 237 |
Zoveel: ‘Zoveel is niet te delen’ p. 238 |
Kameleon ter taal: ‘Geboren in het jaar van de Bazalten Maagd’ p. 239 |
|
|
|
CORVELEYN, Johan
[Gedichten], 1, pp. 173-174
Slechtvalk, p. 173
1. | ‘In onbetreden randgebied’ |
2. | ‘Waanzin in je ogen glanst’ |
|
|
|
| |
| |
L'escale 1, p. 174 |
‘Je zweeft met je schip’ |
|
|
|
DILLEN, Anita
Catullus, [Gedichten], LXXXI, XCII, CVIII; VII, LX, XCVIII; LXXXIX, CX, CVI; LXIX. Vert.: A. Dillen, 3, p. 164; 165; 166; 167 |
|
|
HERMANS, Theo
Pablo Antonio Cuadra, [Gedichten]. Uit: Cantos de Cifar. Inl. & vert.: Theo Hermans, 1, p. 175; 176-182
Afscheid, Visser; De opstandige; Mythologie van de jaguar, p. 176; 177; 178 |
Een meisje treurt over de dood van een soldaat, p. 179 |
Het oog is een hond die huilt in de verte, p. 180 |
De wereld is een ronde schaal van gebakken klei, p. 181 |
Pijn is een adelaar die zich vastklampt aan je naam, p. 182 |
|
|
|
HOEYDONCK, Gilbert van
|
|
JOOS, Carl
Catullus, Drie epigrammen, 40, 70; 84. Vert.: C. Joos, 3, p. 168; 169 |
|
|
LEFEVERE, André
Catullus. [Gedichten], 8; 11; 22; 83. Vert.: A. Lefevere, 3, p. 170; 171; 172; 173 |
|
Propertius, [Gedichten], I, 5; I, 7, I, 12; II, 4; II, 12; II, 15; II, 22; III, 8; III, 23. Vert.: A. Lefevere, 3, pp. 174-175; 175-176; 176-177; 177-178; 179-180; 180-182; 182-183; 184-185; 185-186 |
|
|
LEFÈVRE, André
Erotica, II, 1, pp. 225-226
1. | ‘Met gespannen lid’ p. 225 |
2. | ‘de knop’ p. 226 |
3. | ‘Een tuitmondje maken’ p. 226 |
|
|
|
LETOIT, André
[Gedichten], 1, pp. 157-159
Allerhande idee's terwyl ons koffie drink in kamer 41: ‘my verskriklike begeerte om met jou te praat en die eerste oopgaan’ p. 158 |
Ek skryf op mure: ‘en aangesien ek nou in Pretoria woon’ p. 158 |
Two voices: ‘I am two voices’ p. 159 |
|
|
|
MAGIELS, Geerdt
[Gedichten], 2, pp. 59-63
Als het huilen: ‘me nader staat dan het lachen’ p. 59 |
En waarom: ‘je lag daar zonder’ p. 60 |
Nu jij er niet meer bent: ‘en dat arme’ p. 61 |
Kerstmis in november: ‘De eerste winterochtend, koud en’ p. 62 |
Logika: ‘Het groeit op universiteiten’ p. 63 |
|
|
| |
| |
SPELIERS, Hedwig
Plioceen (2), 1, pp. 229-236
1. | ‘Er is alweer een woord aan de liefde’ p. 229 |
2. | ‘Zo is ons bestaan naar dit dorp’ p. 230 |
3. | ‘Tussen de biscuit en het koper’ p. 231 |
4. | ‘Het tabernakel van het woord staat open’ p. 232 |
5. | ‘Met de pols versmolten, vanuit zijn goud’ p. 283 |
6. | ‘Tot duurzaamzijn gesmolten, tweezaam’ p. 234 |
7. | ‘In het vallen van het alomvattend’ p. 235 |
8. | ‘Daar lig je dan, gehermelijnd’ p. 236 |
|
|
|
VERLINDE, H.
[Gedichten], 3, pp. 232-236
In de ban van de mieren: ‘zoveel heb ik geleefd; met zoveel’ p. 232 |
Parabel van de hand: ‘een hand als sluitstuk, vijf vingers geknoopt’ p. 233 |
Iets over mijn ogen: ‘één oog om te kijken’ p. 234 |
En iets voor mijn beide oren: ‘spreek, bevestig’ p. 235 |
De grens der onbeperkte mogelijkheden: ‘ik kan op het middaguur een perfekte moord begaan’ p. 236 |
|
|
|
WARREN, Hans & MOLEGRAAF, Mario
K.P. Kavafis, Vier gedichtenGa naar voetnoot1, Vert. & noten: H. Warren & M. Molegraaf, 2, pp. 105-113; 114
Koning Demetrios; Beeldhouwer in Tyana, pp. 106-107; 108-109 |
Heel zelden; Gekleurd glas, pp. 110-111; 112-113 |
|
|
|
WERKMANS, Hans
[Gedichten], 3, pp. 229-231
Het huis: ‘Ik schuif de ladder tot negen meter.’ p. 229 |
Bethel: ‘Hoog aan de gevel van mijn huis gekleefd,’ p. 230 |
Amersfoort, 4 mei: ‘De aarde zwijgt en ook de oude boom’ p. 231 |
|
|
| |
II. Proza
AGUIRRE, Manuel
The wolf that became were, 2, pp. 65-70 - Met tek. van Marvano
(Being a chaotic experiment in experimental theatre, requiring solely a fictitious narrator and any amount of make belief) |
|
|
|
BOTHA, M C
Waar die ewigheid met 'n meterstok gemeet word, 3, pp. 197-198 |
|
Stad, 3, pp. 199-201 |
|
|
DAMME, Jos van
Alexander Grin, De grijze auto. Vert.: J. van Damme, 2, pp. 71-96 |
|
|
DENOO, Joris
De taal van de hoop, 2, pp. 41-46 |
|
|
HOSTE, Luc
De proef op de som, 1, pp. 161-165 |
|
| |
| |
LETOIT, André
Not under this sky, 3, p. 207 |
|
|
SCHLUETER, Wolfgang
Die Freunde I (Sie haben zuviel Tee getrunken), 2, pp. 47-52
Hoofdstuk uit een nog ongepubliceerde roman |
|
|
|
T'HOOFT, Jotie
Het jaar donderdag (brokstukken)Ga naar voetnoot1
Drie, 2, pp. 53-57 |
Vier?, 3, pp. 202-206 |
|
|
| |
IV. Kritische bijdragen
AAGAARD-MOGENSEN, Lars
La libertad de informacion, 1, p. 241 |
|
|
ABICHT, Ludo
‘Frigorous bias’, 1, pp. 92-93
Friedrich Nemec & Wilhelm Solms (Hrsg.), Literaturwissenschaft heute |
|
|
|
ANDRIES, Ludo
‘Restant volledig blootgesteld’ en ander schokkend nieuws. Brieven uit letterland, 3, pp. 293-297
Brief aan Clara Haesasert, n.a.v. haar bundel Medeplichtig, pp. 293-295 |
Brief aan Maris Bayar, n.a.v. haar Heldendichten zeegedichten, pp. 295-297 |
Voorafgegaan door een motivering: ‘Leve de persoonlijke, impressionistische literatuurbenadering’ |
|
|
|
BERNAERS, Hugo
De nieuwerwetse linkse generatie in Zweden (1965-1975), 1, pp. 81-86
‘Het gewijzigde kultuurklimaat [in 1965] heeft een diepgaande invloed gehad op de Zweedse letterkunde’ (p. 81)... ‘dat de huidige verrechtsing ook gevolgen zal hebben in de kunstuitingen, staat buiten kijf in een land waar de kultuur traditioneel erg nauw verbonden is met de maatschappij’ (p. 86) |
|
|
Theory of literature at an intersection, or might a handbook be polemic? 2, pp. 205-208
Erland Lagerroth, Litteraturvetenskappen vid en korsväg? Traditionell forskning Marxism Strukturalism Hermeneutik Humanism Finalism |
|
|
|
BRUCKER, Johnny de
De poëzie van Michel Bartosik, 3, pp. 279-292
Bij het verschijnen van Rigor Mortis |
|
|
|
CLAES, Paul
Concordia discors, 3, pp. 187-193
Vergelijking van Horatius, Carmina I, 23 en Hugo Claus, Een vrouw 5 (uit: Oostakkerse gedichten), ‘als proeve van intertekstualiteit’ |
|
|
| |
| |
FEYTER, Johan de
Korte voorstelling van een lange: ‘Het is teater zoals te verwachten en te voorzien was’, 3, pp. 435-446 - Met afbn.
Jan Fabre en zijn nieuwste projekt, een teaterperformance met als titel ‘Het is teater zoals te verwachten en te voorzien was’... een bewust uitgebalanceerde sintese van verscheidene teatrale werkvormen’ (p. 435) |
|
|
|
GEYSEN, Rita & NUYTS, Jan
Objektiviteit en interpretatie. Ontmaskering van een mite, 2, pp. 167-190
Filosofische standpunten rond objectiviteit en subjectiviteit ter beantwoording van de vragen: wat kent het subject van de buitenwereld en is objectiviteit überhaupt te bereiken?, gevolgd door een eigen stellingname, waarbij afstand genomen wordt van de theorie van Rudolf Boehm (Restant, VIII, 1980, 2, pp. 143-155); kritisch onderzoek van recente literatuurwetenschappelijke opvattingen m.b.t. interpretatie (pp. 178-183) en stellingname in het licht van de eigen theorie: de intersubjectiviteit |
|
|
|
HOEYDONCK, Gilbert van
Robert-Alain Beaugrande & Wolfgang Ulrich Dressler, Introduction to text linguistics. Een nieuw handboek tekstwetenschap, 1, pp. 87-92 |
|
|
HOFSTEDE, B.P.
Tussen utopia en apokalips. Science fiction als pseudoreligie, 2, pp. 7-12
Openingscollege theologische faculteit R.U. Groningen, 15.9.1980 |
‘een aantal aspekten van kristelijk toekomstgeloof, van de ineenstorting van utopianisme en vooruitgangsoptimisme, alsmede van het kompenserend SF-mechanisme’ (p. 11) |
|
|
|
HOLTHOF, Mark
De koekebrood-doktrine of: Het geestelijk erfgoed van staatsprijswinnaar Albert Westerlinck, 3, pp. 7-12 - Met prt.
‘Hoe is het te verklaren dat achter die zachtmoedige humanistische façade een bikkelharde doktrine schuilgaat?’ (p. 7). Over Westerlincks filosofische opvattingen, uitgaande van diens artikel Bij de opheffing van de indexwet (Dietsche Warande en Belfort, CXI, 1966, pp. 280-283) |
|
|
|
HOREMANS, Rudi
[Frank Zappa], Shut up 'n play yer guitar, of de tribulaties van een gitarist, 1, pp. 149-150 |
|
King Crimson: hergeboorte van een werkwijze, 3, pp. 427-431
King Crimson, het project van Robert Fripp, is nooit een echte popgroep geweest |
|
|
Appendicitis. Of: Fiat experimentum in corpore vili, 3, pp. 432-434
N.a.v. de bespreking in Humo (29 juli 1982) van de King Crimson elpee Beat |
|
|
|
KEIL, Flod van
Bennitis, acuut of chronisch, 1, pp. 135-144
Over Gottfried Benn-uitgaven en de oorzaken van het ontstaan van een vertekend beeld van de auteur |
|
|
|
LEBLANS, Ann
Oscar Wilde, komediant uit verlangen naar moederliefde. Vergelijkende interpretatie tussen ‘The picture of Dorian Gray’ en ‘De Profundis’, 2, pp. 145-163 |
|
| |
| |
Between the acts [van Virginia Woolf] als poging tot kommunikatie, 3, pp. 347-385 |
|
|
LEFEVERE, André
Literaire teorieën; software, hardware, nietwaar, 2, pp. 209-213
Schets van ‘wat een wetenschappelijke studie van literatuur zou kunnen zijn. Daarbij wordt de klemtoon resoluut verlegd... naar de studie van literatuur als een sisteem... dat ingepast is in het maatschappelijk sisteem, en dat evolueert in de geschiedenis’ (p. 212) |
|
|
|
LOREIS, Hector-Jan
Gabriel Garcia Marquez, Kroniek van een aangekondigde dood, pp. 147-148 |
|
|
MARIEN, Wim
T.A. van Dijks literatuurteorie: een evaluatie, 2, pp. 191-203 |
|
|
MARTIN, Patrick
De literaire kritiek: haar aandeel in de verspreiding van literatuur, 1, pp. 45-52
Over enkele aspecten, o.a. de literaire publiciteit, de verzuiling |
|
|
|
MARTIN, Patrick & OOSTVOGELS, Joe & PEETERS, Frank
De sociale implikaties van Agatha Christies detektiveverhalen, 1, pp. 19-32 |
|
|
MATHIJS, Michel
Character in Pynchon's ‘V’, 2, pp. 125-144
Over de personages Benny Profane en Herbert Stecil, als dragers van de thematiek |
|
|
|
MEESDOM, Tony
Solaris - Zijn de supernovae de kaarsjes op het altaar van Lems charlatan-god? 2, pp. 23-37
Over Stanislaw Lem, Solaris (1961 - Ned. vert.: 1972) en Lems houding tgo. de huidige science fiction in Cosmology and science fiction (Science Fiction Studies, IV, 1977, 4, pp. 107-110) |
|
|
|
MOGENSEN, Else
Focus of elementary education in classical Athens, 3, pp. 131-139 |
|
|
OFFERMANS, Cyrille
De kunst van het verdwijnen. Walter Benjamin, een lezing, 1, pp. 1-17
Hoofdzakelijk over diens Berliner Kindheit (1933) |
|
|
|
PAY, Luc
‘Fabula rasa’ in de dag- een weekbladpers. Een kwantitatief-kwalitatieve analyse van de receptie van Gaston Burssens prozagrotesken, 3, pp. 243-272 |
|
|
PEETERS, Frank
Omdat Story niet alles vertelt... Onderzoek naar de aanwezigheid en funktie van verbaal en non-verbaal kommunikatieve elementen, 1, pp. 33-44
Resultaten van een onderzoek naar triviaalliteratuur, toegespitst op de coverfoto en cover-columntext van het weekblad Story |
|
|
| |
| |
PFANDL, Placidus von
Beurskens' negen kwartetten, 1, pp. 101-118
Over de compositie van Huub Beurskens' bundel Vergat het meisje haar badtas maar |
|
|
|
ROGGEMAN, Willy
Uit het jazzarchief, 3, pp. 395-415
Tekst van een aantal radiolezingen uit de zomer’ 70, over Miles Davis, en over formaties uit de jaren '60 |
|
|
|
SCHOONBAERT, Dirk
Mijn kommentaar is zijn zoeaaf niet, 3, pp. 391-393
Over Stefaan van den Bremts essaybundel over Latijns-Amerikaanse literatuur: Mijn verbeelding is jouw slaaf niet |
|
|
|
SIMOENS, Leo
Rainer Maria Rilke en Charles van Lerberghe, 1, pp. 129-134
Overeenkomsten in leven en werk |
|
|
|
STYNEN, Ludo
Voyeurisme in de Kempen, 1, pp. 145-147
Leo Pleysier, De weg naar Kralingen 1860-1980 |
|
|
Eeuwige rijken hebben geen toekomst, 1, pp. 151-153
Alstein, Een dag in de lente |
|
|
Anti-utopisme als maatschappijkritiek, 2, pp. 13-22
William Shakespeare scepticisme tgo. de utopie in The Tempest |
F. Dostoiewski's bijdragen tot de problematiek door ‘het poneren van de onverzoenbare dichotomie tussen vrijheid en geluk in De parabel van de Groot-Inquisiteur (in De Gebroeders Karamazow) |
Een derde stadium: poging, maar nog niet realiseerbaar - geluk en vrijheid te laten samen gaan in de anarchistische commune bij L.P. Boon (Vergeten straat) en bij Hugo Raes (Reizigers in de antitijd - Nieuwland) |
|
|
Naar een bereikbaar utopia. Sociaal reformisme bij burgerlijke auteurs (1865-1870), 3, pp. 273-278
Hendrik Conscience, Bavo en Lieveken, geschiedenis van twee werkmanskinderen (1865) |
Mevr. Courtmans-Berghmans, De hut van tante Klara (1865) en Het plan van Heintje Barbier (1866) |
Felix-A. Boone, De toverdrank (1870) |
|
|
|
THIBAU, R.
Taal - mythos - rituaal, 3, pp. 337-345
Omschrijving van de functie van taal (en religie), mythe en rite en hun onderlinge verhouding |
|
|
|
VERGAUWEN, Robert
Willy Roggeman: een te moeilijk auteur? 1, pp. 119-127
‘een leesmodel samenstellen, dat de lezer in de mogelijkheid stelt om in de teksten van W.R. door te dringen’ |
|
|
| |
| |
VERMEULEN, Jan J.
Heimatland Adé. Ode aan die neue Heimatstadt. Een bijdrage over beurse literatuur, 2, pp. 117-122
Licht gewijzigde tekst van een causerie... voor de harmonie ‘De vrienden van 't Recht’ te Knesselare op 12 maart 1982 bij de opening van de ekspositie ‘Eigen land, eigen schoon’ |
Satirische tekst over: ‘de enige gezonde heimatroman van vandaag is de grootstadroman’, zoals Het nachtbeest van Alex Rosseels en De verkeerde minnaar van Mireille Cottenjé |
|
|
|
VERVAECK, Bart
Autonomie en afhankelijkheid van de kunst: een semantisch-praksiologische benadering van het literair-kreatieve proces, 3, pp. 299-335
‘de fundamenten leggen voor een omvattende antropologische benadering van een centraal en erg problematisch aspekt van de literatuurstudie, nl. het dinamischkreatieve schrijfproces’ (p. 299) |
|
|
|
VOS, Emiel de
Amper een krampachtig verzetje, 3, pp. 387-390
Over de film Christo si e fermato a Eboli van Francesco Rosi naar het boek van Carlo Levi |
|
|
|
VOS, Luk de
Openheid in de geslotenheid, enkele epistemologische aspekten van de androginie en het binarisme in Hesiodos' Teogonie, 3, pp. 141-161 |
|
Als zaden in 't zand - maar voor wie de oogst? 3, pp. 209-210
Bij de publikatie van diverse aanzetten van Marcel Rouffa tot stripverhalen, ‘om de volwaardigheid van het stripgenre als kreatieve denkwereld te beklemtonen’ |
|
|
|
VREE, Paul de
Jaak Vanderheyden, 1, pp. 53-66 - Met ill.
Met overzicht van tentoonstellingen en onderscheidingen (p. 65) |
|
|
|
VYLDER, Paul de & MULDERS, Wim van
Over de ideologische verpakking van het kunstwerk. (Een dialoog - 16.09.80), 1, pp. 67-80
Over ‘de sociale impakt van het kunstwerk versus geïnstitutionaliseerd kultuursisteem’ (p. 71) |
|
|
|
VYLDER, Paul de
Documenta 7: 6 ademhalingsoefeningen, 3, pp. 447-453 - Met afbn. |
|
| |
V. Illustratie
Adé, Georges, 3, p. 140 |
Deschildere, Philip, 1, pp. 165-172; 2, p. 38, 164 |
Letoit, André, 2, pp. 99-104 |
Marvano, 2, p. 66, 68 |
Rouffa, Marcel, 3, pp. 211-227 |
Vanche, 3, pp. 417-426 |
| |
| |
| |
Bijzonder gedeelte/nummer
Restant 10 jaar
Adeste fideles, en andere ongemakken
(nr. 1, pp. 185-240)Ga naar voetnoot1
LOUAGE, Jaki
De Redaktie in beeld, pp. 189-192 - foto's |
|
|
VOS, Luk de
Uitgevers lokboek, pp. 185-187
Over Restant onder talrijke andere tijdschriften, waarvan vele een kortstondig bestaan kenden |
Over de inhoud van het bijzonder gedeele: ‘dat het aksent op Jotie T'Hooft ligt, kan zowel simbolisch als pragmatisch verantwoord worden. Hij heeft, samen met Hedwig Speliers, grotendeels het eigen kreatieve kasjet van Restant bepaald’ (p. 186) |
|
|
|
VOS, Luk de & LEFEVRE, André
Restant des tijds. Flatulentia cerebralis, en nóg honger, pp. 219-224
Over het ontstaan van Restant en de drie periodes van de Restant-geschiedenis |
|
|
| |
Dit bijzonder gedeelte bevat enkele teksten van
T'HOOFT, Jotie
Het jaar donderdag (brokstukken)Ga naar voetnoot2, pp. 197-202
Twéé: Jan en grootvader, of hoe droevig het was, en hoe hard |
|
|
Buiten raast alles verder alsof er nix aan de hand isGa naar voetnoot3, pp. 211-217 |
|
Het andere voorwoord tot de bundel doodslyriek, Niks aan te doen, pp. 207-208
Een voorwoord in Jotie T'Hooft. Een witboek (Restant, IX, 1981, 1, p. 118) |
|
|
| |
teksten over Jotie T'Hooft
ROGGEMAN, Willem M.
Jotie T'Hooft: de wereld is een spiegel van mezelf, pp. 193-195
Interview verschenen in De Nieuwe Gazet, 19 jan. 1977 |
|
|
|
RYBEL, Rudy de
Met lege handen op hartshoogte, 1, 2, 3, pp. 203-206
Gedateerd: half oktober 1977 |
|
|
| |
een tekening van George van Dooren, p. 209
| |
| |
Es lauft. Filmsemiotiek
(nr. 3, pp. 31-128) - Met afbn.
BERNAERS, Hugo
Een semiotische kluif. ‘Stalker’, het anti-teken?, pp. 51-61
N.a.v. Stalker, van Andrej Tarkovsky, ‘door velen beschouwd als de schepper van een nieuwe filmtaal’ |
|
|
|
HOLTHOF, Marc
Dico eorum ope quidquid volueris per ea in obscurato cubiculo demonstrare, pp. 63-78
Over de voorgeschiedenis van de cinema, ‘om vanuit de pikturale traditie sinds de Renaissance de lijn door te trekken naar de fascinatie die de massa heeft voor het beeld’; o.a. over Athanasius Kirchers laterna magica (17de eeuw), het spektakel (Frankrijk, 18de eeuw), het panorama en panopticum (18de en 19de eeuw) |
|
|
|
PATOOR, Bart
Mite en ideologie in ‘Possession’ en ‘Missing’, pp. 79-85
Respectievelijk een film van Andrej Zulanski en van Costa Gavras op de mite ‘the beauty and the beast’ |
|
|
|
ROLOT, Christian & RAMIREZ, Francis
‘Moonraker’ ou la sémiologie au service de James Bond, pp. 33-49 |
|
|
VANDENBUNDER, André
Naar een formalisering van het oeuvre van Robbe-Grillet. Bouwstenen, pp. 105-123
Inleiding op de films en de theoretische geschriften |
|
|
|
VOS, Emiel de & SCHOONBAERT, Dirk
‘Vendre sa vie’ of de teloorgang van het individu in een welvaartstaat. Een analyse van Godards Vivre sa vie, pp. 87-104 |
|
|
VOS, Luk de
De hakkelende Woe Wei - meesters. Naschrift, pp. 125-127
Over Vandenbunders tekst, die niet toevallig ‘het filmsemiotisch tema afsluit’ |
|
|
| |
Nieuw Rechts - filosofie en praktijkGa naar voetnoot1
(nr. 4, 273 pp.)
Redactie: Luk de Vos & Marc Moens
ADÉ, Georges
Het centrum als leegte, pp. 181-199
Er worden ‘ideeën verspreid... die zich niet als “rechts” aandienen, en zeker ook niet als “links” en... toch... leiden... tot de consolidering van de heersende toestand’; zo door: |
Herman van Rompuy, Op de kentering der tijden (1979) |
Wim Verelst, De cultuur van het onbehagen (1982) |
Louis Dupré en Edith Cardoen, Terug naar innerlijkheid (1981)’ |
|
|
| |
| |
ANGELET, Benoît
Status quaestionis van de Franse machtsfilosofie, pp. 17-89
Enigszins herwerkte versie van een bijdrage voor het Jaarboek 1980 van de Grote Nederlandse Larousse Encyclopedie, die in extremis werd geschrapt. Beeld van de probleemsituatie anno 1980, met speciale aandacht voor Jean Paul Sartre en Eric Fromm; ook over André Glucksmann en zijn Maîtres penseurs; over de vragen die de Nouveaux Philosophes zich stellen i.v.m. de macht |
|
|
|
BOEHM, Rudolf
Over Links en Rechts, pp. 14-17
Over de heersende verwarring. ‘De begrippen (?) “links” en “rechts” [zijn] nooit veel waard geweest, en ook de inhoud van de meer “inhoudelijke” benamingen “progressief” en “conservatief” is eigenlijk nooit erg duidelijk geweest’ (p. 15) |
|
|
|
CALUWE, Karl
Fantoom-demokraten en oud en nieuw Rechts, een dokumentatie, pp. 218-268
Over de toestand in Duitsland |
|
|
|
COMMERS, Ronald
Uit de recente ideologische ontwikkelingen in West-Europa: Nieuw Rechts. Een context, een diagnose en een kritiek, pp. 90-133
Een ‘situering van Nieuw Rechts in zijn zo juist mogelijke proporties’, met opmerkingen over de crisis van de Europese linkerzijde en de crisis van het kapitalisme, een aflijning van de programmatische basis van Nieuw Rechts volgens Renaissance de l'Occident van Maiastra (schrijverscollectief met o.a. Alain de Benoist en Louis Pauwels) en kritiek op Alain de Benoists Vu de Droite. Anthologie des idées contemporaines (1977) |
|
|
|
QUINTELIER, Guy
Konflikt en kultuur. Een kritiek op ‘Brave New World’-voorstellen van C.W. Rietdijk, pp. 134-180 |
|
|
ROUSSEEUW, Pjotr
Een teken aan de wand: een teken in de krant. (Een doe-mee-essay), pp. 200-217
‘Een aanzet tot demystificatie, tot ontluistering’ van 't Pallieterke, ‘dit opinieweekblad dat m.i. ten onrechte als satirisch gekarakteriseerd wordt, (en) een bepaalde reputatie van “vrank en vrij” (heeft)’. Analyse van het nr. van 2 sept. 1982 |
|
|
|
VERMEULEN, J.J.
[Brief aan de redactie], pp. 269-271
‘er bestaat niet zoiets als Rechts, Links, Nieuw Rechts of Verouderd Links’ |
|
|
|
VOS, Luk de
De uitgelegde god. (Tegen Nieuw Rechts als negatieve bestaanswijze), pp. 7-13
‘In het eerste luik van dit forum (van Indigo Digamma), wat nu gepubliceerd wordt en hoofdzakelijk op de grondslagen van het denken is afgestemd, lag het zwaartepunt op de wijsgerige groep rond Rudolf Boehm (Rijksuniversiteit Gent)’ |
|
|
|
-
voetnoot1
- Zie ook bijzonder gedeelte: Restant 10 jaar, p. 162
-
voetnoot1
- Voor de gedichten van André Lefèvre, Gilbert van Hoeydonck en Hedwig Speliers, zie: Poëzie
In afwachting van een bijdrage over Paul de Wispelaeres Mijn huis is nergens meer worden als dokumenten afgedrukt: ‘een ontwerpschema, een bladzijde in handschrift en de overeenkomstige bijdrage in typoscript (pp. 238-240)
-
voetnoot1
- Ook als boek. Antwerpen - Eugene (Oregon), Uitgeverij EXA
|