| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Tweemaandelijks
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman
Beheer en Directie: Stichting De Vlaamse Gids v.z.w., Korte Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Jrg. LXIV, 6 nrs.Ga naar voetnoot1, telkens 98 pp.
| |
I. Poëzie
AERTS, Pieter
[Gedichten], 1, pp. 59-60
Gedicht voor Neer Vantina: ‘Als jij de droeve doolhof’ p. 59 |
Nachtelijk landschap: ‘Tussen de eikehouten stilten’ p. 60 |
|
|
|
CAMI, Ben
Biesbosch.Ga naar voetnoot2. Uit: Wat is er gaande met de dood?, 2, pp. 57-59
‘Twee vissers in de stille morgen’ |
|
|
|
CAMPERT, Remco
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Het bruidskleed, 6, pp. 81-82
1. | ‘Blues is het bruidskleed van een volk’ p. 81 |
2. | ‘Op het kruispunt van jullie voorhoofd’ p. 81 |
3. | ‘Heldere koepel van jullie voorhoofd’ p. 82 |
4. | ‘Hobbelige kruiden van het bloed’ p. 82 |
5. | ‘Jullie ogen, jullie klamme evangelies lagen’ p. 82 |
|
|
Brief aan Charles Mingus, 6, p. 83
|
|
|
SCHUUR, Koos
Divertimento per ELB, 1, pp. 31-33
|
|
|
SUETENDAEL, Frans van
[Gedichten], 4, pp. 66-67
Morgendepressie: ‘De snelweg scheidt de tijd’ p. 66 |
Vrij podium: ‘Met enkele gorgelende klanken’ p. 66 |
Mooi weer vandaag: ‘In de zomertuin dwarrelen vlinders’ p. 67 |
|
|
| |
| |
VLIET, Eddy van
Vader, 6, pp. 73-74
1. | ‘Vader, ik heb je portret ingepakt’ p. 73 |
2. | ‘Lijnen voor een nieuw boek, een nacht’ p. 73 |
3. | ‘Waarom moest het stof in je baard zijn gekomen’ p. 74 |
4. | ‘De angst dat er aan de eindeloze hemel een einde komt’ p. 74 |
|
|
|
ZANGER, Jan F. de
Hedendaagse Deense poëzie. Inl.Ga naar voetnoot1 & Vert.: Jan F. de Zanger, 3, pp. 15-23
Erik Frank Hansen, De invalide, p. 19 |
Hanne Marie Jensen, Het doosje, p. 23 |
Knud Sørensen, En hij weet dat de anderen er zijn, pp. 16-17 |
Inga Toft, Handelsmerk: discretie, pp. 21-22 |
Ann Mari Urwald, Luise zonder vrees, p. 18 |
Dorrit Willumsen, Late liefde, p. 20 |
|
|
| |
II. Proza
ELBURG, Jan G.
Bedacht/Gezocht/Etcetera, 1, pp. 23-29 |
|
|
GEEL, Rudolf
Een familieportret, 4, pp. 25-30 |
|
|
INSINGEL, Mark
Een eigendom, 5, pp. 49-50 |
|
|
KOECK, Paul
De zoete smaak van goudlikeur, 2, pp. 25-38 |
|
|
PAUWELS, Werner
Voor de poort, 6, pp. 77-78 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BOLCKMANS, Alex
De Deense roman van nu, 3, pp. 7-13 |
|
|
BOUSSET, Hugo
Tekenen en vertekenen, 2, pp. 39-48
Over Paul Koecks werk, inz. over Irish mist; Opgemaakt in zoveel exemplaren als er partijen zijn; De celbezoeker |
|
|
|
BUYNDER, E. van
Initiatiecursus in de plastische kunst; een glazen brug, 5, pp. 71-74
Ingericht door de Volksuniversiteit Maurits Sabbe; in het voorbije seizoen werden voordrachten gegeven over en ateliers bezocht van Willy Kreitz, Jan Cox, Paul van Hoeydonk, Pol Mara, Mark Verstockt |
|
|
|
CAMPENHOUT, Frans van
Het proza van Remco Campert, 5, pp. 41-45 |
|
| |
| |
COTUR, Peter
Nobelprijs fysica. Fundamentele natuurkrachten uitingen van één enkele kracht?, 1, pp. 91-97
Toegekend in 1979 aan Sheldon Glashow, Steven Weinberg en Abdus Salam voor hun bijdrage tot de zogenaamde unificatietheorie van de elektromagnetische en de zwakke nucleaire krachten |
|
|
Onze hersenen produceren zelf een super-pijnstiller, 3, pp. 81-83
Over de ontdekking door Amerikaanse vorsers van een stof met een sterk pijnstillende werking in de menselijke hersenen, genoemd dynorfine |
|
|
|
COX, Harry
De ondergang der muziek, 2, pp. 67-78
Over de evolutie van de muziek en ‘de gewelddadige invasie van de techniek met ordinateurs en andere elektronische machines in het rijk der muziek (p. 73) |
|
|
|
DANGIN, Mark
Elburgs montagepoëzie, 1, pp. 39-42 |
|
|
DEFLO, Lionel
De poëzie van Remco Campert: met het leven geëngageerd, 5, pp. 25-33 |
|
|
D'HOOGHE, Lucy
Bij de dood van Jaroslaw Iwaszkiewicz, 4, pp. 59-64 - Met prt. |
|
|
DURME, Veerle van
Asger Jorn, 3, pp. 33-39 - Met ill. |
|
|
FEYAERTS, Gaby
De presidentsverkiezingen '80. Een andere Carter voor een veranderd Amerika, 4, pp. 89-94 |
|
|
FROMENT, G.F.
Vijftig jaar Liberaal Vlaams Studentenverbond, 3, pp. 85-90 |
|
|
GEERTS, Leo
Van kamertheater tot film, 2, pp. 49-55 - Met afbn.
Overk Paul Koecks toneelwerk |
|
|
|
GERAERDS, Rob
Theater op de bres, 2, pp. 79-82
N.a.v. het 10-jarigbestaan van het Vormingstheater |
|
|
Toneel in Nederland
Vrije Producties in neergang, 3, pp. 67-70 |
Balans en begroting [van grote repertoire-gezelschappen], 5, pp. 75-78 |
|
|
|
GOVEN, Barbara
Hans Küng en de feilbaarheid van de paus, 3, pp. 71-73 |
|
|
GROOTJANS, Frans
Het nieuwe B.R.T.-statuut. Nog steeds geen mediabeleid, nog steeds geen open bestel, 2, pp. 83-90 |
|
|
GYSENS - GOSSELIN, M.
M. Oukhow, Het verbrande testament, 3, pp. 93-95 |
|
| |
| |
HAUTEKIET, W.
Informatie, communicatie en de electronische media, 5, pp. 89-94 |
|
|
JOLE, Marcel van
De 15e Biënnale van Saô Paulo, 1, pp. 53-57 - Met ill.
Ons land werd er vertegenwoordigd door Marcel Maeyer, Jan Vanriet en Urbain Mulkers |
|
|
|
LÖWENTHAL, Armand
Multiple sclerose: een uitdaging aan de neurologie, 3, pp. 75-79 |
|
|
MAELE, Romain John van de
Klaus Rifbjerg, een literaire duizendpoot, 3, pp. 25-31 |
|
|
MARCHAU, Jan
Vlaams schrijfwonder/Waarde en waarden van Abraham Hans (1882-1939), 5, pp. 51-65 |
|
|
MERCKX, A.
The Art Museum, 1, pp. 81-90
Over enkele belangstellingspunten van de kunstmusea en kunstcentra in de V.S.A. |
|
|
Klik, 3, p. 57
Commentaar bij Lea Verkein, Alles over Samuel Beckett? (LXIII, 1979, 3, pp. 81-93) |
|
|
Over kwaliteit, 3, pp. 63-66
Peter Castle, Collecting and valuing old photographs |
René Huyghe, De l'art à la philosophie |
Robert Lassam, Fox Talbot-photographer |
|
|
Belgische kunst 150 jaar oud, 4, pp. 85-87
Bestaat er ‘Belgische’ kunst? |
|
|
De spiegel van de kunst, 6, pp. 86-87
Albert S. Lyons & R. Joseph Petrucelli, Die Geschichte der Medicin im Spiegel der Kunst, pp. 85-86 |
William Vaughan, German romantic painting, pp. 86-87 |
|
|
Het vieze woord cultuur, 5, pp. 79-81
Gérard Montassier, Le fait culturel |
|
|
|
OOSTVOGELS, Joe
Hans Lodeizen: het evenwicht van de koorddanser tegen heug en meug, 1, p. 61-65
‘thematisch bekeken heeft Hans Lodeizens poëzie niets te maken met de experimentele dichtkunst. Wel heeft Lodeizen de traditionele poëtische vormen tot op zekere hoogte ontluisterd’ (p. 61) |
|
|
|
PAPON, Fernand
‘Winterkinderen’: een teken van leven, 3, pp. 39-40
Film van de Deense kineaste Astrid Henning-Jensen |
|
|
| |
| |
PREVENIER, W.
De Belgische staat tussen 1944 en 1980 en daarna, 4, pp. 73-83
‘de krachtlijn aanstippen die de mentaliteit tegenover het begrip België in die jaren in nieuwe banen hebben gebracht en die als zovele draden in het oog te houden zijn voor de mogelijke evoluties in de nabije of verdere toekomst’ |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Jan G. Elburg, 1, pp. 7-22 - Met prt. |
|
Gesprek met Paul Koeck, 2, pp. 7-23 - Met prt. |
|
Gesprek met Jan Cox, 3, pp. 41-56 - Met ill., prt. |
|
Gesprek met Rudolf Geel, 4, pp. 7-23 - Met prt. |
|
Gesprekken met W.F. Hermans, 4, p. 65
Gekozen door Frans A. Janssen in Scheppend nihilisme |
|
|
Gesprek met Remco Campert, 5, pp. 7-20 - Met prt. |
|
Gesprek met Eddy van Vliet, 6, pp. 59-71 - Met prt. |
|
|
SLAGTER, Erik
Een diabolisch vakman, 1, pp. 43-51 - Met ill.
Over Jan G. Elburg als beeldend kunstenaar |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Geprevelde memoires, 5, pp. 35-40
Remco Camperts gedichtenbundel Theater |
|
|
|
STRIELEMAN, Frans
De geschiedenis van de vrijzinnigheid, 2, pp. 91-92
Histoire de la laïcité principalement en Belgique et en France o.r.v. Hervé Hasquin |
|
|
|
TRUIJENS, Aleid
Een ambitieuze vertelling, 4, pp. 41-57
Interpretatie van Rudolf Geels debuutroman De magere heilige |
|
|
|
VANDENDIJCK, Willy
De Toren van Babel van de publieke opinie. Woorden zijn zo maar geen woorden, 5, pp. 83-88
Over de juiste betekenis van politieke begrippen |
|
|
|
VEGT, Jan van der
Een geest van vlees. Over een cyclus erotische gedichten van Elburg, 1, pp. 35-37
Fuga for nerves and percussion, in: Gedachte mijn echo (1964) |
|
|
|
VERHOYE, Bert
[Theaterfestival] Avignon 79, een balans en een teken, 1, pp. 71-73 |
|
|
VERKEIN, Lea
Variaties op het thema theater. Giorgio Strehler, Per un teatro umano, 6, pp. 91-97 |
|
|
VRIELINCK, Robert
De Belgische film, een Belgisch geval, 1, pp. 75-79
Over de noodzaak van een ‘koherent filmbeleid’ |
|
|
| |
| |
WISPELAERE, Paul de
De verhalen van Rudolf Geel, 4, pp. 31-39
Over de verhalenbundels De terugkeer van Buffalo Bill (1971); Bitter en zoet (1975); Genoegens van weleer (1976) |
|
|
| |
V. Illustratie
Cox, Jan, 3, p. 50 |
Daumier, 6, p. 19, 22 |
Elburg, Jan G., 1, p. 46, 48, 50 |
Gal, 6, p. 25, 28 |
Jorn, Asger, 3, p. 37 |
Mulkers, Urbain, 1, p. 54 |
Vanriet, Jan, 1, p. 56 |
| |
Bijzonder nummer
Humor in de kunst
(Thema van de Dag van de Vlaamse Gids - nr. 6 - pp. 6-57)
BRYS, Edwin
Humor in lichte muziek en kabaret, pp. 33-38 |
|
|
JOLE, Marcel van
Humor in de plastische kunst, pp. 17-31 - Met ill. |
|
|
PELEMANS, Willem
Humor in de muziek, pp. 51-57 |
|
|
RYSSEL, Daniël van
Humor is overwonnen droefheid, pp. 41-48
Over humor in de literatuur |
|
|
|
WAUTERS, Marcel
Het testament van Socrates, pp. 7-14
Over ‘de paradox, zuivere bron van humor’ |
|
|
|
-
voetnoot1
- Nr. 1 is gedeeltelijk gewijd aan Jan G. Elburg; nr. 2 aan Paul Koeck; nr. 3 aan Denemarken; nr. 4 aan Rudolf Geel; nr. 5 aan Remco Campert; nr. 6 aan Humor in de kunst
-
voetnoot2
- Literaire prijs van de stad Brussel 1978
-
voetnoot1
- Inleiding op basis van het jaarboek ‘Lyrik 79’
|