| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Opgericht in 1946
Directeur: Ivo Michiels
Redactieraad:
Jrg. XXXIII, |
nr. 1: |
Georges Adé, Paul de Wispelaere, Henri-Floris Jespers, Hugo Raes, Willy Vaerewijck |
|
nrs. 2-6: |
Dezelfden, behalve Georges Adé |
Redactie: Hugo Claus, Patrick Conrad, Marcel Coole, Marc Galle, Jef Geeraerts, Wim Hazeu, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Ward Ruyslinck, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Garmt Stuiveling, Piet van Aken, Walter van den Broeck, Erik van Ruysbeek, Eddy van Vliet, Gerard Walschap, Jean Weisgerber
Redactiesecretaris: Georges Adé (vanaf nr. 2)
Redactie-adres: Baron Empainlaan 121, 2800 Mechelen
Uitgeverij: Uitgeverij Manteau n.v., Beeldhouwersstraat 12, 2000 Antwerpen
Jrg. XXXIII: 6 nummersGa naar voetnoot1, 992 pp.
| |
I. Poëzie
BERANOVA, Jana
Miroslav Holub, Zeven gedichten. Inl. en vert.: J. Beranova, 3, pp. 321-331
Botten; Liefde; Vijf minuten na de luchtaanval, p. 323; 324; 325 |
Demonologie; Diskobolos; De weg naar het binnenste; pp. 326-327; 328-329; 330 |
Een beknopte beschouwing over trappen, p. 331 |
|
|
|
BERG, Johan van den
Het is aan de tijd, 2, pp. 226-235
‘zeg’ p. 226 |
‘noem het’ p. 227 |
‘het vraagt zich af’ p. 228 |
‘neem voetstoots aan’ p. 229 |
‘letterlijk genomen’ p. 230 |
‘geruisloos’ p. 231 |
‘dwing niet tot werelds’ p. 232 |
‘mogelijk’ p. 233 |
‘(persoon)’ p. 234 |
‘(restant)’ p. 235 |
|
|
|
BOENDERS, Frans
Fragmenten uit ‘Japanse beelden’Ga naar voetnoot2, 4, pp. 546-553
‘Rukkend aan de stilte: de steile warmte’ p. 546 |
‘Zeami, abele Zeami!’ p. 547 |
|
|
| |
| |
‘Schier ademloos staren naar de Fujiberg’ p. 548 |
‘De geest huist in het woud’ p. 549 |
‘Op een vlet glijden twee vrouwen door het riet’ p. 550 |
(Suite Mishima Yukio, 1925-1970): ‘Hiraoka Kimitake was klein van stuk’ p. 551 |
‘Yukio, je leven was literatuur’ p. 552 |
‘Je genoot van de geur van je grootmoeder’ p. 553 |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
Jaren, nadat ik jaar na jaar, 3, pp. 396-403
1. | ‘Jaren, nadat ik jaar na jaar, mijn’ p. 396 |
2. | ‘en alles ruimschoots, vervult van ruimte’ p. 397 |
3. | ‘na het breken, uit de hardheid van het’ p. 398 |
4. | ‘en gevonden heb ik je nooit meer. nooit’ p. 399 |
5. | ‘als kind kijkend naar wormen onder’ p. 400 |
6. | ‘nu ik soms al luister aan mijn navel’ p. 401 |
7. | ‘en ik ook slapend met de ogen open’ p. 402 |
8. | ‘ben ik een slecht mens, of slechts een’ p. 403 |
|
|
|
BRASSINGA, Anneke
Sylvia Plath, Gedichten [Uit: Ariel]. Inl. & vert.: A. Brassinga, 2, pp. 163-172
Koeriers; Lady Lazarus; De rivaal; pp. 163; 164-167; 168 |
De aankomst van de bijenkist; Münchener mannequins, pp. 169-170; 171-172 |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
De beweging van schrijven, 6, pp. 883-886
1. | ‘Tekent van emotie de motor’ p. 883 |
2. | ‘De sinjalen seinen zijn hand uit’ p. 883 |
3. | ‘Geheimen gewikkeld in gezegdes-’ p. 884 |
4. | ‘Denkt adem en onderdanig afstand’ p. 884 |
5. | ‘Zijn stem verdwenen als stappen’ p. 885 |
6. | ‘Doodstil lood zijn signatuur’ p. 885 |
7. | ‘Schrijvend wordt mijn schijnbeweging’ p. 886 |
|
|
|
BUDDINGH', C.
Acht verzen van een Dordtse Chinees, 4, pp. 489-496
Achter mij: ‘Ik zit op de bank. Het houtvuur gloeit na’ p. 489 |
Gewoon blijven hopen: ‘Mistige avond en noordenwind’ p. 490 |
Lente en ouderdom: ‘'t Is pas half januari - en toch is het net’ p. 491 |
Bij twee fotootjes: ‘Ik zit met mijn moeder aan het strand’ p. 492 |
Zeer kleine ode aan de slaap: ‘Het is nacht en het regent. In mijn slaap’ p. 493 |
Nog even: ‘Februari heeft, als het goed is, twee’ p. 494 |
Hier, op dit eiland, p. 495 |
Lente, maar lente 1980: ‘Lentegroen, bloesems, waar je maar kijkt’ p. 496 |
|
|
|
CAILLIAU, Phil
[Gedichten], 2, pp. 306-311
De juwelen van haar grafGa naar voetnoot1: Koesteren zal ik haar zwarte kleed’ pp. 306-307 |
De woede der bloedige slijtageGa naar voetnoot2: Band na band dit doorgaan, het leven nader’ pp. 308-309 |
Draag zorg voor het stamelen: ‘Bond- en lotgenoot. Hoe de huiden wijzen’ pp. 310-311 |
|
|
| |
| |
CONRAD, Patrick
Rond hem huilt iedereen, 5, pp. 649-653
Zang 1: | ‘Wanneer hij, huilend van vermoeidheid, deze handen beschrijft’ pp. 649-650 |
Zang 2: | ‘Hoe donker is het overdag, zonder maan, zonder gevaren’ p. 651 |
Zang 3: | ‘Allen zijn dood maar voor hun dood nog’ p. 652 |
Zang 4: | ‘Zij leerde hem wenen in vreemde talen’ p. 653 |
|
|
|
COOLE, Marcel
Zeven gedichten, 3, pp. 381-387
Kinders: ‘De kinders van Oidipoes zijn ook blind’ p. 381 |
Grootstad: ‘Hij bloedde uit zijn mond, en hij was bleek’ p. 382 |
Gent: ‘Trieste, grauwe stad, met het aangezicht’ p. 383 |
Herinnering: ‘Herinnering, vreemde Saturnusring’ p. 384 |
Zenuwen: ‘Probeer met hem neer te bliksemen met’ p. 385 |
Sneeuw: ‘De morgen was daarnet nog luid en helder’ p. 386 |
Inspiratie: ‘Soms was 't er, en dan ben ik het weer kwijt’ p. 387 |
|
|
Vier gedichten, 5, pp. 654-657
Slapend aangezicht: ‘Slapend aangezicht, uitgedoofd marmer’ p. 654 |
Home: ‘Zij zitten er op hun dood te wachten’ p. 655 |
Spellbound: ‘Pas als men zich plots begint af te vragen’ p. 656 |
Trotzdem: ‘Ouder worden is soms een muur optrekken’ p. 657 |
|
|
|
CRÉE-ROEX, Marleen de
Als winter, liefste, als wind, 2, pp. 251-254
1. | ‘en daar, in de morgen, na de nacht’ p. 251 |
2. | ‘ons is geen land zo dierbaar, geen woord’ p. 252 |
3. | ‘en jij verlegt ons minzaam bij het sterven’ p. 253 |
4. | ‘aan deze omarming van eeuwen’ p. 254 |
|
|
|
DENISSEN, Frans
De herfst, of het andere uiteinde, 1, pp. 73-75
1. | ‘zo vallen blaren, en daarop’ p. 73 |
2. | ‘zolang er drek is, is er hoop’ p. 74 |
3. | ‘dit alles tussen haakjes. in’ p. 75 |
|
|
Mijn Vlaamse herfst (en vermoedelijk jouw Engelse)Ga naar voetnoot1, 1, pp. 76-79
1. | ‘Telkens als ik tussen molekulen loop te’ p. 76 |
2. | ‘Ik leef soms tussen nacht en dageraad’ p. 77 |
3. | ‘meteorologen die in dienst staan van...’ p. 78 |
4. | ‘valt uit de hemel inderdaad een mug mors-’ p. 79 |
|
|
|
DENOO, Joris
Kilroy was here, 4, pp. 515-526
‘Killroy was here but he didn't say anything’ |
|
|
|
JONCKHEERE, Karel
Zeven gedichten, 2, pp. 194-200
Liefdelied: ‘Van kop tot teen de vele soorten zeer’ p. 194 |
Nieuwbouw: ‘Dit ding van steen plus kalk en glas’ p. 195 |
Luchtig: ‘Wat maal ik om de oorsprong aller dingen’ p. 196 |
Speels pro memorie: ‘Is rijmen louter spel om niet te zwijgen’ p. 197 |
Speels pro memorie: ‘Gelukkig zij die 't kunnen zonder rijmen’ p. 198 |
Geschenk: ‘Dit is voor wie het weet’ p. 199 |
De vreemdeling: ‘Langzaam rijd ik bewust mijn deur voorbij’ p. 200 |
|
|
| |
| |
Taktiek met de dood, 5, pp. 672-678
1. | ‘Te sterven in zijn slaap, de schoonste dood in wezen...’ p. 672 |
2. | ‘'k Wil sterven in mijn bed. Terrein mij sedert jaren’ p. 673 |
3. | ‘Ik weet mij niet alleen. Een dikke vesting leven’ p. 674 |
4. | ‘De vierde linie die men in mij moet doorbreken’ p. 675 |
5. | ‘- Ach “god” - what's in a name, gij die mij moet verdoemen’ p. 676 |
6. | ‘Nu ik me heb geschouwd, ben ik rijk nagebleven’ p. 677 |
7. | ‘Het schoonst is 't, schijnt het in de herfst te sterven’ p. 678 |
|
|
|
LECLERC, Michel
Uit: Elegische fragmenten, 1, pp. 100-122
|
|
|
MEEWIS, Wim
Vergezichten, 5, pp. 679-681
1. | ‘De koelte’ p. 679 |
2. | ‘Appelrood korengroen’ p. 680 |
3. | ‘Meridionale wijsheid’ p. 681 |
|
|
Kleematha, 5, pp. 682-683
1. | ‘In het oog in het oog uit’ p. 682 |
2. | ‘Je Onkel Frick’ p. 683 |
|
|
Notities, 5, pp. 684-685
Porec̆: ‘Meermaals bereikt bijna’ p. 684 |
Rovinj: ‘Ergens is je nog’ p. 685 |
|
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Het huwelijk van de duiven, 3, pp. 336-347
| ‘Gij, vriespunt van licht’ p. 336 |
| ‘Zijt gij het oog:’ p. 337 |
| ‘Ik vermager als mergel en goud’ p. 338 |
| ‘Laatste lichaam’ p. 339 |
| Het huwelijk van de duiven: ‘Werd het huwelijk geschonden’ p. 340 |
| ‘De vier windstreken onder het dak van de wereld’ p. 341 |
| ‘Vogels proeven je openingen na’ p. 342 |
| ‘Zoals eieren die verlaten zijn’ p. 343 |
| Bomen, pp. 344-346 |
1. | ‘Omdat de nachten nauwelijks volstaan’ p. 344 |
2. | ‘Telkens nu, leunen bomen over de aarde’ p. 345 |
3. | ‘Terwijl zij de latere landschappen verliezen’ p. 346 |
| ‘Gouden slaap, dubbel oor van de dood’ p. 347 |
|
|
|
NIJMEIJER, Peter
Hans Magnus Enzensberger, Zes gedichten uit De ondergang van de Titanic. Inl.Ga naar voetnoot1 en vert.: P. Nijmeijer, 1, pp. 4-9
Tweede, zeventiende, eenentwintigste zang, pp. 4-6 |
Verdere redenen voor het feit dat dichters liegen, pp. 6-7 |
Identifikatieprocedure; Aangifte van verloren voorwerpen, pp. 7-8; 8-9 |
|
|
Kenneth White, GedichtenGa naar voetnoot2. Vert.: P. Nijmeijer, 5, pp. 801-805
De muren van een oude kamerGa naar voetnoot3, p. 801 |
Preek over de blauwe distel. Landes, p. 802 |
|
|
| |
| |
Brief aan een oude kalligraaf; Nieuwe maan, p. 803; 804 |
Winterbrief van de berg, p. 805 |
Interpretaties van een kromgegroeide den, pp. 806-807 |
|
|
|
POPELIER, Bert
De rede tegen, 6, pp. 889-891
1. | ‘Van zich laten horen, zij’ p. 889 |
2. | ‘De rede tegen, het hart tegen’ p. 889 |
3. | ‘Ofschoon ik de hoogmoed van een oordeel verafschuw’ p. 890 |
4. | ‘Als het waar is dat wij bestaan’ p. 890 |
5. | ‘Voor dat niemandsland kennen wij’ p. 891 |
6. | ‘Ach, verkleumde dromers’ p. 891 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Wijding der leegte, 5, pp. 692-702
1. | Ikloosheid: ‘Het blad behoort de boom’ p. 692 |
2. | Inwijding: ‘Afgrond, mijn voedsel’ pp. 693-694 |
3. | De rups: ‘Nooit is volledig de volheid van mijn leegte’ p. 695 |
4. | Een passie: ‘Hoe diep zijt gij, die mij mijn diepte neemt’ pp. 696-698 |
5. | Metamorfozen, pp. 699-702
1. | ‘Hoe zal het zijn als mezelf ik zal verlaten’ pp. 699-700 |
2. | ‘Hoe zal het zijn als niets meer is’ p. 701 |
3. | ‘En 't wonder is vanzelfsprekendheid’ p. 702 |
|
|
|
|
SCHEER, Lieve
Zee, vloeibaar spel, 3, pp. 418-419
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Gedichten, 6, pp. 887-888
Bericht aan de buurman: ‘Een bomenrij met de kracht van de wind’ p. 887 |
Beelden: ‘Beelden met stukgebroken neuzen’ p. 888 |
|
|
|
VAEREWIJCK, Willy
Acht gedichten, 1, pp. 40-48
Januari: ‘Zag je het woud’ p. 40 |
Historische plaatsen: ‘Achter de oude schansen’ p. 41 |
Voorbereiding op een winter: ‘Saaftinge, verdronken land’ p. 42 |
Aftelrijm: ‘Holleke bolleke riebesolke’ p. 43 |
Paulientje, een Waterman: ‘Als zij in februari’ p. 44 |
Kleurdoos: ‘Met grijs valt er te praten’ p. 45 |
Winterreise: ‘Het horloge aan de pols’ p. 46 |
‘Café De Vier Wegen’ pp. 47-48 |
|
|
Twaalf [lees: Tien] gedichten, 5, pp. 756-765
Kijkend naar de wolken: ‘Zoals ik vogels’ p. 756 |
Nachttrein: ‘Geen spoor loopt evenwijdig’ p. 757 |
Nepal: ‘Katmandu’ p. 758 |
Hazegras: ‘Het paard vlekt bruin’ p. 759 |
Voor een vriend: ‘De uil zit tussen’ p. 760 |
Requiem voor een jager: ‘October die de maan’ p. 761 |
Borgès: ‘In deze stilte barsten namen open’ p. 762 |
In memoriam patris: ‘Van deze herfst werd geen draad gesponnen’ p. 763 |
Orion: ‘Het achtste huis der astrologen’ p. 764 |
Narcissus in het noorden: ‘Savonlina’ p. 765 |
|
|
Reflexaforen, 5, pp. 826-828
‘De sprekende ekster schuwt het bos’ |
|
|
| |
| |
VANRIET, Jan
Sterven (fragment), 4, pp. 639-648
1. | ‘Sterven is een vermomming’ p. 639 |
2. | ‘Sterven op het voetpad’ p. 640 |
3. | (Hölderlin): ‘Wat leven schonk neemt het weer’ p. 641 |
4. | (Texas): ‘Een voortuintje voor de burger’ p. 642 |
5. | ‘In het Jaar van de Vrede’ p. 643 |
6. | (Suicide): ‘Een vijver als een val’ p. 644 |
7. | ‘Hoe kwetsbaar ben je’ p. 645 |
8. | ‘De dikste buik wint de prijs voor de vrede’ p. 646 |
9. | ‘Niet het spel’ p. 647 |
10. | (Dutschke): ‘Niets wordt vergeven’ p. 648 |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Twee gedichten, 5, pp. 703-704
Vanuit een wandeling in de regen, p. 703 |
Voor Jef Geeraerts: ‘Vriend, stuur mij kaas en potige mannen’ p. 704 |
|
|
|
ZECKOVIC, Lela & SCHUYT, Roel
Vasko Popa, GedichtenGa naar voetnoot1. Vert.: L. Zečkovič & R. Schuyt, 6, pp. 829-842
Wolvebastaard 1-7; Het dorp van mijn voorouders, pp. 830-836; 837 |
Onder ons; De laatste dans; Een verloren rood laarsje, p. 838; 839; 840 |
Wolveschaduw; Tederheid van wolven, p. 841; 842 |
|
|
| |
II. Proza
ALSTEIN
De lektuurlijst, 6, pp. 936-941
Fragment uit: Het vertrek naar Amerika (roman in voorbereiding) |
|
|
|
BRUSSEL, Gust van
De ruïne in het nomansland, 6, pp. 954-959 |
|
|
DEFLO, Lionel
De hooiopper, 3, pp. 332-335 |
|
|
GEERAERTS, Jef
|
|
GEYS, Jef
Te huur, 2, pp. 201-208 - In facs. |
|
|
HEKKEN, Renée van
|
|
INSINGEL, Mark
Een ruim huis op het land, 2, pp. 255-263 |
|
|
KOOIJMAN, Bert
Drie sekwensies uit Delta, 6, pp. 942-953 |
|
| |
| |
KUSTERS, Frans
Kijken naar de overkant, 1, pp. 80-84 |
|
|
MARAIN, Elisabeth
Hé Gadzji!, 3, pp. 404-417 |
|
|
OEVER, Annie van den
Dashboard fantasieën, 6, pp. 843-882 |
|
|
RAES, Hugo
Rolschaatsen, 5, pp. 750-755 |
|
|
ROSSEELS, Alex
Het blije lijden (fragment), 4, pp. 554-568 |
|
|
SCHOETERS, Staf
Oedipus Rex, 4, pp. 541-545 |
|
|
TEGENBOS, Johny van
Impotent jeugdportret, 2, pp. 236-250 |
|
|
VAES, Guy
|
|
VLAME, Eva
Brieven aan Johannes, 2, pp. 173-193 |
|
|
VREEDE, Mischa de
Fragment uit: Over, 3, pp. 388-395 |
|
|
VRIES, Theun de
Onder dieven, 1, pp. 10-39 |
|
|
WISPELAERE, Paul de
Oh, Susanna, 5, pp. 734-749 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ADÉ, Georges
Uit het schrijfboek van een japneus, 1, pp. 139-142
Over Loeki Zvonik, Duizend jaar Thomas, ook over de recensie door André Demedts (De Standaard, 10 aug. 1979) en door Albert Westerlinck (Dietsche Warande en Belfort, CXXIV, 1979, 8, pp. 592-598). |
|
|
Uit het schrijfboek van een japneus (2), 2, pp. 281-286
(Dionysus absconditus), pp. 281-282 |
Willy Roggeman, De goddelijke hagedisjes |
Verloren verleden, pp. 282-284 |
Adriaan Verhulst, De stad Antwerpen van de Romeinse tijd tot de 17e eeuw |
Spreken en schrijven, pp. 284-286 |
Bernard Kemp, Het weekdier |
|
|
| |
| |
Uit het schrijfboek van een japneus (3), pp. 435-439
Over het colloquium ‘Verschaeve en de barok’ en de referaten gebundeld in Verschaeviana Jaarboek 1979 |
|
|
De Arkprijs 1980, 3, pp. 459-462
Huldiging van de laureate Lucienne Stassaert met ‘Parfait amour’ |
|
|
Uit het schrijfboek van een japneus (4), 4, pp. 597-600
Allerlei beschouwingen |
(schrijven en schijten), pp. 597-598 |
(de moraal van Adé), p. 598 |
(de stem uit het graf), pp. 598-599 |
(citaat, omtrent heterodoxe literatuur), pp. 599-600 |
(God spreekt tegen Jean-Paul Sartre), p. 600 |
|
|
Uit het schrijfboek van een japneus (5), 5, pp. 814-818
Naast het stil gezeur, pp. 814-817 |
N.a.v. Kreatief (XIV, 1980, nr. 2-3) over de ‘stille generatie’ en in 't bijzonder over Greta Seghers |
Nee, niet Leo, pp. 817-818 |
N.a.v. Carlos Tindemans' Uitspraken over de toneeldialogen van Sybren Polet |
Vaderlandse geschiedenis, p. 818 |
Over C.H. Vlaemynck, Dossier Abbeville |
|
|
Uit het schrijfboek van een japneus (6), 6, pp. 981-987
Over Onderuit (1980, nr. 1) en de recensie door Gie van den Berghe (De Morgen, 14 nov. 1980); over de opvattingen i.v.m. arbeidersliteratuur o.a. in het Stefaan van den Bremt-interview in Onderuit |
|
|
|
BOUSSET, Hugo
Huub Beurskens en Pol Hoste: debuteren met roerloos proza, 2, pp. 294-298
Huub Beurskens, De leguaan, pp. 294-296 |
Pol Hoste, De veranderingen, pp. 296-298 |
|
|
Hermafroditisch schrijven, 3, pp. 439-442
Lucienne Stassaert, Parfait amour |
|
|
Joyce & Co: gulden snede van Reve, 6, pp. 966-975
Ontleding van Erwin. 5 october 1972 en Michael van Mander |
‘De compositie bij Joyce & Co heeft dezelfde functie als de stijl bij Gerard (Kornelis van het) Reve’ (p. 970) |
|
|
|
CALEWAERT, Jan
De zaak Graindorge: een dubbelzinnige vrijspraakGa naar voetnoot1, 5, pp. 766-799
Beschouwingen bij het proces van Michel Graindorge |
|
|
|
CHRISTIAENS, A.G.
Nog over Greshoff te BrusselGa naar voetnoot2, 4, pp. 616-620
Aanvulling van Pierre H. Dubois, De Brusselse jaren van Jan Greshoff (Ons Erfdeel, XXIII, 1980, 1, pp. 87-95) |
|
|
|
CONRAD, Patrick
Alien - De 8ste passagier, 1, pp. 144-146
|
|
| |
| |
Tblissi, in Georgië, 4, pp. 635-636
Over de kineast Serguei Pardjanov |
|
|
|
CORNETS DE GROOT, R.
Rilke, Rilke, Rilke!, 1, pp. 49-72
N.a.v. Rainer Maria Rilke, Duineser Elegien. De elegiën van Duino 1912-1922. Een Duits-Nederlandse uitgave van de Duineser Elegien, vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door W.J.M. Bronzwaer, over de receptie van Rilke in Nederland en de invloed van Rilke o.a. op Harry Mulisch, Lucebert en J.J. Slauerhoff |
|
|
|
DILLE, Koen
[Belgische politiek]
In politiek wordt gevoetbald zonder doelpunten te scoren, 1, pp. 147-156 |
De onvindbare linkerzijde, 2, pp. 301-305 |
Deelnemen om mee te delen, 3, pp. 451-458 |
Over de deelname van de Socialisten aan een regering in crisistijd |
De Belgische politiek staat op het niveau van een Siciliaans dorp, 4, pp. 610-615 |
N.a.v. Leonardo Sciascia, Candido, of een droom die begon op Sicilië |
Ieder zijn fascisme is de vreugde van de rechtsen, 6, pp. 987-991 |
|
|
|
DUPUIS, Michel
Avant-garde en roman, 6, pp. 892-929
Overzicht van de Franse avant-gardistische roman, rekening houdend met twee feiten ‘Ten eerste het rechtstreeks contact met andere kunstgebieden, met name vooral de poëzie en de beeldende kunsten. Ten tweede het uitgesproken revolutionaire en vaak experimentele karakter van die romankunst’ |
|
|
|
GALLE, Marc
11 juli 1980, 5, pp. 658-667 |
|
|
HERTMANS, Stefan
Ethiek en ethos, 4, pp. 571-594
Over het werk van Willy Roggeman n.a.v. diens bundel Lithopedia en over Georges Wildemeersch' studie over Roggeman: Een monument te harer ere |
|
|
|
HOEVEN, Jan van der
Renaat Ramons ‘Ansichten’, 4, pp. 636-638 |
|
|
JESPERS, Henri-Floris
Portret van een onbekende door de leesbril bekeken, 1, pp. 136-138
N.a.v. Bert Hellemans, Uit het leven van Albert Senil, in de collectieve bundel Achterover |
|
|
Debuterende dichters, 2, pp. 286-288
Valère Dekens, Warm en stil, pp. 287 |
Frans Deschoemaeker, Stroomafwaarts, pp. 286-287 |
Marc Yvert, Gebed voor de lente; Zachte legers, pp. 287-288 |
|
|
‘In ons staat de herinnering als een speer te trillen’, 5, pp. 808-814
Herinneringen aan Jan de Roek n.a.v. diens Verzamelde gedichten en Verzamelde essays |
|
|
|
KOECK, Paul
Hellegat, 6, pp. 930-935
Introductie bij sekw. 36-2 uit Patrick Le Bons film Hellegat, met opname van de tekst (pp. 931-935) |
|
|
| |
| |
LECLERC, Michel
Parafrase, 4, pp. 527-540
Over Robert Schumanns muziek |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Iconologie van de action painting
3. | Grondslagen, 1, pp. 85-99 |
4. | Willem de Kooning, en de verhouding gestueel/abstract of figuratief, in zijn werk, 2, pp. 264-280 |
|
|
Zero is stilte. Zero is de aanvang. Zero is rond. Zero is zero, 2, pp. 298-300
N.a.v. de Zero-tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen |
|
|
Co Westerik: het deel staat voor het geheel, 4, pp. 607-609 |
|
Arti visive, van Venetië tot Gent, 5, pp. 819-825
Over de Biënnale te Venetië |
|
|
|
POORTER, Wim de
De Kapellekensbaan - Zomer te Ter-Muren: in originele versie!, 1, pp. 123-125
Over de verschillende drukken van Louis Paul Boons hierbovenvermelde romans n.a.v. de herdruk in één band van de oorspronkelijke versie |
|
|
|
ROGGEMAN, WIlly
Winters staccato (partim), 2, pp. 209-225
Beschouwingen over kunst en het artistieke proces |
|
|
|
SABBE, Herman
Muziek en mondigheid, 5, pp. 686-691
Onze cultuur verwaarloost een niet onbelangrijke vorm van kennis en laat een middel tot mondigheid onbenut, nl. de muziek |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
De Arkprijs 1980. [Dankwoord], 3, pp. 462-465 |
|
Algerijnse impressies, 3, pp. 466-481; 4, pp. 621-634
Over haar rondreis gedurende twee weken in Algerije |
|
|
Geboeide klanken. Konrad Boehmer spitst zijn oren, 6, pp. 960-966
Konrad Boehmer, Geboeide klanken. Een bewerking van 10 essays over muziekgeschiedenis, die voordien als radioteksten uitgezonden werden door de B.R.T. |
|
|
|
VANAGT, Huguette
Een gewraakte inleidingGa naar voetnoot1, 3, pp. 420-434
Bestemd voor Gustave van de Woestijnes memoires verschenen o.d.t. Karel en ik |
|
|
|
VERMEIREN, Koen
Thema's en stijlkenmerken in het werk van Leo Pleysier, 3, pp. 443-451 |
|
Moedwil en misverstand bij Ed Popelier, 4, pp. 601-604
Ed Popelier, Willem Frederik Hermans |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Toespraak naar aanleiding van de verschijning van de verzamelde werken van Jan de Roek op 8 mei 1980, 4, pp. 604-606 |
|
| |
| |
WESSELO, J.J.
Noten, I, pp. 157-160; 2, pp. 312-318; 3, pp. 482-487
Beschouwingen, (literatuur)aantekeningen, uitspraken, enz. |
|
|
|
WILDEMEERSCH, Georges
Hugo Claus, Gedichten 1969-1978, 2, pp. 288-294 |
|
José de Poortere: vermoeid heb ik twee handen en een pen, 4, pp. 595-597
De Sophar. Gedichten 1978 |
|
|
Voortaan het liedje afgezongen van ‘Aap, wat heb je mooie jongen!’, 5, pp. 975-981
1. | Hannes Meinkema, Het persoonlijke is poëzie, pp. 975-977 |
2. | Albert Bontridder, Huizen vieren haat, pp. 977-979 |
3. | Kees Winkler, Verspreide momenten, pp. 979-980 |
4. | Jan Luycken jr., Spiegel van het menselijk bedrijf, pp. 980-981 |
5. | Werner Pauwels, Tom; Jan Vercammen, Vonnis over Yvonne, p. 980 |
|
|
|
-
voetnoot1
- Gegevens over medewerkers achterin elk nummer; met collages van Albert Szukalski (4, pp. 569-570) en tekeningen van Mark Verstockt (5, pp. 705-708)
-
voetnoot2
- Opdracht: Bij het heengaan van P.C.
-
voetnoot1
- Hans Magnus Enzensberger: het voetwerk van een bokser, pp. 1-3
-
voetnoot3
- Vertaald door H.C. ten Berge & Peter Nijmeijer
-
voetnoot2
- Datering: Huize Lederna, 28 december 1979 halfelf
-
voetnoot3
- Datering: Geschreven op het château du Fayais Bellefontaine-Hanceau-en-Ardenne herfst '79
-
voetnoot1
- Met een inleidende noot door Karel Jonckheere
|