| |
| |
| |
Opgericht in 1953/Opgericht in 1969
De Tafelronde
Redactie: Paul de Vree, Henri-Floris Jespers, Jan van der Hoeven
Redactieadres: Paul de Vree, Cam. Huysmanslaan 46, 2020 Antwerpen
Impuls
Redactie: Wilfried Adams, Michel Bartosik, Peter BorremansGa naar voetnoot2, Marcel Obiak, Jan Struelens
Redactieadres: Michel Bartosik, Cam. Huysmanslaan 46, 2020 Antwerpen
Jrg. XXIII, |
nr. 1: |
mei 1979, 50 pp. |
|
nr. 2: |
september 1979, 43 pp. |
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
Inschriften, 2, pp. 38-40
1. | ‘Toen ik je lichaam verliet’ p. 38 |
2. | ‘Lichtscherven, scherper de geluiden’ p. 39 |
3. | ‘Met stiften, in een stilte die’ p. 40 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 41-43
Blind liedje: ‘Ik heb geen dochters, mijn zonen zingen niet’ p. 41 |
L'amour en février: ‘Haar lichaam is een lage wolk’ p. 42 |
(Sonnet): ‘Een roos. Waartoe? vragen mij in de vroege’ p. 43 |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
[Gedichten], 2, pp. 25-29
Lektuur van de schedel: ‘Eeuw, erop gebrand om in de jongste schrede’ p. 25 |
Hommage: ‘Uit argwaan van geen ander eiland’ p. 26 |
‘Ik gehoorzaam, ik lees de knekels’ p. 27 |
‘Het dier legt zijn ogen’ p. 28 |
Thuiskomst: ‘Thuis te keren’ p. 29 |
|
|
|
CAILLIAU, Phil
[Visuele poëzie], 1, pp. 26-28
Words, p. 26 |
Wirtschaftswunder, p. 27 |
Twee vertikalen en horizontalen, p. 28 |
|
|
| |
| |
DELEU, Luc
Het aanverwante licht, 2, pp. 36-37
1. | ‘Valavond. Op de akkers’ p. 36 |
2. | ‘Middernacht. In de bidplaats van’ p. 37 |
|
|
|
KOOIJMAN, Bert
‘In vleugels opgesloten’, 1, p. 48 |
|
|
LUITING, Ton
Binnenwaarts deelbaar, 1, p. 49
‘In een begeerlijk dialect’ |
|
|
|
OBIAK, Marcel
Uit: Suite, en raga voor het liefdesuur, 2, pp. 3-20
9. | ‘wij dromen de stroom opdat ons spreken ont-’ p. 3 |
10. | ‘afvaart zamelt de schakeringen van verten’ p. 4 |
11. | ‘ik zwijg binnentalig bevrijd in’ p. 5 |
12. | ‘ons overkoepelt het sereen azuur der taal’ p. 6 |
13. | ‘achter de binnentekening der beuken breken’ p. 7 |
14. | ‘tenzij wij doden volstaat het niet te zeggen’ p. 8 |
15. | ‘denken wordt diafaan een spel met duplikaten’ p. 9 |
17. | ‘de wind linieert het zand -’ p. 10 |
18. | ‘we overglijden spiegelend der algen droom’ p. 11 |
19. | ‘in een baldadige bedding van oer verkeert’ p. 12 |
20. | ‘aardschok schudt het zetsel en’ p. 13 |
22. | ‘de lawine der spiegels stort spraak in’ p. 14 |
23. | ‘de bergketen spreidt de diepten der taal’ p. 15 |
24. | ‘dubbelzinnig spreidt de taal haar schemer’ p. 16 |
26. | ‘in alle modi en tijden van het onvoorziene’ p. 17 |
27. | ‘plots ontstellend als een verborgen god’ p. 18 |
28. | ‘hoogste hoogte afglijdend lenig ons’ p. 19 |
29. | ‘laag en lachwekkend huizen de mensen en’ p. 20 |
|
|
|
Medewerkers aan De Tafelronde uit andere taalgebieden
Beuys, Joseph, p. 22 |
Franci, Franco, p. 29 |
Perfetti, Michele, pp. 14-17 |
Sarenco, pp. 18-21 |
Verdi, Franco, pp. 23-25 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BORMANS, Peter
De evolutie van de sociale gedachte in de romans van Louis Paul Boon (slot). Vierde periode, 2, pp. 30-35
Mieke Maaike's obscene jeugd, De meisjes van Jesses, Zomerdagdroom, Davids jonge dagen |
Vervolg van Impuls (VII, 1976, 1, pp. 18-31; VII, 1978, 2, pp. 18-32) |
|
|
| |
| |
PAY, Luc
Het brailleschrift van de stilte: de poëtica van Michel Bartosik, 1, pp. 30-47
Over diens De verzamelnaam der eenzaamheid |
|
|
|
STRUELENS, Jan
Jurgus Baltrusaitis, Essai sur une légende scientifique. Le miroir, révélations, science-fiction et fallacies, 2, pp. 21-24 |
|
|
VREE, Paul de
La poésie visuelle, 1, pp. 3-13
Overzicht van de ontwikkeling van concrete naar visuele poëzie |
|
|
Neonlicht [Signalering boeken en tijdschriften]Ga naar voetnoot1, 1, p. 50 |
|
|
-
voetnoot1
- Samenwerking tussen De Tafelronde en Impuls, zodat de nummers alternerend verschijnen onder benaming De Tafelronde-Impuls (= nr. 1) en Impuls-De Tafelronde (= nr. 2)
|