| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Opgericht in 1946
Directeur: Ivo Michiels
Redactieraad: Georges Adé, Paul de Wispelaere, Henri-Floris Jespers, Hugo Raes, Willy Vaerewijck
Redactie:
Jrg. XXXII, |
nrs. 1-2: |
Louis Paul Boon, Hugo Claus, Patrick Conrad, Marcel Coole, Marc Galle, Jef Geeraerts, Wim Hazeu, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Ward Ruyslinck, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Garmt Stuiveling, Piet van Aken, Walter van den Broeck, Erik van Ruysbeek, Eddy van Vliet, Gerard Walschap, Jean Weisgerber |
|
nrs. 3-10: |
Dezelfden, behalve Louis Paul Boon |
Redactie-adres: Kerkweg 2, 9542 Zonnegem
Uitgeverij: Uitgeverij Manteau, René Comhairelaan 107, 1080 Brussel
Jrg. XXXII: 10 nummers, 784 pp.
| |
I. Poëzie
BERGE, Claude van de
Drie gedichten, 2, pp. 99-101
‘We spreken over landschappen’ p. 99 |
‘Je weet niet waar je weerspiegeling achterblijft’ p. 100 |
‘We zullen niet de dingen in ons vinden’ p. 101 |
|
|
Landschappen. Een cyclus, 8-9, pp. 655-661
1. | ‘Onwerkelijkheid’ p. 655 |
2. | ‘Het dode hout neemt nog steeds het licht in zich op’ p. 656 |
3. | ‘De stenen kunnen slechts stenen zijn’ p. 657 |
4. | ‘Onze herinneringen zijn reeds ver van ons’ p. 658 |
5. | ‘Soms ben ik weggegaan’ p. 659 |
6. | ‘In dit landschap zijn de rozen volmaakt’ p. 660 |
7. | ‘De stenen verlangen nog steeds niet te bestaan’ p. 661 |
|
|
|
BEURSKENS, Huub
Derde kwartet, 7, pp. 512-515
1. | ‘kromvol groeivogel halsstarrig in geloof’ p. 512 |
2. | ‘ommuurd de tuin maar geen kader vangt de lucht’ p. 513 |
3. | ‘nachtelijk. wat bloemen, vorm, en een boeket. vrucht’ p. 514 |
4. | ‘door blindvensters praat men wederzijds, simultaan, doof-’ p. 515 |
|
|
| |
| |
BOCCAROSSA
Gedichten, 10, pp. 700-711
Op straat: ‘alerte blikken langs mijn lichaam’ p. 700 |
‘onbekend en ongezien’ p. 701 |
‘spreidde ik mij niet’ p. 702 |
‘een gouden doos’ p. 703 |
‘dit zijn mijn verkrachters’ p. 704 |
‘onzichtbaar ga ik onder de mensen’ p. 705 |
‘in bed dacht ik aan’ p. 706 |
‘hier lig ik wijdbeens’ p. 707 |
‘ik ben niet alleen’ p. 708 |
‘dit lichaam is al gebruikt’ p. 709 |
‘chinese prinses met’ p. 710 |
‘dit zijn de armen van mijn beminde’ p. 711 |
|
|
|
BOON, Louis Paul
De mummies. Zeven gedichten naar beelden van Francine Urbin Choffray, 2, pp. 89-95
1. | ‘zo zijt gij dan duizenden jaren geleden’ p. 89 |
2. | ‘de stilte in elkaar stortend’ p. 90 |
3. | ‘verschrikt kijken we u aan’ p. 91 |
4. | ‘nooit meer zullen uw verdroogde handen’ p. 92 |
5. | ‘dragend hun goudglinsterende tranen’ p. 93 |
6. | ‘het vuur uwer zonnegedachten is geblust’ p. 94 |
7. | ‘de schimmel neemt bezit’ p. 95 |
|
|
|
BROUWERS, Lenze L.
Drie gedichten, 10, pp. 760-762
Mei: ‘bomen staan in de bloei van hun leven’ p. 760 |
Mortuarium: ‘een blauw bordje met witte letters’ p. 761 |
Momentopname: ‘als achter vliegen vliegen vliegen’ p. 762 |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
Het onpare paar, 5-6, pp. 442-451
‘Zin op liefde, Muze’ p. 442 |
‘Ik had het ruim’ p. 443 |
‘Van as en kruim’ p. 443 |
‘Ik had het ruim’ p. 443 |
‘Ik kies het ruim in jouw nauw’ p. 444 |
‘Ik kies het ruim en ik verzeil’ p. 445 |
‘Men kwam en ging. Men was en bleef’ p. 446 |
‘Je kwam en ging. Je was en bleef’ p. 446 |
‘Je was je, naast me, aan het zoeken’ p. 447 |
‘Een ons hutsende gedachte -’ p. 448 |
‘In hoeveel zones niet te zeggen’ p. 448 |
‘Beneden aan de trap het paar’ p. 449 |
‘Dit is de plaats. Gelieve niet te praten’ p. 450 |
‘In zijn droom dien avond en die rooze rood’ p. 450 |
‘Honing van de lippenliefde’ p. 451 |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Place des Vosges, 5-6, pp. 380-385
Het vierkant: ‘Hij, in dit ervaren van het kwadraat’ p. 380 |
Le coté est: ‘Stapt, beweegt naar z'n werkwoord zijn’ p. 381 |
|
|
| |
| |
Le coté sud: ‘Hier heeft hij hoofd en hart versleten’ p. 382 |
Le coté ouest: ‘Gij zuster in dit steen: Wij gelijken’ p. 383 |
Le coté nord: ‘Rookt zijn sigaret onder de kolonnade’ p. 384 |
Het kwadrant: ‘En zegt: ‘Omherstelbaar heimloos kwadrant’ p. 385 |
|
|
|
CARETTE, Hendrik
Drie gedichten, 3, pp. 206-208
‘Ben ik niet de laatste nog levende’ p. 206 |
‘En zo ruk ik mij omhoog’ p. 207 |
‘Begraaf mij morgen haastig onder deze dijk’ p. 208 |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
Drie gedichten, 1, pp. 56-58
Vers voor een dode vriend: ‘Vanavond zullen wij samen tot de bomen spreken, dode vriend’ p. 56 |
Vers voor een verjaardag: ‘Reeds geschreven wordt de geschiedenis tweemaal herhaald’ p. 57 |
Vers voor een vrouw: ‘Zo leven wij als planten tussen planten’ p. 58 |
|
|
|
CLAUS, Hugo
Claustrum - Een handvol knittelverzen, 4, pp. 265-277
‘Claustrum’ p. 265 |
In het oosten: ‘Geen korrel rijst meer in de schapraai’ p. 266 |
Kaal: ‘Die avond dat ik mij kaal schoor’ p. 266 |
Met mama: ‘“Gevaarlijk leven”, zegt papa’ p. 266 |
Aanklager: ‘Hij krijst’ p. 267 |
Adieu: ‘Toen ik nog de 100 meter liep’ p. 267 |
Torens: ‘Ach, al die torens, minaretten, koepels’ p. 267 |
Vrouwen: ‘Soms zie je ze, de vrouwen’ p. 268 |
Barones: ‘Als barones Spanoghe’ p. 268 |
Bediende: ‘Waarom scheldt hij zijn vrouw uit’ p. 268 |
Raam: ‘Lang was de wereld’ p. 269 |
Gongora: ‘Zijn liederen voor gitaar en geile goden’ p. 269 |
Minotaurus: ‘Terwijl hij in de veranda’ p. 269 |
In een dorpsstraat: ‘Zij kwekkelen en roddelen’ p. 270 |
Griep: ‘Vroeg onder de veren’ p. 270 |
Dankbaarheid: ‘Ik hakte haar hoofd af’ p. 270 |
Herfst: ‘In de herfst had zij’ p. 271 |
Wonde: ‘Zo wijs, zo vroom’ p. 271 |
Clichee: ‘Haar haarwrong’ p. 271 |
Huwelijk: ‘Mijn bruid en ik’ p. 272 |
Gedachten: ‘Stil, alleen’ p. 272 |
Alice: ‘Alice’ p. 272 |
Spel: ‘Het ging zonder slag of stoot’ p. 273 |
Meisjes: ‘Zij zei: 'k spreek niet meer tegen u’ p. 273 |
Kolonie: ‘Zoveel tijd verbrod’ p. 273 |
Misdaad: ‘Het slachtoffer werd weggedragen’ p. 274 |
Woestijn: ‘In de woestijn’ p. 274 |
Begeerte: ‘Alleen heren’ p. 274 |
Huis: ‘Zelfs op het huis’ p. 275 |
Sergeant: ‘In de houding!’ p. 275 |
Per radio: ‘Liefste jongen, hier mamma’ p. 275 |
Kobold: ‘Kobold is op stap’ p. 276 |
Treinramp: ‘Toen kantelde de trein’ p. 276 |
In Toledo: ‘Het was in Toledo’ p. 276 |
|
|
| |
| |
Hertogin: ‘Slaapdronken in haar ijzeren bed’ p. 277 |
Roman historique: ‘De graaf riep: ‘Slet’ p. 277 |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 2, pp. 116-120
Herfstelijk: ‘Het gras in de parken en de hoven’ p. 116 |
Prelude: ‘Er ligt nog zoveel schoons in zijn bereik’ p. 117 |
Wende: ‘De tijd van beklag en rouw’ p. 118 |
Perspectief: ‘De schuine schemer van de avond’ p. 119 |
Ontwaken: ‘Diep in een tijdelijk bed gelegen’ p. 120 |
|
|
De spiegel, 8-9, pp. 604-608
1. | ‘Weer is de klamme, steelse nacht in de’ p. 604 |
2. | ‘Hij kijkt in de spiegel, en hij ziet hoe’ p. 605 |
3. | ‘Weer staat hij zich vóór de spiegel te scheren’ p. 606 |
4. | ‘De dartele duivinnen en de duivers’ p. 607 |
5. | ‘De spiegel is betrouwbaar als een passer’ p. 608 |
|
|
|
DETREZ, Mon
Odysseus Elytis, Het lichaam van de zomer. Vert.: Mon Detrez, 10, p. 782 |
|
|
EYCKMANS, Jozef
Tijdmachine, 4, pp. 331-341
| Prelude: ‘hoog en duizelend’ p. 331 |
1. | Nocturne: ‘zijn de soldaten’ p. 332 |
2. | Gorcum: ‘met het predikambt’ p. 333 |
3. | Landsknechten: ‘nacht’ p. 334 |
4. | Adriaen Brouwer: ‘zoals hij zich beweegt’ p. 335 |
5. | 1813 - het volk van Amsterdam steekt de douanehuisjes in brand: ‘jammer’ p. 336 |
6. | Idylle macabre: ‘men zal de kanonnen’ p. 337 |
7. | Hommage aan Piet Paaltjens: ‘het rapenburg slaapt zo zacht’ p. 338 |
8. | 14-18: ‘verminkingen’ p. 339 |
9. | 11-11-18 - 11-11-68: ‘50 jaar joffre’ p. 340 |
| Epiloog: ‘dienstmeisjes’ p. 341 |
|
|
|
GELDER, Alex van
Twee gedichten, 8-9, pp. 627-628
‘al de bonzen!’ p. 627 |
‘wij werden geshaduwd’ p. 628 |
|
|
|
GRUWEZ, Luuk
Sprookjes bestaan echt, 3, pp. 244-245
|
|
|
HAZEU, Wim
Dichtwerk, 5-6, pp. 476-480
| Willem de Mérode: ‘je had het over de waanzin van het recht’ p. 476 |
| Achterberg: ‘als ik aan achterberg denk, z'n leven’ p. 477 |
| Maurits Mok: ‘de pijn van nooit geweest te zijn’ p. 478 |
| Vrolijke kwatrijnen, p. 479 |
1. | ‘'t is de laatste tijd zo kil’ |
2. | ‘ik schrijf weer, roep ik dan’ |
3. | ‘ik lees de rijmsels mee’ |
4. | ‘je grijpt de pen |
| Ongerijmd: ‘de klimop knijpt haar bladeren samen’ p. 480 |
|
|
| |
| |
HERMIS, Kees
Bij een geluksgevoel, 2, p. 171
‘waar het staal van de lucht zich verstrakt’ |
|
|
Frontaal, 2, pp. 172-173
Frontlijn-0: | ‘op zachte voeten gaat de zee’ p. 172 |
Frontlijn-1: | ‘hier veegt’ p. 172 |
Frontlijn-2: | ‘hier zet de zee’ pp. 172-173 |
|
|
|
JONCKHEERE, Karel
Zes gedichten, 7, pp. 499-505
Selektie: ‘Geloof in bomen waarin nesten wonen’ p. 499 |
Cirkel van ongelijk: ‘Ik vraag me af of wat ik heb geschreven’ p. 500 |
Trouwe nachtmerrie: ‘Ik heb nog een paar jaar te leven’ p. 501 |
Sociaal: ‘In lange winters met hun korte dagen’ p. 502 |
Als: ‘Als er een god bestaat’ p. 503 |
Operatie tijd: ‘- Tik!’ p. 504 |
|
|
|
MOK, Maurits
Acht gedichten, 5-6, pp. 423-430
Breyten: ‘Hij dacht dat hen kon’ p. 423 |
Bovenwereld: ‘Langs slingers vlucht de weg’ p. 424 |
Bij brood alleen: ‘Al die poëtische vondsten’ p. 425 |
Charles Roelofsz: ‘Met Charles Roelofsz in een dorpskroeg, dat was’ p. 426 |
Donzen spel: ‘Zoals dieren zijn, katten of andere’ p. 427 |
Second Empire: ‘Parijs. Een heer met grijze sik’ p. 428 |
Spel zonder einde: ‘Bergafwaarts schuifelt men’ p. 429 |
Het zuiden woedt: ‘Het zuiden woedt in mijn herinnering’ p. 430 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Acht gedichten, 3, pp. 221-228
1. | Demiurg: ‘Eeuwig zit ik op dezelfde plaats’ p. 221 |
2. | Avond: ‘De avond daalt, en steeds wanneer de avond daalt’ p. 222 |
3. | Van geen gewicht: ‘Van geen gewicht en hard als diamant’ p. 223 |
4. | Anamnese: ‘Hoe zou ik weten wat mij niet werd geleerd’ p. 224 |
5. | Osmose: ‘Leeggeschreven kom ik zitten aan uw voet’ p. 225 |
6. | The naked human form divine (W. Blake): ‘Mijn lichaam’ p. 226 |
7. | Shekinah: ‘Gij zijt in mij’ p. 227 |
8. | Stervende Socrates: ‘Vrienden, laat mij gaan’ p. 228 |
|
|
|
SCHEER, Lieve
[Gedichten], 7, pp. 528-531
‘Adem der aarde’ p. 528 |
‘torenhoog zuiver’ pp. 529-530 |
‘je schuimkoppen’ p. 531 |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
Zeven gedichten, 4, pp. 311-317
Donkere metten: ‘Laat en in het najaar zongen we’ p. 311 |
Molm en vuur: ‘Over bitterheid gesproken’ p. 312 |
Nachtglas: ‘Een brand woedt in de verte’ p. 313 |
Persoonsverbeelding: ‘Ik ben je schijngestalten nu’ pp. 314-315 |
De pianostemmer: ‘eerst toetst hij voorzichtig haar snaren’ p. 316 |
|
|
| |
| |
Sneeuwwitje: ‘Ik blaas de kraaienmars’ p. 317 |
De Gordiaanse bruid: ‘Licht viel weer stil als een oude legende-’ p. 318 |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
Oost West, 2, pp. 155-159
Parijs 1971: ‘Gingen we in het Quartier Latin’ p. 155 |
Zweisimmen 1974: ‘Met de trein van Brussel naar Basel’ p. 156 |
Fyn 1976: ‘Wat we ons van Denemarken blijven’ p. 157 |
Rome 1977: ‘A morte il fascisti en ik, liggend’ p. 158 |
Moskou 1978: ‘Hebben ze ons weer zo gek gekregen’ p. 159 |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Vijf gedichten, 1, pp. 14-18
Geen woord, geen kei: ‘Geen woord, geen kei, geen pastei, geen kleur’ p. 14 |
Moest ik vinden wat ik zocht, p. 15 |
De tijd laat zijn knokkels kraken, p. 16 |
Omgeven door data, p. 17 |
Herfst: ‘De hemel heeft zijn blauwe gordijnen geruild’ p. 18 |
|
|
Twee gedichten, 10, pp. 732-733
Amsterdam: ‘Op drie november zien wij elkaar weer’ p. 732 |
Voor Catherine: ‘De schoonheid in haar eerste verschijning’ p. 733 |
|
|
|
VREE, Freddy de
LupanarGa naar voetnoot1, 8-9, pp. 586-603
‘Als een dichter. Hij sprak, grauwgeel roofdier’ p. 587 |
‘Toen zie hij: duizend’ p. 588 |
‘Als zij zijn voorhoofd kwam betten veranderde hij in ijs’ p. 589 |
‘Ik ben niemand. Omdat ik niemand ben spreek ik’ p. 590 |
‘Wat wist hij van wat lag rond de stad’ p. 591 |
‘Toen kwam en ging de tijd van hier naar later’ p. 592 |
‘Trager dan verbrand papier daalde’ p. 593 |
‘Omdat hij niet bestond droomde zijn dubbel, zijn spook’ p. 594 |
‘... terwijl de kleine Eva, gewillig, zalig’ p. 595 |
‘Niet weten we welke hoer hem verleidde’ p. 596 |
‘Hij schrijft dat hij, omdat het niet ging’ p. 597 |
‘Men herkent de winter, de herfst, de lente’ p. 598 |
‘Duizend, zonder één nacht. Restte enkel een zwart vlak’ p. 599 |
‘Zomaar uit zeker huwelijk werd verwekt een zot’ p. 600 |
‘Niet al fresco, maar met natte ongebluste zelf’ p. 601 |
‘De beschermer en hoeder van Pythagoras’ p. 602 |
Hoeveel? Duizend: ‘Pythagoras, architect van het universum’ p. 603 |
|
|
|
WAP, Hans
Gedichten uit: Een leven na de dood, 3, pp. 177-195
1. ‘Het moeizaam kijken in het verleden’ pp. 177-179 |
2. ‘Het had Vlieland kunnen zijn of Torremolinos’ pp. 180-184 |
4. ‘'s Nachts als de travestieten, de monniken, de verliefden’ pp. 185-187 |
7. ‘Het zijn de hotelkamers die mij verwarren’ pp. 188-189 |
11. ‘Tja, het blijft behelpen van geboorte tot dood’ pp. 190-192 |
21. ‘Zonder schaamte heb ik geschiedenisboeken gelezen’ pp. 193-195 |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
ALSTEIN
Mikel Janew, of De vervreemding (fragment), 3, pp. 196-205 |
|
|
BRINK, Alijd
Gebroken wit, 7, pp. 532-539 |
|
|
BROECK, Walter van den
Brief aan Boudewijn (fragment), 10, pp. 697-699 |
|
|
BROUNS, Matthias
Een brief lezen in de metro, 4, pp. 319-330 |
|
|
BRUSSEL, Gust van
De torens voorbij de muurwolken, 5-6, pp. 431-441 |
|
|
FRATEUR, Ludo
|
|
HOSTE, Luc
Het begin, 10, pp. 712-731 |
|
|
JACOBS, Pszisko
Een schaduw op de muur, 7, pp. 505-511 |
|
|
JESPERS, Henri-Floris
Vergeten is een kunst en een gave, 8-9, pp. 609-626 |
|
|
KOOIJMAN, Bert
|
|
LOREIS, Hector-Jan
Seksjuwelen, 10, pp. 753-759 |
|
|
PAEMEL, Monika van
Het naakt verkeren (Fragment uit: De vermaledijde vaders), 1, pp. 59-70 |
|
|
PLEYSIER, Leo
Dubbelportret (fragment), 3, pp. 209-220 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
Textus drie, 5-6, pp. 386-401 |
|
|
SCHOETERS, Staf
Een interview, 8-9, pp. 629-635 |
|
|
STASSAERT, Lucienne
Parfait amour. Samuel, 7, pp. 481-498 |
|
| |
| |
VACHER, Robert
De heuvel van de eenzaamheid (5), 3, pp. 229-243 |
|
|
VALKMAN, Piet
Het moerastouw, 8-9, pp. 569-585 |
|
|
YPERMAN, Chris
Photographs. Uit: ‘Adieu’, 2, pp. 96-98 |
|
| |
ADE, Georges
Idiografie, 1, pp. 42-55 |
Het literatuuronderwijs nergens, 1, pp. 71-77
N.a.v. Teun A. van Dijk, Het literatuuronderwijs op school |
|
|
Pan American & Co, 2, pp. 167-170
Over Panamarenko n.a.v. de catalogus door Lucius Grisebach en Paul Hefting |
|
|
Linksoied, 5-6, pp. 452-457
Jacq Firmin Vogelaar, Raadsels van het rund, pp. 452-454 |
Arbeidersliteratuur (Kreatief, 1979, nrs. 1 & 2), pp. 454-455 |
Leo Geerts, De bezetting van R.B.P., pp. 455-456 |
|
|
Links naakt en naakt links *, 7, pp. 560-562
Commentaar bij ingezonden brieven naar de krant De Morgen n.a.v. de publicatie van een naaktfoto in het nummer van 6 aug. |
|
|
Anathema (op een wijsje van Delfeil de Ton, L'Hebdo Hara-Kiri 71, 080670) *, 8-9, pp. 688-690
|
|
|
BOENDERS, Frans
[Bij het openen van een wijsgerige kroniek], 3, p. 256
Inleiding tot de correspondentie met Hubert D. ‘over wat Oost en West bindt en scheidt’, in de hoop dat ‘ook anderen aan deze publieke briefwisseling zouden deelnemen’ over Oosterse wijsbegeerte |
Hubert D., Brief uit Kathmandoe, 3, pp. 256-262; 7, pp. 553-558 |
Frans Boenders, [Antwoord op de eerste brief van Hubert D.], 5-6, pp. 467-471 |
C.C. Krijgelmans, [Reactie op de eerste brief van Hubert D.], 10, pp. 768-775 |
|
|
[Dankwoord voor de toekenning van de Arkprijs 1979], 4, pp. 349-350 |
|
|
BOUSSET, Hugo
Mark Insingel: homunculus van ginseng, 2, pp. 160-163
Over diens Gezwel van wortels |
|
|
Claude van de Berge: heilzame zangen, 3, pp. 246-249
Over diens De koude wind die over het zand waait |
|
|
| |
| |
Gust Gils: de afgeschampte demiurg, 10, pp. 763-766
Over Gust Gils' paraproza: Onzachte landing; Dank voor de blijdschap; Binnenwaartse buitenstaanders; Integendelen |
|
|
|
CONRAD, Patrick
Driver: een röntgenfilm van Walter Hill, 1, pp. 81-86 |
Dood zijn is leven op 24 beelden per seconde, 2, pp. 163-166
De film doet dode personen herleven, behandelt het thema van de dood, laat de echte dood zien op het doek |
|
|
Over ‘Een vrouw tussen hond en wolf’, 3, pp. 253-255 - Met afb.
‘Anecdotische inleiding’ bij de film van André Delvaux en Ivo Michiels |
|
|
|
DETREZ, Mon
Odysseus Elytis - Nobelprijs Literatuur 1979, 10, pp. 779-782 - Zie: Poëzie |
|
|
DILLE, Koen
Falend socialisme, 8-9, pp. 670-675
‘Het Socialisme heeft... al tweemaal gefaald. Of zijn het de socialisten? De eerste maal was toen zich in Oost-Europa en nadien elders, een nieuw economisch systeem en een nieuwe maatschappelijke orde installeerden.... De tweede maal was toen het hier in het Westen er niet in slaagde het bestaande economische systeem af te breken’ (p. 671) |
|
|
|
HAZEU, Wim
Enkele sleutels op het werk van Daisne*, 1, pp. 86-87
O.a. identificering van de (echte) personages in Twee schelpen (1949) |
|
|
|
HERTMANS, Stefan
Bij een radioprogramma, 7, pp. 563-568
Over het werk van Claude van de Berge |
|
|
|
JESPERS, Henri-Floris
Billiet, Laenen, De Smet en Van Ryssel, 3, pp. 249-252
Daniël Billiet, Het is hopeloos, maar voor de rest gaat alles goed, pp. 249-251 |
Gie Laenen, Woordenboekje voor een langslaper, p. 251 |
J.M. de Smet, Vluchtig als de jaren, pp. 251-252 |
Daniël van Ryssel, Donderbaard, p. 252 |
|
|
O tempera, o mores!*, 3, p. 263
Over de practijken van sommige bloemlezers |
|
|
[Toespraak tot de Arkprijs-laureaat Frans Boenders], 4, pp. 347-349 |
[Inleiding bij Dagboekbladen van Gaston Burssens], 5-6, p. 353
Fragment uit het onuitgegeven dagboek van Gaston Burssens: 10 mei -1940-/ 19 oktober 1942, (pp. 353-379) |
|
|
De dichteres met de zwavelstokjes, 5-6, pp. 458-460
Maris Bayar, De innerlijke belediging |
|
|
Inflatie en deflatie *, 7, pp. 559-560
‘de lyrische inflatie is symptomatisch voor de poëtische crisis...’ |
‘Ook in de poëzie wordt gepraat over en gespeeld met wat niet (meer) is, met name poëzie en lyriek’ |
|
|
| |
| |
Carette, Andries & De Vree, 10, pp. 766-768
Hendrik Carette, Ik leef dus ik zweef nog |
Ludo Andries, Ademnood en spiegelvrees |
Paul de Vree, Naar het einde |
|
|
|
LIEVENS, Bavo
De geest van Ch'an, 8-9, pp. 676-682
Over het Ch'an-boeddhisme |
|
|
MEEWIS, Wim
Miro vóór en na 1960, binnen en buiten Beaubourg, 1, pp. 77-81 |
Iconologie van de action painting
1. | ‘Icon’ en ‘iconologie’ in verband met abstract expressionisme en action painting, 8-9, pp. 636-654 |
2. | Het abstract expressionisme als voedingsbodem van de action painting, 10, pp. 734-752 |
|
|
Waarheid en schilderkunst, 8-9, pp. 667-669
N.a.v. Jacques Derrida, La vérité en peinture |
|
|
Verheyens mutaties uitgezet op de tijdslijn, 10, pp. 667-669
N.a.v. de ‘Retrospectieve Jef Verheyen’ |
|
|
|
MICHIELS, Ivo
[Arkprijs-laureaat Frans Boenders], 4, pp. 342-344
Bekroond voor de bundel Gesprekken in tweespraak |
|
|
|
PAEMEL, Monika van
Wat nu, Boerdam?*, 5-6, p. 475
Protest n.a.v. Eric Hulsens verzoek om toelating tot het aanbrengen van enkele veranderingen in de tekst die zij, op verzoek van Daniël Robberechts, instuurde naar Heibel |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Van Ostaijen - Lucebert en de metafysica *, 2, pp. 174-176
Vergelijking tussen Paul van Ostaijens Berceuse nr 2 (= een Oosterse mantra) en Luceberts Visser van Ma Yuan (= een Oosterse mandala) |
|
|
|
SABBE, Herman
Bekentenissen van een falsaris. Interview met György Ligeti, 1, pp. 19-41
Over diens opera Le Grand Macabre, naar Michel de Ghelderodes La ballade du Grand Macabre |
|
|
|
SCHEER, Lieve
Luceberts Brancusi: een spel van stem en stilte, 2, pp. 102-115
Analyse van Luceberts gedicht Brancusi (uit: Apocrief). Het typische van Brancusi, nl. ‘dat monumentale binnen een begrensde ruimte, dit herinneren van themata en de purifiëring der vormen vinden helemaal hun weerspiegeling in het gedicht’ |
|
|
|
| |
| |
SCHOOR, Jaak van
Teirlincks ‘Zomerwinden’, 4, pp. 278-290
Zomerwinden, een eenakter uit 1909, vormt een essentiële schakel in de evolutie van Herman Teirlincks toneelbelangstelling. |
De tekst van het stuk, pp. 291-310 |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
Oefeningen in zelfverminking: een cirkelgang rond Laure, 5-6, pp. 461-466
N.a.v. Ecrits de Laure (1971, 1978); Jean Bernier, L'amour de Laure |
|
|
|
TER-NEDDEN, H.
Het zelfvertrouwen van de Latijns-Amerikaanse literatuur, 7, pp. 540-547
De Latijns-Amerikaanse roman is in volle opmars, maar het ontbreekt ons nog aan de meest elementaire informatie |
|
|
|
VANRIET, Jan
Toezeggen om over film te schrijven, pp. 472-473 - Met ill., p. 474
Enkele gedachten over film. ‘Voor mij is de film in de eerste plaats divertiment’ |
|
|
|
VERMEIREN, Koen
Rugwaarts naar de toekomst, met het gezicht op de verloren dagen gericht *, 8-9, pp. 685-688
Omtrent ‘Tussen tuin en wereld’ van Paul de Wispelaere |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van het land?* 8-9, pp. 683-684
Spiegel van de Nederlandse poëzie. II. Dichters van de twintigste eeuw, samengesteld door Hans Warren is ‘beschamend en teleurstellend’ |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Noten (These foolish things), 8-9, pp. 691-694; 10, pp. 783-784
Beschouwingen, (literatuur)aantekeningen, uitspraken, enz. |
|
|
|
WILDEMEERSCH, Georges
Een monument te harer ere, 5-6, pp. 402-422; 7, pp. 516-527
Over Willy Roggemans werk; lijst van zijn publikaties (pp. 402-403) |
|
|
|
Roland Jooris, Gedichten 1958-1978, 7, pp. 547-552 |
Rutger Kopland tussen verleden en toekomst, 8-9, pp. 662-667
Over diens Al die mooie beloften |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
[Toespraak op de Arkprijs-uitreiking], 4, pp. 344-347
Voorstelling van de nieuwe uitgever van het N.V.T.: de firma Manteau, en van de vijf nieuwe redacteuren: Wim Hazeu, Patrick Conrad, Eddy van Vliet, Ward Ruyslinck, Walter van den Broeck |
|
|
|
-
voetnoot1
- De titels met * behoren tot de rubriek: Reflex
|