| |
| |
| |
Windscherm
2-maandelijks orgaan voor kunst en literatuur in ontwikkelingGa naar voetnoot1
Opgericht in 1977
Redaktie: |
|
nr. 1, 2, 3-4: |
Rob Visser, Marius Kambal, Ron van Oosten, Th. van Schoonhoven |
|
nr. 5: |
Dezelfden, met Rob van Aken |
|
nr. 6: |
Dezelfden, behalve Ron van Oosten, maar met Dick Bonenkamp |
Redaktie-adres: Jacob Catsstraat 63, Gouda |
|
Jrg. I, |
nr. 1: |
[1977], 27 pp. |
|
nr. 2: |
april 1977, 42 pp. |
|
nr. 3-4: |
juni 1977, 54 pp. |
|
nr. 5: |
september 1977, 34 pp. |
|
nr. 6: |
november 1977, 34 pp. |
| |
Artikels van de redactie
Windscherm, 1, p. 3; 3-4, p. 3, 5, p. 3; 6, p. 3 |
|
Mededelingen vooraf, 2, p. 3 |
|
De kleur van Windscherm, 6, pp. 5-8
‘Het literaire klimaat... in Nederland is gematigd. De middelmaat en de armoe staan centraal. Omdat we graag willen laten zien dat er heus wel een aantal mensen bezig zijn, beginnen we zelf met dit blad’ |
|
| |
I. Poëzie
AKEN, Rob van
[Gedichten], 3, pp. 46-47
‘duizendvoudig schizofreen’ p. 46 |
‘men zoekt onnodig naar de waarheid of god’ p. 47 |
|
|
Twee landschappen, 6, pp. 28-29
1. | ‘mijn paarse ik ligt achter een zwarte horizon’ p. 28 |
2. | ‘meer rust nu’ p. 29 |
|
|
|
BERENBURGH, Ansje
Er is iets gaande, 2, p. 4 |
|
|
BERKHOUT, Harrie
[Gedichten]
Wodrahtis, 5, p. 33 |
Bin weiter gegangen, 6, p. 8 |
Wahnsinn, 6, p. 30 |
|
|
| |
| |
BONENKAMP, Dick
[Gedichten], 2, pp. 5-7
‘Is het niet jammer dat je frans’ p. 5 |
‘Dat als wij in het donker’ p. 6 |
‘De gratie van het leven’ p. 7 |
|
|
Gedichten, 3-4, pp. 12-13
‘Hij was een van de weinigen de zeer’ p. 12 |
‘Bloot en onvruchtbaar’ p. 13 |
|
|
|
BRETELER, Ruud
Hemel van steen, 2, p. 26 |
|
|
CRITS, Frank de
[Gedichten], 5, pp. 6-10
Weemoedige publiciteit: ‘ik ben als een uitgelopen blauwe bie’ p. 6 |
Je mist altijd mijn leestekens: ‘een nacht als deze beleef’ p. 7 |
Wat ik ben heb ik nog niet gehad, pp. 8-10 |
|
|
|
DIJKGRAAF, Karin
[Gedichten], 6, p. 30
Polder: ‘Verborgen achter mist staat de kerktoren op de’ |
Ondergang: ‘De vogels verdelen de bloederige zon’ |
‘Als zilveren lepels wachten de natte bomen op’ |
|
|
|
DOLER, Chris
[Gedichten], 6, pp. 24-26
‘In mooi satijnen woorden warm’ p. 24 |
Londen: Engelse dame: ‘Niet de geur van een bed met ontbijt’ p. 25 |
Plaats van handeling: Nederland: ‘Vogel ruiende vogel de steden’ p. 26 |
|
|
|
ENSIS, Peter
|
|
JANSSEN, Victor
[Gedichten], 2, pp. 37-38
Aangaande T., p. 37
1. | ‘Ik moet veel aan je denken’ |
2. | ‘Je bent mooi zei ik’ |
|
Voetbal met Ronald: ‘Ronald is zeven’ p. 38 |
|
|
[Gedichten], 3-4, pp. 34-38
Augustus, pp. 34-35
1. | ‘als het tegen augustus loopt’ p. 34 |
2. | ‘ach, ik weet wel lieve’ p. 35 |
|
Het leven, pp. 36-37
1. | ‘het leven’ p. 36 |
2. | (voor Hanneke): ‘Het leven wordt er niet eenvoudiger op’ p. 37 |
|
Carte blanche: ‘te vroeg het eerste bier’ p. 38 |
|
|
|
KAMBAL, Marius
Drie grafschriften, 1, p. 9
‘Hem ontbeerde het aan Liefde’ |
‘Hij was niet voor het Geluk geboren’ |
‘Geluk en Vreugd, heeft zij nimmer gekend’ |
|
|
| |
| |
Grafschrift[en], 3-4, pp. 4-7
‘Hier rust een vrouw die het Kwaad niet schuwde’ p. 4 |
‘Hij schreef verzen, gedichten en brieven aan wie hij minde’ p. 4 |
‘Vijftig jaar lang op zijn fiets naar het werk’ p. 5 |
‘Die hier ligt was melancholisch, sentimenteel’ p. 5 |
‘Het is haar verlopen gelijk helaas zo velen’ p. 6 |
‘In eenzaamheid sleet hij zijn nutloze dagen’ p. 6 |
‘De sombere trekken de spiegel zijns bestaan’ p. 7 |
‘Hij was van goede komaf, en doorliep scholen gelijk u kroegen’ p. 7 |
|
|
[Gedichten], 3-4, pp. 8-11
‘Zijn verjaardag viert hij gans alleen’ p. 8 |
‘Om precies half twaalf is de jenever op’ p. 8 |
‘Het station ligt er verlaten bij’ p. 9 |
‘Mijn dagen zijn van Somber aaneengeregen’ p. 9 |
Voor Th.v.S.: ‘Onafzienbare vlakten, van sloten doorstreept’ p. 10 |
‘Leven is: ontberen, soms een traan’ p. 10 |
‘Te betreuren ben je wel’ p. 11 |
‘Nooit meer’ p. 11 |
|
|
Het bestaan ruikt naar vergetelheid en leeg, 5, p. 18 |
|
[Gedichten], 6, pp. 22-23
‘Het daagt in verwachtingsvol grijs’ p. 22 |
‘Tot dat, verscheurend, de lucht zich breekt’ p. 22 |
‘De dagen slaan meedogenloos weer toe’ p. 23 |
|
|
|
KLER, Joop de
[Gedichten], 6, pp. 16-21 - Bij een foto, p. 16, 18, 20
‘kou’ p. 17 |
‘wit’ p. 19 |
‘achter’ p. 21 |
|
|
|
LEEUWEN, Kees van
Muziek, 5, p. 34
‘Lieve vriend, mijn woorden zijn’ |
|
|
|
LINDEN, Han van der
[Gedichten], 2, pp. 24-25
Een breuk: ‘Op dat ene moment’ p. 24 |
Witte raaf: ‘bezielder dan de gemiddelde lezer’ p. 25 |
|
|
|
OOSTEN, Ron van
Gedichten, 1, pp. 4-8
Dictatoriaal tijd-perk: ‘Steeds lach ik’ p. 4 |
A-musicaal: ‘Gitaar spelen leer ik’ p. 5 |
Blikvanger: ‘Ze draaien mijn film altijd’ p. 6 |
Mechanica: Les 1 (Slot): ‘Volgens mij’ p. 6 |
‘“Ik geef nooit over”, zei hij’ p. 7 |
Baccanal: ‘Als ik zo eens’ p. 8 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 39-42
Drie variaties op één thema, pp. 39-41
1. | B-wegen: ‘Of het nu links’ p. 39 |
2. | Verharde wegen: ‘Constatering’ p. 40 |
3. | Zachte berm: ‘Sprakeloos schreeuwend’ p. 41 |
|
Een inbeelding (en passant): ‘In doodsangst lig’ p. 42 |
|
|
| |
| |
[Gedichten], 3-4, pp. 19-22
Oorzaak-gevolg, p. 19
1. | ‘De koerier’ |
2. | ‘De ziel’ |
3. | ‘Glasscherpe’ |
4. | ‘Bloed stroomt’ |
|
Een soort kameleon: ‘Met versteende blik’ p. 20 |
Individu: ‘In het bos’ p. 21 |
Leegte, p. 22 |
|
|
Te laat, 5, p. 29 |
|
|
ROZA, A.L.
|
|
SCHOONHOVEN, Th. van
[Gedichten], 1, pp. 14-18
Dreiging: ‘Rails, zij blinken kaal en droog, een koele deining’ p. 14 |
‘Een zachte lichtgloed hangt vanachter schaduwdaken’ p. 15 |
‘Niet langer oogglans op haar gezicht’ p. 16 |
Men is ter aarde besteld, p. 17 |
‘De geur van vanille crème’ p. 18 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 20-23
Luce, pp. 20-21
1. | ‘Verlaten, leeg-stil scheen het leven weer’ p. 20 |
2. | ‘Omgeven licht de hoge glanspilaren’ p. 21 |
|
Ritratto di V. Costantini, p. 22 |
‘Hoe scherp zijn trekken! Puntig slank gelaat’ |
Vous exposez aux peines prévues, p. 23 |
‘Groter werden haar ogen, mond, het haar’ |
|
|
Zeven fragmenten uit het verdwijnend landschap, 3-4, pp. 24-30
Landschap geïnspireerd op het landschap, p. 24 |
‘De mist van weilanden grijs’ |
Onzichtbaar uitsluitend waarneembaar, p. 25 |
‘Gebold zonneschermlinnen’ |
Terrein: ‘Compositie van over en naast’ p. 26 |
Landschap geïnspireerd op een compositie, pp. 27-29
1. | ‘Het landschap in’ p. 27 |
2. | ‘Kleuren die grijzen en blauwen’ p. 28 |
3. | ‘Het blijft bij globale vormen’ p. 29 |
|
Nocturne in blauw en zilver: ‘Ondanks de horizontalen’ p. 30 |
|
|
Uitzicht, 6, pp. 10-11
1. | ‘Bomen niet meer horen wil ik, stilte’ p. 10 |
2. | ‘Nu verscheiden en verflauwen bruine’ p. 11 |
|
|
|
SIMONS, Kees
[Gedichten], 3-4, pp. 14-15
‘De stoïcijn stond in de regen’ p. 14 |
Ik reis voorbij: ‘Voor enige dagen’ p. 15 |
|
|
|
SLINGERLANDT, H. van
Hugo Williams, [Gedichten]. Vert.: H. van Slingerlandt, 5, pp. 21-28
Re-run/Terugblik, p. 21/p. 26 |
|
|
| |
| |
Love at night/Liefde in de nacht, p. 22/p. 26 |
After the show/De show is voorbij, p. 23/p. 27 |
Present continuous/Zo zal 't blijven, p. 24/p. 27 |
Heartbreakers/Droomverstoorders, p. 25/p. 28 |
|
|
|
SLUYTER, Victor
[Concrete poëzie]
Zondag, 5, p. 19 |
Piano, 6, p. 12 |
|
|
|
THEUSSEN, Martin
[Gedichten]
Geboortedorp: ‘Het oude polderlandschap’ 5, p. 4 |
Bekentenis: ‘Wie kent mijn geheime middagen’ 6, p. 14 |
Gastarbeider: ‘En met een fluweel gevoerde blik’ 6, p. 15 |
|
|
|
VELING, Chr.
Reaktie op Rob Visser, 2, p. 16
|
|
|
VISSER, Rob
[Gedichten], 1, pp. 23-27
Angst: ‘morgen ga ik maanbaden’ p. 23 |
Gewaarwording: ‘het was weer tineef’ p. 24 |
‘Varus, geef mij mijn legioenen weer’: ‘de mol van de herfst’ p. 25 |
Het idee, p. 26 |
‘'t is zoiets als met rondo's, kano's en gevulde koeken’ p. 27 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 12-14
Bevroren uitgang: ‘het weer zit in de spiegel beklemmend gevangen’ p. 12 |
‘schepen achter je gedachten’ p. 13 |
‘dwalen door wouden zonder bomen’ p. 14 |
‘als ik kijk naar de stroom van mensen’ p. 15 |
|
|
Het huis der waarheid in vijf muzikale afdelingen, 3-4, pp. 40-45
Betrapt op atavisme (een kwartet): ‘je voetafdruk’ p. 40 |
Kinderspel (een quintet): ‘Bespeurde vanochtend’ p. 41 |
Metselaar (een sextet): ‘ik sta ook buiten’ p. 42 |
Hoe moet ik je noemen (een septet): ‘Morgen kom je weer’ p. 43 |
Maat en tegenmaat (een octet): ‘ik gaf je de zon’ pp. 44-45 |
|
|
[Concrete poëzie]
Dadenloos ingedampt gezeten en gekeken, 5, p. 5 |
De daad, 6, p. 27 |
|
|
Traag, 6, p. 12
‘de zwanen ontketenen zich langzaam’ |
|
|
|
WIJNHOF, Hans
Burgemeester Martenssingel, 3-4, p. 48
‘Bomen, keurig gerangschikte palen’ |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
AKKERMAN, Wim
|
|
GORISSEN,
40 km per dag. Een exemplarisch verhaal, 1, pp. 19-22 |
|
|
HOEK, Wim van den
Poppen, 3-4, pp. 16-18 |
In memoriam de vogelverschrikker, 6, pp. 32-34 |
|
|
KAMBAL, Marius
Een fragment, 1, pp. 10-13 |
Fragment, 2, pp. 32-36 |
|
|
WIJNHOF, Hans
|
| |
IV. Kritische bijdragen
MEULEN, Pieter ter
[Aforismen], 2, pp. 27-30 |
|
|
SCHOONHOVEN, Th. van
Strak en eenvoudig, 2, p. 17 - Met ill.
Over het werk van de edelsmid Harry de Jong |
|
|
Muziek als avontuur, 5, pp. 30-32
Steve Berrisfort en zijn whoopy-cussion |
|
|
|
VISSER, Rob de & SCHOONHOVEN, Th. van
De schep, 3-4, pp. 31-33
Over het scheppingsproces in de literatuur |
|
|
Een manier van kijken, 3-4, pp. 50-54
Gesprek met Josine de Bruyn Kops, directrice van de stedelijke musea Het Catherina Gasthuis en de Moriaan te Gouda |
|
|
Potloodkrassen of roman?, 5, pp. 11-16
Documenta 6 te Kassel, 1977 |
|
|
|
|