| |
| |
| |
Opgericht in 1946
Redactiesecretaris: Ivo Michiels
Redactie: Louis Paul Boon, Hugo Claus, Marcel Coole, Johan Daisne, Paul de Wispelaere, Marc Galle, Jef Geeraerts, Henri-Floris Jespers, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Hugo Raes, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Garmt Stuiveling, Willy Vaerewijck, Piet van Aken, Erik van Ruysbeek, Laurent Veydt, Gerard Walschap, Jean Weisgerber
Secretariaat: Van der Sweepstraat, 5/11K, 2000 Antwerpen
Uitgeverij: Uitgeverij Ontwikkeling, Antwerpen
Jrg. XXVIII, 10 nummers, 960 pp.
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
[Gedichten], 1, pp. 87-89
Een wandeling: ‘Geliefde, enige, die elke dag opnieuw’ pp. 87-88 |
‘Laat dan de adders en de hagedissen’ p. 89 |
|
|
|
BELDER, Betty de
[Gedichten], 10, pp. 877-878
Uur: ‘Het uur dat vogels zingen zonder misverstand’ p. 877 |
Voornaam: ‘Het ene dat blijft’ p. 878 |
|
|
|
BEURSKENS, Huub
Vorsttocht - een cirkelgang, 10, pp. 937-949
1. | ‘steenarend beschrijft en keert’ p. 937 |
2. | ‘waar het lief tot tranen’ p. 938 |
3. | ‘wie weg loopt’ p. 939 |
4. | ‘als u straks over een paar maanden’ p. 940 |
5. | ‘even breed lijkt de weg als lang’ p. 941 |
6. | ‘smeek om respijt om even’ p. 942 |
7. | ‘angst klopt in de polsen’ p. 943 |
8. | ‘een vogel komt en vliegt door’ p. 944 |
9. | ‘in de wachtkuil: ruik je al gebraad?’ p. 945 |
10. | ‘uit de snikhete dag, hier beneden’ p. 946 |
11. | ‘beg leave inform you proceeding’ p. 947 |
12. | ‘geïsoleerd en in een onder-’ p. 948 |
13. | ‘it seems a pity but i do not think’ p. 949 |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
Brugge in de herfst, 9, pp. 828-829
1. | ‘De bladeren ontbinden hemel en aarde’ p. 828 |
2. | ‘vanonder de lage brug, haar okeren ogief’ p. 829 |
|
|
| |
| |
BROUWERS, Jaak
[Gedichten], 3, pp. 241-245
Mutant: ‘Als ieder woord is uitgewassen’ p. 241 |
Focus 0,7: ‘De zon staat nu rond: een geopende lens’ p. 242 |
Bufferoplossing: ‘De zon overkop. Het duister vermeestert’ p. 243 |
StandpuntGa naar voetnoot1: ‘Wat zou ik het gedicht herkauwen dat hij schreef!’ pp. 244-245 |
|
|
[Gedichten], 9, pp. 783-786
Archeologisch: ‘Hier opent zich het hooggelegen dal’ pp. 783-784 |
Reconventie: ‘Nog likt de hondse dag zijn wonden’ p. 785 |
Balans: ‘De luchtlaag vibreert. De wind heeft vrij spel’ p. 786 |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
De Combourg sonnetten, 1, pp. 43-45
1. | ‘Zelfs dit woud, waarin ik geworden ben’ p. 43 |
2. | ‘Wat in de kastanjelaan aan mij moest gebeuren’ p. 44 |
3. | ‘En het meer. De rust der liefde die ik begeer’ p. 45 |
|
|
Fragmenten uit een biografie, 6, pp. 532-538
‘Jong nog kent hij reeds de harde’ p. 532 |
‘Kastanjes en eikels in zijn doorwandeld’ p. 533 |
‘Welke kuister streelt hij aan zichzelf’ pp. 534-535 |
‘Hij denkt aan duizend bloemen & een juweel’ p. 536 |
‘Er wordt weer geregend. En het waait’ pp. 537-538 |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 2, pp. 108-112
Bloeddruk: ‘Al dagen’ p. 108 |
Monoloog: ‘De nacht’ p. 109 |
Echo: ‘Het voorjaar plukt schilfers’ p. 110 |
Oude dichter: ‘Vóór het verval zal hij’ p. 111 |
Mummiehoofd (Museo Egizio): ‘De lijkenwasser die mijn lichaam’ p. 112 |
|
|
|
DAISNE, Johan
[Gedichten], 4, pp. 380-381
Ansiktet: ‘Soms ziet men een gelaat, op straat’ p. 380 |
Blanche de Balzac: ‘De liefde is een vennootschap’ p. 381 |
|
|
|
DEMAN, Jean
Persoonlijke voornaamwoorden, 7, pp. 650-654
1. | ‘H/ic; I/ch; ik/ke; -’ p. 650 |
2. | ‘Het moeilijk’ p. 651 |
3. | ‘Lijnen van mij naar jou’ p. 652 |
4. | ‘Men (: een man):’ p. 653 |
5. | ‘::ik::ik::ik::ik::ik::’ p. 654 |
|
|
|
DEVRIENDT, Roger
Oostende, 4, p. 342
‘Oostende, eens heb ik je beschreven’ |
|
|
|
EERENBEEMT, G. van den
Vijf gedichten met echt haar, 10, pp. 900-904
|
|
| |
| |
‘wat is dooier’ p. 901 |
‘bomen bladeren beven’ p. 902 |
‘een keel als een kelk’ p. 903 |
‘sluit niet het venster lief’ p. 904 |
|
|
|
GISEKIN, Jo
|
|
HAESAERT, Walter
[Gedichten], 4, pp. 313-318
Dit alles is: ‘De zomer is behoorlijk in zijn wiek’ pp. 313-314 |
Alleen de waarheid weet: ‘Ik haal naalden met wat droefheid’ pp. 315-316 |
Nacht en dag: ‘Ik blaas de waarheid weg’ pp. 317-318 |
|
|
Dan zinkt de stilte. Voor H.C. Pernath, 7, p. 657
‘Boven de daken hangen de dieren’ |
|
|
|
HEE, Miriam van
[Gedichten], 9, pp. 844-846
‘want dààr’ p. 844 |
Steden: ‘Soms nog denken wij - hoewel ongaarne’ p. 845 |
Een romantische ziel: ‘nooit word ik moe, zei ze’ p. 846 |
|
|
|
HERMANS, Theo
César Vallejo, [Gedichten]. Vert.: Theo Hermans, 5, pp. 418-431
Trilce |
15. ‘In die hoek, waar wij zovele nachten’ p. 418 |
49. ‘Fluisterend van onrust doorkruis ik’ pp. 419-420 |
60. ‘Van hout is mijn geduld’ p. 421 |
61. ‘Deze nacht stijg ik van mijn paard voor het huis’ pp. 422-423 |
65. ‘Moeder, morgen ga ik naar Santiago’ pp. 424-425 |
Eindelijk een berg, p. 426 |
Huwelijksstoet, pp. 428-429 |
Indien, pp. 428-429 |
De troepen, na de val van Bilbao (1937), pp. 430-431 |
|
|
|
MAELE, Marcel van
Trek uw schoenen niet uit in een meloenenveld, 1, pp. 7-13
1. | ‘“ik zie het niet meer zitten”, dacht hij’ p. 7 |
2. | ‘Ik dacht aan ontketenen, ontsnappen’ p. 8 |
3. | ‘Over het braakland’ p. 9 |
4. | ‘Straks (en reeds) worden (en zijn) de grenzen’ p. 10 |
5. | ‘Ik luister naar het oor’ p. 11 |
6. | ‘En de molm?’ p. 12 |
7. | ‘In deze nauwe kamer’ p. 13 |
|
|
|
MAES, Lue Pierre C.
Bij het overlijden van Hugues C. Pernath, 7, p. 658
‘wijl jouw lankmoedig lichaam weerloos wellicht’ |
|
|
Wie van ons beider beiden, 10, p. 925
‘een grage schuilplaats zal onze kamer zijn’ |
|
Doorheen de huiver sluip ik, 10, p. 926
‘met de stoutste tanden van een winterwind’ |
|
|
| |
| |
MEEWIS, Wim
Weg uit Chinatown, 3, pp. 225-232
1. | ‘In de chinese volle ruimte ademt de volgende mens zwaar’ p. 225 |
2. | ‘Toen men ze hoorde komen’ p. 226 |
3. | ‘Overal werd het rondgestrooid’ p. 227 |
4. | ‘Hinke-pinke-tinke’ p. 228 |
5. | ‘De necrologie wijst het uit’ p. 229 |
6. | ‘Nou, dat gebenedijd woord sprak-ie niet’ p. 230 |
7. | ‘Al te groot is buurvrouws glazenwasser’ p. 231 |
8. | ‘Het liefste onkruid van de koenka sjan’ p. 232 |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Vijftien gedichten, 7, pp. 591-605
| Het gaat van Sassenbloed, pp. 591-595 |
1. | ‘Ik leef als een scheur’ p. 591 |
2. | ‘Ik heb gewacht en jullie kwamen niet’ p. 592 |
3. | ‘Ik. Ik. Ik. Eén en al oor, ik hoor’ p. 593 |
4. | ‘Ik, Dichter, klokkenist’ p. 594 |
5. | ‘En jullie, jullie, gevierde dichters’ p. 595 |
| Paul Celan, pp. 596-599 |
1. | ‘Vandaag komt de herfst eten’ p. 596 |
2. | ‘Blauwvraat, jij, blauwvraat’ p. 597 |
3. | ‘Jij, want jij bent het die me leest’ p. 598 |
4. | ‘Vond je moeilijk lichaam zijn ontknoping’ p. 599 |
| In memoriam matris, pp. 600-605 |
1. | ‘Ik zal je sterven’ p. 600 |
2. | ‘Ik moet je nog leren’ p. 601 |
3. | ‘Omgestameld’ p. 602 |
4. | ‘Ik moet je gedragen’ p. 603 |
5. | ‘Kon iemand doodgaan zoals jij’ p. 604 |
6. | ‘Je ligt in vuile plassen’ p. 605 |
|
|
|
PRETER, Francis de
[Gedichten], 5, pp. 456-457
Oerstaat: ‘Van oorsprong ben ik bladgoud van de bomen’ p. 456 |
Melancholie: ‘Schouderwaarts ik leun gebroken’ p. 457 |
|
|
|
ROMBOUTS, Tony
[Gedichten], 1, pp. 85-86
De eerste dag: ‘Barrevoets lopend’ p. 85 |
De eerste nacht: ‘Bevend zoekt hij’ p. 86 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Wegen der transparantie, 6, pp. 547-561
1. | ‘Ik zocht een god en eerst vond ik mezelf’ p. 547 |
2. | ‘De sterrenloze nacht’ p. 548 |
3. | ‘Hoe zal het zijn, mijn lichaam’ pp. 549-550 |
4. | ‘Ik voel u allen, geesten van het woud’ p. 551 |
5. | ‘Mijn kleine open plek die langzaam dichter trekt’ p. 552 |
6. | ‘Onder de wateren, boven de luchten’ pp. 553-554 |
7. | ‘Door de werelden dwaalt mijn lichaam’ p. 555 |
8. | ‘Eens voerden mij de winden’ p. 556 |
9. | ‘De avond sijpelt in mijn herfstig land’ p. 557 |
10. | ‘Oneindige open bron’ p. 558 |
11. | ‘Beschijn mij dat ik besta’ p. 559 |
12. | ‘Kind van het oneindige’ pp. 560-561 |
|
|
| |
| |
TRIPHON, Thomas
Ik hou van het leven*, 8, p. 768
‘ik hou van lekker eten en drinken’ |
|
|
|
VAEREWIJCK, Willy
[Gedichten], 5, pp. 404-409
Uitzicht op de tuin: ‘Je kan het aan de wingerd horen’ p. 404 |
Die avond en mijn doden: ‘Ik hoor de stemmen’ p. 405 |
Nausikaa: ‘Jong van olie’ p. 406 |
Kreatief: ‘De tuinman kavelt en verkavelt’ p. 407 |
De solitaire la: ‘Over de dijken’ pp. 408-409 |
|
|
|
VANCRAEYNEST, Wilfried
[Gedichten], 3, pp. 265-269
Spectrum: ‘Geborgen in de hoogmoed’ p. 265 |
Aan gene zijde: ‘Er moet nog iets buiten die regen bestaan’ p. 266 |
In godsnaam: ‘Die nachten hier’ p. 267 |
Altijd is er iets te doen: ‘Adem en dan water halen’ p. 268 |
Vijvers op zondag: ‘Dan glijdt en verdwijnt’ p. 269 |
|
|
|
VELDE, Frans van de
Aan een collega, 1, pp. 67-68
‘In het tijdschrift van zijn school’ |
|
|
|
VOS, Hugo de
[Gedichten]*, 1, pp. 94-95
‘Sinds een kwarteeuw’ p. 94 |
‘Je kunt de rondingen’ p. 95 |
|
|
Tussen haakjes*, 4, p. 384
‘Merkwaardig oprecht zijn’ |
|
|
[Gedichten]*, 9, pp. 863-864
‘Ik voel me sijpelen’ p. 863 |
‘Als een kurketrekker’ p. 864 |
|
|
|
VREE, Freddy de
Gozo, 4, pp. 289-301
1. | ‘Als een van de vleermuizen van de nacht’ p. 289 |
2. | ‘De tempels van Ggantija’ p. 290 |
3. | ‘Bij dag is het blakend’ p. 291 |
4. | ‘In het dorp van de Heilige Lucia’ p. 292 |
5. | ‘In de spiegel zag ik je stem’ p. 293 |
6. | ‘Toen de Turken haar zoon ontvoerden’ p. 294 |
7. | ‘De drie dolmens van Ta'Cenc’ p. 295 |
8. | ‘Een misdadiger (een dief, een overspelige’ p. 296 |
9. | ‘Borg Gharib, of de Vreemdelingenstapel’ p. 297 |
10. | ‘Het koraal, dat rood en dreigend’ p. 298 |
11. | ‘De voorspeller Girgor Buttigieg’ p. 299 |
12. | ‘Niet Tchaikowsky's kanonnen voor 1812’ p. 300 |
13. | ‘Bij het gehucht Ghajn Ludin (Fontein der Joden)’ p. 301 |
|
|
Donatien-Alphonse-François, Marquis de Sade. 1740-1814, 8, pp. 673-681
‘Het socialisme, het geloof, het kwaad’ p. 674 |
‘En geschreven, gestold in late onverschilligheid’ p. 674 |
|
|
| |
| |
‘Iets in hem sluit een pact met het niets’ p. 675 |
‘De Sade masturbeert in inkt, komt klaar in woorden’ p. 676 |
‘De vlijtige Angst jaagt hem door de vrolijke riolen van de wellust’ p. 677 |
‘Blind en stralend van geluk slikt hij’ p. 678 |
‘Niets laat hij over aan het toeval van een ander’ p. 679 |
‘De Sade, darm van de achttiende eeuw’ p. 681 |
|
|
|
WEELY, Hans van
Oma P., een oude vrouw, 8, p. 691
‘Ze loopt wankel op pantoffels, soms’ |
|
Voor Ellen Price, de meermin van de haven, 8, p. 692
‘Haarfijn en op de man af’ |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Triest hoor, 2, pp. 147-150
1. | ‘'t Is triest / de hele lange regenachtige zondagmiddag’ p. 147 |
2. | ‘'t Is triest / iemand die zich ophangt’ p. 147 |
3. | ‘'t Is triest / de kale huurzaal van een verenigingsgebouw’ p. 147 |
4. | ‘'t Is triest / een halflege bioscoop’ p. 148 |
5. | ‘'t Is triest / dat verlangen naar Oost-Mongolië’ p. 148 |
| ‘In de ziekenhuizen’ p. 149 |
| ‘Ja’ p. 150 |
|
|
| |
II. Proza
BAEYENS, Jef
De koele avond, 9, pp. 830-843 |
|
|
BEEK, Geert van
De schoolmeester gaat op het slechte pad, 10, pp. 865-876 |
|
|
BRINK, Alijd
Andanti-andantino, 4, pp. 336-341 |
|
|
CALLAERT, Carlos
Claire. Een bevreemding (fragment), 6, pp. 562-566 |
|
|
COOPER, Eugénie Mirabelle
'k Heb twee roosjes in mijn hand, 9, pp. 806-810 |
|
|
DAELE, Jan Emiel
De moedergodinnen, 8, pp. 682-690 |
|
|
DEPREEUW, Dirk
Nooit meer kotsen, 3, pp. 193-224; 4, pp. 343-379 |
|
|
GEERAERTS, Jef
Gangreen 3 (2), 3, pp. 233-240 |
|
|
GIRALDO, Walter
Bemin de drollen van je wapenbroeder, 10, pp. 927-936 |
|
| |
| |
HENDRIKX, Joost
De dood van José Revollo de Jujuy en Nelson Angel Domingo, 5, pp. 410-416 |
|
|
JACOBS, Pszisko
|
|
LAUWENS, Willy
De verre eilanden, 6, pp. 494-531 |
|
|
LOPEZ, Esteban
Geen traan te veel, 1, pp. 69-84 |
|
|
MEEWIS, Wim
Met andere woorden, 9, pp. 769-782 |
|
|
MOK, Maurits
De astronoom, 7, pp. 577-590 |
|
|
OLM, Rob. van
Een boerderij in Frankrijk, 3, pp. 270-277 |
|
|
RAES, Hugo
Het lawaai in het land, 1, pp. 1-6 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
Textus een, 9, pp. 811-827 |
|
|
RUYSBEEK, Erik van
De moeders (fragment), 3, pp. 246-264 |
|
|
SCHOUWENAARS, Clem
De hand der wet, 1, pp. 14-42; 2, pp. 151-177 |
|
|
TROLSKY, Tymen
De grijsaard, 5, pp. 385-403 |
|
|
VERDOODT, Frans-Jos
Een rancho in Garuhapé, 4, pp. 302-312 |
|
|
VERSTRAETE, John
Maria, een vrouw van deze tijd (fragment), 9, pp. 787-805 |
|
|
WEYDEN, Chris van der
Prinsje Druppel *, 10, pp. 956-957 |
|
|
WILLEMS, Bob
Percussie. Plan IV, 10, pp. 879-899 |
|
| |
| |
| |
III. Toneel
INSINGEL, Mark
Striptease. Hoorspeltekst, 7, pp. 612-617 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ADE, Georges
Guy Vandenbranden *, 1, pp. 95-96
Over diens nieuwe schilderijen en tekeningen (begin november 1974) |
|
|
[Bekendmaking van De Arkprijs 1975 - laureaat], 5, pp. 468-470
Toegekend aan het collectief de Internationale Nieuwe Scene voor de opvoering van Misterio Buffo |
|
|
De woorden van een andere *, 9, pp. 852-863
Omtrent Praag schrijven van Daniël Robberechts |
|
|
|
BEURSKENS, Huub
Prisma's en sinaasappels, 7, pp. 608-611
Over ‘de relatie mens-kunstwerk’ met verwijzingen naar Gottfried Benn en Martin Buber |
|
|
|
DECLEIR, Jan
[Dankwoord voor de toekenning van de Arkprijs 1975], 5, pp. 470-472
In naam van de Internationale Nieuwe Scene, aan wie de prijs werd toegekend |
|
|
|
DHOEVE, Andries
Greppels om een siepelbed *, 10, pp. 950-955
Kritiek op het surrealisme, o.m. op houding en uitspraken van André Breton |
|
|
|
ELEWYCK, J. van
[Toespraak op De Arkprijs 1975 - plechtigheid], 5, pp. 459-462
Over de betekenis van de Arkprijs |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Achtenveertig pogingen, 3, pp. 278-282
|
|
|
GALLE, Marc
Couperus *, 3, p. 283
Albert Vogel, De man met de orchidee. Het levensverhaal van Louis Couperus |
|
|
De kat als inspiratie *, 10, pp. 957-960
Over Marnix Gijsens Van een kat die te veel pretentie had (1963) en de realiteit van 1948 |
|
|
| |
| |
GAUS, Helmut
Klerikale reactie tegen de democratisering van de literatuur, (Gent 1836-1860), 2, pp. 113-146
Over de actie via kansel en pers door de kerk gevoerd tegen de ‘slechte boeken’ n.a.v. het verschijnen van fictie op bredere schaal, en vooral van Franse ‘zeden verwilderende fictie’. Over de katholieke Nederlandstalige (pp. 114-125) en Franstalige (pp. 125-140) Gentse pers |
|
|
|
HERMANS, Theo
César Vallejo, 5, pp. 417-418
Inleiding tot diens gedichten in vertaling. - Zie: Poëzie |
|
|
|
HOCKE, Gustav René
Tiefenästhetik (slot), 1, pp. 46-66 |
|
|
JESPERS, Henri-Floris
[Toespraak op de Arkprijs 1975-plechtigheid], 5, pp. 465-468
Over ‘de vrijzinnigheid in het kader van de culturele autonomie’ |
|
|
De onverbiddelijke ontvouwing van een lyrische logica *, 5, pp. 474-479
Over de dichter Werner Spillemaeckers |
|
|
Poëzie & co *, 6, pp. 567-571
1. | Simone Claus, De ander ik / De andere jij, p. 567 |
2. | Werner Verstraeten, Kohoutek, rook- en traangassignalen, pp. 567-569 |
3. | Maris Bayar, De dwerg, p. 569 |
4. | Tony Rombouts, De feodale verzen, pp. 570-571 |
|
|
In memoriam Hugues C. Pernath *, 7, pp. 655-656 |
|
Poëzie en informatie *, 8, pp. 764-768
1. | Karel van de Woestijne, Dagboek. Inl. Karel Jonckheere, p. 764 |
2. | Dirk Claus, Oriëntatie voor de overlevenden, pp. 764-765 |
3. | Toon Brouwers, De lange wandeling, p. 765 |
4. | Jo Verbrugghen, Erlik, p. 765 |
5. | Jo Verbrugghen, Beeld, Beelding, Verbeelding, 2 dln., p. 766 |
6. | Miel Vanstreels, Demente bejaardenflat, pp. 766-767 |
7. | Trap, 5-6, p. 767 |
|
|
|
LOREIS, Hector-Jan
Heinrich Böll en het geweld *, 1, pp. 90-91
Over diens Die verlorene Ehre der Katharina Blum oder Wie Gewalt entstehen und wohin sie führen kann |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Semiotiek en esthetecia *, 8, pp. 752-755
Over ‘de esthetica van de behavioristische semiotiek van Ch. Morris [waarin] de artistieke vrijheid zo al niet wordt beperkt, dan toch slechts aarzelend wordt gevolgd’ (p. 755) |
|
|
|
MICHIELS, Ivo
Met Dieric Bouts. Filmen met André Delvaux. Een verslag, 10, pp. 905-924 |
|
| |
| |
NAESSENS, E.
Vervreemding en kollagevorm in De sirkelbewoners van Sybren Polet, 6, pp. 539-546 |
|
|
NOLENS, Leonard
[Overwegingen over de dood], 7, pp. 606-607
Over de dood van zijn moeder en zijn cyclus In memoriam matris. Zie: Poëzie |
|
|
|
PAY, Luc
Literatuur: Politiek of ideologie? 4, pp. 319-334
Over plaats en zin van de literatuur in de huidige maatschappij |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Dagboekfragmenten [18.0768-01.1068] *, 2, pp. 178-191 |
|
Lezen over het geweld *, 6, pp. 572-576
N.a.v. Pierre-Jean Remy, Le Sac du Palais d'Eté (1971) en August de Ceuster, Mijn herinneringen als gewoon soldaat (1974) |
|
|
Dagboekfragmenten [03.1068-10.1268] *, 7, pp. 659-672 |
|
Opsporen van een stijlfiguur *, 9, p. 847
Over stijlfiguur in de zin ‘wel degelijk afvalligen verwekt die je niet zo maar kan wegvegen als drollen van een winkelpui’ uit schrijvers Praag schrijven |
|
|
Effecten van zinspeling en connotatie *, 9, pp. 847-849
Over connotaties of allusies in een literaire tekst |
|
|
|
ROGGEMAN, Willy
De goddelijke hagedisjes, 5, pp. 432-455; 7, pp. 618-649
Dagboekaantekeningen in verband met literatuur, filosofie e.d. |
|
|
|
SABBE, Herman
Hedendaagse muziek op zoek naar een zijnsleer. De esthetiek van het contingente, 6, pp. 481-493
Van Eric Satie over A. von Webern en het serialisme tot John Cage |
|
|
|
WALSCHAP, Gerard
Is kitsch kunst? * 2, pp. 191-192
Over de plastische kunst heden ten dage n.a.v. een boek met foto's van 73 Vlaamse kunstenaars door fotograaf A. Vandeghinste |
|
|
[Toespraak namens de redactie op De Arkprijs 1975-plechtigheid], 5, pp. 462-465
Over het ontstaan van het Nieuw Vlaams Tijdschrift |
|
|
De puntjes op de i van het werkwoord aanvaarden *, 5, pp. 473-474
‘Wie het leven slechts aanvaard is geestelijk dood. Oud en jong, machtig of zwak, begaafd of middelmatig, moeten, vooral in deze tijden van beroerte, genereus, welwillend en weerbaar meeleven...’ |
|
|
| |
| |
WESSELO, J.J.
Reisaantekeningen IX (2 politieke romans) *, 1, pp. 92-94
1. | Franz Jozef Degenhardt, Lont. Vertaald en ingeleid door Gerrit Bussink |
2. | Hans Magnus Enzensberger, De korte zomer van de anarchie |
|
|
Reisaantekeningen X (Vertellingen) *, 3, pp. 284-288
1. | Over het beoordelen van een roman naar vorm, naar inhoud, pp. 284-285 |
2. | Marc Andries, De vleugels van Helena, p. 285 |
3. | Christiaan te Winkel, Mij dorst, p. 286 |
4. | Willem Brakman, Het zwart uit de mond van Madame Bovary, pp. 286-288 |
|
|
Bittere tranen *, 4, pp. 382-384
Over de film Amarcord van F. Fellini en De bittere tranen van Petra von Kant van R.W. Fassbinder |
|
|
Werk *, 8, pp. 756-764
Over nr. 3-4 met een artikel van Hans Christoph Bruch, Rood, rooier, vuurrood (pp. 756-758), van Manfred Naumann, Tussen auteur en lezer (pp. 758-760) en de Inleiding tot Links Richten. Tussen partij en arbeidersstrijd, een studie van de Projektgroep ‘Literatuursociologie’ Nijmegen (pp. 761-764) |
|
|
Reisaantekeningen XI - juli/aug. '75 *, 9, pp. 849-850
Over Solzjenitsyns politiek optreden in het Westen en de manier waarop hij de literatuur, nl. in zijn Goelag Archipel, misbruikt voor politieke doeleinden; wat ook gedaan wordt in sommige besprekingen, o.a. door M. Korzec in zijn artikel over Goelag Archipel in de Haagse Post van 16.11.74 |
|
|
N.a.v. Gnomon van Willy Roggeman *, 10, pp. 955-956
Beschouwingen over de vrijheid van de mens, het bewustzijn ervan en de drang dit uit te drukken |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
Robberechts bakt Leo Geerts een poets *, 9, pp. 851-852
N.a.v. Leo Geerts' bewering als zou Daniël Robberechts experimenteren met zijn lezers (Streven, oktober 1975) omdat hij onder pseudoniem Boerdam teksten aanbood aan Raam en het Nieuw Vlaams Tijdschrift |
|
|
| |
Bijzonder gedeelte
(nr. 8, pp. 693-751)
Creatio versus mimesis?
Uit de inleiding door A. Bolckmans en R. Vervliet:
‘In de afdeling literatuurwetenschap van het 30ste Vlaams filologencongres werden de besprekingen gewijd aan de problematiek rond het vraagstuk van de relatie tussen de literaire werkelijkheid en de empirische werkelijkheid, een problematiek die men pleegt te condenseren in de welbekende Latijns-Griekse termen uit het arsenaal van de literaire theorie: creatio en mimesis, d.w.z. schepping en nabootsing - is de literaire kunstenaar een schepper (uit het niets) of bootst hij na?’ (p. 693)
| |
| |
DEUGD, C. de
Mimesis, pp. 710-734
Verdediging van het standpunt dat, met inachtneming van ‘het mysterieuze van de literatuur’, literatuur ‘een door en door mimetisch karakter vertoont’ (p. 714). Mimesis wordt dan nader omschreven als ‘een zintuigelijk bepaalde selectie van werkelijkheidselementen’ (p. 724) |
|
Naschrift, tevens voorstel, pp. 735-737
N.a.v. de uiteenzetting van J.J.A. Mooij: ‘Ik deel geheel en al zijn behoefte aan “een begrippenapparaat dat juist het onderzoeken en constateren van gradaties toelaat”’ |
|
|
|
GORP, H. van
Creatio versus mimesis? pp. 743-746
N.a.v. het extreem interpreteren van het begrip creatio enerzijds door J. Weisgerber en anderzijds door C. de Deugd, wordt een alternatief voor de vraagstelling geformuleerd. ‘... het begrip creatio, als “naamwoord” voor een creatief gedragspatroon... moet niet gesteld worden tegenover mimesis, maar veeleer tegenover, of juister, in een (wisselende) verhouding tot consumptie’ (p. 745) |
|
|
|
MOOIJ, J.J.A.
Aandacht voor gradaties, pp. 738-742
‘Het probleem van het al of niet mimetische karakter van de literatuur... is een reëel probleem dat echter alleen kan behandeld worden met gevoel voor de vele gradaties die in de literatuur voorkomen’ (p. 742) |
|
|
|
VERDAASDONCK, H.
De onoplosbaarheid van het mimesis-probleem, pp. 747-751
Onder verwijzing naar de taalopvatting van de filosoof Gadamer, stelt spreker: ‘“mimesis” duidt niet een relatie aan, direct, tussen tekst en werkelijkheid, maar tussen een werkelijkheidsopvatting, zoals die uit een tekst als geheel is te extrapoleren en de werkelijkheidsopvatting van lezers’ (p. 750) |
|
|
|
WEISGERBER, Jean
De literatuur tussen reproduktie en inventie. Een historische inleiding, pp. 695-709
Na een toelichting van de opvattingen van Plato en Aristoteles over het waarheidsgehalte van de literatuur en de kritiek erop, wordt gewezen op het aspect ‘kopiëren’ en het aspect ‘selecteren’ in de mimesisleer en de limieten van de literaire mimesis. Besluit: ‘mimesis en creatie zijn twee facetten van de literaire veelzijdigheid, twee aspecten die gelijktijdig bestaan en elkaar aanvullen’ (p. 707) |
|
|
|
-
voetnoot1
- De titels met een * behoren tot de rubriek: Reflex
|