| |
| |
| |
Yang
Tijdschrift voor literatuur en kommunikatie
Opgericht in 1965
Sekretariaat: Hedwig Verlinde, Clerck'sstraat 46, 8640 Moorsele
Redaktie: Roland Jooris, Julien Vangansbeke, Daniël van Ryssel, Hedwig Verlinde, Jules Welling
Werkgroep:
nr. 53-54: |
Piet Bekaert, Lionel Deflo, Yves de Smet, Carlos de Vrieze, Gal, Lucien Goethals, Jef Maes, Octave Scheire, Jan Vanriet, Johnnie Verstraete |
vanaf nr. 55: |
Dezelfden, met Daniël Billiet en Eric Standaert |
Jrg. X, |
nr. 53-54: |
januari 1974, 234 pp. = Poëzie en beeldende kunst |
|
nr. 55: |
juni 1974, 182 pp. = 10 jaar Yang. Jubileumnummer |
|
nr. 56: |
april 1974, 154 pp. = Komponist Lucien Goethals |
|
nr. 57: |
september 1974, 69 pp. = Hedendaagse poëzie en muziek |
| |
Bijzondere nummers
Poëzie en beeldende kunst
(nr. 53-54, 234 pp.)
JOORIS, Roland
Poëzie en beeldende kunst, p. 3
‘de bedoeling van de samensteller (= Roland Jooris): het probleem van het verband tussen poëzie en beeldende kunst te stellen’ |
|
|
|
Experimentelen en Cobra, pp. 5-32 |
|
JOORIS, Roland
Twee dichters die ook schilders zijn: Hugo Claus en Lucebert, pp. 5-6 |
|
|
CLAUS, Hugo
Het landschap, pp. 20-23 - ill. Maurice Wijckaert, p. 23
‘De aarde zakt, de bomen tuimelen’ |
|
Visio Tondalis, p. 25 - ill. Jeroen Bosch, p. 24
‘Uit het vale land naar de borstelige lucht een engel’ |
|
Geen boot in het suizende water, p. 26 - ill. Hugo Claus, p. 27, 32
‘Opgeblazen door kerkmuis en uil’ |
|
|
| |
| |
Gedicht (in facs.), p. 28 - ill. Roger Raveel, p. 28
‘Het is geen verhaal, het loopt niet ten einde’ |
|
Thuis, p. 30 - ill. Roger Raveel, p. 29
‘Als ik wandel gaan de huizen dicht’ |
|
|
|
LUCEBERT
Drift op zolder en vragende kinderen, pp. 7-8 - ill. Karel Appel, p. 9
‘Het gouden T-shirt heeft miljoenen gekost’ |
|
Moore, p. 11 - ill. Henry Moore, p. 10
‘het is de aarde die drijft en rolt door de mensen’ |
|
Herfst, p. 12
|
Gedicht en illustratie, p. 13
‘ik zeg de Hals van een Gedicht ...’ |
|
Arp, p. 15 - ill. Hans Arp, p. 14
‘tegen de polsslag van het steen’ |
|
Ossip Zadkine, p. 16 - ill. Ossip Zadkine, p. 17
‘brandende straten zijn de stenen’ |
|
Tajiri, p. 19 - ill. Shinkichi Tajiri, p. 18
‘het licht is de liefde is spits’ |
|
|
|
Beeldende kunst van dichters, pp. 33-54 |
|
JOORIS, Roland
Beeldende kunst van dichters, pp. 33-34
Met werk van Albert Bontridder, Louis Paul Boon, Patrick Conrad, Gust Gils, Lucebert, Hugues Pernath, Paul Snoek, M. Wauters (pp. 38-54) |
|
|
|
BOON, Louis Paul
Popart, pp. 35-36 |
Kamwielen, pp. 37-38 |
|
|
Pop-Zero (De Nieuwe Stijl-Nul-Barbarber), pp. 55-74 |
|
JOORIS, Roland
|
|
ARMANDO
Agrarische cyclus, p. 58 + ill. p. 59
1. | ‘HKX 410 harkt, keert en spreidt niet alleen hooi’ |
|
|
|
BERNLEF, J.
In mijn kamer hangt onder een luchtrooster in de muur een reliëf van J.J. Schoonhoven, p. 65 - ill. J.J. Schoonhoven, p. 64
|
|
|
BUDDINGH', C.
Dordrecht, 25 november 1963, p. 71
‘l.s., wegens de gebeurtenissen in Amerika’ |
|
|
| |
| |
René Magritte, p. 72 - ill. René Magritte p. 73
‘Een vrouw schenkt haar borsten aan de horizon’ |
|
Openbaar kunstbezit, p. 74
‘overal op de zacht-crême plafonds’ |
|
|
|
SCHIPPERS, K.
J.J. Schoonhoven topografisch bepaald, p. 66 - ill. J.J. Schoonhoven p. 67
|
E.L.T. Mesens in Guildford, p. 69 - ill. Mesens, p. 68
‘Een krant over de breedte’ |
|
Het eerste kunstwerk van taal voor de Collectie Peggy Guggenheim, p. 70
‘Postzegels, sigarebandjes, stenen’ |
|
|
|
VERHAGEN, Hans
Building, pp. 61-62 - ill. Mack, p. 60; Soto, p. 62
1. | ‘Nieuwbouw’ p. 61 |
2. | ‘Elke ruimte wordt tot op de mm. benut’ p. 61 |
3. | ‘Veel zorg werd besteed aan de lichtval’ p. 61 |
4. | ‘Natuurlijke elementen (zon, sneeuw)’ p. 62 |
5. | ‘Seconde na sec. komt er leven in’ p. 62 |
|
|
|
Nieuw-Realisme in Vlaanderen, pp. 75-108 |
|
JOORIS, Roland
|
|
CONINCK, Herman de
De lenige liefde 9, p. 82 - ill. Martial Raysse, p. 83
‘je truitjes en je witte en rode’ |
|
|
|
JOORIS, Roland
Beervelde 20 km., p. 89-92 - ill. De Keyser, Elias, Lucassen, Raveel, p. 88, p. 93
1. | ‘Beervelde: zijn kasteel, zijn aardbeien’ p. 89 |
2. | ‘I am very happy to’ pp. 90-92 |
|
Gras (konkreet gedicht), p. 108 |
|
|
LASOEN, Patricia
Dit is echt, p. 85 - ill. Jozef Willaert, p. 84
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Omgevingen, p. 95 - ill. Raoul de Keyser
‘louter een blauwe hemel’ |
|
Bij de schilderijen van Antoon de Clerck, p. 96 - ill. Antoon de Cerck, p. 97
|
Hyperrealisme, p. 99 - ill. Don Edy, p. 98
‘kerkhoven en autowrakken’ |
|
|
| |
| |
Kleurboek ‘In Vlaanderen’, p. 100 - ill. Jozef Willaert, p. 101
‘staat een bakstenen huis’ |
|
Als een gips van Segal, p. 103 - ill. George Segal, p. 102
|
|
|
SEGERS, Gerd
Nu je er niet meer bent, p. 86 - ill. Pol Mara
‘vroeg in de morgen hadden we mekaar nog’ |
|
|
|
VANRIET, Jan
Etienne Elias, schilder, pp. 77-78 - ill. Etienne Elias
‘De notaris, de kannunik een glaasje porto’ |
|
Ik zie de zomermeisjes, p. 81 - ill. Jan Vanriet, p. 80 |
|
|
VERLINDE, Hedwig
Bij werken van Paul van Rafelghem, p. 104 - ill. Paul van Rafelghem, p. 105
‘op middagen waar naast een’ |
|
Melle (bij schilderijtjes van Melle of te veel van het goede te weinig), p. 106
‘een penis met een tepel ontmoet’ |
|
Anoniemen, J. Benteim, bijvoorbeeld, p. 107
‘vandaag, bij kunstlicht en van’ |
|
|
|
Visuele poëzie, pp. 109-126 |
|
VREE, Paul de
Inleiding (en samenstelling), pp. 109-110
Met werk van Alain Arias-Misson, Hans Clavin, Herman Damen, Leon van Essche, Ludo Frateur, Mark Insingel, Robert Joseph, Ton Luiting, Peter Meyboom, Maarten Mourik, Nahl Nucha, Gerrit J. de Rook, Mark A.M. Verreckt, Paul de Vree, Herman de Vries, Ivo Vroom (pp. 111-126) |
|
|
|
Marginaal, pp. 127-140 |
|
JOORIS, Roland
Inleiding, p. 127
Met werk van Stanley Brown, Roland Jooris, René Heyvaert, K. Schippers, Yves de Smet (pp. 128-140) |
‘Deze kunstenaars maken echter geen gebruik van het medium taal op een literaire manier’ |
|
|
|
Gedichten bij schilderijen, pp. 141-226 |
|
ALENE, Ludwig
Vive le roi, p. 142 - ill. Yves Rhaye, p. 143
‘De koningin is prachtig en warm’ |
|
|
|
ARBEID, Guido
Paus met uilen, p. 145 - ill. Francis Bacon, p. 145
|
De hooiwagen, p. 146 - ill. Jeroen Bosch, p. 147
‘De wagen met geurig hooi volgepropt’ |
|
|
| |
| |
BONNEURE, Fernand
Voor Rik Slabbinck. 7, p. 149 - ill. Rik Slabbinck, p. 148
‘Van de kom de volle maat’ |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
Bij een zelfportret van Klee, p. 211 - ill. Paul Klee, p. 210
‘Boven de toegegroeide wonde van de mond’ |
|
|
|
BROUWERS, Jaak
Bij een vogel van Brancusi, p. 150 - ill. Constantin Brancusi, p. 151
‘Een stem waarin een zuil van licht’ |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Mur de la lune Miro, p. 181 - ill. Ivan Miro, p. 180
‘O kijk de maanmuur en het blauw’ |
|
Henry Moore, p. 182 - ill. Henry Moore, p. 183
|
|
|
CONRAD, Patrick
The illegal operation (fragment), p. 153 - ill. Edward Kienholz, p. 152
‘Zij, de moeder, de zeug, de zachte zak’ |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
Dulle Griet, p. 154 - ill. Pieter Breughel, p. 155
‘Een gevilde vis die sterft in een hoefijzer’ |
|
Val van de opstandige engelen, p. 156
|
Triomf van de dood, p. 157
‘In de vouw van elk laken’ |
|
|
|
HAESAERT, Clara
Bij het werk van Luc Peire, p. 158 - ill. Luc Peire, p. 159
‘Verschuif de waarden niet’ |
|
Procuste, p. 161 - ill. Marcel Boon, p. 160
‘Het onvermijdelijke ligt in de weerstand’ |
|
|
|
HOEVEN, Jan van der
Kleegedicht, p. 185 - ill. Paul Klee, p. 184
|
Met ‘De blauwe ruiter’ van Marino Marini, p. 186 - ill. van M. Marini, p. 187
|
Hommage à la peirefection. Graphie LIV, p. 189 - ill. Luc Peire, p. 188
|
Taiyo, p. 190
|
Venici, p. 191
|
|
| |
| |
HOOF, Guy van
Voor Luc Peire, p. 226
‘Geen uitgestorven klanken’ |
|
|
|
KOOYMAN, Bert
Raveel, p. 162 - ill. Roger Raveel, p. 163
‘Steeds weer de voet die’ |
|
|
|
KROON, Dirk
Dia, p. 217
‘maak mijn lange doodstroom open’ |
|
|
|
LIEVENS, Johan
Voor Dan van Severen, p. 165 - ill. Dan van Severen, p. 164
|
Weg, p. 166 - ill. Robert Morris, p. 167
‘stap op de highway naar de zon’ |
|
Voor Beuys, p. 169 - ill. Joseph Beuys, p. 168
‘onder het laken van levenloosheid’ |
|
|
|
MUREZ, Jos
Denkend aan Dali, p. 212 - ill. Salvador Dali, p. 213
‘Katedralen op hoge poten’ |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Bij de akwarellen van Pol Mara, pp. 215-216 - ill. Pol Mara, p. 214
‘In de oude gekartelde stad Antwerpen’ |
|
|
|
SERRAS, Roger
Merksplas, p. 221 - ill. Herman Schepens, p. 220
‘Ook dat gekontroleerd afsterven’ |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Gedicht (naar De val van Icaros), p. 192 - ill. Pieter Breughel, p. 193
|
Gedicht (naar Ik en mijn dorp), p. 195 - ill. Marc Chagall, p. 194
|
Gedicht naar Kandinsky, p. 196 - ill. Wassily Kandinsky, p. 197
‘Ik heb mijn verten verkend’ |
|
Gedicht (naar De goudvis), p. 199 - ill. Paul Klee, p. 198
‘Ik ben het goudvisje van Klee’ |
|
|
|
STANDAERT, Eric
De man van Nagasaki, p. 170 - ill. Jan Burssens, p. 171
‘Toen spietste mij het vuur als een vlinder’ |
|
Gedicht voor Willem van Hecke, p. 173 - ill. Willem van Hecke, p. 172
‘De droeve schilder weekt met mos het tafereel’ |
|
|
| |
| |
STASSAERT, Lucienne
Gedichten, p. 222 - ill. Carl Bungert, p. 223
‘de nieuwe minnaar kent vooral’ |
‘het is onze bedoeling’ |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
De weiden van weleer, p. 174 - ill. Jean Bilquin, p. 175
‘Toen het vruchtvlees rijpte’ |
|
De dertigers, p. 177 - ill. Jean Bilquin, p. 176
‘Een vader kijkt zijn zoontje in de ogen’ |
|
|
|
VERBRUGGHEN, Jo
Het kevermannetje, p. 200 - ill. Roel D'Haeee, p. 201
‘Het leven, een oude grauwe morgen’ |
|
Nukerke, p. 203 - ill. Maurice Wyckaert, p. 202
‘Wanneer de zon in zatte zindering’ |
|
|
|
VERHEGGHE, Willie
Ich habe getan was ich nicht lassen konnte, p. 225 - ill. Pjeroo Roobjee, p. 224
‘De haken in het kruis van Adolf’ |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Paul Klee, p. 178 - ill. Paul Klee, p. 179
|
|
|
WELLING, Jules
Centaur, p. 218 - ill. Felix van der Linde, p. 219
|
|
|
YPERMAN, Chris
Cinderella (Assepoes), p. 204 - ill. Roel D'Haese, p. 205
|
Don't tell my mama (Zeg het niet aan mijn moeder), p. 207 - ill. Roel D'Haese, p. 206
‘ik nam het in mijn moederskamer’ |
|
|
|
WILLEMS, Eldert
Het wegvoeren der sfinxen, p. 208 - ill. Max Beckmann, p. 209
‘De karren ratelen van zware’ |
|
|
| |
10 jaar Yang
(nr. 55, 182 pp.)
REDACTIE
Bij dit jubileumnummer, pp. 3-4
Over de inhoud: 1. Een overzicht van 10 jaar Yang
2. Yang prijs-winnaar 1973 Clem Schouwenaars
3. Hedendaagse poëzie en muziek |
|
|
| |
| |
| |
1. Een overzicht van 10 jaar Yang
DAELE, Jan Emiel
Ontstaan van Yang [in 1963] en celdeling, pp. 5-7 |
|
|
GAUS, Helmut
Yang in de tweede helft van de jaren zestig, pp. 175-180
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Yang van jaar tot jaar, pp. 8-9 |
|
|
VERLINDE, Hedwig
Tien jaar Yang, pp. 10-15
|
|
| |
2. Clem Schouwenaars, Yang prijs 1973
SCHOUWENAARS, Clem
Koningstein-sonnetten, pp. 27-38
1. | ‘Ruisend de wind door de ruïnes’ p. 27 |
2. | ‘Kariatide van mijn evenwicht’ p. 28 |
3. | ‘Oeverloos het grijs verglijdt naar’ p. 29 |
4. | ‘Neem mijn hand. Ik vraag niet meer’ p. 30 |
5. | ‘Ik wil in ieder woord voortaan de’ p. 31 |
6. | ‘Ginds, aan het einde van de straat’ p. 32 |
7. | ‘'s Avonds zal ik aan je lichaam’ p. 33 |
8. | ‘Talmen in de vroege middag’ p. 34 |
9. | ‘Eén geraas. Krankzinnig. Autobahn’ p. 35 |
10. | ‘In deze nacht verdwijnen alle’ p. 36 |
11. | ‘Nader mij langsheen de randen’ p. 37 |
12. | ‘Volmaakter dan die dag’ p. 38 |
|
Het kind der goden, pp. 18-26
|
Album, pp. 39-40
Herinnering aan de uitreiking van de prijs |
|
Millimeters, pp. 41-42
Een keuze uit zijn aforismen door Gerd de Ley |
|
|
|
DECORTE, Luc
Fragmenten uit een interview met Clem Schouwenaars voor Moritoen-Brugge, pp. 61-74 |
Bio-bibliografie Clem Schouwenaars. In samenwerking met Gerd de Ley, pp. 82-88 |
|
|
DEFLO, Lionel
De mens Clem Schouwenaars. Een beknopte levensschets, pp. 72-81 |
|
|
LEY, Gerd de
Bio-bibliografie Clem Schouwenaars. In samenwerking met Luc Decorte, pp. 82-88 |
|
| |
| |
SPILLEBEEN, Willy
Een ring van granaat voor Leda vanwege een Zachte Saraceen, pp. 51-60 |
|
|
VRIEZE, Carlos de
Paneelgesprek over het werk van Clem Schouwenaars, pp. 43-50
Paneel: Hedwig Verlinde, Lionel Deflo, Willy Spillebeen, Jos Murez en Clem Schouwenaars |
|
|
| |
3. Hedendaagse poëzie en muziekGa naar voetnoot1
Poëzie
ANDRIES, Marc
De dauw van vrouwen, pp. 148-149
‘hoelang duurt het kiemen’ p. 148 |
‘soms herinner ik me’ p. 149 |
|
|
|
BILLIET, Daniël
[Twee gedichten], pp. 164-165
De velden, zij: ‘dit is hun groene, blije plicht’ p. 164 |
Faire part: ‘reeds hangt smorgens’ p. 165 |
|
|
|
LENAERTS, Kris
Mossen drinken het vocht van het zijn, p. 120 |
|
|
LIESHOUT, Peter H. van
[Vier gedichten], pp. 93-96
Foto: ‘Ik zie mezelf in glas weerspiegeld’ p. 93 |
Kapers in de lucht: ‘Een hoog passerend verkeersvliegtuig’ p. 94 |
Brugge: ‘Die reien stonken nog, en’ p. 95 |
Bijna ochtend: ‘Geen gerucht rondom’ p. 96 |
|
|
|
ROOBJEE, Pjeroo
[Gedichten bij tekeningen van Karel Dierickx], pp. 124-131
‘New York, New york: The Big Apple’ p. 124 - ill. p. 125 |
‘Ik hou van je, hete zwerver’ p. 127 - ill. p. 126 |
‘Jij draagt een sjaal van zeer zuivere zijde’ p. 128 - ill. p. 129 |
‘Vlieg nu de Andes over, kleine Braziliaan’ p. 131 - ill. p. 130 |
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Een vierkante meter paradijs. Illustratie Roger Wittevrongel, pp. 116-119
Een meisje: ‘middenin de wandelgang’ p. 116 - ill. p. 117 |
De vrouw: ‘mooi’ p. 119 - ill. p. 118 |
|
|
|
SERRAS, Roger
Onze gelukkige kinderen, p. 107
‘Leefgraag kinderen vervelen zich waarom?’ |
|
|
| |
| |
STANDAERT, Eric
[Drie gedichten], pp. 161-163
Gevoelig voor de getijden, p. 162 |
Oostkerke II: ‘Dit is de bloesemtijd’ p. 162 |
Tweede Maldegems gedicht: ‘Verder’ p. 163 |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
|
|
VERLINDE, Hedwig
Uit: Een teken met een ander vergelekenGa naar voetnoot1, pp. 108-109
‘zijn fiets nauwelijks’ p. 108 |
‘Aan de wand hangt nog’ p. 109 |
|
|
| |
Proza
LANDUYT, Isabelle
Uw Veronica: no-masker voor een ander tijdsbegrip. Argument voor scenario, pp. 166-167 |
|
|
MAES, Jef
Het moreel van de troepen, pp. 110-111 |
Zoeken, pp. 112-114 |
|
|
SERRAS, Roger
Fragmenten uit de werkelijkheid, pp. 89-92 |
|
|
STASSAERT, Lucienne
Een kleine zeeanemoon (fragment), pp. 150-157 |
|
| |
Kritische bijdragen
BURSSENS, Jan
[Brief in facsimile aan Karel DierickxGa naar voetnoot2], pp. 122-123
Brief d.d. Gent, 20 februari 1974, n.a.v. zijn bezoek aan Dierickx’ tentoonstelling te Schelderode |
|
|
|
JOORIS, Roland
Roger Raveel: biografie, pp. 97-105 |
|
|
KINNAER, Jules
|
|
STANDAERT, Eric
Recente tekenigen van Karel Dierickx. Het depouilleren van de werkelijkheid, pp. 132-134 |
|
| |
| |
VRIEZE, Carlos de
Yang-aforismen. Serie 2; Serie 3, p. 158; p. 159 |
Soorten aforismen, p. 160 |
|
|
WELLING, Jules
Bob Dylan of we zijn allemaal wat ouder geworden, pp. 135-147
Met bibliografie en discografie |
|
Ruim 9 ton voor Nederlandse letterkundigen, pp. 168-169
Bondig overzicht van de uitkeringen door het Fonds voor de Letteren |
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
[Niewtjes], pp. 173-174 |
Twee belangrijke Yang-avonden, pp. 173-174
Poëzie en beeldende kunst (= nr. 53-54) |
Concert Lucien Goethals |
|
Arkprijs van het Vrije woord toegekend aan F. Auwera, p. 174 |
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Boekbesprekingen, pp. 170-172
Gerd de Ley, Standaard Modern citatenboek |
De kortste verhalen en gedichten van ... door Walter Soethoudt |
|
|
| |
Komponist Lucien Goethals
(nr. 56, 154 pp.)
Samenstelling: Herman Sabbe
Poëzie
GILS, Gust
Zeven haikoes, pp. 143-144
‘Satori’ p. 143 |
‘In witte wand’ p. 143 |
‘geheelde opperhuid’ p. 143 |
‘duizend jaar koestgeroep’ p. 144 |
‘hier:’ p. 144 |
‘kaurischelp’ p. 144 |
‘woord’ p. 144 |
|
Vier gedichten voor ‘Drie preludia en een postludium’ (uit ‘Levend voorwerp’), p. 145
‘met konvekse spiegel’ |
‘kleiwit poppegezicht’ |
‘eteries omhulsel’ |
‘al de liefde’ |
|
|
|
HOEVEN, Jan van der
Gedichten (uit ‘Lecina je land’), pp. 127-128
Alicante: ‘Alicante’ p. 127 |
Jimena-Ronda: ‘Aan een vogel’ p. 127 |
Mojacar: ‘Huiverende zien’ p. 128 - muziek van Lucien Goethals, pp. 40-41 |
Sorbas: ‘In mijn armen’ p. 128 |
|
|
| |
| |
Llansa: ‘Wandelen langs je’ p. 129 |
Playa d'Aro: ‘In de smalle’ p. 129 |
|
Teksten voor ‘Vensters’, pp. 131-138
Proloog: ‘of ooit bereikt’ |
Mond: ‘de warmte, een bos aan de zoom het laaien...’ p. 132 |
Handen: ‘Aan de handen gelegd’ pp. 133-134 |
Ogen: ‘ogen zijn het diepste’ pp. 135-136 |
Oor: kreten, 1, 2, p. 137 |
Epiloog (ogen): ‘aan een blinkende hoepel geregen...’ p. 138 |
|
Soliloquios (voor Lucien Goethals), p. 139
1. | ‘het ijs gebroken’ |
2. | ‘hoe de reeën van de regens’ |
3. | ‘de blinde muur’ |
4. | ‘in een donker’ |
5. | ‘loena seint loena’ - muziek van Lucien Goethals, p. 140 |
6. | ‘de ruimte vertint’ |
7. | ‘zo reist de poëzie’ |
8. | ‘en ik in mijn inkt’ |
|
|
|
SABBE, Herman
Claudio Rodriguez, CascarasGa naar voetnoot1. Basten. Vertaling: Herman Sabbe, pp. 123-126
1. | ‘Achter de naam der dingen, die leugen’ p. 125 |
2. | ‘In het bedrijf, bij de leider, in’ p. 126 |
|
|
|
Getuigenissen van
Pierre Bartholomée, Willem Kersters, Legaren J. Hiller Jr., Luis de Pablo, pp. 113-121 |
|
| |
Bijdragen
BROECKX, Jan L.
Impressies & reflexies. Bij het luisteren naar muziek van Lucien Goethals, pp. 49-55 |
|
|
DELANNOY, Christian
Het herhaalde onpeilbare, pp. 95-102 |
|
|
DELIEGE, Célestin
Une démarche féconde, pp. 81-86 |
|
|
GILS, Gust
Interview met Lucien Goethals, pp. 27-48 |
|
|
GOEYVAERTS, Karel
Lucien Goethals en de elektronische compositie, pp. 87-94 |
|
|
LACHARTRE, Nicole
Cellotape: un traitement instrumental de la bande magnétique, pp. 77-80 |
|
| |
| |
POUSSEUR, Henri
Lettre à Lucien Goethals (sur les rapports d'un certain langage musical et d'un certain engagement socio-politique), pp. 57-76 |
|
|
RAES, Godfried-Willem
Lucien Goethals. (Een altoos schrijnend simbool van een konfliktrijke en daardoor waardevolle tijd), pp. 103-107 |
|
|
SABBE, Herman
Bij wijze van inleiding: (overbelicht?) portret onder 19 spots, pp. 5-25 |
|
|
SERVAIS, Raoul
Muziek voor de zevende kunst bis, pp. 109-112. Met twee illustraties: Pegasus (1972): ‘To spaek or not to spaek’ (1970) |
|
|
Muziek
Partituur, p. 59 |
Llanto por Salvador Allende, pp. 68-71 |
Fragment uit ‘Ensimismanientos’ p. 83 |
Fragment partituur elektronische studie, p. 100 |
Muziek bij twee gedichten van Jan van der Hoeven, pp. 40-41 en pp. 140-141 |
|
| |
Poëzie en muziekGa naar voetnoot1
(nr. 57, 69 pp.)
Samenstelling: Daniël van Ryssel
FONCKE, Richard
Hedendaagse poëzie en muziek, pp. 7-9
Over het ontstaan van het plan ‘elektronische muziek in de Gallery Richard Foncke te laten horen’ |
|
|
|
GOETHALS, Lucien
Hedendaagse poëzie en muziek, pp. 5-6
Over de ‘avonden waarop poëzie en muziek als volwaardige partners naast elkaar zouden staan’ |
|
|
|
SABBE, Herman
Hedendaagse poëzie en muziek, pp. 11-28
Voorstelling van de ‘poëzie en muziek-avonden’: over het samengaan van taal en muziek. Over de opvatting van komponist Lucien Goethals en over de samenwerking van de dichters Gust Gils, Jan van der Hoeven, Roland Jooris, Daniël van Ryssel met de komponisten |
|
|
| |
| |
GILS, Gust
Drie preludia en een postludium bij vier gedichten [L. Goethals], pp. 22-23
1. | ‘Met konvekse spiegel’ p. 22 |
2. | ‘kleiwit poppegezicht’ p. 22 |
3. | ‘eteries omhulsel’ p. 23 |
4. | ‘al de liefde’ p. 23 |
|
Zeven haikoe's. [L. Goethals], pp. 24-25
1. | ‘satori’ p. 24 |
2. | ‘in witte wand’ p. 24 |
3. | ‘geheelde opperhuid’ p. 24 |
4. | ‘hier:’ p. 25 |
5. | ‘duizend jaar koestgeroep’ p. 25 |
6. | ‘kaurischelp’ p. 25 |
7. | ‘woord’ p. 25 |
|
Het zesde paard. K. Goeyvaerts, p. 26
‘Belangrijk bericht: eer u gaat mediteren’ |
Sequenza. Inleiding. L. Berio, p. 27 |
‘hier zitten we dan (zo spreekt hij dreigend)’ |
|
|
|
HOEVEN, Jan van der
Ludus fragilis. Voor A. Laporte, p. 42
|
Tape it teasing. Bij monochroom van E. van Weerst, p. 43
|
Soliloquios. Voor Lucien Goethals, pp. 44-45
1. | ‘het ijs gebroken’ p. 44 |
2. | ‘hoe de reeën van de regens’ p. 44 |
3. | ‘de blinde muur’ p. 44 |
4. | ‘in een donker’ p. 44 |
5. | ‘loena seint loena’ p. 45 |
6. | ‘in de ruimte vertint’ p. 45 |
7. | ‘zo reist de poëzie’ p. 45 |
8. | ‘en ik in mijn inkt’ p. 45 |
|
Monochroom. (Voor E. van Weerst), p. 46
|
|
|
JOORIS, Roland
Silence, p. 50
|
Kamermuziek, p. 50
|
Density (Varèse), p. 51
|
Mnemosyne [H. Pousseur], p. 52
|
[Requiem] Fukushima, p. 53
1. | ‘naarmate de avond’ |
2. | ‘vleugels doen de lucht’ |
|
Sequenza (Berio), p. 54
|
Moment, p. 55
|
|
| |
| |
Binnensmonds sonnet voor timide musici, p. 56
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Hier in deze ruimte. Karel Goeyvaerts, pp. 32-34
‘u bent dus toch gekomen’ |
|
Mnemosyne. Henri Pousseur, p. 35
| Variaties op de betekenis ‘fluit’ volgens de grote Van Dale |
1. | betekenissen volgens de grote Van Dale |
2. | improvisatie van Daniël van Ryssel |
|
Shao yang yin. Isang Yun, pp. 36-37
|
Fragmente. Makoto Shinohara, p. 38
|
|
|
-
voetnoot1
- Bevat geen muziek, maar wel kritische en andere teksten
-
voetnoot1
- Voorafgegaan door een korte toelichting
-
voetnoot2
- Voorafgegaan (p. 121) door gegevens over Karel Dierickx
-
voetnoot1
- Met tal van foto's, een Curriculum vitae (p. 147), Overzicht van Werkencomposities (pp. 148-149) en Discografie (p. 150)
-
voetnoot1
- Er worden bibliografische gegevens verstrekt over de dichters. Het nummer eindigt met verslagen uit kranten over de ‘poëzie en muziek-avonden’. Het bevat wel de programma's, maar geen partituur
|