| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Maandblad
Opgericht in 1905
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Marcel van der Bruggen
Redactieadres: Korte Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Jrg. LVIII: 12 nummersGa naar voetnoot1 in 11 afleveringen, telkens 76 pp., behalve nr. 1 en 2: 80 pp., nr. 8-9: 92 pp.
| |
I. Poëzie
ANDREUS, Hans
12 liefdesgedichten, 4, pp. 4-7
1. | Loop je’, p. 4 |
2. | ‘In je’, p. 4 |
3. | ‘Je kun 't’, p. 5 |
4. | ‘En je haar’, p. 5 |
5. | ‘Je praat’, p. 5 |
6. | ‘Dat’, p. 5 |
7. | ‘Eigenlijk’, p. 6 |
8. | ‘Die glimlach’, p. 6 |
9. | ‘Je bent mijn’, p. 6 |
10. | ‘Koelere’, p. 7 |
11. | ‘Klaarkomen’, p. 7 |
12. | ‘Je bent’, p. 7 |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
[Gedichten], 2, pp. 18-21
Het licht, p. 18 |
‘Vrees mij niet mijn vader want ik ben’ |
De dichter is de herder van de dood, p. 19 |
‘In zijn spiegel (in zijn verstopte badkuip)’ |
Familieportret in een trui van wolken, p. 20 |
‘Ik hurk in de gevoerde hemel van de herfst’ |
De spiegel, p. 21 |
‘Na vader, vriend en vrouw’ |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
De afdaling in het graf van Rimbaud, 1, pp. 15-17
1. | De dood van de zoon, p. 15 |
| ‘Dagelijks baart de ruimte het lichaam’ |
|
|
| |
| |
2. | De geboorte van de moeder, p. 16 |
| ‘en gevallen uit de gotische hemel’ |
3. | De schending van het bloed, p. 17 |
| ‘de moeder, mijn minnares van negen maanden’ |
|
The killer walked before dawn, 1, p. 18
‘de kreet van de maan wekt de’ |
|
|
|
BREYTENBACH, Breyten
[Gedichten], 6, pp. 32-36
Isla Negra (by die dood van Pablo Neruda): ‘... enkele denne penorent’ pp. 32-36 |
Die dood en die liefde: ‘Nou lê jij in jou kis’ p. 35 |
Gevaar/Danger/Ignozi: ‘span die struikeldrade’ p. 36 |
Vrydag 1 februarie: ‘die nagte word weer glad o my liefling’ p. 36 |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Twee sonnetten, 4, p. 36
September in Brugge: ‘Wat trager aan deze gevels gebeurt, voltrekt’ |
Ziek zijn: ‘Kijk ik in het dorre raam van je oog’ |
|
|
|
BUDDINGH', Cees
Ode aan Dordrecht, 4, pp. 14-15
‘Dordt - wat zal ik ervan zeggen: ik ben er geboren’ |
|
|
|
CAMI, Ben
In memoriam, 3, pp. 16-17
‘Men keek streng, men dacht teder’, p. 16 |
‘Leed noch oud leed zijn genoden’, p. 16 |
‘Voor zeventig procent zijn we water, voor bijna’, p. 17 |
‘De noteboom gelooft voornamelijk in hout’ |
|
|
De straat, eertijds...Ga naar voetnoot1, 6, pp. 60-61
‘De straat, eertijds, bestond uit aarde en stenen’ |
|
|
|
ELBURG, Jan G.
De kaalslag, 8-9, pp. 80-81
‘gewezen regen’, p. 80 |
‘mooie haren voor herfst’, p. 80 |
‘vallende eikel’, p. 80 |
‘as is’, p. 81 |
‘buiten’, p. 81 |
‘verder’, p. 81 |
|
Sprookje van jou en mij, 8-9, p. 81
‘Als in de ontstoken haard’ |
|
|
|
GILS, Gust
Seascape for two, 7, p. 21
1. | ‘the sea was loud and churning yellow’ |
2. | ‘your mouth was set your gaze was hollow’ |
3. | ‘your sun has set how's that for sorrow?’ |
|
Poëzie, 7, pp. 22-26
| Jan Hanlo's bescheiden apoteoze, p. 22 |
1. | ‘het was een nietige snipper papier’ |
2. | ‘zware brok metaal’ |
|
|
| |
| |
| De toekomst van de kanker: ‘niet-kankerlijders’ p. 23 |
| Waarneming verricht de ochtend van 27 mei in het Antwerpse stadspark: ‘het peil’ p. 24 |
| Het ideale gebed, p. 25 |
| Zeven Haikoes, p. 26 |
1. | ‘zijn de voortekens’ |
2. | ‘niet je eigen leven’ |
3. | (voor leen): ‘de psichoklown’ |
4. | ‘kotsende golven’ |
5. | (de besmettelijke goochelaar): ‘uit zijn hoge hoed’ |
6. | ‘slaap gerust’ |
7. | ‘wacht jij maar’ |
|
|
|
KIRSTEN, Hanna
Recht op antwoord, 12, p. 31
|
|
|
LONDERSELE, Roel Richelieu van
Een omweg is een leven, 12, p. 32
1. | ‘over bloemen die haastig zijn’ |
2. | ‘een trap vol treden’ |
|
|
|
MULISCH, Harry
God Ra Ra Ra, 5, pp. 16-17
1. | ‘Onder de kakelende zon’ p. 16 |
2. | ‘Branding van de zomer’ p. 16 |
3. | ‘Knisterend op suiker’ p. 16 |
4. | ‘Wat ‘s morgens kraait’ p. 16 |
5. | ‘Als het gewalste’ p. 17 |
6. | ‘In verstikte zomernacht’ p. 17 |
7. | ‘Tijdens ivoren hitte’ p. 17 |
8. | ‘In vergeefse vlagen’ p. 17 |
9. | ‘Graaft God Ra Ra Ra’ p. 17 |
10. | ‘Uit bomen spruitte zijn tooi’ p. 17 |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Vormen van zwijgen, 12, pp. 18-19
1. | ‘Man, je weet, de stad, het stikken bijna en’ p. 18 |
2. | ‘Vroeger een kind, maar nooit’ p. 18 |
3. | ‘Vandaag verwekt’ p. 19 |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Liefdegedicht uit: Een gefilmde droom, 1, p. 24
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Uit ‘De bron achter de spiegel’, 4, pp. 24-26
Semantiek: ‘Tot wie spreek ik nu nog wanneer ik spreek’ p. 24 |
De vier jaargetijden: ‘Ik ben de lente wijl Vivaldi speelt’ p. 25 |
Oceanisch: ‘Ik droom de golven van de oceaan’ p. 26 |
|
|
|
SNOEK, Paul
Gedicht voor overmorgen uit: Ik heb vannacht de liefde uitgevonden, 1, p. 23
‘Al jaren ben ik ouder geworden’ |
|
|
| |
| |
STASSAERT, Lucienne
Bij wijze van spreken, 10, pp. 42-43
‘van een kale reis terug’ |
|
|
|
TROLSKY, Tymen
[Gedichten], 1, pp. 31-33
1. | ‘jij kroop langs de rozen omhoog’, p. 31 |
2. | ‘nooit dronk de herfst’, pp. 31-32 |
3. | ‘de regen kruipt over de nacht, de duif’, pp. 32-33 |
|
|
| |
II. Proza
ANDRIES, Marc
De arrestatie, 2, pp. 4-17 |
|
|
AUWERA, Fernand
De gang van de seizoenen, 3, pp. 4-14
Dit is een selectie uit ‘Onderschriften bij 100 dagen’ het 2e deel van een boek dat volgend jaar zal verschijnen onder de titel ‘We beginnen de dag opgeruimd en lopen rond de tafel’ |
|
|
|
BREYTENBACH, Breyten
Efflata/ejectamenta ('n suite vir pen en papier), 6, pp. 37-39 |
|
|
GEEL, Rudolf
Bitter en zoet [fragment], 12, pp. 4-17 |
|
|
GILS, Gust
Paraproza, 7, pp. 27-31
Beeldloos beeldverhaal, pp. 27-28 |
In het overbevolkte gebouw, pp. 28-29 |
Autoritaire amfetamine, pp. 29-30 |
Edgar Vreelman, pp. 30-31 |
|
|
|
INSINGEL, Mark
|
|
MOK, Maurits
Een tevreden vrijgezel, 8-9, pp. 63-70 |
|
|
PAUWELS, Werner
|
|
PLEYSIER, Leo
Negenenvijftig, 4, pp. 16-22 |
|
|
POLET, Sybren
Doolhof, 1, pp. 8-14
Fragment uit ‘De geboorte van een geest’ |
|
|
|
RAES, Hugo
Naar het wervingspaleis, 2, pp. 22-28
|
|
| |
| |
SIMHOFFER, Kees
Tomaten halen, 8-9, pp. 71-79 |
|
|
STERCKX, Piet
Het lijk in de fles, 4, pp. 38-46 |
|
|
STASSAERT, Lucienne
Adamsia palliata (II), 2, pp. 29-38 |
|
|
VALKMAN, Piet
Teruggekeerd van weggeweest, 4, pp. 28-35 |
|
|
VERMINNEN, Bert
Rechter & linker, 2, pp. 43-46 |
|
|
VIOLETTE, Geo de la
|
|
WAUTERS, Marcel
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BARTHELS, Luc
Bij de weduwe van Magritte, 3, pp. 18-28
Gesprek over leven en werk van de overleden schilder |
|
|
|
BERGER, Peter
Harry Mulisch of: De thuiskomst van Koning Oedipus, 5, pp. 18-37
Over de basisproblematiek in Harry Mulisch’ vroeger werk, en over zijn laatste werken ‘De toekomst van gisteren’ (1972) en ‘Het seksuele bolwerk’ (1973) |
|
|
|
BERKVENS, Dirk
Verschaeve. Theatritis, 10, pp. 44-45
Over het Verschaeve-spel van Bert Verhoye (tekst), Dirk Celis (acteur) en Michel Lafaille (regie) |
|
|
|
BOS, Jacobus P.
Magritte of niet, 3, pp. 30-41
Allerhande beschouwingen over de zinloosheid van het leven |
|
|
|
BOUSSET, Hugo
Een anti-roman van het engagement, 5, pp. 40-46
Harry Mulisch, De toekomst van gisteren. Protocol van een schrijverij |
|
|
Marnix Gijsen zonder opperhuid, 11, pp. 44-50
Over de evolutie in Gijsens werk, geïllustreerd met de bespreking van zijn laatste werken: Jacqueline en ik, De afvallige en De grote god Pan |
|
|
| |
| |
CORNETS de GROOT, R.A.
O Nederlandse taal (4), 2, pp. 48-52
Beschouwingen over Arie van den Bergs gedicht Vliegende Hollander (Maatstaf, XX, 1972, 8, p. 445) en over het begrip ‘dichterlijke vrijheid’ |
|
|
|
DEFLO, Lionel
De grote god Pan [door Marnix Gijsen], 12, pp. 33-37 |
|
|
DIS, Adriaan van
Tien boeken van Breyten Breytenbach, 6, pp. 40-52
De gegevens uit dit artikel zijn voor een deel ontleend aan gesprekken met de schrijver en aan de serie diepgaande artikels van André P. Brink over het werk van Breytenbach |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Paul van Hoeydonck, 1, pp. 34-47 - Met ill.
N.a.v. zijn boek ‘Goden en astronauten’ |
|
|
|
FOPPE, Hans
Wat gebeurt er in De roerloze vechter? 7, pp. 38-43
Over Gust Gils' verhaal De roerloze vechter vergeleken met Tusschen vuur en water van Paul van Ostaijen |
|
|
|
GALLE, Marc
Marnix Gijsens groteske wanhoop, 11, pp. 39-42
Over ironie, spot en tenslotte wanhoop in het werk van Marnix Gijsen ten aanzien van eenzaamheid |
|
|
|
GEEL, Rudolf
Wie niet gezien is die is weg, 5, pp. 38-39
Over Harry Mulisch en de Nederlandse publieke opinie |
|
|
|
GEERTS, Leo
In gesprek met Harry Mulisch, 5, pp. 4-14
N.a.v. diens Het seksuele bolwerk |
|
|
Gust Gils: Paranoia of bevrijding?, 7, pp. 44-53
Over de stylistische kwaliteiten, de struktuurkenmerken en de menselijke waarde van Gust Gils' proza. ‘De nachtmerrie-achtige machteloosheid die het vertellend “ik” in Gils verhalen meesleept, maakt het moeilijk voor de lezer’. ‘De onmogelijkheid van het vertellend ik, afstand te nemen van de konkrete realiteit waardoor het beheerst wordt deelt zich door de stijl mee’ |
|
|
|
GUSEN, Marnix
Dankwoord, 11, pp. 16-18
Uitgesproken op het Koninklijk Paleis van de Dam, Amsterdam, op zaterdag 5 oktober 1974, bij de uitreiking van de Prijs der Nederlandse Letteren |
|
|
|
JANSSENS, Marcel
Marnix Gijsen, Prijs van de Nederlandse Letteren, 11, pp. 20-24
|
|
| |
| |
LAMBRECHTS, Pieter
In memoriam Professor Dr. Hans van Werveke, 6, pp. 4-8 |
|
|
LOREIS, Hector Jan
Hans Bender, Lyriek en maatschappij. Vert.: Hector Jan Loreis, 12, pp. 20-31
Thema's en trends in de poëzie van 1945 tot 1973 in de Bondsrepubliek. Over de lezer uit 1950 tgo. het gedicht ‘Die Erde bebt noch’ uit Wolfgang Bächlers Die Zisterne; de lezer uit 1960 tgo. ‘Was habe ich hier verloren’ uit H.M. Enzensbergers Landessprache; de lezer uit 1970 tgo. ‘Auto fahre ich gerne’ uit Günter Herburgers Training |
|
|
|
MOOIJ, Martin
Lec in de straten van Warschau, 1, pp. 25-30
‘Mijn verhaal heeft niets en alles te maken met St. J. Lec. Het ging mij om ervaringen in het land waarin zijn aforismen zijn ontstaan. Een land met alweer de duizend-en-een tegenstrijdigheden, waar zelfs de straatstenen schijnen te spreken’ |
|
|
Breytenbach te Rotterdam, 6, pp. 54-58
Over de mens Breytenbach n.a.v. hun samenwerking voor ‘Poetry International’ en de vriendschap die tussen beiden is ontstaan |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Breyten Breytenbach, 6, pp. 10-31 |
|
Gesprek met Gust Gils, 7, pp. 4-19 |
|
Gesprek met Lucienne Stassaert, 10, pp. 24-40 |
|
Gesprek met Marnix Gijsen, 11, pp. 4-15 |
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Gust Gils, levend voorwerp of de problematiek van de depersonalisatie, 7, pp. 32-37
N.a.v. diens bundel ‘Levend voorwerp’ (1969) |
|
|
|
VEEN, Adriaan van der
Gijsens interpretatie van de Amerikaanse vleespotten, 11, pp. 30-32
Over diens ‘De vleespotten van Egypte’ (1952), en de invloed van Gijsens verblijf in Amerika op zijn werk |
|
|
|
WALRECHT, Aldert
Harry en het kind, 5, pp. 48-49
Over Harry Mulisch, De verteller en De verteller verteld |
|
|
|
WALSCHAP, Gerard
Onze uitstraling, 1, pp. 19-22
N.a.v. de openingsrede van Prof. Dr. J.W. Smit, hoogleraar Nederlands aan de Columbia University van New York, op het colloquium van de hoogleraren en lectoren in de nederlandistiek aan buitenlandse universiteiten, gehouden van 8 tot 13 september 1970 in de RUG over ‘de actie [die] voor verbreiding van de Nederlandse cultuur uitgaat van de
|
|
|
| |
| |
onjuiste opvatting als zou de taal gans het volk zijn en de letterkunde het beste wat het volk heeft voortgebracht’ |
|
|
Niet alleen Soltjenitzin lezen en hem lezen met verstand, 12, pp. 39-42
‘... wanneer men constateert dat in Rusland nu nog boeken geschreven moeten worden en schrijvers verbannen om vrijheid van mening te bekomen, dan hoopt men vurig dat Soltjenitzin en Sacharov en Grigorenko en hoe zij verder ook mogen heten hun slag thuis halen, maar dan weet men dat een land waarin dit alles nog nodig is, ons nog niet veel te leren heeft’. Beschouwingen over Rusland onder de tsaren en onder de Sovjets |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
Mr. X op het toneel: een realistische allegorie van onze tijd, 1, pp. 4-7
Sybren Polet, Adam X. Een oratorium-collage met recitatieven, aria's, koren en koralen |
|
|
Gijsens dodelijke ironie, 11, pp. 34-37
Over diens ‘Het paard Ugo’ |
|
|
| |
Rubriek: Geestesleven
BENEDIC, Dirk
De roos en de vuist, 3, pp. 67-70
N.a.v. de regeringscrisis, Ibramco, R.T.T.-schandaal enz. |
|
|
Hoe zal het nu anders worden, 4, pp. 47-49
Beschouwingen na de verkiezingen |
|
|
De premier met het omgekeerde charisma, 6, pp. 66-71
Over de regeringsvorming door Leo Tindemans |
|
|
|
BOTS, M.
Gelijkheid van kansen op onderwijs en permanente vorming, 7, pp. 54-61
Over de democratisering van het onderwijs: motieven, huidige toestand, oorzaken van ongelijkheid, beleidsvragen |
|
|
Beschouwingen rondom de pluralistische gemeenschapsschool, 12, pp. 43-55
Wat auteur verstaat door pluralistische school, door wie ze zou moeten worden ingericht; verschil tussen pluralistische en neutrale school; de pluralistische school zou moeten leiden tot een eenheidsschool die ‘als ze er ooit komt - in een land als het onze niet anders dan in een verder afgelegen toekomst (kan) liggen’ |
|
|
|
BRUGGEN, M. van der
De filosofie van het ideaal en de reaalpolitiek, 11, pp. 70-74
Over het dekreet van de Nederlandstalige openbare bibliotheken |
|
|
|
CARLIER, Libera
China nu, 4, pp. 70-73
N.a.v. de jongste ontwikkeling in China, commentaar op zijn vroeger verschenen boek ‘Het oosten is rood’ (1967) |
|
|
| |
| |
CLARA, R.
Euthanasie, 10, pp. 46-60
‘De cruciale vraag met betrekking tot euthanasie luidt: is het ethisch verantwoord het eenmaal begonnen en niet meer te stuiten stervensproces drastisch in te korten, hetzij door zich passief op te stellen en geen verdere pogingen te ondernemen om het leven te rekken, hetzij door actief ingrijpen om dit stervensproces af te breken’ |
|
|
|
CLERCK, Karel de
Gentse Universiteit vergeet haar verleden niet, 5, pp. 58-60
Bondige geschiedenis van de Gentse universiteit met vraag van het Archief van de RUG om documenten, brieven etc. over het verleden van de universiteit te bezorgen |
|
|
|
CLUYTMANS, J.
Les valseuses [van de cineast Bertrand Blier], 10, pp. 61-64 |
|
|
COPPENS, Chris
Geschiedenis als maatschappijgebonden wetenschap, 5, pp. 50-57
De oorzaken van de krisis rond het geschiedenisonderwijs. |
‘... de toekomst van het historisch onderzoek zou gediend worden door een studie van het wezen van de geschiedenis ook vanuit haar eigen traditie, om haar duidelijker naar haar aard te situeren, om haar grenzen en doel te bepalen en om haar harmonisch te integreren in het grote pakket van de wetenschappen’ |
|
|
|
COX, Jan
Van zijn tijd zijn of niet, 5, pp. 68-70
N.a.v. het artikel van A. Merckx, Jan Cox is geen Amerikaan (De Vlaamse Gids, LVII, 1973, 7, pp. 76-77) |
|
|
|
CROO, Herman de
De energiebevoorrading op korte en lange termijn, 4, pp. 50-56
‘Betere benutting van het energiegebruik, het aanboren van een veel meer gediversifieerde energiebevoorrading en het tot stand brengen op economisch benutbare wijze van de nieuwe bronnen die de natuur en de wetenschap op blijkbaar onuitputtelijke wijze aan de mensheid voorbehouden’ |
|
|
|
EYLENBOSCH, E.J.K.
De spellingkwestie in een nieuwe fase? 1, pp. 52-58
Over de spellinghervorming |
|
|
|
FEYAERTS, Gaby
Allendes onmogelijke weddenschap, 1, pp. 70-73
Over het Chileense experiment van Allende |
|
|
|
HEIDBUCHEL, Eric
Niet zonder meer ja en geenszins neen, 11, pp. 62-66
Over het dekreet van de Nederlandstalige Openbare Bibliotheken |
|
|
| |
| |
HOENGENAERT, O.
Beroepsopleiding voor cultureel werk in Nederland, 1, pp. 48-50
Welke opleiding voor maatschappelijk personeel en cultureel werk er bestaat en wat het programma omvat |
|
|
|
KONGS, Luk
Omtrent Hitler, 3, pp. 48-58
N.a.v. de huidige belangstelling voor Hitler en zijn tijd, die tot uiting komt in talrijke recente publicaties |
|
|
|
LANCKROCK, Rik
Jasperina's ‘Grote Ego-Trip’, 4, pp. 62-70
Bedenkingen over kabaret en over Jasperina de Jongs nieuwste show in de K.N.S. te Gent |
|
|
|
MAELSTAF, M.
De kunst 7 bis. Minder gekende of niet vermoede aspecten van de animatiefilm, 12, pp. 65-72
Over de animatiefilm als een vorm van grafische kunst en als een didactisch middel |
|
|
|
MERCKX, A.
Josef Beuys, profeet of charlatan? 1, pp. 74-76
N.a.v. een artikel van Freddy de Vree over J. Beuys in Kunst- en Cultuuragenda van 17 juni 1970, en een monografie over Beuys door Götz Adriani, Wilfried Konnertz en Karin Thomas |
|
|
De kunstcriticus en de arbeiders, 2, pp. 53-55
‘Hij (de kunstcriticus) moet trachten zoveel mogelijk sociaal-verzekerden in hun gemoedsrust te verstoren’ |
|
|
In het hart van Europa, 4, pp. 60-61
André Scobeltzine, L'art féodal et son enjeu social |
|
|
De aardrijkskunde van de waarneming, 5, pp. 66-67
Peter Gould en Rodney White, Mental maps |
|
|
Nieuwe Japanse fotografie, 6, pp. 72-73
John Szarkowsky en Shoji Yamagishi, New Japanese photography |
|
|
|
MEYERE, Pieter de
Vrijzinnigen en culturele autonomie, 4, pp. 57-59
N.a.v. Donald van Lerberghes licentiaatsverhandeling ‘De vrijzinnigen in Vlaanderen tegenover het probleem van de culturele autonomie’ |
|
|
|
NEETENS, Adolf
Geneeskunde en menselijkheid, 7, pp. 62-72
‘De geneesheer staat vrij en onafhankelijk van iedere sociale verandering, van iedere wijziging van staatsbestel. En welke stormen ons beroep ook zal doormaken, we moeten nooit vergeten dat de patient in nood, gisteren, heden en morgen, voor ons een mens is’ |
|
|
|
PAPON, Fernand
Opera voor Vlaanderen: de laatste kans? 2, pp. 56-60
Over de plannen om één opera voor Vlaanderen te maken |
|
|
| |
| |
SCHEVENHELS, Leo
Het dekreet van de Nederlandstalige Openbare Bibliotheken, 11, pp. 51-58 |
|
|
SCHMOOK, Ger
Een decreet of... Het decreet? Wij worden nooit volwassen, 11, pp. 59-61
Over het dekreet van de Nederlandstalige Openbare Bibliotheken |
|
|
|
STOOP, André
Kan het ontwerp uitgroeien tot een volwaardig decreet? 11, pp. 67-68
Over het dekreet van de Nederlandstalige Openbare Bibliotheken |
|
|
|
TENHAEFF, W.H.C.
Parapsychologisch onderzoek, 1, pp. 59-69
Over het onderzoek van paranormale verschijnselen |
|
|
|
VANDENBROECK, J.
De opvoeding als voetangel door Siegfried LenzGa naar voetnoot1, 10, pp. 65-75
Siegfried Lenz, Das Vorbild |
|
|
|
VANDENDUCK, Willy
Ideologieën en bipartisme, 2, pp. 64-78; 3, pp. 59-66
Over ideologieën en politieke ideologieën in een democratisch staatsbestel met een tweepartijen- en een meerpartijenstelsel |
|
|
Massamedia: Manipulatie tot in het merg?, 12, pp. 57-63
N.a.v. Hans Magnus Enzensberger, Bouwdoos voor de theorie van de massamedia |
|
|
|
VERHOYE, Bert
Theatritis, 1, pp. 77-78
Omtrent het begrip ‘volkstheater’, o.a. over De Nieuwe Scêne en Mistero Buffo, het EWT te Deurne en over stukken in het dialekt |
|
|
Theatritis, 2, pp. 61-62
Over Frans Xaver Kroetz die in het theater het hyperrealisme bracht |
|
|
Theatritis, 3, pp. 71-73
Mededeling van een brief van Alfons van Impe n.a.v. het artikel van Verhoye (zie: 1, pp. 77-78) en antwoord van Verhoye |
|
|
Theatritis, 4, pp. 74-75
N.a.v. het overlijden van Dirk Decleir |
|
|
Theatritis, 5, pp. 72-73
Over ‘Maldoror’ van Ducasse door Camera Obscura in het Amsterdams Mickeryteater in regie van Franz Marijnen en de reactie in Vlaanderen op enkele Maldoror-flitsen in het programma Kortweg van de Vlaamse televisie |
|
|
| |
| |
Theatritis, 6, pp. 74-75
Over het theaterprogramma 74-75 van de K.N.S. Antwerpen en de K.V.S. Brussel |
|
|
Theatritis, 12, pp. 73-74
Over Franz Marijnen en zijn regie van ‘Measure for measure’ van Shakespeare met zijn troep Camera Obscura; over de werking van Camera Obscura; over Tone Brulin die in Maleisië zijn jongste creatie ‘Barong display’ monteert; over het Antwerps Fakkeltheater dat in regie van Jo Gevers ‘Menuet’ van L.P. Boon, in bewerking van Pieter de Prins gaat brengen |
|
|
|
VERHULST, A.
Cultuur en politiek, 5, pp. 62-65
Uit zijn toespraak op de Algemene Jaarvergadering 1974 van het Willemsfonds |
|
|
In memoriam Prof. Pieter Lambrechts, 8-9, pp. 88-90 |
|
| |
Bijzondere nummers
Tien jaar artistiek leven in Vlaanderen
(nr. 8-9, augustus-september)
BRAEM, R.
Tien jaar architectuur, pp. 30-37
‘Als wij inderdaad er ons rekenschap van geven dat architektuur onwrikbaar verweven is met het algemeen ekosysteem mens-aarde blijkt overduidelijk dat dit gedurende 60-70 hevige schokken te verduren heeft gehad’ ‘België zelf is niet meer te redden. De hele poespas van streekplannen, struktuurplannen, algemene en bijzondere plannen zijn slechts een dekor, waarachter de grondspeculanten en spekulatieve bouwers hun partituur spelen in een machiavellististische orchestratie met de openbare besturen’ |
|
|
|
BROECKX, L.
Over hetgeen volgt, pp. 4-8
Balans van het kunstleven voor de periode 1964-1974: ‘het distributieve aspekt van ons kunstleven wordt beheerst door chaotische, gecommercialiseerde en traditionalistische trekken; de produktie van kunst wordt gekenmerkt door twee hoofdstrekkingen: een grotendeels formaliserende tendens (vooral in muziek en literatuur) en een sterk realiteitsverlangen (in literatuur en schilderkunst)’ |
|
|
|
GYLES, Rik
De kleinkunst in Vlaanderen: ‘Veel gelul en weinig lol’, pp. 60-62
‘Laten we de geschiedenis vergeten en morgen opnieuw beginnen. Het kan, als we voorzichtig zijn en de slapenden laten slapen’ |
|
|
|
MERCKX, A.
In vogelvlucht. Plastisch puzzlement in Vlaanderen, pp. 38-42
De toestand ziet er bevredigend uit. ‘Schilderkunst en aanverwante vormen worden meer beoefend als een sport dan als een kwestie van
|
|
|
| |
| |
leven of dood. De meest ernstige onderwerpen als protest, wanhoop, zijn op de achtergrond gebleven en in de plaats daarvan is het spel gekomen. Hierin voegt Vlaanderen zich bij de internationale scène...’ |
|
|
|
NELISSEN, I.
Tien jaar Vlaamse film productie, pp. 44-53
Voorgeschiedenis, de laatste jaren, de resultaten van tien jaar subsidiëringspolitiek; verscheidenheid van de Vlaamse producties, de co-productie. Stilaan wordt ‘de vicieuze cirkel rondom de verhouding commerciële bekommernis van de producenten en artistieke ambities van bepaalde talenten doorbroken’ |
|
|
|
PAPON, Fernand
Elegie voor een afgetakelde schone, pp. 24-28
Tien jaar lyrisch toneel in Vlaanderen werd beheerst door ‘wat er in de K.V.O. gebeurde of liever NIET gebeurde’ ‘de huidige malaise in het lyrisch toneel is geen genre- maar wel een kwaliteitscrisis’. De merkwaardigste verwezenlijking is ‘de oprichting van het Ballet van Vlaanderen, gegroeid uit het K.V.O.-gezelschap’ |
|
|
|
PELEMANS, W.
Muziekleven. Van concerten, vedetten en... toelagen, pp. 18-23
Grondige wijzigingen. ‘De gesubsidieerde concerten hebben geleidelijk het commercieel concert of het privéinitiatief verdrongen’. Oprichting rijksmuziekacademies; ‘muziekonderwijs blijft nog steeds gericht op het vormen van podiumkunstenaars, wel pogingen voor het verspreiden van muziekbeoefening voor de enkeling en de gemeenschap. Het nationalisme van de Vlaamse componisten wordt door de jongeren als een oude overjas weggeworpen. De jeugd verkiest kleine moderne variétéformaties’ |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
De leugenachtigheid van de fictie, pp. 10-16
‘De literatuur in Vlaanderen heeft opvallend weinig nieuwe talenten voortgebracht. De belangrijkste werken werden geschreven door auteurs, die reeds eerder gedebuteerd waren en die zich in de jongste jaren hebben bevestigd’. Overzicht van de voornaamste auteurs en werken |
|
|
|
VERHOYE, Bert
Theatritis, pp. 54-59
Bondig overzicht van het officieel theater, de kamertheaters, afzonderlijke pogingen, de ambtenarij in het theater |
|
|
| |
De dagen in Den Haan
(nr. 10 - oktober)
Thema: Is het theater ziek
VERHOYE, Bert
Inleidend exposé, pp. 5-6
met daarna de mening van: |
|
|
CATE, Ritsert Ten, pp. 21-22 |
GORIS, Alfons, pp. 13-14 |
LEX, Ivonne, pp. 19-20 |
| |
| |
TINDEMANS, Carlos, pp. 15-17 |
VERREYT, Frans, pp. 7-11 |
MARIJNENGa naar voetnoot1 Franz, p. 22 |
| |
V. Illustratie
BREYTENBACH, Breyten
De veroveraar van Byzantium, 6, p. 31 |
|
|
HOEYDONCK, Paul van
Fallen Astronaut, het eerste kunstwerk op de maan, 1, p. 35 |
Cosmologisch interplanetair controlesysteem (detail uit groepssculptuur - h 250 - 1963), 1, p. 37 |
Een typisch werk dat het technologisch tijdperk suggereert, 1, p. 45 |
|
|
JOKE
|
|
KEEN, Lesley N.
|
|
PERAUNE, Antti
|
|
SCHRAMM, Herbert
|
|
STASSAERT, Lucienne
De illustraties die ze ontwierp voor haar bundel ‘Vergeten grens’Ga naar voetnoot2, 10, p. 39 |
|
|
-
voetnoot1
- Nr. 1 is gedeeltelijk gewijd aan Sybren Polet, nr. 2 aan Marc Andries, nr. 3 aan Fernand Auwera, nr. 4 aan Mark Insingel, nr. 5 aan Harry Mulisch, nr. 6 aan Breyten Breytenbach, nr. 7 aan Gust Gils (n.a.v. zijn 50ste verjaardag), nr. 8-9 aan Artistiek leven in Vlaanderen, nr. 10 aan Is het theater ziek (De Dagen van de Vlaamse Gids), nr. 11 aan Marnix Gijsen (laureaat van de Prijs van de Nederlandse Letteren), nr. 12 aan Rudolf Geel.
-
voetnoot1
- Hetzelfde artikel komt voor in het Nieuw Vlaams Tijdschrift (XVII, 1974, pp. 696-712) alwaar de auteur wel vermeld is; in De Vlaamse Gids is het artikel anoniem
-
voetnoot1
- Hij kwam de Thalia-prijs van Het Laatste Nieuws in ontvangst nemen
-
voetnoot2
- Voor deze bundel ontving Lucienne Stassaert de Prijs van De Vlaamse Gids, uitgereikt tijdens De Dagen van De Vlaamse Gids
|