| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Redactiesecretaris: Ivo Michiels
Redactie:
nr. 1, 2, 3: Louis Paul Boon, Hugo Claus, Marcel Coole, Johan Daisne, Paul de Wispelaere, Marc Galle, Jef Geeraerts, Henri-Floris Jespers, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Hugo Raes, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Paul Snoek, Garmt Stuiveling, Willy Vaerewijck, Piet van Aken, Erik van Ruysbeek, Laurent Veydt, Gerard Walschap, Jean Weisgerber
nr. 4-10: Dezelfden, behalve Paul Snoek
Secretariaat: Van der Sweepstraat 5/11 K, 2000 Antwerpen
Uitgeverij: Ontwikkeling, Leeuwerikstraat 41, 2000 Antwerpen
Jrg. XXVII, 10 nummersGa naar voetnoot2, 1040 pp.
| |
I. Poëzie
ASSCHE, Armand van
|
|
BARTOSIK, Michel
[Gedichten], 8, pp. 775-778
Geologie: ‘In dezelfde kamer spant herfst’ p. 775 |
Een bibliotheek van pijn: ‘Er groeien lampen in de spiegels’ p. 776 |
Glas: ‘Zoals de zee haar eigen streling draagt’ p. 777 |
De as en het gebed: ‘Nacht en najaar, Sebastiaan’ p. 778 |
|
|
|
BAYAR, Maris
‘Les lilas’. Deel I, 9, pp. 842-854
1. | ‘O Weet’ p. 842 |
2. | ‘Er ontstaat beroering ja’ p. 843 |
3. | ‘Een oud kind was het’ p. 844 |
4. | ‘De hoge roest wijlt tegen glas’ pp. 845-846 |
5. | ‘Men zou bloemen schikken’ p. 847 |
6. | ‘Balt verdriet. Wordt tot een buil’ p. 848 |
7. | ‘Al hoewel’ p. 849 |
8. | ‘Het treedt nader’ p. 850 |
9. | ‘In het mom der harde mummie - zij is zeer uitgeput’ pp. 851-852 |
10. | ‘Weer thuis en bijna herfst. Men voelt mist’ p. 853 |
11. | ‘Zij paarden’ p. 854 |
|
|
| |
| |
BRANDE, Leopold M. van den
Van Gogh of de zonnebloemen van de waanzin, 9, pp. 876-877
1. | ‘Vincent, nu uw hand’ p. 876 |
2. | ‘ook de hoer hoort in uw oor’ p. 877 |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Fragmentaria uit een journaal, 4, pp. 372-377
September in Brugge: ‘Wat trager aan deze gevels gebeurt, voltrekt’ p. 372 |
Meimiddag aan de Leie: ‘Blauwe regen, zegt ze, blauwe regen’ p. 373 |
Jetty danst: ‘Aan het einde van een gebaar staat’ p. 374 |
Beerschot-Feyenoord: ‘Het stadion oud van ijzer, maar gras’ p. 375 |
Ziek, een sonnet: ‘Kijk ik in het dorre raam van je oog’ p. 376 |
Droef maar eerlijk liefdesgedicht: ‘Ik zal de dag beginnen als een vlek’ p. 377 |
|
|
|
CONRAD, Patrick
[Gedichten], 2, pp. 137-150
I, 1. | ‘Ik ben de eeuwige verliefde, de gemaskerde held’ pp. 137-138 |
I, 2. | ‘Jij, die met je monden’ p. 139 |
II, 1. | ‘Geboren in het puin van een tuin’ p. 140 |
II, 2. | ‘En dit alles terwijl ik sliep. En nu’ p. 141 |
II, 3. | ‘Op het meer van Como, 's nachts in de winter’ p. 142 |
II, 4. | ‘De zomer, later, verstart zijn zoemen’ p. 143 |
II, 5. | ‘Een wolk is wachtend water boven de wereld’ pp. 144-145 |
III, 1. | ‘Nij jij en ik verloren en verborgen en gescheiden’ p. 146 |
III, 2. | ‘Ik hou niet van konten als blaasbalgen’ p. 147 |
III, 3. | ‘Haar vrucht draagt ze’ p. 148 |
III, 4. | ‘Wie hoort’ p. 149 |
III, 5. | ‘De stem waarvoor ik vreesde’ p. 150 |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 1, pp. 16-17
Voorjaar in de stad: ‘Tot in mijn donkerste slaap’ p. 16 |
Dood van een vriend: ‘Reeds vele stege weken’ p. 17 |
|
|
[Gedichten], 5, pp. 461-462
Marathon: ‘Rond de grote stad’ p. 461 |
Vraagtekens: ‘Als het drie dagen sneeuwt’ p. 462 |
|
|
|
CRITS, Frank de
Verbazend hoe inlichtingen nog worden doorgeseind, 1, pp. 73-74
‘ik weet niet hoe ik telkens maar vertik met een kropje’ |
|
|
|
DAISNE, Johan
[Gedichten], 8, pp. 809-810
De mond van de muze: ‘Leen even, o muze, je lip’ p. 809 |
Iets doen: ‘Een dichter kan geen afscheid nemen’ p. 810 |
|
|
|
DEBUYSERE, Mark
Les fleurs du mal, 1, p. 86
|
|
| |
| |
DEKENS, Valère
We waaien als slogans door de lucht, 5, p. 469 |
|
|
DELEU, Luk
Liefde bedrijven in Europa, 3, pp. 260-263
| ‘De zon schoon als diepvriesfruit en Inge was zo mooi dat het’ p. 260 |
1. | ‘Ik legde mijn handen rond Inge & klokte mijn tong’ p. 261 |
2. | ‘They had just 36 hours to share’ p. 261 |
3. | ‘Inge sloop als een reptiel uit haar kleren’ p. 261 |
4. | ‘Ik ben een schorpioen’ p. 261 |
5. | ‘Inge lachte me toe als een kleurpotlood’ p. 261 |
6. | ‘Zoals in Pierrot-le-Fou’ p. 262 |
7. | ‘Inge was een prachtige japanse bloem’ p. 262 |
8. | ‘We were fucking in the cold’ p. 262 |
9. | ‘Sjokoladehagel & erotiek’ p. 262 |
10. | ‘Er was muziek, de geur van dennen en veel’ pp. 262-263 |
11. | ‘Seks onder een appelaar’ p. 263 |
|
|
Beknopte geschiedenis van Europa aan de hand van een ijskoude cilinder, 3, p. 264
‘Mijn poppelijsje & mijn hobbelpaardje zei Franklin tot Inge als een’ |
|
|
Europa's eindeloze droomtheorie, 3, pp. 265-266
‘De eindeloze droomtheorie start op deze plaats’ |
|
|
|
DEVRIENDT, Roger
Mozaïek, 5, pp. 470-471
‘Duistere strepen verlichten mijn spreken’ |
|
|
|
EERENBEEMT, G. van den
[Gedichten], 9, pp. 923-928
‘veronderstel’ p. 923 |
‘wat fluit daar nog meer’ p. 924 |
‘het was hier zo fijn’ p. 925 |
‘herinnering aan schuld’ p. 926 |
‘zij zegt’ p. 927 |
‘de wijzers van een klok’ p. 928 |
|
|
|
GELDER, Alex van
Een kraag in schroef, 4, pp. 313-320
‘de prachtige prachtige plooi’ p. 313 |
‘o de hele nacht continentale pracht!’ p. 313 |
‘zij kocht zijn nog warm hemd’ p. 314 |
‘nelly kleedde zich aan en centerde het’ p. 313 |
‘hij was een aardige jonge man’ p. 314 |
‘de kracht om met goud en zilver’ p. 315 |
‘zadel het raam’ p. 316 |
‘frieda separeerde zich van het super’ p. 316 |
‘in zijn tijd en volgens hem’ p. 317 |
‘fit het?’ p. 317 |
‘kleur het toevallige’ p. 318 |
‘haar hittiet verdwaalde’ p. 318 |
‘sminkte zich jiddisch en agiteert’ p. 319 |
‘zoveel vocale swing’ p. 320 |
|
|
| |
| |
HAESAERT, Walter
[Gedichten], 3, pp. 299-302
Aarde paard mijn metgezel: ‘En deze reis is onophoudend handen’ pp. 299-300 |
Van levend gras: ‘Mensen, verkleed in vele gewoonten’ pp. 301-302 |
|
|
Vandaag vaar ik de hemel uit, 4, pp. 333-334 |
|
|
HEE, Miriam van
[Gedichten], 8, pp. 803-804
Op het uitstel wachten: ‘wie laat wie vallen’ p. 803 |
Les doux plaisirs de l'Automne: ‘zacht en met onnodige’ p. 804 |
|
|
|
KLEIN, Ben
[Gedichten], 2, pp. 167-173
Costellazione: ‘hartruwe’ p. 167 |
Costellazione: ‘Ransel-Duivel baard als wijnranken’ pp. 168-169 |
Costellazione: ‘de algerijnse heerser groeit’ p. 170 |
Costellazione: ‘zeilen verleiden verre tochten’ p. 171 |
Costellazione: ‘rond bouwen algerijnen types’ p. 172 |
Costellazione: ‘laverend langs het graan van sicilië’ p. 173 |
|
|
|
LASOEN, Patricia
De kelder: in dit statige huis, 3, pp. 288-289 |
|
|
MESSENS, Maria
De avond in dit abdijkoel huis, 9, p. 911 |
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Het kruisteken, 5, pp. 425-427
‘Alle bladeren zijn verdord’ |
|
De kleine chirurgie (Ballade van Wounded Knee), 5, pp. 428-432
‘Zonder raadsel verspreidden wij ons tussen het gras’ |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Excursief, 9, pp. 870-873
1. | ‘In een land dat grenst aan de waanzin’ p. 870 |
2. | ‘Ik ben hem door het flikkerlicht’ p. 871 |
3. | (Voor de dichter H.C.P.): ‘Je woord gegeven neem ik jou’ p. 872 |
4. | ‘Bang, belijdend weer, bezwerend, nee’ p. 873 |
|
|
|
ROMBOUTS, Tony
Eenvoudig als niets (fragment), 7, pp. 687-695
‘en dacht de schrijver ik moet er dadelijk mee’ pp. 687-689 |
‘en o een ziedende massa die zag’ pp. 689-691 |
‘doorzetten dacht hij’ pp. 691-692 |
‘wit’ pp. 692-694 |
‘en zo leefde er eens een tovenaar die niet meer’ pp. 694-695 |
|
|
|
ROOTHAER, Roger
Wolf Biermann, Gedichten. Vert.: Roger Roothaer, 6, pp. 609-613
Voor mijn kameraden, pp. 609-611 |
Vraag en antwoord en vraag, p. 611 |
|
|
| |
| |
Ironie is niet genoeg, p. 611 |
Hölderlin-lied, p. 612 |
Die ben ik zat! pp. 612-613 |
Tafelrede van de dichter in het tweede magere jaar, p. 613 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
[Gedichten], 3, pp. 247-252
Largo: ‘Boven de monding van de laatste stroom’ p. 247 |
Polytheisme: ‘Het ene zie ik niet’ p. 248 |
De oude in het bos verliefde: ‘Onder mijn eik, ver in het struikgewas p. 249 |
Grenzen der kennis: ‘Is god het orgel of het spel’ p. 250 |
In de spiegel: ‘Ken mij god’ p. 251 |
Verlossing: Honger van het leven’ p. 252 |
|
Eerherstel*, 3, p. 312
‘Kleine zwarte kever door Kafka snood bezongen’ |
|
|
Zaadjes, 6, pp. 572-577
1. | ‘Het hoge potlood tussen mijn vingeren, het is mijn potlood’ p. 572 |
2. | ‘Hoe lang leef ik al in deze kamer?’ p. 572 |
3. | ‘De berg stijgt boven de nevelen uit’ p. 572 |
4. | ‘Uren zit ik in het hoge gras naast het korenveld’ p. 572 |
5. | ‘De zonnen barsten tot een grote zon’ p. 573 |
6. | ‘De bossen dragen hun twijgen tot in mijn vingertoppen’ p. 573 |
7. | ‘Reeds eeuwen het grondeloos heelal’ p. 573 |
8. | ‘Stond na stond ontspint zich 't leven naar zijn eind’ p. 573 |
9. | ‘Zij liggen in het korenveld ondeelbaar in elkander’ p. 574 |
10. | ‘Broederketen van het woud’ p. 574 |
11. | ‘In mij de leegtevelden van de stilte’ p. 574 |
12. | ‘Het niet-gebeuren is hoogste gebeurtenis’ p. 574 |
13. | ‘Uren beweeg ik niet in het woud’ p. 574 |
14. | ‘Sedert ik de bossen terugvond’ p. 574 |
15. | ‘Een reus wierp deze rots in de rivier’ p. 575 |
16. | ‘Waar gaan wij samen heen, mijn schittersnelle wateren’ p. 575 |
17. | ‘Schoon is de wereld’ p. 575 |
18. | ‘Het bos ligt in de zomer van mijn blik’ p. 575 |
19. | ‘Een roos draagt mijn hemel tot in haar hart’ p. 576 |
20. | ‘In 't dichte kreupelhout een dier plots zien bewegen’ p. 576 |
21. | ‘Geen blad verroert rond mij in 't bos’ p. 576 |
22. | ‘Orgel, grote zee, barst los en’ p. 576 |
23. | ‘De rotsen pal’ p. 576 |
24. | ‘Eindeloos de bossen’ p. 576 |
25. | ‘In 't oeverloos heelal’ p. 577 |
|
|
|
SEYMUS, Alfons
[Gedichten], 7, pp. 713-715
De luchter: ‘Het water is rustig gestorven’ p. 713 |
Toegestane beweging: ‘Ik zoek naar de verzekering’ p. 714 |
De uitnodiging: ‘De stad geeft onderdak’ p. 715 |
|
|
|
SWINKELS, Carel
[Gedichten], 9, pp. 929-930
Maart: ‘Ik blaas de maan weg’ p. 929 |
April: ‘De dichter heeft tot taak’ p. 930 |
|
|
| |
| |
VANRIET, Jan
God oogt in de gesp van een koppelriem (fragment), 7, pp. 655-677
‘Buurman zingt schor en vals’ |
|
|
|
VOGELAERE, Hubert de
De dingen van smorgens en van savonds, 3, pp. 296-297
‘Als jij overdag werkt en ik savonds, ga je smorgens’ |
|
|
|
VOS, Hugo de
Drie Gedichten*, 8, pp. 828-829
‘Met een mond vol woorden’ p. 828 |
‘Voor zover ik weet’ p. 829 |
Motivering: ‘De motivering voor een gedicht’ pp. 828-829 |
|
|
|
VREE, Freddy de
Venetië, 6, pp. 521-529
1. | ‘Hoe lang de kleur van je haar kabbelt’ p. 521 |
2. | ‘Vroeger, op de eerste zondag van oktober’ p. 521 |
3. | ‘Je hand slaapt op je bil’ p. 522 |
4. | ‘Tintoretto hoort thuis bij Bud Powell’ p. 522 |
5. | ‘En hoe schilder jij het licht? Met je stemmen?’ p. 523 |
6. | ‘Goud in vlokken verstrooid op de vloer’ p. 523 |
7. | ‘3 oktober woonde Goethe een proces bij in het Palazzo Ducale’ p. 524 |
8. | ‘Je ogen doven de zee’ p. 524 |
9. | ‘In de kerk van Misericordia knielt niemand’ p. 525 |
10. | ‘Ik denk aan Paulus II (je gaapt)’ p. 525 |
11. | ‘In Canareggio in Venetië gaan de hoeren mank’ p. 526 |
12. | ‘De natte watte van de stad’ p. 526 |
13. | ‘Je haat Venetië, zeg je’ p. 527 |
14. | ‘Venice, zegt Bill Burroughs, met een in lood gesmolten kuch’ p. 527 |
15. | ‘We stoten op een zerk, achter een bocht van bomen’ p. 528 |
16. | ‘Mieren’ p. 528 |
17. | ‘We gaan’ p. 528 |
|
|
|
WAP, Hans
Reis van A naar B, 8, pp. 751-755
|
|
| |
II. Proza
BOS, Jacobus P.
Zonovergoten droom, 4, pp. 378-390 |
|
|
BRINK, Alijd
Het verraad van een vis, 8, pp. 800-802 |
|
|
CRAEN, Wilfried van
Place de la Bastille, 9, pp. 874-875 |
|
| |
| |
DAELE, Jan Emiel
De achtervolgers (hoofdstuk 3), 2, pp. 151-166
‘De achtervolgers’ is een roman bestaande uit 9 hoofdstukken; de politieke kalender boven- en onderaan elke bladzijde loopt van kerstmis 1972 tot kerstmis 1973 |
|
|
|
FLANDERS, Car
In klaarheid van bewustzijn (fragment), 5, pp. 490-499 |
|
|
FRATEUR, Ludo
Liefste Lim, 3, pp. 209-246 |
|
|
GEERAERTS, Jef
Klein dagboek uit de verschrikking, 5, pp. 417-424 |
|
Gangreen 3. Het teken van de hond, 9, pp. 855-869 |
|
|
GIRALDO, Walter
De wolf van mijn jeugd, 7, pp. 716-722 |
|
|
GOSWIN, Rob
De wreedheid van de stilte is de wreedste wreedheid, 4, pp. 335-349
Begin van de roman Tuberculose |
|
|
|
KRIJGELMANS, C.C.
De heilige drievuldigheid zoals zij zich achter een wolk verschuilt (een epyllion), 3, pp. 290-295 |
|
|
MEEWIS, Wim
Snapschot ‘A’, 3, pp. 253-259 |
|
|
MERCKX, Adolf
Het moreel evenwicht, 2, pp. 185-199 |
|
|
PLEYSIER, Leo
Negenenvijftig. Een schrijfboek, een modus operandi (fragment), 1, pp. 18-48 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
Gnomon (4) (The glass blower suite), 7, pp. 625-654 |
|
|
ROLAND, Walter
Nicolaas op de divan (fragment), 6, pp. 556-571 |
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Liefde (een man ligt met gebroken bekken in het woud te sterven), 4, pp. 321-332 |
|
|
SCHOUWENAARS, Clem
Bezoek aan de dodengang, 5, pp. 433-443 |
|
| |
| |
SPERMON, Kees
De bommenmaker, 7, pp. 678-686 |
|
|
TROLSKY, Tymen
|
|
VALKMAN, Piet
Viva la revolución, 8, pp. 756-774 |
|
|
VANSTEENBRUGGE, André
Kooiman. Een schets, 8, pp. 805-808 |
|
|
VEYDT, Laurent
Twee berekende maar afdoende bezweringen, de eerste mededeelzamer dan de volgende, van de neiging tot het opstellen van ikverhalen, 8, pp. 729-750 |
|
|
WEVERBERGH, Ingrid
Conceptual art (fragment), 5, pp. 463-468 |
|
|
WILLEMS, Bob
Doodgewone ontzetting (2 fragmenten), 1, pp. 1-15 |
|
|
YORI, Paula
Cowboy Plato, 6, pp. 530-555 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ADE, Georges
Voorzichtig en eerbiedig*, 7, pp. 726-728
Over Henri-Floris Jespers' Toekomstig en onafwendbaar herdenkingsceremonieel, voorafgegaan door enkele kanttekeningen bij Sonja Vanderlinden. De malaise in de letterkundige wereld. Sociologische enquête naar de positie van de Vlaamse schrijver |
|
|
|
AKEN, Paul van
Over grenzen lezen (1). Jerzy Andrzejewski's tocht naar het paradijs of de spiraal van schrijven en zoeken, 8, pp. 823-828 Over diens Bramu Raju = De poorten van het paradijs |
|
|
AUWERA, Fernand
De Arkprijs 1974. Dankwoord van de laureaat, 5, pp. 502-504
Toegekend voor zijn Zelfportret met gesloten ogen |
|
|
|
BROUWERS, Bert
Solzjenitsyn: socialistisch realist? 1, pp. 49-72
Een literatuursociologisch onderzoek |
|
|
|
COOLSAET, Willy
Ward Ruyslincks metafysisch drama van absolute zinloosheid, 4, pp. 350-371
Over ‘De ontaarde slapers’ en ‘De heksenkring’ |
|
|
| |
| |
JESPERS, Henri-Floris
Cyriel Verschaeve 1874-1974, 4, pp. 407-411
Over diens leven en werk en diens invloed |
‘Verschaeves krijgshaftigheid en bloedmystiek behoren wat mij betreft, tot de categorie van het obscene’ (p. 411) |
|
|
Le mal du siècle, le fascisme (1), 8, pp. 779-798
Fragment uit: De culturele collaboratie |
Over de toestand in Frankrijk voor en tijdens Wereldoorlog II. O.a. over Charles Maurras, George Valois, André Gide, Pierre Drieu La Rochelle, Robert Brasillach |
|
|
Loreis componeerde een boeiende Arabische suite, 8, pp. 829-830
Hector-Jan Loreis, Geen kruimels voor Mohammed |
|
|
Le mal du siècle, le fascisme (2), 9, pp. 912-922
Over de toestand in Italië. Over Marinetti's futuristische boodschap, Gabriele d'Annunzio, Giovanne Gentile, Luigi Pirandello, Curzio Malaparte |
|
|
|
JONCKHEERE, Karel
Mijmeren bij Conrad*, 1, pp. 97-99
N.a.v. Patrick Conrads verzamelbundel Life on stage |
|
|
Schrijf eens een vers*, 3, pp. 303-306
Bedenkingen over poëzie, n.a.v. de uitspraak van Denis Roche in zijn essay Théorie d'ensemble: ‘La poésie est inadmissible; d'ailleurs, elle n'existe pas’ |
|
|
|
KRAAYEVELD, Ruud
Aan de basis van de literatuurwetenschap, 2, pp. 174-184
‘Tenslotte kan men zich zelfs afvragen of de moderne benadering van literatuur “wetenschap” genoemd kan worden, vooral als men bedenkt hoeveel subjectieve elementen in dat proces [de overgang van het technische naar het esthetische aspect] meespreken’ (p. 183) |
|
|
|
LAMBERECHTS, Luc
Over moeilijkheden bij het schrijven van de waarheid, 5, pp. 472-489
Bedenkingen bij Heinrich Bölls roman Gruppenbild mit Dame |
|
|
|
LEUS, Herwig
In gesprek met Willem M. Roggeman, 4, pp. 391-407 |
|
|
MEEWIS, Wim
Het monisme van de fluistering, 9, pp. 833-841
‘Wat vandaag de gef-luisterde literatuur in de weg staat, is de toepassing van een parole-prisma op écriture teksten’ (p. 840) |
|
|
|
MULLER, Rosemarie
Wolf Biermann, 6, p. 609
Inleiding tot zijn gedichten. Zie: Poëzie, sub Roothaer, Roger |
|
|
Julij Daniel - In de spiegel van Wolf Biermann, 6, pp. 614-618
|
|
| |
| |
Confrontatie van deze twee dichters, een Rus en een Duitser, n.a.v. Julij Daniel, Berichte aus dem sozialistischen Lager. Ins Deutsche gebracht von Wolf Biermann |
|
|
|
PLATTEAU, Pierre
De laatste maanden van Gustaaf Vermeersch, 3, pp. 306-311
Aan de hand van nagelaten briefwisseling, onuitgegeven verhalen, diens laatste grote, onvoltooid gebleven roman ‘Aan de zelfkant’, en van getuigenissen van enkele nog in leven zijnde personen |
|
|
|
RAES, Hugo
De Arkprijs 1974, 5, pp. 500-502
Huldiging van de laureaat Fernand Auwera met Zelfportret met gesloten ogen |
|
|
|
RENS, Lieven
Spiraal naar Jos de Haes, 6, pp. 578-608
Studie, gevolgd door bio- en bibliografische gegevens. ‘“Voor mij is alles pijn”, zei hij, “heel het leven, het lichaam, de liefde, het dichten, God”. Wie dat niet weet, kan hem niet begrijpen’ |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Dagboekfragmenten*, 2, pp. 200-208; 5, pp. 509-520
Over literatuur n.a.v. lectuur |
|
|
Love story [van Eric Segal]. Verhaal van een afasie*, 4, pp. 414-416 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
De goddelijke hagedisjes. Journaal 68/69 (A), 1, pp. 75-95
Dagboeknotities o.a. over creativiteit, filosofie (Nietzsche), kritiek (H. Uyttersprot over Kafka, Bernard Kemp en W.M. Roggeman over schrijvers Axolotl), lectuur |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Mens en universum, 9, pp. 878-810
Beschouwingen over mens en heelal, en het bereiken van het absolute, uitgaande van L'homme et l'univers van de fysicus Jean E. Charon |
|
|
|
SIMOENS, Leo
Nog Rilkeana*, 8, pp. 811-823
Uit: R.M. Rilke in de Lage Landen (in voorbereiding) |
|
|
|
VANDENBROECK, J.
Siegfried Lenz: ‘Deutschstunde’ en ‘Das Vorbild’ of opvoeding als voetangel, 7, pp. 696-712 |
|
|
VLOEMANS, Antoon
Het onbewuste in het scheppingsproces, 3, pp. 267-287
‘De rol van het onbewuste in het scheppingsproces kan nauwelijks worden overschat [wat met voorbeelden aangetoond wordt] want de wereld van het onbewuste moet men beschouwen als het bronnengebied van de kunst zowel als van de wetenschap. Toch moet men zich hoeden voor overdrijving... alle cultuur komt tot stand door het ingewikkelde, subtiele en goeddeels niet te doorgronden samenspel van bewuste en onbewuste factoren’ |
|
|
| |
| |
VREE, Freddy de
John Cage, 5, pp. 444-460
Over Cages opstandige houding tegen de legislatuur van de harmonie in de muziek, tevens over Luigi Russolo, Charles Ives en Erik Satie |
|
|
|
WALSCHAP, Gerard
Schrijver en mens*, 7, p. 723
Een kunstenaar is vaak niet ‘zoals zijn werk doet vermoeden’. Over Guido Gezelle, Auguste Rodin, James Joyce |
|
|
Het nut van de Assyriologie*, 9, pp. 931-933
N.a.v. Edward Chieza, They wrote on clay over de beschaving van de Assyriërs |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Reisaantekeningen IV, 1, pp. 100-104
Over de traditionele roman en Heinrich Bölls Meningen van een clown; D. Ouwendijk als filmcriticus; het Cees Buddingh'-nummer van De Vlaamse Gids (LVII, 1973, 7), Lionel Deflo's bijdrage over Patricia Lasoen: De kleurrijke victorie van de wonderlijke werkelijkheid (De Vlaamse Gids, LVII, 1973, 6, pp. 4-14) |
|
|
Reisaantekeningen [V], 4, pp. 411-414
Over de ten onrechte als integraal aangekondigde uitgave van de correspondentie Menno ter Braak/Eddy du Perron; over Jan Hanlo; het Du Perron-nummer van Tirade (1973, 184-185) met een bijdrage van Adriaan Roland Holst; het Roland Holst-nummer van Maatstaf (1973, XX, 1972-1973, april) |
|
|
Reisaantekeningen VI, 5, pp. 505-509
Over Dom Helder Camara, De structuren van het onrecht; Chinaliteratuur waaronder Han Suyins China in 2001; arbeidersliteratuur waaronder Jozef Vantorres De Kavijaks |
|
|
Reisaantekeningen VII: Vermeend chiasme: schijn en wezen, zijn en leven, 6, pp. 618-624
Over de Nederlandse vertaling van Patrick Modiano's La place de l'étoile als De plaats met de ster, met een nawoord door Rudy Kousbroek; over Witold Gombrowicz' Kosmos |
|
|
Blah*, 8, pp. 831-832
Over ‘het imperialistisch karakter’ van Nederlands ontwikkelingshulp en het interview met Minister Pronk in De Groene |
|
|
Reisaantekeningen VIII, 9, pp. 933-936
Over de miskenning van de progressieve literatuur; over Sybren Polets Adam X; Werk (nieuw tijdschrift); Max Croisets Bewoordingen |
|
|
|
WORKSHOP Poëzievertalen Amsterdam
Translating in modern times, 7, pp. 723-726
Over de aktiviteiten van de Workshop, met als proeve vijf vertalingen van Flowers by the sea van William Carlos Williams respectievelijk door Piet Boorsma, Hilda Dijk, Gijs Hoetjes, Reina van Lier, Hans van Pinxteren |
|
|
| |
| |
| |
Bijzonder nummer
Nummer 10, gewijd aan ‘de maniëristische levensvisie en intellectuele houding, door Gustav René Hocke zo treffend ontleed’, samengesteld en ingeleid door Henri-Floris Jespers, opent met ‘Tiefenästhetik (I) (pp. 939-980) uit Hockes te verschijnen studie Verzweiflung und Zuversicht
JESPERS, Henri-Floris
Verantwoording, pp. 937-938
Over zijn kennismaking met G.R. Hocke |
|
|
| |
I. Poëzie
BARTOSIK, Michel
Drie gedichten, pp. 1038-1040
Woorden voor Leonard Nolens: ‘Monochroom en mozaïek p. 1038 |
Taalstrand van nutteloosheid, p. 1039 |
Woordenboek: ‘Karige ploegsnede’ p. 1040 |
|
|
|
CONRAD, Patrick
Nu mijn vrienden vrouwen werden. Fragment uit: 11 sad songs for H. and me, pp. 981-987
1. | ‘Nu alles voorbij is en de zachtste stemmen vergeten’ p. 981 |
2. | ‘Het regende. En we besloten in de regen te rotten’ p. 982 |
3. | ‘Hoelang, toen ik mijzelf verloor in de schmink van de nacht’ p. 983 |
4. | ‘In het vermoeide huis mijner vrienden’ p. 984 |
5. | ‘In mij heerst een grote droogte, de droogte’ p. 985 |
6. | ‘Terwijl jij als mijn mooiste herinnering reeds’ p. 986 |
7. | ‘En indien er dan toch uit gewoonte’ p. 987 |
|
|
|
NEEFS, Hugo
Le trajectoire inverse of hoe ik ik verknip, I, pp. 1007-1012
‘Temidden het gillend geilen van motoren’ Gedicht met citaten uit zijn Narcissisme of incest (Labris, III, 1964, 1, pp. 39-51) |
|
|
|
NOLENS, Leon
Zeven gedichten, pp. 1024-1032
1. | ‘Ook vandaag kan ik niet loochenen’ p. 1024 |
2. | ‘Kom dan, kom, vergrauwende’ p. 1025 |
3. | ‘Vorig jaar om deze tijd lag je geknield’ p. 1026 |
4. | ‘Als jij jezelf bedenkt’ pp. 1027-1028 |
5. | ‘Ik ken de stad, het stikken bijna en’ pp. 1029-1030 |
6. | ‘Aan gewicht verloren, 's nachts, het lichaam licht’ p. 1031 |
7. | ‘Ik ben geen zoon, geen ziener meer’ p. 1032 |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
NEEFS, Hugo
Le trajectoire inverse of hoe ik ik verknip. II, pp. 1013-1019
Tekst ‘Hij heette Arend Bernstein’ met citaten uit zijn Narcissisme of incest (Labris, III, 1964, 1, pp. 39-51) |
|
|
|
VEYDT, Laurent
Ybpis Nemesis Ath, pp. 1020-1023 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BRUGGEN, Nic van
Fragmenten uit het dagboek van een Pink Poet, pp. 1033-1037
O.a. over Karel Jonckheere, Paul Snoek, Patrick Conrad |
|
|
|
STRUELENS, Jan
Oidipus Oidipus, pp. 995-1006
Over de structuur van Harry Mulisch' tragedie Oidipus Oidipus |
|
|
|
VREE, Paul de
Maniëristische sporen in het werk van Vic Gentils, pp. 988-994 |
|
|
-
voetnoot1
- De titels met een asterisk behoren tot de rubriek Reflex
-
voetnoot2
- nr. 5: mei-juni; nr. 6: juli-augustus
|