| |
| |
| |
Impuls
Driemaandelijks tijdschrift voor kunst en literatuur
Opgericht in 1969
Redactie: Wilfried Adams, Jef Barthels, Michel Bartosik, Toon Brouwers, Peter Bormans, Dirk Christiaens, Mark Dangin, Annie de Bie, Frans de Laet, Roger M.J. de Neef, Michel Dupuis, Marcel Obiak, Jan de Roek (†), Lucienne Stassaert, Rody Vanrijkel, Walter Verbesselt, Etienne Wils
Redactiesecretariaat: p/a Toon Brouwers, Peter Benoitstraat 11, 2000 Antwerpen
Uitgever: De Sikkel, Kapelsestraat 222, 2080 Kapellen
Jrg. V, |
nr. 1, |
56 pp. |
|
nr. 2, |
54 pp. |
| |
Artikel van de redactie
Voorwoord, 1, p. 3
Vanaf de 5de jaargang zal het tijdschrift door de Uitgeverij De Sikkel worden uitgegeven, ‘voor het inhoudelijke van het tijdschrift zal dit geen verandering met zich meebrengen, omdat de redactie haar volledige onafhankelijkheid blijft bewaren’ |
|
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
Formule, 1, pp. 37-39
1. | ‘Hier sta ik, verdwaasd en bloedend. En blaat en woed’ p. 37 |
2. | ‘De onrust, roos voor roos, in al mijn bloed’ p. 38 |
3. | ‘Waakzaam de woede, als in vervlokkend schuim’ p. 39 |
|
|
De klaarte van de kei, 1, pp. 40-42
1. | ‘Sneeuw en gehuifde vlam, vuurvaste’ p. 40 |
2. | ‘Geen vlees dat scheurt, geen zuiderschaal’ p. 41 |
3. | ‘Knel ik een kei in mijn vuisten, koel’ p. 42 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 47-50
November: ‘Groeiend grijs, geen waadbaar’ p. 47 |
Non serviam: ‘Zo richt ik, aartsengel, mijn waanzin op’ p. 48 |
‘La musique savante manque à notre désir’ Arthur Rimbaud: ‘Naar het water gaan, ontdaan van ijzer’ p. 49 |
Een ster misschien: ‘Want ook de laatsten traden aan, wie droefheid’ p. 50 |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
[Gedichten], 1, pp. 4-6
| Het weefgetouw van de adem, p. 4 |
| ‘Onder de haperende dolken van de duisternis’ |
| Een bibliotheek van pijn, p. 5 |
|
|
| |
| |
| ‘Er groeien lampen in de spiegels’ |
| Stilleven, p. 6 |
1. | ‘Stilte, astmatische tegenlong / Schedelnaad: fossielen kreet’ |
2. | ‘Stilte, astmatische tegenlong’ |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 25-27
De as en het gebed: ‘Nacht en najaar, Sebastiaan’ pp. 25-26 |
De vertederde anatoom: ‘De winden waaien te hoop’ p. 27 |
|
|
|
BROUWERS, Toon
Stil leven, 1, pp. 7-9
1. | ‘bevend van een vreemd begeren’ p. 7 |
2. | ‘de deur van haar kamer is bruin’ p. 8 |
3. | ‘zo zit zij onbeweeglijk, en denkt’ p. 9 |
|
|
De tuinier, 2, pp. 40-44
1. | De kasteeltuin: ‘onhoorbaar op het verend gras’ p. 40 |
2. | The big steam fair: ‘wanneer, na lange aarzelingen’ p. 41 |
3. | Virgo: ‘met deze lange nauwelijks gespleten vingers’ p. 42 |
4. | Zonder titel: ‘ik hoor de tere ademtocht tussen’ p. 43 |
5. | Het granaatappelhuis: ‘maar ook voor haar’ p. 44 |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
Gestorven dorp, 1, p. 10
‘Soms zwijgt een zwaluw hier’ |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 45-46
Kamer: ‘In deze kamer werd ik verwekt’ p. 45 |
Exit: ‘De kiemen in de kiemen’ p. 46 |
|
|
|
DANGIN, Mark
Uit: Mijn nieuwe wereld, 1, pp. 16-23
‘Prikt hij nog het eerst?’ p. 16 |
‘Met beide handen zwaaiend loochent hij’ p. 17 |
‘Schoon de rust met raadsels woont’ p. 18 |
‘Van de rijpe, eens uitvloeiende schaduw’ p. 19 |
‘Nog draagt de nacht een beeld van haar’ p. 20 |
‘Op de weide, onze eerste god. Hij maakte’ p. 21 |
‘Het kraaknette beeld van een man’ p. 22 |
‘Nu allen in ganzenpas achter de jarige vader’ p. 23 |
|
|
|
LAET, Frans de
Het huis van boete en belofte, 2, p. 28
‘Zoals een sintel aan mijn handen’ |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Dertiendag of De laatste brieven van een vrouw aan haar dichter, 2, pp. 3-16
1. | ‘Waarom’ p. 4 |
2. | ‘Wie leent me’ p. 5 |
3. | ‘Gelovig als de winter. Diep’ p. 6 |
4. | ‘Druïdisch’ p. 7 |
5. | ‘Je was vannacht’ p. 8 |
6. | ‘Begeerte wordt gebeden’ p. 9 |
7. | ‘Ik breng de man in beeld’ p. 10 |
8. | ‘Ik ben de schaduw’ p. 11 |
|
|
| |
| |
9. | ‘In mij, de vrouw, de brakke ogen’ p. 12 |
10. | ‘Gereten uit de ribben van de slaap’ p. 13 |
11. | ‘Deze vrouw is lenzen liggend’ p. 14 |
12. | ‘En ook als jij die watervallend’ p. 15 |
13. | ‘Tot slot, mijn man’ p. 16 |
|
|
|
VANRIJKEL, Rody
[Gedichten], 1, pp. 34-36
Vierkante stukjes zoon: ‘Ongedesemd is de weg die zij gaat’ p. 34 |
Zonder: ‘Ik zat met mezelf totaal alleen’ p. 35 |
Kringloop: ‘Ontspan mijn snoer’ p. 36 |
|
|
|
VERBESSELT, Walter
Kijk hoe edel de jonkvrouw, 1, p. 33 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BARTHELS, Jef
Een Indisch kermisraketje voor Erik van Ruysbeek, 2, pp. 51-53
Vergelijking van Van Ruysbeeks gedicht De jager, verschenen in Literair Akkoord 15, met verzen uit Yogaçastra van de Indische dichter Hemacandra (1088-1172) |
‘Het contact met Indië is voor Van Ruysbeek een reële, diepgaande, vooral weldadige ervaring geweest’ |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
‘De vierschaar. Gedichten 1962-1972’ door Eddy van Vliet, 1, pp. 43-49 |
|
|
BORMANS, Peter
Verklaring van een politiek gedicht: over Mao Tse-Toengs ‘Reply to comrade Kuo Mo-jo’, 2, pp. 29-39
Tekst van het gedicht en analyse |
‘De poëzie van Mao Tse-Toeng is een schoolvoorbeeld van het verbinden van zeer moeilijke, klassieke vormen met een moderne, revolutionaire inhoud’ |
|
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Leopold M. van den Brande: Een schreeuw zonder adem, 1, pp. 50-52
N.a.v. diens ‘Geschraagd geraamte’ |
|
|
Willem M. Roggeman: open dichter in een gesloten landschap, 1, pp. 53-55
N.a.v. diens ‘De school van het plotse ontwaken’ |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
Fragment uit: ‘Een kleine zeeanemoon’, 1, pp. 24-32
Over Ferdinand Chevol, bouwer van het Palais Idéal ((p. 24-30); over de argwaan van de schrijver tgo. zichzelf wat zijn verhouding tot de werkelijkheid betreft (pp. 30-32) |
|
|
| |
| |
VANRIJKEL, Rody
Het andere van die met is die zonder, 1, pp. 11-15
Over de waarheid; ‘Het andere van De Waarheid is waarheid’ |
|
|
|
WILS, Etienne
Van vluchtende boeren, 2, pp. 17-24
Over de flamenco-kunst; verband tussen flamenco (woordvorm en betekenis) en felah-mengu = Arabisch voor boer die op de vlucht is. ‘Flamenco is opgeweld uit de harten der verschopten; het is niet zomaar een typische volkskunst’ ‘De flamencopoëzie schuwt alle goedkope eenvoud. Ze is ofwel beurtelings ofwel tegelijk dramatisch, episch, elegisch, ethiserend, metafysisch, picturaal... maar nooit “volks” als een Vlaamse kermis’. ‘Het flamencolied is immers overwegend autobiografisch; het wordt daarenboven gekleurd door de levenservaringen van elke afzonderlijke zanger’ |
|
|
|
|