| |
| |
| |
Honest Arts Movement (H.A.M.)
Driemaandelijks tijdschrift
Opgericht in 1973Ga naar voetnoot1
Algemeen coördinator: Frans Vyncke
Redaktie:
Jrg. II, 1: |
Marc Andries, Martin R. Baeyens, Jo Boon, Louis Paul Boon, Fernand De Metsenaere, Camille D'Havé, Hugo Raes, Herman Schepens, Roger Serras, Jürgen Schneider, Willie Verhegghe, Simon Vinkenoog, Frans Vyncke |
Vanaf nr. 2bis: |
Dezelfden behalve Fernand De Metsenaere, en met Jan Burssens, Paul de Wispelaere, Octave Landuyt, Willem M. Roggeman |
Redaktiesekretaris: Roger Serras, Visserij 96, 9000 Gent
Plastische Kunsten en inrichten tentoonstellingen: Herman Schepens
Jrg. II, |
nr. 1: |
juli, 128 pp. |
|
nr. 2bis: |
september, 12 pp. |
|
nr. 2: |
oktober, 128 pp. = Onze gelukkige kinderen |
| |
I. Poëzie
ROGGEMAN, Willem M.
Tekstverklaring, 2, p. 18
‘De dichter heeft lak aan de lakeiën’ |
|
Flatneurose, 2, p. 19
‘Op een flat tien hoog ontwaakt’ |
|
Heberto Padilla, [Gedichten]. Vertaling Willem M. Roggeman, 2, pp. 26-29
Lied van hier en daar, p. 26 |
De man die de kranten van zijn tijd verslindt, p. 27 |
Kunst en beroep, p. 27 |
De nieuwe mensen, p. 28 |
Bij de dood van Ho Tsji-Minh, p. 29 |
|
|
|
SERRAS, Roger
Met de trekvogels naar zee, 1, pp. 104-125
Leidraad: ‘Zichtbaar het is lente, maar is de winter wel voorbij?’ p. 105 |
Een: ‘Onze piratenzenders zijn weer present’ p. 106 |
Twee: ‘Wachtend op het applaus’ p. 107 |
Drie: ‘In deze Dark Ages beseffen wij maar half’ p. 108 |
Vier: ‘Eenmaal welgezind’ p. 109 |
Vijf: ‘Iedereen heeft weleens geburen’ p. 110 |
|
|
| |
| |
Zes: ‘Gewogen en te zwaar bevonden’ p. 111 |
Zeven: ‘Zeer zeker is het nog niet’ p. 112 |
Acht: ‘Onze onbesuisde mogelijkheden’ p. 114 |
Negen: ‘Hier woont hij’ p. 115 |
Tien: ‘Zo zijn de zaken: zakelijk’ p. 116 |
Elf: ‘Van De Bisschop Van Gent’ p. 117 |
Twaalf: ‘Is deze mooie man een vrouw’ p. 118 |
Dertien: ‘Terwijl in de arena's van de kleinere steden’ p. 119 |
Veertien: ‘Wij, gelukkige minnaars’ p. 120 |
Vijftien: ‘Als je even je lompe stadsvoeten kunt intomen’ p. 121 |
Zestien: ‘Je denkt aan de dronken matrozen in de vakantiearena’ p. 123 |
Zeventien: ‘Het verschil tussen een maand Belga filter’ p. 123 |
Achttien: ‘Dank zij de snelheidsbeperking’ p. 124 |
Negentien: ‘Je kranten hebben er slechts een vliegreis vertraging’ p. 125 |
|
|
|
VERHEGGHE, Willie
Circus Richardo, 1, pp. 27-38
1. | ‘Aftandse borden aan de elektriciteitspalen’ p. 28 |
2. | ‘Een vrouw met donkere ogen’ p. 29 |
3. | ‘In het dunne licht van de tent’ p. 30 |
4. | ‘Geen notabelen, geen grote geesten’ p. 31 |
5. | ‘Het circus Ricardo presenteert’ p. 32 |
6. | ‘Loe Chi Tjoe’ |
7. | ‘De lachplooi komt op de gezichten’ p. 34 |
8. | ‘Fatima en Mohammed, de fakiers’ p. 36 |
9. | ‘Tijdens de pauze van geroezemoes’ p. 37 |
10. | ‘Geen slang, geen leeuw, geen aap’ p. 38 |
|
|
|
WAUTERS, Marcel
Poetry international 18-21 juni 1974, 2, pp. 115-121
1. | Opgedragen aan Rotterdam hoofdstad van de internationale poëzie capital of international poetry dixit vasco popa, p. 115
‘in het dorp’ |
2. | Opgedragen aan de inrichters van, de deelnemers van, de aanwezigen op poetry international 74, p. 116
‘de chimpansee en de mens stammen broeder’ |
3. | Opgedragen aan niemand (om die man niet te vergeten), p. 116
‘de paarden trappelden ter plaatse’ |
4. | Gedicht zonder opdracht, p. 117
‘het op drift geslagen schip’ |
5. | Gedicht dat er graag bij wou, p. 118
‘hij had heel wat voeten’ |
6. | Tekst die geen gedicht maar een godverdomme is, p. 119
‘sinds hoeveel seizoenen er droogte’ |
7. | Divertimento, p. 20
‘ter voorbereiding van zijn eindexamen’ |
9. | Postscriptum om de aanwezigen voor zover nodig met aandrang er aan te herinneren zich toch maar nooit door lezende personaliteiten bij de neus of andere lichaamsdelen om de tuin te laten leiden, p. 121
‘de uitvinding van gutenberg’ |
|
|
| |
II. Proza
ANDRIES, Marc
Geluk is leven, 1, pp. 89-93 |
|
| |
| |
BOON, Louis Paul
Miss Blauwbaard, 1, pp. 69-79 - Met ill. |
|
|
RAES, Hugo
Een voortreffelijke mode, 1, pp. 15-18 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ANDRIES, Marc
Paul de Wispelaere, 2, p. 9
|
|
Willem M. Roggeman, 2, p. 16
|
|
|
BOON, Louis Paul
H.A.M. laureaten 1974, 2, p. 2
Over de doelstellingen van de H.A.M.-beweging; teneinde op tijd en stond nieuwe stuwkracht aan de beweging te geven worden er elk jaar nieuwe leden gevraagd, dit jaar werden gekozen: Jan Burssens, Octave Landuyt en Paul de Wispelaere, Willem M. Roggeman |
|
|
|
BULTINCK, Johan
H.A.M. retrospectief. Merci d'être venu, 2, pp. 21-22 - Met ill.
|
|
|
HOOFF, Joost van den
Het Vrije Volk, 22 maart 1974, pagina 17: 1 dag Simon Vinkenoog, 1, pp. 50-56
Interview, met reacties van lezers op het artikel |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
H.A.M.-Internationaal. Padilla en de revolutie, 2, pp. 24-25
Over de Cubaanse dichter Heberto Padilla, met vertaling van enkele gedichten. Zie: Poëzie |
|
|
H.A.M.-signalement. [Marcel Wauters], 2, p. 113
|
|
|
SERRAS, Roger
H.A.M.-dossier. Plaatjes kijken in Spanje, 2, pp. 30-32
Reisherinneringen en -beschouwingen over Spanje |
|
|
|
VINKENOOG, Simon
Van Slag. Ik, Simon Vinkenoog, Veroorzaker van Misverstanden!, 1, pp. 57-60
N.a.v. het interview (pp. 50-56) door Joost van den Hooff. |
‘Spreken, uitspreken, vastleggen, losgooien. Het is mijn bijdrage aan de schepping, doordat het een zelfanalyse is; het is een biecht en bekentenis die bevrijding en verlichting betekent’ |
|
|
| |
| |
VYNCKE, Frans
Honest Arts Movement. Historiek, 1, pp. 3-7 |
Even voorstellen. De leden-plastische kunstenaars, 1, pp. 8-14
Martin R. Baeyens, p. 8 |
Jo Boon, p. 9 |
Louis-Paul Boon, p. 10 |
Camille D'Havé, p. 11 |
Herman Schepens, p. 12 |
Jürgen Schneider, p. 13 |
Roger Serras, p. 14 |
|
|
Jan Burssens, 2, pp. 3-4 |
|
Octave Landuyt, 2, pp. 10-11 |
|
H.A.M.-archief, 2, pp. 122-123
Mededelingen en verslagen |
|
|
4 x Honest Graphics Revisted, 2, p. 124
Over de tweede bundel grafiek van de Honest Graphics & Arts Movement, met werk van Martin R. Baeyens, Camille D'Havé, Herman Schepens en Roger Serras |
|
|
| |
V. Illustratie
BAEYENS, Martin R.
Free, 1, p. 40 |
Story 33: There is always a sun! 1, p. 41 |
Look around 1: The kiss, 1, p. 42 |
Close up 2: Round form, 1, p. 43 |
Close up 7: One turn, 1, p. 44 |
Relations [4], 1, pp. 45-46 |
Linosnede uit de map 4 x Honest Graphics Revisted, 2, p. 126 |
|
|
BOON, Jo
|
|
BOON, Louis Paul
Linosnede: De ruimtevaarster, 2bis, p. 9; 2, p. 128 |
|
|
BOON, Louis Paul en BOON, David Andreas
Mama neemt een stortbad, 1, p. 94 |
Kijk wat een rare vogel!, 1, p. 94 |
|
|
BURSSENS, Jan
Zelfportret, 2, p. 5 |
Portret van Léautaud, 2, p. 6 |
A. Hitler, 2, p. 7 |
Portret van de kunstschilder Pieroo Roobjee als jonge Rembrandt, 2, p. 8 |
|
| |
| |
D'HAVE, Camille
De meester, 1, p. 20 |
Dood van een engel, 1, p. 21 |
Het heeft geen namen, 1, p. 22 |
In vogelvlucht, 1, p. 23 |
Familiebezoek, 1, p. 24 |
Het kan eindigen op een vissestaart, 1, p. 25 |
Dank U omdat ge gekomen zijt, 1, p. 26 |
Ets: Les descendants de l'homme, 1, p. 126; 2bis, p. 7 |
|
Tekening 1973: Met muziek, 2, p. 22 |
Tekening 1973: Koekenzot, 2, p. 23 |
Ets uit de map 4 x Honest Graphics Revisted, 2, p. 125 |
|
|
LANDUYT, Octave
Olie op paneel 1974: Manshoog het kind, 2, p. 12 |
Olie op paneel 1973: Nooit zal vrees eindigen, 2, p. 13 |
Keramiek 1972: De patriarch, 2, p. 14 |
Keramiek z.d.: Physisch is de groei, 2, p. 15 |
|
|
SCHEPENS, Herman
Gisteren waren er nog bloemen, 1, pp. 82-85 |
Onze gelukkige kinderen, 1, pp. 86-88 |
|
Linosnede uit de map 4 x Honest Graphics Revisted, 2, p. 125 |
Linosnede: Onze gelukkige kinderen, 2bis, p. 8; 2, p. 127 |
|
|
SCHNEIDER, Jürgen
Onze gelukkige kinderen, 1, pp. 62-64 |
Balkon, 1, p. 65 |
Hier ben ik, 1, 2, 3, 1, p. 66 |
Ontwerp uit een reeks van 20 verschillende tekeningen en schilderijen onder de titel: De dood van een pop, 1, p. 67 |
Dupont's ontbijt, 1, p. 68 |
|
|
SERRAS, Roger
Wegwerpwereld, 1, p. 95 |
Space for peace, 1, p. 95 |
|
Zeefdruk uit de map 4 x Honest Graphics Revisted, 2, p. 126 |
|
| |
Bijzonder nummer
Onze gelukkige kinderen
(2, pp. 33-112)
| |
| |
Poëzie
VERHEGGHE, Willie
Je doet er goed aan je kindjes het beste uit je mond te geven, pp. 66-70
1. | ‘je doet er goed aan je kindjes
het beste uit je mond te geven’ p. 66 |
2. | ‘Je doet er goed aan je kindjes
aan de snorrende automobiel te laten wennen’ p. 67 |
3. | ‘je doet er goed aan je kindjes
voor te bereiden op de kleuterklas’ p. 68 |
4. | ‘je doet er goed aan je kindjes
haar mannetje te leren staan’ p. 69 |
5. | ‘je doet er goed aan je kindjes
nog vóór hun puberteitsjaren’ p. 70 |
|
|
| |
Proza
ANDRIES, Marc
Met verbaasde schaamte, pp. 50-54 |
|
|
BOON, Louis Paul
Geboorte van één onzer gelukkige kinderen. Filmscenario, pp. 79-97
‘Het verhaal werd, ten behoeve van de regisseur, in scenario-vorm geschreven’ |
|
|
|
SERRAS, Roger
Kan een kind zich herinneren, pp. 61-65 |
|
Een kind op school, of: ook dit kind wil een gelukkig kind zijn, pp. 102-111 |
|
|
VERHEGGHE, Willie
Karige krantenkost voor sommige gelukkige(!?) kinderen, pp. 100-101 |
|
|
VINKENOOG, Simon
Verboden te verbieden, pp. 45-49 |
|
| |
Kritische bijdragen
DEMEYER, Maurits
Project-F.50.770-'74, pp. 72-73
Hoe Herman Schepens het thema behandelde. Zie: Illustratie |
|
|
|
SERRAS, Roger
Martin R. Baeyens, p. 55
Hoe hij het thema behandelde. Zie: Illustratie |
|
|
| |
| |
VYNCKE, Frans
Terug tot het thema. Definitie van de H.A.M.-beweging in het huidig kunstgebeuren, pp. 35-43
Dezelfde tekst verscheen in nr. 2bis, pp. 2-6 |
Tegenover het succes van het zg. nieuwe en de slijtage van de geestelijke waarden, mede in de hand gewerkt door de televisie, willen de H.A.M.-leden ‘kritisch intellekt en sociale binding waarborgen’ door ‘hun scheppende aktiviteit te koncentreren rond welbepaalde thema's’ |
|
|
| |
Illustratie
BAEYENS, Martin R.
Onze gelukkige kinderen. [Tekeningen], pp. 56-60 |
|
|
SCHEPENS, Herman
Onze gelukkige kinderen, pp. 74-77
Filmfoto's, potloodtekeningen |
|
|
|
SCHNEIDER, Jürgen
Tekening 1974: De dood van mijn pop, p. 99
Voorafgegaan (p. 98) door een tekst, oorspronkelijk in het Duits geschreven en vertaald met medewerking van Frans Vyncke |
|
|
|
-
voetnoot1
- Opgericht als Honest Graphics. Periodiek, informatief cultureel tijdschrift
|