| |
| |
| |
Raam
Literair maandbladGa naar voetnoot1
Opgericht in 1963
Redactie: Fernand Bonneure, Pé Hawinkels, Bernard Kemp, Fons Sarneel, Lambert Tegenbosch, Corn. Verhoeven, Paul de Wispelaere
Redactiesecretaris: Lambert Tegenbosch, De Lievendaal, Winterle
Uitgave en Administratie: Uitgeverij Orion-N.V. Desclée De Brouwer, Wijngaardplein 15, 8000 Brugge / Nieuwe Gracht 24 a, Utrecht
nr. 91: |
januari 1973, 48 pp. |
nr. 92: |
februari 1973, 64 pp. |
nr. 93: |
maart-april 1973, 64 pp. |
nr. 94: |
mei 1973, 60 pp. |
nr. 95: |
juli 1973, 56 pp. |
nr. 96: |
september 1973, 52 pp. |
nr. 97: |
zomer 1973, 64 pp. = Jacques van Alphen, Literatuur in discussie |
nr. 98: |
november 1973, 64 pp. |
nr. 99: |
december 1973, 64 pp. |
Omslagtekening van alle nummers, behalve nr. 97, van Geertrui Charpentier |
| |
I. Poëzie
BEEK, Geert van
Van je familie moet je het hebben. (Aspecten van literatuur), 99, pp. 19-29
1. | Alles heeft een naam: ‘mijn grootvader van vaderszijde’ p. 19 |
2. | Het spreekwoordelijk orakel: ‘mijn grootvader van moederszijde’ p. 19 |
3. | De raadselachtige welsprekendheid van het zwijgen: ‘mijn vader was dichter’ p. 20 |
4. | Verzachtende omstandigheden: ‘mijn moeder was dichteres’ p. 20 |
5. | Produktiviteit: ‘mijn grootmoeders van beide zijden’ p. 21 |
6. | Deernis met retoriek: ‘mijn enige oom die heer was’ p. 21 |
7. | Een lied uit het hart van het volk: ‘mijn moeders dierbaarste broer’ p. 22 |
8. | Semantisch overspel: ‘mijn meest zachtaardige tante’ p. 22 |
9. | Ars poetica: ‘mijn nichtje is’ p. 23 |
10. | Taalbetuttelaar: ‘mijn neef was méér dan dichter’ p. 23 |
11. | Over de waanzin der mystiek: ‘mijn zuster was dichter’ p. 24 |
12. | Over de verwondering: ‘mijn tweelingbroer is dichter’ p. 24 |
|
|
| |
| |
13. | De mens speelt een klassiek drama: ‘mijn vrouw en ik’ p. 25 |
14. | Literatuur is engagement: ‘dit legt mijn zoon’ p. 26 |
15. | Geen teken lost het raadsel op: ‘komt het op woordjes aan’ p. 27 |
16. | Over het nut van het lezen: ‘bij gebrek aan beter’ p. 27 |
17. | Literatuur is wetenschap: ‘een goede vriend’ p. 28 |
18. | Het hartveroverend landschap van het lichaam (natuurpoëzie): ‘zal ik voor jou’ pp. 28-29 |
19. | Publiciteitsmanie: ‘p.s.’ p. 29 |
|
|
|
BEEK, Paul ter
Gedichten, 93, pp. 58-60
Leven: ‘je zit negen maanden’ p. 58 |
Je hullen in, p. 59 |
(Liefde)2: ‘jou verliezen wil ik’ p. 60 |
|
|
|
BROSTERHUIZEN, Johan van
Twee gedichten, 95, p. 18
Poëtica: ‘Ik ben een dichter’ |
Bij de Zaanbocht te Wormerveer: ‘Een bocht in een rivier’ |
|
|
|
DIJK, Bertus
Carlos Drummond de Andrade, Gedichten. Vert.: Bertus Dijk, 92, pp. 6-19
Midden op de weg, p. 6 |
De os, p. 6 |
Bedevaart, pp. 7-8 |
De heks, pp. 9-10 |
Dageraad, p. 11 |
Pathetisch gedicht, p. 12 |
Geheim, p. 13 |
Bekentenis van de man uit Itabira, p. 14 |
Herinnering aan de oude wereld, p. 15 |
Droefheid in de lente, p. 16 |
Kennis van Jorge de Lima, p. 17 |
Troost aan het strand, p. 18 |
Zijn, p. 19 |
|
|
|
ESCH, Sjef van
En de jaren leken gekleurde vogels, 93, p. 39
‘ja dat waren nog eens tijden’ |
|
|
|
FUKKINK, Georges
Milllimeterwerk, 94, p. 55
‘als je stap onrustig blijft’ |
|
|
Transparant, 99, pp. 6-12
1. | ‘steden slapen vol mensen’ pp. 6-7 |
2. | ‘het litteken maakt hem steeds zenuwachtig’ pp. 7-8 |
3. | ‘de meermin is hard weet de juffrouw’ pp. 8-9 |
4. | ‘de overkant van zijn hand is ver’ pp. 9-10 |
5. | ‘ik kies even mezelf’ pp. 10-11 |
6. | ‘zeegeluid schuift een krassend geluid’ p. 12 |
|
|
|
GAARLANDT, Jan Geurt
Metamorfotografisch, 91, pp. 37-38
|
|
De dichter is een koekoek, 96, p. 7
‘hij is geen koe de dichter’ |
|
|
| |
| |
HAWINKELS, Pé
Vier voorlopige gedichten, 92, pp. 23-28
1. | Cantilene voor mijn hond: ‘Ik heb een broeder die van vlinders leeft’ pp. 23-24 |
2. | Mardi gras: ‘Demon, engel, vakman, underdog’ p. 25 |
3. | De slang: ‘Zo de wereld eens een oksel had’ p. 26 |
4. | Wiegeliedje: ‘Jij met je weerloze kopje’ pp. 27-28 |
|
|
|
INSINGEL, Mark
Drie teksten, 91, pp. 27-30
Descartes: ‘to be or not to be’ p. 27 |
Het leven dat ontstaat: ‘het boek dat ontstaat’ pp. 28-29 |
Iemand hebben: ‘iemand hebben waar je tegen kunt zeggen Ik heb iemand waar je’ p. 30 |
|
|
|
JELLEMA, C.O.
Gedichten, 98, pp. 15-17
Lütetsburg. Idem Fürsten zu Inn- und Knyphausen: ‘Sensatie op de binnenplaats’ p. 15 |
Troost: ‘Het mooiste ooit geschilderd’ p. 15 |
Landschap: ‘Rondom, d.w.z. de stad camouflerend’ p. 16 |
Prikkebeen: ‘Schrijven, zei je, fijn’ p. 17 |
|
|
|
JONG, Martien J.G. de
Gedichten, 92, pp. 44-50
Vegetatie, p. 44 |
‘Je droomde ook wel van oerkrachten in de natuur’ |
Redders met natte broek, p. 45 |
‘Nog nooit heb ik gevaarlijk water’ |
Thuis na Holland, p. 46 |
‘Bij ieder zeldener bezoek’ |
Ontwaken in de Provence, p. 47 |
‘Gewijde armen van de ochtend’ |
Zwemmen in Sicilië, p. 48 |
‘Hitte knerst over het grint’ |
Wandelen in de Ardennen, p. 49 |
‘Vochtig avondlicht’ |
Slapen in Brabant, p. 50 |
‘De nacht als een gotisch gewelf’ |
|
|
|
KLINK, Age
Gedichten, 91, pp. 4-9
| Over de kunst |
1. | ‘ja de kunst houdt de aanspraak levend’ p. 4 |
2. | ‘jaja’ pp. 5-6 |
3. | ‘om niet kapot te gaan’ p. 7 |
4. | ‘vandaag nog door het grand-palais gelopen’ p. 8 |
| Konkrete poëzie / Nixon's waldorf-astoria-hotel droom, p. 9 |
| ‘ik zie een nieuw vertrouwen in ons land’ |
|
|
Gedichten, 93, pp. 20-30
| Vandaag |
1. | ‘vandaag met gerard meegeweest naar brabant’ pp. 20-21 |
2. | ‘vandaag m'n omaatje bezocht’ pp. 22-23 |
3. | ‘vandaag is arie op bezoek geweest’ pp. 24-25 |
| Over de liefde: ‘hoewel ik eigenlijk niet weet’ p. 26 |
|
|
| |
| |
| Hoe groen is mijn gal?: ‘weg wèg van het groene huis’ pp. 27-28 |
| De visioenen van de meester, pp. 29-30 |
| ‘ja wat klink allemaal niet zag op z'n verre reizen’ |
|
|
|
KNECHT, Cor
Gedichten, 96, pp. 33-36
Een beetje: ‘dat met een glimlach’ p. 33 |
Mijn vader: ‘ik denk’ p. 34 |
Credo: ‘ik geloof’ p. 35 |
Spijziging: ‘uit de kleine handjes’ p. 36 |
|
|
|
KNEEPKENS, Manuel
Gedichten, 94, pp. 43-46
Antarctica: ‘Je hokt nu op de noordpool, schrijf je’ p. 43 |
Psalm 151: ‘mijn bierlichaam komt zinnelijk’ pp. 4445 |
Civitas Dei: ‘Bierdrinkers waren wij, ontevreden met Viëtnam’ p. 46 |
|
Op de veranda, 95, p. 45
‘de zon ligt met heel zijn verwaande buik’ |
|
|
|
KORTEWEG, Anton
Gedichten, 94, pp. 53-54
Afwachten maar, p. 52 |
‘'k Droom maar van hoe het eigenlijk had moeten zijn’ |
Beardsley, p. 53 |
‘Aan het eind van zijn zesentwintig jaar durende doodstrijd’ |
Als dichter zijnde moet je rücksichtlos, p. 54 |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Het proza *, 93, p. 5 |
|
Twee gedichten *, 95, p. 7
1. | ‘Slechts alleen’ |
2. | ‘Bij het graf van een onbekende Vietnamees’ |
|
|
| |
II. Proza
BAKKER, Jan
Een herfstwandeling *, 91, p. 3 |
|
Domela *, 93, p. 2 |
|
De 16e in de 20ste eeuw *, 93, pp. 2-3 |
|
Leren kunnen kijken *, 98, pp. 1-3 |
|
|
BERGE, Claude van de
De vernietiging, 95, pp. 8-17 |
|
|
BOERDAM, E.N.
Verwoordingen (fragment), 93, pp. 31-38 |
|
|
CARTENS, Jan
Bevrijding, 94, pp. 31-42
Tweede hoofdstuk uit: Dat meisje uit München |
|
|
| |
| |
HAWINKELS, Pé
Wat vliegt daar? 98, pp. 5-14 |
|
|
RAAT, G.F.H.
Negenzeventig, 93, pp. 6-19 |
|
|
TOPHOFF, Michael
Een ruimte voor pijn, 94, pp. 47-51 |
|
|
VERHOEVEN, Corn.
Links oblique *, 95, pp. 3-5 |
|
|
WESSELO, J.J.
Uit het leven van een feministe *, 91, pp. 1-3 |
|
Op het land *, 92, pp. 1-2 |
|
De dood rijdt mee *, 96, pp. 3-4 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ALPHEN, Jacques van
Literatuur ter discussieGa naar voetnoot1, 97, 64 pp.
Over redenen waarom literatuur in discussie staat; de literair wetenschappelijke, sociologische en comparatistische benaderingen der laatste jaren hebben het literaire werk uit de ervaringswereld van de lezer verdreven. Er wordt gezocht naar middelen om hieraan te verhelpen, waarbij de nadruk wordt gelegd op het subjectief karakter van beoordeling en waardering van literair werk |
|
|
|
ANBEEK, Ton
Reactie op Kraayeveld, 95, p. 56
N.a.v. het artikel van Ruud Kraayeveld: De methodologische onderbouw van een literatuurtheorie (93, pp. 51-57) |
|
|
|
BAKKER, Jan
Twee voorwoorden *, 92, p. 1
Overwegingen over de uitstraling van de cultuur vanuit Nederland n.a.v.o.a. het voorwoord van Septentrion. Revue de culture néerlandaise, I, 1972, 1 |
|
|
Zei Nathan *, 93, p. 2
N.a.v. de teksten bij de wandtapijten uit het Musée de Cluny tentoongesteld in het Rijksmuseum te Amsterdam |
|
|
Septentrion, 98, pp. 59-60
Reactie op het artikel van Jan Deloof, Septentrion (95, pp. 56-57) n.a.v. schrijvers Twee voorwoorden (92, p. 1) |
|
|
|
BERGER, Herman
Kerouac en de mystieke traditie, 91, pp. 40-43
Huub Schumacher, ‘Jij bent een engel’. Kerouac: mysticus op weg, de Oneindigheid, God en de Leegte, de Eeuwigheid en het Hier-en-nu |
|
|
| |
| |
BERSMA, Coen
Passie in veelvoud, 92, pp. 55-61
|
|
Kreeftcocktail voor twee, 96, pp. 49-52
Hugo Claus, Het jaar van de kreeft |
|
|
Grabbelton met gruis, 98, pp. 51-54
Jeroen van der Linden, Er zit een roman in mijn gedachten |
|
|
|
BOGAARD, A.
Dichter en boer, 91, pp. 39-40
Jan Elemans, De muze op klompen |
|
|
Dapperus exoticus curiosus *, 99, p. 5
Bibliografische gegevens over O. Dapper uit wiens werk D.C. Maennling in 1717-1718 een bloemlezing bezorgde onder bovenstaande titel |
|
|
|
BRUNING, Raymond
Nietzsches oorspronkelijkheid, 92, pp. 29-43
Over Nietzsches bewustzijn van zijn eigen oorspronkelijkheid en de consequenties ervan |
|
|
|
CORNETS DE GROOT, R.A.
Girl picture album, foldout, 94, pp. 56-60
Over ‘het meisje zonder naam uit Achterbergs bundel Zestien’ |
|
|
|
DELOOF, Jan
Septentrion, 95, pp. 56-57
Reactie op Jan Bakker, Twee voorwoorden (92, p. 1) |
|
|
|
D'HAEN, Christine
‘De antieke sonnetten’ van Hedwig Speliers, 99, pp. 51-55
Over ‘De sonnetten van Themis' hinde’ de eerste reeks van De antieke sonnetten uit Hedwig Speliers' bundel Een bruggehoofd |
|
|
|
DIJK, Bertus
De poëzie van Carlos Drummond de Andrade, 92, pp. 4-5
Gevolgd door gedichten in vertaling. Zie: I. Poëzie |
|
|
|
GENNIP, Pieter Anton van
David en Jonathan ook al, 92, pp. 51-53
Adriaan Venema, Homosexualiteit in de Nederlandse literatuur |
|
|
|
INSINGEL, Mark
Onze zangen sluiten onze rangen, 99, pp. 13-18
Over het autonome geschrift en het ontstaan van een ‘nieuwe epische literatuur’: ‘het hedendaagse epos is... een taal-gebeuren’ |
|
|
|
JACOBS, Pszisko
Polen: de mens en zijn literatuur, 98, pp. 38-43
‘En het is juist de Poolse dichtkunst en het essaywezen die de grote kracht vormen van de Poolse literatuur’ |
|
|
|
JANSSEN, Frans A.
Lucifertjes *, 93, pp. 3-5
Over uitspraken in interviews met W.F. Hermans, Bertus Aafjes, Godfried Bomans |
|
|
| |
| |
Lucifers *, 95, pp. 5-7
Veroordelen - door J.J. Oversteegen in zijn Analyse en oordeel (Merlyn, III, 1965, pp. 499-500) en Oversteegens opvatting getoetst aan Dostojewski's De Gebroeders Karamazow |
Namen en Coïncidenties in W.F. Hermans' romans |
|
|
Bij Mulisch op de divan *, 96, pp. 5-6
Harry Mulisch, Het seksuele bolwerk |
|
|
Jugendstil in het Nederlandse boek, 95, pp. 47-50
Ernst Braches, Het boek als Nieuwe Kunst 1892-1903. Een studie in Art Nouveau |
|
|
Hermans in 1945, 96, pp. 37-41
Over W.F. Hermans' anoniem artikel in De Nieuwe Standaard (28 aug. 1945) onder de titel: Nieuwe figuren in de Nederlandsche literatuur, waarin hij ook zichzelf plaatst in de literatuur van het ogenblik |
|
|
Wat doen we met Erasmus, 96, pp. 46-48
Gilbert Degroote, Erasmus |
|
|
Overbodig, 98, pp. 44-46
Of het gedrukt staat... De functie van het gedrukte woord in de ontwikkeling van de communicatiemiddelen. Redactie en samenstelling: W.A.C. Whitlau |
|
|
|
KNUVELDER, Gerard
Symbool bij de romantici, 95, pp. 19-28
Over het uitgangspunt van het symbool, dat duidelijk in de religieuze sfeer ligt en de betekenis die symbool op den duur krijgt naast de religieuze -, nl. als artistieke waarde. Tevens over de opvatting van Baudelaire, volgens L.J. Austin, L'Univers poétique de Baudelaire |
|
|
|
KORTEWEG, Anton
Vredesprijs 1973 voor De Kune *, 98, p. 3
N.a.v. de aan H. Kissinger toegekende Nobelprijs voor de Vrede |
|
|
|
KRAAYEVELD, Ruud
De methodologische onderbouw van een literatuurtheorie, 93, pp. 51-57
Toelichting van zijn opvatting dat ‘een wetenschappelijke benadering van het literaire werk niet mogelijk is’, met verwijzingen naar het standpunt van Ton Anbeek, T.A. van Dijk, F.C. Maatje |
|
|
Merlyn, Literair lustrum, Spektator *, 96, pp. 4-5
Over een aantal overeenkomsten |
|
|
De extrinsieke studie van litteratuur. Enkele filosofische bedenkingen tegen de litteratuurwetenschap, 96, pp. 11-21
Over de ‘juiste verhouding’ tussen de intrinsieke en de extrinsieke studie van de literatuur; over ‘de gevaren’ van een sociologische benadering; een onderzoek naar de relevante aspekten van de extrinsieke benadering |
|
|
Auteur en lezer nader beschouwd, 98, pp. 54-58
Over de inleiding van Elrud Kunne-Ibsch en F.C. Maatje en de bijdragen van o.a.A.L. Sötemann en J.J.A. Mooij tot Dichter und Leser. Studien zur Literatur |
|
|
| |
| |
Fiktionaliteit in de middeleeuwen, 98, pp. 61-63
Onder meer bedoeld als een antwoord aan Jacques Kruithof (94, pp. 2-19), van wie een Naschrift volgt (pp. 63-64) |
Over de bewering van de middeleeuwse dichter dat hij ‘waarheid’ vertelt en geen fictie, en over de eenzijdige interpretatie van die bewering door J. Kruithof |
|
|
De literatuurwetenschap in een impasse? Recente ontwikkelingen: pogingen tot voorlopige inventarisatie, 99, pp. 30-35
Over het scepticisme tegenover de mogelijkheid een ‘theoretisch model dat de verzameling van alle literaire werken verantwoordt’ op te stellen, bij |
J.P. Guépin in zijn artikel ‘Propp kan niet en waarom’ (2) (Forum der Letteren, XIV, 1973, 1, pp. 30-51); |
Ton Anbeek in'zijn ‘Nieuwe ontwikkelingen in de verhaaltheorie’ (Raster, VI, 1972, 3, pp. 313-329); |
S. de Haan in zijn ‘Over de grondslagen van de literatuurwetenschap’ (Spektator, II, 1973, 6, pp. 360-396), waarin hij de opvatting van F.C. Maatje op de korrel neemt; |
Gerard Knuvelder in zijn ‘In de vuurlinie’ (Raam, 87-88-89, 1972, pp. 2-29); |
Marcel Janssens in zijn lezing ‘Moderne kritiek en essay’. |
‘Subjectieve literaire kritiek’ en ‘subjectieve literatuurbeschouwingen’ lijken op dit ogenblik de enige uitwijkmogelijkheden |
|
|
Tijdschrift voor Vestdijkkunde, 99, pp. 59-60
Over de 2 verschenen nummers van de Vestdijkkring: Kroniek 1 en Vestdijkkroniek 2 |
|
|
|
KRUITHOF, Jacques
Drieluik, 91, pp. 43-45
Orion heeft een bok geschoten, p. 43 |
Joos Florquin, Mijn Streuvelsboek |
Ruyslinck op de divan, pp. 43-44 |
Lieve Scheer, Röntgens van Ruyslinck |
Lessen in poëzie, pp. 44-45 |
Hugo Brems, De brekende sleutel |
|
|
Fictionaliteit, 94, pp. 2-19
Over de taak van de literatuur vroeger en nu en over de evolutie van de poëzie en het verhaal tot autonome teksten en over de toekomst ervan |
|
|
Literatuur en lectuur, 96, pp. 22-33
Over het verschil tussen lectuur of massaliteratuur en literatuur wat inhoud, structuur en publiek betreft |
|
|
Literatuur en kritiek, 98, pp. 18-25
Uitgewerkte tekst van een inleiding gehouden op 21-12-1971 voor het XX Congres voor Neerlandici te Amsterdam |
Over schrijver/criticus/lezer en de ambivalente situatie van de criticus: ‘Is de criticus van origine een lezer die antwoord geeft, zodra hij dat publiekelijk doet, wordt hij een schrijver’ |
|
|
|
LIEDMEIER, Jeanne
Drie Russische dichters over de tijd, 93, pp. 40-50
Wladimir Majakowski, Anna Achmatowa en Osip Mandelstam |
|
|
| |
| |
MARRES, René
Overleven en daarna, 92, pp. 54-55
Jakov Lind, Close-up. Vert.: Therese Cornips |
|
|
Autobiografica, 95, pp. 51-53
J.M.A. Biesheuvel, In de bovenkooi, pp. 51-52 |
Lizzy Sara May, De tennisspelers of de som der mogelijkheden, pp. 52-53 |
|
|
Portret van een paranoïcus. Over Werther Nieland [van G.K. van het Reve], 98, pp. 26-37 |
|
|
MARS, F.K.M.
Laura is niet dood. Lotje leeft niet, 92, pp. 20-22
Een andere interpretatie van Jeroen Brouwers' Joris Ockeloen en het wachten |
|
|
|
MERTENS, C.J.
Gulheid, natuurlijkheid en sociale status, 96, pp. 8-10
Vergelijkende woordgeschiedenis: Nederlands gul / Frans franc, libéral, généreux |
|
|
|
RUITENBERG-DE WIT, A.F.
De honden van Achterberg, 91, pp. 31-36
Over de soms raadselachtige rol van de hond in enkele gedichten van Gerrit Achterberg |
|
|
|
TEGENBOSCH, Lambert
De kunstenaar drinkt, naait *, 91, p. 1
N.a.v. de kennisgeving van de tentoonstelling van Martin J.G. Verstraaten |
|
|
|
VERHOEVEN, Corn.
De poëtiek van Ovidius, 91, pp. 10-26
Over diens poëtiek ‘in de zin van een reflexie over de eigen poëtische situatie’ en over diens ballingschap in Tomi, waarvan Otger Janssen veronderstelt dat het een ‘literaire fictie’ is. Over Vergilius' bundels Tristia en Ex Ponto |
|
|
Tikfout *, 92, pp. 2-3
N.a.v. de tikfout in de ministeriële brief waarin W.F. Hermans de staatsprijs werd aangeboden |
|
|
Alziend oog *, 93, p. 1
‘Telkens als ik naar de televisie kijk, betrap ik mij erop dat ik denk de werkelijkheid zelf te zien’ |
|
|
De afgang van Belcampo, 93, pp. 61-64
N.a.v. Belcampo, De filosofie van het Belcampisme |
|
|
Vanvugt in India, 95, pp. 46-47
Ewald Vanvugt, Kus van lust, zaad van liefde |
|
|
Sophocles vertaald, 96, pp. 42-44
Sophocles, Tragediën. Vert.: E. de Waele |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Eindelijk is daar onze mythe, 91, pp. 45-47
Gabriel Garcia Marquez, Honderd jaar eenzaamheid |
|
|
Ontbinding van bewustzijn/bewustwording, 92, pp. 61-64
Lidy van Marissing, Ontbinding |
|
|
| |
| |
Geëngageerd oordelen, 94, pp. 20-26
Over de verschillende manieren waarop het isolement in een verhaal wordt aangeboden en het beoordelingscriterium ervoor: literair; literair-geëngageerd; ‘geëngageerd, d.w.z. dat een voor mijn part politiek oordeel geveld wordt’. Beoordeling van Ward Ruyslinck, Neozoisch; Jos Vandeloo, Twee romans zeven verhalen; Johan Frank Es, De verminkten; Willy Roggeman, Made of words, acht structuren |
|
|
Een redenering als een gasgeiser *, 95, p. 1
Overpeinzing bij het repareren van een gasgeiser. Van gasgeiser tot modern gedicht |
|
|
Levensbericht *, 95, pp. 1-2
Een eigen curriculum vitae naar het vb. van wat op achterflappen of onder tijdschriftartikelen verschijnt |
|
|
Mode *, 95, pp. 2-3
‘Hoe meer een samenleving desintegreert op des te meer gebieden heeft de mode een vergaande invloed’ |
|
|
Kunst als kunst - vooralsnog, 95, pp. 28-45
Vervolg op Kritiek als kunst - vooralsnog (Raam, 1972, 90, pp. 31-41). Over de evolutie van de cultuur in West-Europa na 1948 - van de na-oorlogse groei van het kapitalisme en de ik-problematiek over ‘de bezinning op de ik-problematiek in relatie tot de omgeving óf: tot de kunst naar belangstelling voor de socialistische cultuurtheorieën’ en pogingen zelf geëngageerde kunst te maken. Over deze evolutie in film en literatuur met een schematisch overzicht (p. 41) |
|
|
Een roman als een verslag over een roman die een verslag werd, 95, pp. 53-55
Willem G. van Maanen, De hagel is gesmolten |
|
|
Vieille vague *, 96, p. 1
N.a.v. de film van Erich Rohmer, L'amour l'après midi |
|
|
Journaal *, 96, pp. 1-3
Beschouwingen over o.a. Sybren Polet, Literatuur als werkelijkheid. maar welke; G. (K. van het) Reve, Lieve jongens; Jeroen Brouwers, Zonder trommels en trompetten; Gerrit Komrij en Vrij Nederland; Kees Simhoffer, Een geile gifkikker |
|
|
Van knijpkat tot gifkikker, 96, pp. 45-46
Kees Simhoffer, Een geile gifkikker |
|
|
O die massa *, 98, pp. 1-4
Over het ‘zg. anti-autoritaire’ van wereldverbeteraars en andere ‘alternatievelingen’; over zg. cultuurbeleid; over literatuurtheorie-beoefenaars en geëngageerde literatuur |
|
|
Vent-vorm-vent *, 99, p. 1
Over het waarderen van een auteur, met W.F. Hermans als voorbeeld |
|
|
Vertellen Raes, niet lullen, 99, pp. 46-51
Hugo Raes, Het smaràn het vikka de ronko en al de andere kleuren van de geschiedenis |
|
|
|
WILLEMS, Eldert
Kroniek van de poëzie - 1. Nieuw-realistische varianten, 94, pp. 27-30
Lionel Deflo, Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen |
|
|
De laatste otter in de Kempen, 99, pp. 60-64
Robin Hannelore, De geselbank |
|
|
|
-
voetnoot1
- De bijdragen met een * behoren tot de rubriek: Journaal
-
voetnoot1
- Op het omslag: Literatuur in discussie
|