| |
| |
| |
Tirade
Opgericht in 1957
Redactie en redactiesecretariaat: G.A. van Oorschot, Herengracht 613, Amsterdam
Jrg. XVI, 10 nrs, 646 p. |
173: |
januari |
174: |
februari |
175: |
maart |
176: |
april |
177: |
mei |
178: |
juni |
179: |
september |
180: |
oktober = Jan Emmens-nummer |
181: |
november |
182: |
december |
| |
I. Poëzie
BOS, Ben
Zes gedichten, 182, pp. 626-628
1. | ‘threskiouris aethiopicus’ p. 626 |
2. | ‘de zonneschijf mytilene’ p. 626 |
3. | ‘de isabeltapunt’ p. 627 |
4. | ‘de poelruiter’ p. 627 |
5. | ‘woorden zijn ivoormeeuwen’ p. 627 |
6. | ‘monniksgieren betreden de tempel’ p. 628 |
|
|
|
BUDDINGH’, C.
[Gedichten], 174, pp. 117-120
Twee regels voor..., p. 117 |
Judith Herzberg (uit ‘38): ‘als de glimworm niet bestaat’ |
Leo Verboom: ‘Ik kom een schilderijtje halen’ |
Gerard Stigter: ‘Het menselijk tekort!’ |
De ware emancipatie: ‘Toen je jong was leek je een beetje op Nefretete’ p. 118 |
Haiku: ‘lucht grijs van nevel en rook’ p. 119 |
Van zijn vader had hij een klein, p. 120 |
|
|
Benjamin Péret, Gedichten. Vert.: C. Buddingh’, 174, pp. 121-123
Testament van beetje, p. 121 |
De piraat in mijn bloed, p. 122 |
De ogen van de wind, p. 123 |
|
|
|
HAMELINK, Jacques
Vijf gedichten, 181, pp. 553-557
‘Het losgeslagen geheugenwrak’ p. 553 |
‘Hartstonden, urengrauwsel’ p. 554 |
|
|
| |
| |
‘De windgesprekken’ p. 555 |
‘Vinger en lip bevochtigd’ p. 556 |
‘In de katakomben; de averechts zich’ p. 557 |
|
|
|
HILLENIUS, D.
Vier gedichten, 178, pp. 335-338
Recapitulatie: ‘De vogel moet zingen’ p. 335 |
‘De rijke dame wuift met haar hand’ p. 336 |
‘Toen hij dood ging’ p. 337 |
‘De bergen zijn niet stil’ p. 338 |
|
|
|
JONG, Rogier de
Tomi, 179, pp. 403-406
1. | ‘de ruige kust’ p. 403 |
2. | ‘niettemin ken ik’ p. 404 |
3. | ‘En S. is vandaag’ p. 405 |
4. | ‘een god?’ p. 406 |
|
|
|
KLAASSEN, Gerard
Twee gedichten, 182, pp. 631-633
Vijf dagen precies, pp. 631-632 |
De dood van Angenitha de Groot: ‘ze lag hijgend’ p. 633 |
|
|
|
KOPLAND, Rutger
Vier gedichten, 173, pp. 21-24
Heide met hond: ‘Wij liepen door de hei en zochten’ p. 21 |
Wie wat vindt heeft slecht gezocht: ‘Wie nog op poëzie wacht? Jij niet’ p. 22 |
Over de heel oude boxer: ‘De heel oude boxer leeft dus nog, hij leeft’ p. 23 |
Dat wij dat waren: ‘In ons huis waren stoeiende’ p. 24 |
|
|
Om een kasteel, om een krot, om een vrouw, 177, pp. 271-272
‘Waar eerst mijn huis stond, zei ze. Maar nog’ |
|
|
|
MICHAELIS, Hanny
Vier gedichten, 182, pp. 595-598
‘Amalrik, Boekowski’ p. 595 |
‘Hoe lieftallig’ p. 596 |
‘De witte wimperloze blik’ p. 597 |
‘Langzaam maar zeker’ p. 598 |
|
|
|
MORRIEN, Adriaan
Negen gedichten, 174, pp. 77-85
Jonge vrouw: ‘Hier eindigde het land’ p. 77 |
Ledematen: ‘Opnieuw probeert hij zijn leven’ p. 78 |
Toekomstmuziek: ‘Voorzichtig: je stapt in toekomst’ p. 79 |
Kain: ‘De hand waarmee ik hem sloeg’ p. 80 |
Spraakwater: ‘De zee stort zich uit over het strand’ p. 81 |
Belachelijk en wreed: ‘Belachelijk en wreed’ p. 82 |
Horticultuur: ‘Bang was je van de tuin’ p. 83 |
Een vers gedolven graf: ‘Je mag mij als ik gestorven ben’ p. 84 |
Spelling: ‘Veel mensen weten niet hoe je zeik’ p. 85 |
|
|
Tien gedichten, 182, pp. 616-625
Avond in een tuin: ‘In de tuin wordt het donker’ p. 616 |
Sarkofaag: ‘Angst je alleen te laten: opgesloten’ p. 617 |
|
|
| |
| |
Spijsvertering: ‘Het wachten op een toekomst’ p. 618 |
Geduld oefenen: ‘Zandkorrels tellen: met een woestijn’ p. 619 |
Gezelschap: ‘Een horde bedelaars, melaatsen’ p. 620 |
Pandemonium: ‘Niets wordt verleden, niets’ p. 621 |
Principe: ‘De boom schudt zijn bladeren af p. 622 |
Status quo: ‘Ik help je uit je kleren’ p. 623 |
Cohabitare: ‘Wat zoek ik in je dat ik niet bezit’ p. 624 |
Grijs verleden: ‘Herfstweer zoals het was’ p. 625 |
|
|
|
OTTEN, Willem Jan
Vier gedichten, 173, pp. 37-40
‘De meeuwen tussen Holwerd en Ameland’ p. 37 |
‘Een zandstraal wind in de rug’ p. 38 |
‘Boven Nes de eerste schicht’ p. 39 |
‘De dunne dag boven het vasteland’ p. 40 |
|
|
Het verloop van een kat, 177, pp. 286-287
1. | ‘Om de zon’ p. 286 |
2. | ‘Hij springt plotseling’ p. 286 |
3. | ‘Die van halfgeplukte mezen’ pp. 286-287 |
4. | ‘Steeds meer een dwaalgast slaapt hij’ p. 287 |
|
|
|
RESINK, G.J.
Une semaine dans Grenade, 182, pp. 629-630
Marbella: ‘Wie schrijft schrijve’ in de geest van deze zee’ p. 629 |
La puerta del vino: ‘Architectuur sluite aan op natuur’ p. 629 |
Flamenco: ‘Haast zonder heupen en zonder geslacht’ p. 629 |
Les collines de Malaga: ‘Geen geweten in mij maar wel de sterrebeelden’ p. 629 |
Ronda: ‘Hier rijmt zich alles met de Arabieren’ p. 630 |
Arabesque: ‘Ontsproten aan een rijp Arabisch brein’ p. 630 |
Nerga: ‘Oerzeevruchtwater en aartsmoederschoot’ p. 630 |
|
|
|
SCHAGEN, J.C. van
Hondefluitje, 182, pp. 634-646
‘mijn fluitje hoort niemand’ |
|
|
|
SCHIPPERS, K.
Zeven gedichten, 173, pp. 2-10
Vooruitlopen op komende letters, p. 2 |
‘Zo snel schrijven dat een lettrr’ |
Trage start bij een rantsoen van twee zinnen, p. 3 |
‘Kan ik zeggen: “Na deze zin”’ |
Een lichtgewicht panama voor Noel Coward, pp. 4-5 |
‘Basisvormen’ |
Het voor- en na-effect van de ontdekking van tussen bekende interpunctie niet aanwezige tekst, p. 6 |
‘(je ziet iets niet)’ |
Het tijdelijk incognito van de taal op vliegvelden, p. 7 |
‘Als iemand een zin’ |
Sonatine door het open raam, pp. 8-9 |
‘Muziek (Flapperette) alleen tijd?’ |
Compositie, p. 10 |
‘Een idee over een stoel’ |
|
|
| |
| |
Acht gedichten, 178, pp. 347-357
Hoe een gitaar op een stoel kan liggen, p. 347 |
‘Daar ligt hij op een keukenstoel’ |
De tautologie van het object, p. 348 |
‘Een blauwe fles is in zijn’ |
Ogen door systeem besmet verdragen sommige woorden niet, p. 349 |
‘Als het ongelijksoortige niet stoorde’ |
Zandkorrels op een radio, pp. 350-351 |
‘Een verzameling paraplu's’ |
Het voordeel van verdekt opstellen, p. 352 |
‘Voegwoorden en lidwoorden zullen ondanks’ |
De plantjes water geven, p. 353 |
‘Het huis van een kennis’ |
Interpunctie in taal en interpunctie, bevrijd van anekdotes, p. 354 |
‘Na een komma, een punt. Of een puntkomma’ |
Nieuwe schaakboeken, pp. 355-356 |
‘Elk veld van’ |
Misschien rustig beginnen, p. 357 |
‘de de de de de de de de’ |
|
|
|
VERHEUL, Kees
Iosif Brodski, Drie gedichten. Vertaald en ingeleid door |
Kees Verheul, 179, pp. 385-392; Inleiding, pp. 385-386
Een pleisterplaats in de woestijn, pp. 387-389 |
Op weg naar Lycomedes van Scyrus, pp. 390-391 |
Dido en Aeneas, p. 392 |
|
|
|
WILMINK, Willem
Twee gedichten, 174, pp. 64-67
Martie: ‘Martie-’ pp. 64-65 |
Diamanten bruidspaar: ‘Hij had andere verkering’ pp. 66-67 |
|
|
Twee gedichten, 179, pp. 430-433
Heel vroeger: ‘Vrouw De Wild ging ‘s middags rusten’ pp. 430-431 |
Marathonlopers: ‘De mensen zonder een zondebok’ pp. 432-433 |
|
|
Drie Liverpoolse gedichten. Vertaald door Willem Wilmink, 179, pp. 434-437. Aantekening, p. 438
Adran Henri, Vrouw Engeland je hebt een leuke dochter, pp. 434-435 |
Roger McCough, Tante Maartje, p. 436 |
Brian Patten, En soms gebeurt het, p. 437 |
|
|
|
WINKLER, Kees
Vier gedichten, 174, pp. 86-89
Mijne zoogdieren: ‘Ik zag de oude rekel struinen door het onderhout’ p. 86 |
Winter op de Boschkamp: ‘Twee coniferen en een linde’ p. 87 |
Wandeling door verboden gebied: ‘De schemering der verten beving mij’ p. 88 |
December: ‘Loodgrijze winterwolken over de landen’ p. 89 |
|
|
Twee gedichten, 179, pp. 401-402
Versje: ‘Zij plukte rode en witte klaver’ p. 401 |
Vrede: ‘Zo rustig is het wolkendek’ p. 402 |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
HANLO, Jan
God en lijden schepping (leiden schepping door lijden schepping), 173, pp. 25-27
Publicatie van een door de auteur niet volledig uitgewerkte kladblocnotitie |
van 7-8-'68, door Ser J.L. Prop |
|
|
|
MORRIEN, Adriaan
Holografie, 173, pp. 28-36 |
|
|
ROMIJN MEIJER, H.
Daar gaat een zieke dominee voorbij, 177, pp. 288-316 |
|
|
SCHAGEN, J.C. van
Drie schampen, 182, pp. 590-594 |
|
|
SCHAMHARDT, F.
Ongepubliceerde brief, 175, pp. 141-150
Na de verschijning van zijn boekje, Brieven van een Zeeman, werd deze brief teruggevonden, die in het boek op bladzij 161 ingevoegd zou moeten worden |
|
|
|
TIMMER, Charles B.
Wasili Aksjonow, Een overwinning. Een verhaal met over-drijvingen, 175, pp. 180-187 |
Wasili Sjoeksjin, Stepka, 176, pp. 206-219 |
Wasili Sjoeksjin, Wolven, 177, pp. 277-285
Vertalingen uit Ch.B. Timmers bundel: Tien verhalen uit Sowjetrusland 1960-1967 |
|
|
|
VERHEUL, Kees
Anna Achmatova, Mandelstam (Dagboekbladen). Vert.: Kees Verheul, 181, pp. 558-587 |
|
|
VERSTEGEN, Judicus
De jaren van de bastubaïst (romanfragment), 175, pp. 150-156 |
|
|
VOGEL, Lode
Een fietstocht. Dagboekaantekeningen, 177, pp. 254-270 |
|
|
WIENER, Lodewijk Henri
(Fragment), 175, pp. 157-169 |
|
Boekenmeppers, 177, pp. 273-276 |
|
Meeëters zijn welkom, 179, pp. 393-400 |
|
| |
| |
| |
IV. Kritische bijdragen
FENS, Kees
Romans in duodecimo, 178, pp. 339-346
Inleiding tot het ‘Vestdijk-symposium’ van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Over Simon Vestdijk als essayist |
|
|
|
HOONING, Th.J.
Nieuwe Orwelliana, 176, pp. 232-241
Over The world of George Orwell onder red. van Miriam Gross |
|
|
|
KADT, J. de
Naar een nieuw centrum. De verkiezingen van november 1972, 181, pp. 518-538 |
|
Informatie over informateurs! De betekenis van de november-verkiezingen, 182, pp. 599-615 |
|
|
MEYER, Josine W.L.
Fantasie en realisme bij Louis Pauwels, 178, pp. 318-334
O.a. over zijn in Nederland te verschijnen boek Lettre ouverte aux gens heureux |
|
|
|
MOOR, Wam de
| J. van Oudshoorn als broodschrijver |
1. | Der Not gehorchend, nicht dem inneren Triebe, 174, pp. 90-116 |
2. | Ik ben genaamd Jan Koos Feylbrief, 176, pp. 242-252 |
3. | Een pennenaam als poetsdoek, 178, pp. 358-374
Fragmenten uit een gelijknamige studie |
|
|
|
NIEUWENHUYS, Rob
Een beetje gek worden. Over de schrijver A. Alberts, 173, pp. 11-20
Fragmenten uit: Oost-Indische Spiegel; wat Nederlandse schrijvers en dichters over Indonesië hebben geschreven, vanaf de eerste jaren der Compagnie tot op heden |
|
|
|
RAAT, G.F.H.
Die Leiden des jungen Elmers. Over Werther Nieland van Gerard Kornelis van het Reve, 179, pp. 407-429 |
|
|
ROOSENSCHOON, W.
Tussen woordspel en magische formule. Een vergelijkende tematische analyse, 176, pp. 220-231
Over de bundel van Chris J. van Geel, Het Zinrijk (1971) in het perspektief van Uit de hoge boom geschreven (1967) |
|
|
|
TAS, S.
Historie, revolutie en rel-cultuur, 176, pp. 190-205
Over het generatieconflict. ‘Onze openbare mening lijdt aan gebrekkige voorlichting en onze politieke opvoeding is navenant’ |
|
|
| |
| |
TIMMER, Charles B.
Russische notities, 174, pp. 68-76
Over o.a.J. Jewtoesjenko, J. Markin en A. Solzjenitsyn, N. Morsjen |
|
|
Russische notities, 181, pp. 539-552
Over de emigratie van Sowjetrussische joden naar Israël |
|
|
|
VEENSTRA, J.H.W.
Walraven de veel geplaagde, 173, pp. 41-62
|
|
De drie, het recht en de rest, 175, pp. 170-179
Over de eventuele vrijlating van ‘De drie van Breda’ |
|
|
|
VERHAAR, Henk
Nadjezjda Mandelstam, Mijn testament (Overgenomen uit de mode van de Russische Christen Studentenbeweging te Parijs). Vert.: Henk Verhaar, 179, pp. 376-384 |
|
|
VERHAAR, Herman
Het goddelijke gelijk of W.F. Hermans en de literatuur, 175, pp. 126-140 |
|
| |
Bijzonder nummer
Jan Emmens (1924-1972). Herdenkingsnummer (180, pp. 440-516)
Met een omslag en vignetten van Peter Vos
BRUYN, J.
Ziener onder de kunsthistorici, pp. 481-484 |
|
|
EMMENS, J.A.
Brief van J.A. Emmens aan H. van Galen Last, pp. 442-44
Reactie op diens artikel over Valéry (N.R.C., 66.11.1971) |
|
|
Drie gedichten, pp. 446-448
Aanwijzingen voor een drama: ‘Zij kunnen niet ontkomen aan de onafzienbare gevolgen’ p. 446 |
Een rapport over de liefde: ‘Vreemd, de woede’ p. 447 |
Hand die verwaait, p. 448 |
|
|
Tekeningen uit het schetsboek van Jan Emmens, pp. 445, 455, 459, 470, 495, 511 |
|
|
FUCHS, R.H.
De vorm van het verleden, pp. 501-503
Over Jan Emmens als kunsthistoricus |
|
|
|
GALEN LAST, H. van
Een leek tegenover de autoriteit, pp. 464-469
‘Men krijgt het gevoel een leek te zijn wanneer men weigert zich met zijn vader, met de autoriteit, te identificeren’. Uit: Autobiografisch woordenboek |
|
|
| |
| |
GEEL, Chr. J. van
Boom bij wijze van spreken, p. 471
‘Wat hij denkt te verbergen’ |
|
|
|
GELDER, J.G.
Jan Emmens als gesprekspartner, pp. 472-480
Over Emmens als kunsthistoricus. In dit artikel is Emmens' tekst, De trompetter van Gerard Dou, opgenomen, met drie afbeeldingen |
|
|
|
GOMPERTS, H.A.
Slachtoffer van veelheid, pp. 456-458
Uitgaande van Emmens' essay over Achterberg, Slachtoffer van een schilderij, wordt gewezen op de veelzijdigheid bij Jan Emmens |
|
|
|
HECHT, Peter
Maar erg waar is het ook niet, pp. 514-516
Herinneringen aan de leraar en de vriend |
|
|
|
JONGH, E. de
‘In het histories onderzoek verlies ik mijzelf, in een gedicht vind ik mezelf terug’, pp. 496-500
Herinneringen van een vriend (overgenomen uit Vrij Nederland, 24 december 1971) |
|
|
|
NUIS, Aad
Lezen in de gedichten, pp. 449-454
Over Jan Emmens als dichter. O.a. over de gedichten Bij wijze van spreken, uit: Kunst- en vliegwerk en Bas-empire, uit: Een hond van Pavlov |
|
|
|
OORSCHOT, G.A. van
Jan Emmens, pp. 440-441
Over Jan Emmens, mede-oprichter van Tirade |
|
|
|
RUBINSTEIN, Renate
In een uithoek, pp. 460-463
Het gedicht ‘Geruststellend’ van Emmens en het door Emmens vertaalde gedicht van W.H. Auden, Musée des Beaux-Arts, komen ter sprake |
|
|
|
SCHELLER, R.W.
J.A. Emmens kijkt met het oog van het verstand, pp. 485-494
Bespreking van diens Rembrandt en de regels van de kunst (overgenomen uit Vrij Nederland, 8 maart 1969) met, in een post-scriptum, enkele toegevoegde opmerkingen |
|
|
|
UITERT, Evert van
Jan Emmens en het Kunsthistorisch instituut, pp. 504-509 |
|
|
ZWEDEN, Joh. van
Emmens als beeldend kunstenaar, pp. 510-513
Over Emmens' tekeningen en aquarellen |
|
|
|
|