| |
| |
| |
Bibliografie
| Bendien, J. en A. Harrenstein-Schräder: ‘De nieuwe zakelijkheid in de
schilderkunst; een dialectische beschouwing’. In: Forum 2
(1933). p. 292-303. |
| Blok, W.: ‘Kenmerken van de moderne (Nederlandse) roman 1930-1970’. In:
De nieuwe taalgids 72 (1979). p. 340-353. |
| Bonset, I.K.: ‘Over het nieuwe vers en het aaneengeknoopte touw’. In: De stijl 3 (1920). p. 70-72. |
| Bonset, I.K.: ‘Van het woord en de letterkunde 1917-1927’. In: De stijl 7 (1927). p. 10-13. |
| Bordewijk, F.: Blokken, Knorrende beesten, Bint.
's-Gravenhage etc., 1977.15 |
| Braak, M. ter: ‘Waarom ik “Amerika” afwijs’. In: De vrije
bladen 5 (1928). p. 72-83. |
| Braak, M. ter: Afscheid van domineesland. Brussel,
1931.2 |
| Braak, M. ter: ‘De realistische bril’. In: Verzameld
werk dl. 5. Amsterdam, 1949. p. 403-409. |
| Braak, M. ter: ‘Ehrenburg maakt school’. In: Verzameld
werk dl. 5. Amsterdam, 1949. p. 138-144. |
| Braak, M. ter: ‘Tsjang Kai-Sjek is een chinees...’. In: Verzameld werk dl. 5. Amsterdam, 1949. p. 79-84. |
| Braak, M. ter: ‘Cerebrale fantasie’. In: Verzameld werk
dl 6. Amsterdam, 1950. p. 546-550. |
| B[raak], M. t[er]: ‘Europa voor de Europeanen!’ In: De
Propria Curesartikelen 1923-1925. Met een inleiding van Carel
Peeters. 's-Gravenhage, 1978. p. 216-218. |
| B[raak], M. t[er]: ‘Filmoverwegingen naar aanleiding van de U.F.A.-maand’.
In: De Propria Curesartikelen 1923-1925. Met een inleiding
van Carel Peeters. 's-Gravenhage, 1978. p. 249-256. |
| Brandt Corstius, J.C.: ‘De Nieuwe Beweging; Haar internationale karakter
en het aandeel van Noord- en Zuid-Nederland’. In: De gids
120 (1957). p. 363-389. |
| Brandt Corstius, J.C. en Karel Jonckheere: De literatuur van
de Nederlanden in de moderne tijd. Amsterdam, 1961.2 |
| Brandt Corstius, J.C. en J.G. Praas: Nederlands
literatuuroverzicht. Amsterdam, 1966.2 |
| Brandt Corstius, Jan: ‘The international context of Dutch literary
modernism 1915-1930’. In: Nijhoff, Van Ostaijen, ‘De Stijl’;
Modernism in the Netherlands and Belgium in the first quarter of the
20th century. Ed. and intr. by F. Bulhof. The Hague, 1976. p. 8-22. |
| Chasalle, F.: De clowns en de fantasten. Amsterdam,
1924. |
| |
| |
| C[hasalle], F.: ‘De drie sprongen van het heilige ik; Eenige opmerkingen
over “het moderne”’. In: De vrije bladen 1 (1924). p.
73-77. |
| Doesburg, Theo van: ‘De nieuwe beweging in de schilderkunst’. In: De beweging 12 (1916), dl. 2. p. 124-131, p. 219-226; dl
3. p. 57-66, p. 226-235. |
| Doesburg, Theo van: ‘Schoonheids- en liefdesmystiek; Een algemeene
beschouwing’. In: Het getij 3 (1918). p. 180-190, p.
212-215, p. 242-250. |
| Doesburg, Theo van: ‘Godencultuur’. In: Het getij 4
(1919). p. 93-94. |
| Doesburg, Theo van: ‘Grondbegrippen der nieuwe beeldende kunst’. In: Tijdschrift voor wijsbegeerte 13 (1919). p. 30-49, p.
169-188. |
| Donker, Anthonie: ‘[Recensie van] Erts, Letterkundige almanak
voor het jaar 1929’. In: De gids 93 (1929), dl 1.
p. 292-294. |
| Donker, Anthonie: Fausten en faunen; Beschouwingen over
boeken en menschen. Amsterdam, 1930. |
| Donker, Anthonie: ‘Roel Houwink’. In: Fausten en faunen;
Beschouwingen over boeken en menschen. Amsterdam, 1930. p. 90-97. |
| Donker, Anthonie: Ter zake; Beschouwingen over litteratuur en
leven. Arnhem, 1932. |
| Duinkerken, Anton van: ‘M. Revis’. In: Twintig tijdgenoten;
Nederlandsch proza na 1930. Schiedam, [1934]. p. 215-221. |
| Dupuis, Michel: ‘F. Bordewijks anti-utopie “Blokken” (1931) in het licht
van modernisme en formeel experiment’. In: Spiegel der
letteren 18 (1976). p. 176-201. |
| Eckeren, Gerard van: ‘Kroniek van het proza’. In: Den gulden
winckel 24 (1925). p. 181-182. |
| Ehrenburg, Ilja: Das Leben der Autos. Berlin, 1930. |
| Ehrenburg, Ilja: 10 P.K. Het leven der auto's.
Amsterdam, [1931]. |
| Engelman, Jan: Nieuwe schilderkunst in Holland. Z.pl.
[1933]. (Schrift 7 van jrg. 10 der Vrije bladen). |
| Groenevelt, Ernst: ‘Het hoofdstuk der liefde’. In: Het
getij 5 (1920). p. 143-150. |
| Groenevelt, Ernst: ‘Plastiek in de literatuur’. In: Het
getij 5 (1920). p. 613-623, p. 687-694. |
| Hoornik, Ed.: ‘Tusschen hemel en aarde’. In: Toetssteen.
's-Gravenhage, 1951. p. 57-69. |
| Houwink, Roel: ‘Over het wezen der moderne literatuur en haar
verschijningsvormen in Holland’. In: De nieuwe kroniek
1922. p. 2-3, p. 12-13, p. 21-22, p. 34-35, p. 52-54, p. 70-71, p. 88-89. |
| Houwink, Roel: ‘Naar nieuwe zakelijkheid’. In: Den gulden
winckel 31 (1932). p. 168-170. |
| Jaffé, H.J.C.: De Stijl 1917-1931; The Dutch contribution to
modern art. Amsterdam, 1956. |
| Janssens, M.: Tachtig jaar na Tachtig; De evolutie van het
personage in de Nederlandse verhaalkunst van Couperus tot Michels.
Leiden, 1969. |
| Jongh, Ankie de: ‘De Stijl’. In: Museumjournaal 7
(1972). p. 262-282. |
| Kelk, C.J.: Rondom tien gestalten; Kritisch overzicht van de
Nederlandsche roman-litteratuur der laatste vijf jaar. Utrecht,
1938. |
| Knuvelder, Gerard: Handboek tot de moderne Nederlandse
letterkunde. 's-Hertogenbosch, 1964.2 |
| ‘Krijgt de Nederlandsche literatuur een kans?’. In: Het
getij 6 (1921), tweede reeks. |
| |
| |
| p. 97-98. |
| Kurpershoek-Scherft, A.C.M.: De episode van ‘Het Getij’; De
Noordnederlandse dichtkunst van 1916 tot 1922. Den Haag, 1956. |
| Kuyle, Albert: ‘Aan tafel met H. Marsman’. In: De
gemeenschap 4 (1928). p. 306-311. |
| Leeuwen, W.L.M.E. van: Drift en bezinning; Beknopte
geschiedenis der nieuwe Noord-Nederlandsche letterkunde. Amsterdam,
1936. |
| Lichtveld, Lou: ‘Naar een Nederlandsch-Europeesche literatuur’. In: Letterkundig jaarboek Erts 1930. Amsterdam, 1930. p. 9-16. |
| ‘Manifest I van “De Stijl”, 1918’. In: De stijl 2
(1918). p. 2-3. |
| ‘Manifest II van “De Stijl” 1920; De literatuur’. In: De
stijl 3 (1920). p. 49-50. |
| Marsman, H.: ‘Over Roel Houwink's Novellen’. In: De vrije
bladen 1 (1924). p. 206-210. |
| Marsman, H.: ‘De positie van den jongen Hollandschen schrijver’. In: De vrije bladen. 2 (1925). p. 1-3. |
| Marsman, H.: ‘De sprong in het duister’. In: De vrije
bladen 2 (1925). p. 25-27. |
| Marsman, H.: ‘De tweesprong’. In: De vrije bladen 2
(1925). p. 321-323. |
| Marsman, H.: ‘Marginalia’. In: De vrije bladen 2 (1925).
p. 316-319. |
| Marsman, H.: ‘Thesen’. In: De vrije bladen 2 (1925). p.
289-292. |
| Marsman, H.: ‘De kansen van ons proza’. In: De vrije
bladen 6 (1929). p. 79-81. |
| Marsman, H.: ‘De aesthetiek der reporters’. In: Forum 1
(1932). p. 141-150. |
| Marsman, H. en E. du Perron: De kortè baan; Nieuwe
Nederlandsche verhalen. Bijeengebracht door -. Amsterdam, 1935. |
| Marsman, H.: ‘Derde dimensie en Europees peil’. In: Verzameld
werk. Amsterdam, 1960. p. 617-621. |
| M.B.: ‘Uit het manifest van een jongere’. In: Het getij
7 (1922). p. 15-19. |
| M[eester], J. d[e]: ‘Aanteekeningen en opmerkingen. Jongeren.’ In: De gids 81 (1917), dl 3. p. 360-362. |
| Meijer, R.P.: Literature of the Low Countries; A short
history of dutch literature in the Netherlands and Belgium. The
Hague etc., 1978.2 |
| Minderaa, P.: ‘Zakelijkheid’. In: Barchembladen 9
(1933). p. 260-275. |
| Mondriaan, Piet: ‘De nieuwe beelding in de schilderkunst; Inleiding’. In:
De stijl 1 (1917). p. 2-6. |
| Niemeyer, A.C.: ‘Bordewijk als de auteur van het magisch realisme’. In:
De gids 116 (1953), dl 2. p. 374-393. |
| Nijhoff, M.: ‘Over eigen werk’. In: Verzameld werk. dl
2. 's-Gravenhage etc., 1961. p. 1150-1174. |
| ‘Onze “soirées litteraires”’. In: Het getij 7 (1922). p.
13-17, p. 35-37. |
| Oud, J.J.P.: ‘De nieuwe bouwkunst beweging in Europa’. In: Nieuwe bouwkunst in Holland en Europa. Z.pl., [1935]. p. 17-30. |
| Oud, J.J.P.: ‘De “nieuwe zakelijkheid” in de bouwkunst’. In: Nieuwe bouwkunst in Holland en Europa. Z.pl., [1935]. p. 5-16. |
| Oud, J.J.P.: ‘Die Entwicklung der modernen Baukunst in Holland;
Vergangenheit Gegenwart Zukunft’. In: Holländische
Architektur. Mainz etc., 1976. p. 9-62. |
| Oud, J.J.P.: ‘Over de toekomstige bouwkunst en haar architectonische
mogelijkheden’. In: Terwille van een levende bouwkunst; een
keuze uit zijn schrifturen. Verzameld en ingeleid door K. Wiekart.
's-Gravenhage etc., z.j. p. 20-30. |
| |
| |
| Oversteegen, J.J.: Vorm of vent; Opvattingen over de aard van
het literaire werk in de Nederlandse kritiek tussen de twee
wereldoorlogen. Amsterdam, 1969. |
| Perron, E. du: ‘Anthonie Donker als autoriteit’. In: Forum 1 (1932). p. 801-806. |
| Perron, E. du: ‘Cahiers van een lezer’. In: Verzameld
werk. dl 2. Amsterdam, 1955. p. 7-391. |
| Querido, Is.: ‘Iets over het modernisme’. In: Over
literatuur; karakteristieken. Amsterdam, 1924. p. 211-228. |
| Revis, M.: 8.100.000 M3 Zand.
Utrecht, 1932. |
| Rietveld, G.: Nieuwe zakelijkheid in de Nederlandsche
architectuur. Z. pl., [1932]. (Schrift 7 van jrg. 9 der Vrije bladen). |
| Robbers, Herman: Helene Servaes. Amsterdam, 1914. |
| Sassen, Ad. J.: ‘Het geheim der metamorphose’. In: De
gemeenschap 8 (1932). p. 244-245. |
| Schippers, K.: Holland Dada. Amsterdam, 1974. |
| Scholte, Henrik: ‘Het proza’. In: Letterkundig jaarboek Erts
1930. Amsterdam, 1930. p. 81-82. |
| Scissor: ‘Werkelijkheid’. In: Menno ter Braak: De Propria
Curesartikelen 1923-1925. Met een inleiding van Carel Peeters.
's-Gravenhage, 1978. p. 333-339. |
| Sonnenfeldt, Jules: ‘Roman en film’. In: De vrije bladen
3 (1926). p. 48-49. |
| Stroman, B.: Stad. Rotterdam, 1932. |
| Stroman, B.: ‘De nieuwe zakelijkheid in de literatuur’. Rondom het boek. Z. pl., 1935. p. 77-84. |
| Tazelaar, C.: Het proza der nieuwe-zakelijkheid;
Aanteekeningen over het nieuwste Nederlandsche proza. Kampen,
[1935]. |
| Uytvanck, van: ‘Nieuwe zakelijkheid en surrealisme in de Hollandsche
schilderkunst?’. In: De vrije bladen 7 (1930). p. 184-186. |
| Varangot, Victor: ‘B. Stroman N.N.’. In: Groot Nederland
33 (1935). p. 329-333. |
| Vriesland, Victor E. van: F. Bordewijk. Een inleiding
tot en keuze uit zijn werk door -. 's-Gravenhage, 1949. |
| Vriesland, Victor E. van: Onderzoek en vertoog; Verzameld
critisch en essayistisch proza. Amsterdam, 1958. 2 dln. |
| Wessem, Constant van: ‘Onze hedendaagsche letterkunde’. In: Den gulden winckel 11 (1912). p. 145-146, p. 161-163; 12 (1913).
p. 17-19. p. 52-53, p. 165-166. |
| Wessem, Constant van: ‘Na een jaar’. In: Het getij 1
(1916). p. 185-186. |
| Wessem, Constant van: ‘De beweging der jongeren in onze hedendaagsche
letterkunde’. In: Den gulden winckel 16 (1917). p. 99-101. |
| Wessem, Constant van: ‘Moralist en kunstenaar’. In: Het getij
5 (1920). p. 99-107. |
| Wessem, Constant van: ‘Over Jean Cocteau; De moderne gevoeligheid’. In:
De vrije bladen 2 (1925). p. 264-268. |
| Wessem, Constant van: ‘De invloed van de cinema op de moderne literatuur’.
In: De vrije bladen 3 (1926). p. 245-249. |
| Wessem, Constant van: ‘Het moderne proza’. In: De vrije
bladen 6 (1929). p. 170-175, p. 204-208, p. 327-332, p. 360-364, p.
389-391. |
| Wessem, Constant van: ‘Kroniek van het proza’. In: De vrije
bladen 7 (1930). p. 155-158, p. 299-304. |
| Wessem, Constant van: ‘“Onzaakkundige zakelijkheid”’. In: De
vrije bladen 7 (1930). |
| |
| |
| p. 126-127. |
| Wessem, Constant van: Twintig Noord- en Zuid-Nederlandsche
verhalen. Samengesteld en ingeleid door -. Utrecht, 1930. |
| Wessem, Constant van: ‘De “vie romancée”’. In: Critisch
bulletin 3 (1932). p. 273-276. |
| Wessem, Constant van: Mijn broeders in Apollo; Literaire
herinneringen en herdenkingen. 's-Gravenhage, 1941. |
| Willink, Luc: ‘Filmkunst en filmtechniek’. In: De vrije
bladen 3 (1926). p. 193-197. |
|
|