| |
[1009] Mon trésor
Overlevering
M1 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
M2 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
| |
| |
M3 |
Doorslag van M2, kopij T, H-99. |
M4 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
P1 |
Proef T, H-101. |
T |
Maatstaf 4 (januari 1957), p. 676-677. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 69-70. |
M5 |
Kopij D2, H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 231-232. |
M6 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 918-919. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Varianten en correcties
M1 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M3)
7 |
M1 |
a |
de nieuwe bouwkeet, waar |
|
het |
wegennet |
|
|
|
b |
[ |
] |
een |
[ |
] |
|
M2-3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
M1 |
c |
[ |
] |
[het] |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
8 |
M1 |
a |
wordt |
|
uitgebreid; |
verkneukelt zich van pret. |
|
|
|
b |
[ |
] |
omgelegd[;] |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
] |
aangelegd[;] |
[ |
] |
|
M2-3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
M1 |
c |
[ |
] |
[uitgebreid][;] |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
9 |
M1 |
a |
De lampen gaan al uit |
. |
Dat |
zit wel snor. |
|
|
|
b |
[ |
], |
d[at] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
11 |
M1-3 |
|
't Is |
|
anders elke keer een hele sjor |
|
M1 |
c |
[ |
], |
duivekater, |
niettemin [een] [sjor] |
|
|
|
c |
[ |
] |
[duivekater]s[,] |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
12 |
M1 |
a |
tot aan de stadsrand. Hij vertraagt |
|
z'n |
tred |
|
|
|
b |
[ |
] |
[z]ij[n] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
| |
| |
16 |
M1 |
a |
Over zijn bast |
|
schittert |
een blauw fosfor. |
|
|
|
b |
[ |
] |
{glinstert} |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
] |
[schittert] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
|
|
|
[? door M1, r. 16 glinstert en schittert] |
18 |
M1 |
a |
Diep in zijn |
|
corsf |
|
|
a |
[ |
] |
[cor]pus |
|
resonneert |
een knor. |
|
|
|
b |
[ |
|
|
] |
[reson][eert] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
| |
19 |
M1 |
a |
Affijn, |
|
de meesten |
zijn hem ook te vet. |
|
|
|
b |
[ |
] |
{het merendeel} |
|
|
|
|
b |
[ |
] |
[de meesten] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
22 |
M1 |
a |
Zij |
paren tot de morgen hen verrast. |
|
|
|
b |
{[Z]e} |
[ |
] |
|
|
b |
[Zij] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
28 |
M1-3 |
|
voordat |
Baron van Beukelaar het merkt; |
|
|
M1 |
c |
eer[dat] |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
| |
| |
Commentaar
1 | In M1-4 staat r. 25/26 envoi romein; in M3 en P2 gaf Achterberg aan dat dit woord cursief gezet moest worden, wat in de overige bronnen gebeurd is. |
2 | Zie [971] ‘Dryade’, noot 1. |
3 | Op M3, de kopij voor Maatstaf, noteerde Achterberg in anilinepotlood boven de titel van het gedicht: ‘sotternie’ (zie ook § 47.6.2). |
4 | Bij P1, r. 13 het hor. noteerde de corrector van Maatstaf: ‘Beter: de hor.’ Dit voorstel tot correctie werd door Achterberg in blauwe ballpoint doorgehaald (zie ook § 47.8.2). |
5 | Paul Rodenko heeft in verband met zijn artikel ‘Spiegel van de wilde jacht’ (zie § 47.16.1) aan Achterberg gevraagd of ‘Cor’ (vgl. r. 6 en r. 20) afgeleid was van ‘het Latijnse cor = hart’, zoals Rodenko aanvankelijk vermoedde: ‘Ik ben hier later op teruggekomen; niet omdat Achterberg inderdaad niet aan het Latijnse woord cor gedacht had, maar omdat de associatie bij nader inzien een teveel is, een “verwildering”: ze bederft alleen maar de humor van de bouwkeet die Cor heet en is dus functioneel misplaatst [...].’ (P. Rodenko, ‘Spiegel van de wilde jacht’, p. 714-715.) |
6 | Op de vraag van M. Rutten (zie § 47.16.3) of met ‘Cor’ ‘eenvoudig Cor(ri), een meisjesnaam’ bedoeld was, antwoordde Achterberg: ‘ja’. |
7 | Tegenover H.U. Jessurun d'Oliveira (zie ook § 47.16.3) zei Achterberg in 1959 onder meer over dit gedicht (vgl. r. 28): ‘Ik had eerst Baron van Boetzelaer, dat kwam goed uit, want “boefje” betekent hutje, en een laar is een open plek in het bos, maar hij is gereformeerd en zou zich misschien aan die ver- |
| |
| |
| dachtmaking in het gedicht stoten.’ (H.U. Jessurun d'Oliveira, ‘Gerrit Achterberg’, p. 29.) |
8 | Dit gedicht is vertaald in het Engels door P.K. King. |
9 | Literatuur over het gedicht:
Ruitenberg-de Wit, A.F., ‘“Mon trésor”.’ |
|
|
|