| |
[1003] Microcopie
Overlevering
M1 |
Eerste manuscript D1, H-95. |
M2 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
M4 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
M5 |
Doorslag van M4, kopij T, H--104. |
P1 |
Proef T, H-106. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
T |
De gids 120.1 (maart 1957), p. 212. |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 57. |
M6 |
Kopij D2 H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 219. |
M7 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 908. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Ontwikkelingsgang
In M1 schreef Achterberg in een regelmatig handschrift (fase a) r. 1-(18), waarvan r. 9 nog geheel opengelaten werd en r. (18) onvolledig bleef. Vervolgens bracht hij in verschillende correctielagen veranderingen aan, waarbij hij een aantal regels uit ruimtegebrek op afzonderlijke plaatsen op het manuscript bewerkte (aangeduid als M1 II t/m VI). Onder meer vulde Achterberg in fase c alsnog r. 9 in en voegde hij een nieuwe regel toe (r. (10)), die hij vervolgens weer op een andere plaats herschreef (M1 III/IV, r. 9-(10)). Door deze uitbreiding verandert de regelnummering in het vervolg van het gedicht. Verder
| |
| |
[1003] ‘Microcopie’, M1 (collectie nlmd)
| |
| |
vervolledigde Achterberg in fase e de laatste regel van het gedicht (r. (18)19). Hieronder noteerde hij een eerste titel en wederom een nieuwe versie van r. (18)19 (M1 V). Geheel onderaan het blad noteerde Achterberg tenslotte een alternatief voor r. (11)12 (M1 VI) en de uiteindelijke titel van het gedicht.
Door de grote hoeveelheid wijzigingen die Achterberg in M1 aanbracht en het soms geringe onderscheid in ductus is de fasering onzeker. Zie de afbeelding voor de plaats van de verschillende subeenheden op het manuscript.
| |
Varianten en correcties
M1 a-g potlood
M2 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M3)
Titel |
M1 |
a |
[ontbreekt] |
|
|
b |
Norm |
|
|
b |
Weerga |
|
|
f |
Indicatief |
|
|
g |
Microcopie |
|
|
M2-D3 |
|
| |
| |
1 |
M1 |
I |
a |
Er is voor u geen |
andre maatstaf |
meer |
|
b |
[ |
|
] |
{indicatie} |
[ |
] |
|
b |
[ |
|
] |
{[andre] |
staving} |
[ |
] |
|
c |
[ |
|
] |
{[and]e[re] grootte} |
[ |
] |
|
d |
[ |
|
] |
{vingerwijzing} |
[ |
] |
|
d |
[ |
|
] |
{destinatie} |
[ |
] |
|
II |
e |
Er is |
naar |
u geen vingerwijzing meer |
|
e |
[ |
] |
{voor} |
[ |
|
] |
|
|
e |
[ |
] |
[naar] |
[ |
|
] |
|
|
g |
[ |
] |
{tot} |
[ |
|
] |
|
|
g |
[ |
] |
[naar] |
[ |
|
] |
|
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
|
|
[? door M1 I, r. 1 indicatie en andre maatstaf;? na staving;? door grootte;? door destinatie en vingerwijzing;? door M1 II, r. 1 voor en naar] |
2 |
M1 |
I |
a |
dan |
|
die ik ben, |
gij |
meet u af aan mijn |
|
c |
[ |
] |
{[xxxxx]} |
|
c |
[ |
] |
[die |
ik ben,] |
[ |
|
] |
|
c |
[ |
] |
{'t geen} |
[ |
|
] |
|
d |
[ |
] |
{mijn persoon[,]} |
[ |
|
] |
|
II |
e |
dan door mij heen[,] |
[ |
|
] |
|
g |
[ |
|
]. |
G[ij] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
|
[? door M1 I, r. 2 mijn persoon, 't geen, [xxxxx] en die ik ben;? na M1 II, r. 1-2; deze regels werden vervolgens omcirkeld en met een pijl ingevoegd] |
| |
| |
3 |
M1 |
a |
belevenissen |
langs |
dezelfde |
lijn |
|
b |
[ |
|
] |
{[de] rechte} |
[ |
] |
|
b |
[ |
|
] |
[de] [rechte] |
[ |
] |
|
M2 |
a |
| |
|
| |
|
b |
[ |
], |
[ |
|
] |
|
M3 |
|
| |
|
| |
|
M2 |
c |
[ |
|
], |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|◦ |
|
[? door M1 r. 3 rechte en zelfde] |
4 |
M1 |
a |
die |
ons verbinden bleef |
uit het weleer,Ga naar margenoot+ |
|
b |
[ |
] |
{tussen [ons] bestond} |
[ |
|
] |
|
b |
[die |
ons verbinden bleef] |
[ |
|
] |
|
d |
{doorgetrokken naar hier} |
[ |
|
]Ga naar margenoot+ |
|
d |
{[uit het weleer,] [doorgetrokken naar hier]} |
|
d |
[die ons verbinden bleef |
uit het weleer,] |
|
M2-3 |
|
| |
|
| |
|
|
M2 |
c |
[ons] gemeenschappelijk |
[ |
|
] |
|
|
M4-D3 |
|
| |
|
| |
|
|
[? na M1 d, r. 4 (na hier, mogelijk bedoeld bij de omzetting); alle vraagtekens werden vervolgens geschrapt] |
5 |
M1-D3 |
al wordt een meter in uw richting klein, |
6 |
M1 |
a |
wat reeds door Einstein werd geconstateerd. |
|
|
b |
door Einstein voor het eerst geconstateerd. |
|
|
M2-D3 |
|
| |
| |
7 |
M1 |
a |
Toenadering |
van dame of |
|
mijnheer |
|
b |
De [nadering] |
[ |
] |
meneer |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
8 |
M1 |
a |
aan een der punten waar ik juist verschijn |
|
b |
{op} |
[ |
|
] |
|
b |
[op] de momenten dat |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|, |
| |
| |
9 |
M1 |
I |
a |
[ |
|
◦ |
|
] |
|
|
III |
c |
wint op den duur naar u terreinGa naar margenoot+ |
|
c |
{beslist over} |
|
c |
{[ |
|
◦ |
] particulier terrein} |
|
c |
{[ |
|
◦ |
] eigen |
[ |
]} |
|
c |
{[ |
|
◦ |
] langs een dunne lijn} |
|
IV |
d |
tekent zich af tegen een wit gordijnGa naar margenoot+ |
|
d |
[ |
|
]{het rol[gordijn]} |
|
d |
is |
waar te nemen [tegen] [het] [gordijn]Ga naar margenoot+ |
|
d |
valt |
[ |
|
]Ga naar margenoot+ |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
|
[? na M1 c, r. 9 particulier terrein, vervolgens geschrapt;? door dunne lijn en terrein; in M1 III c voegde Achterberg de volgende regel toe:] |
(10) |
M1 |
III |
c |
[ |
◦ |
] |
terneer |
|
|
IV |
d |
gehangen uit de hemel voor u neer |
|
d |
{[ge]vallen midden tussen het verkeer} |
|
g |
[gehangen] in de breedte van '[t] [verkeer] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
|
[M1 IV, r. (10) werd met een pijl ingevoegd] |
(10) |
M1 |
a |
De heer beweert er nog te moeten zijn |
12 |
|
d |
[ |
] |
sloeg haar |
voile |
[◦] terneer |
|
d |
[ |
|
]{ogen} |
[ |
] |
|
d |
[ |
] |
had haar linkervoet bezeerd |
|
VI |
f |
{Ik sla mijn ogen voor de dame neer.} |
|
f |
{De dame doet haar voile voor me neer.} |
|
f |
[De dame] zet haar |
koffer |
even neer.[= M1 I] |
|
M2 |
|
a |
| |
|
| |
|
b |
[ |
|
] |
[koffer]s |
[ |
] |
|
M3-D3 |
| |
|
| |
|
[? na de eerste f-lezing van M1 VI, r. 12;? voor de beide f-lezingen van M1 VI, r. 12; beide?? werden vervolgens (fase f) doorgehaald] |
| |
| |
(12) |
M1 |
a |
Gebeurtenissen krijgen |
|
bas-reliëf |
|
b |
[ |
] |
{haut}[-reliëf]Ga naar margenoot+ |
|
b |
[ |
] |
[bas-reliëf] |
13 |
|
c |
[ |
|
|
] |
|
M2 |
a |
| |
| |
bas-relief |
|
|
|
b |
[ |
] |
[bas-reli]ë[f] |
|
|
|
b |
[ |
] |
[bas-reli]e[f] |
|
|
M3-P3 |
|
| |
|
|
| |
|
T |
|
| |
| |
bas-reliëf |
|
|
D1-M6 |
|
| |
| |
bas-relief |
|
|
D2-D3 |
|
| |
| |
bas-reliëf |
|
(13) |
M1 |
a |
aan openbare wegen, |
|
|
a |
[ |
]. |
De stations |
(14) |
M1 |
a |
communiceren in |
volle |
perrons |
15 |
|
c |
[ |
|
] |
|
M2 |
a |
| |
|
| |
|
b |
[ |
] |
drukke |
[ |
] |
|
M3-D3 |
|
| |
|
| |
(15) |
M1 |
a |
extatisch voor de goudpet van de chef. |
(16) |
M1 |
a |
Hoofdconducteurs met rooie banden om |
(17) |
M1 |
a |
sluiten de deuren, fluiten. |
Het is om |
|
|
a |
[ |
]. |
F[luiten.] |
[ |
] |
(18) |
M1 |
I |
a |
De trein |
[breekt af] |
19 |
|
e |
{Achter zich buigt de trein de spoorrails krom} |
|
e |
{[ |
] de trein buigen |
[ |
|
]} |
|
V |
f |
Achter de trein buigen de spoorrails krom. |
|
|
M2 |
|
a |
| |
|
| |
|
|
b |
Paarsgewijs |
trekken de spoorrails krom. |
|
|
b |
Buiten de kap |
[ |
|
] |
|
|
M3-D3 |
|
| |
|
| |
|
|
[? na M1 I e, r. 19, vervolgens (fase f) geschrapt] |
|
| |
| |
| |
Commentaar
1 | Zie [966] ‘Nebo’, noot 2. |
|
|