Biographisch woordenboek der Nederlanden. Deel 15
(1872)–A.J. van der Aa– Auteursrechtvrij
[pagina 510]
| |
het afteekenen der natuur, en reeds toen waren zijne kunstgewrochten kenbaar ‘aan eene pikante daging, een warm en aangenaam koloriet en een geestigen penseeltoets.’ Hij bezat een bijzondere begaafdheid in het natuurlijk afbeelden van onderscheidene boomsoorten en hare verschillende takmaking en mijing. Vaak bragt hij in zijne ordonnantiën beukenstammen te pas, met dartel springend groen omsingeld, die een verwonderlijk schoon effekt teweeg brengen tegen afgelegen en in luchtkleur gewikkelde rotsen. Menigmaal stelde hij ook schilderachtige streken voor, waar men, bij op- of ondergaande zon, in binnenvaarten, transportschuiten, met verscheidenheid van goederen beladen door het naauwelijks bewogen en de voorwerpen afspiegelende water ziet voortboomen, of stil liggen aan den oever. Niets behagelijker in deze betooverende tafereelen dan de tintelende lichtvonken, die, tegen een nevelachtig verschiet, al wat zich op den voorgrond bevindt, overspelen. Men waant inderdaad de natuur zelve door een verkleinglas te bespeuren. De Musea te 's Hage en Amsterdam bezitten uitstekende landschappen van dezen meester. Op de verkooping van Muller gold een bergachtig landschap van dezen meester f 1.435.00, op die van van der Pot, een Rijngezigt f 1.800.00, op die van Verbrugge een landschap met figuren en vee f 2.035.00, op die van Goll een Italiaansch landschap f 2.510.00, voor een Italiaansch landgezigt met een oud gebouw en verschillende figuren met O.I. geteekend, op de verkooping van van Eijl Sluijter, f 100.00, een dito bergachtig landschap met veel stoffaadje op de verkooping van de Vos f 350.00. Er komen twee door hem geëtste prenten voor. Hij overleed in 1673. Men vindt zijn portret bij Houbraken, Descamps en Immerzeel.
Zie Houbraken; Descamps; van Eijnden en van der Willigen; Verwoert; Kobus en de Rivecourt; Nieuwenhuis; Muller, Cat. v. Portr. |
|