[Crispijn van de of de Passe of Pas]
PASSE of PAS (Crispijn van de of de) de Jonge, in 1585 te Utrecht geboren, ontving het eerste onderwijs in de kunst te gelijk met den zoon van Paulus Moreelsen en Jonkheer Jan van der Burgh. Hij was reeds zeer jong in de kunst bedreven, blijkens de prent Paus Faulus, onder den troonhemel gezeten (Passaeus senior inv. et exc. Junior sculp. actate 17 in kl. 4o.) den titel vóór de Opera theologica M. Wilhelmi Perkinsi. (Zie Simon van de Pas) en het portret van Johannes Angelus Werdenhagus in 4o. (1600). Aan hem, die tevens een bekwaam teekenaar was, moeten de schoonste werken, zoo geteekend als gegraveerd worden toegekend, die echter meest allen op naam van zijn vader doorgaan, ja zelfs duidelijk, als de zijne beteekend zijn. Zijn hoofdwerk is:
Le Manege royal de Monsieur de Pluvinel, premier Escuger du Roy. Dedans lequel se void la manière de bien dresser les cheveaux, traictant de tout ce que y est requis et nécessaire pour rendre un excellent et parfaict cavalier, le tout selon l'usage de ses Académies. Embelly de plusieurs excellentes Figures, faict au naturel et gravees en taille douce par Crispin de Pas, le jeune: Lz tout revû et corrigé par l'Autheur mesme, Imprimé à Paris. Anno 1623. Au dépens de Crispin de Pas le vieux, à Utrecht gr. fol. in plano, bevattende 60 platen, onder welke er van (Lodewijk XIII) van zijn broeder Simon en van Pluvinel. Paris, 1627. Ibid. 1629. Ook in het Fr. en Holl. en in het Hgd. 1629. Amsterd. 1656. 1666.
Van het Light der Teeken- en Teeken- en Schilderkonst, enz.