[Gerard of Geraert van der Meire]
MEIRE of MEERE (Gerard of Geraert van der), bij de Italianen Gerardo da Gand genoemd, bloeide in de XVe eeuw te Gend. Aldaar werd hij geboren, was een leerling van van Eyck en een der eerste olieverwschilders na dezen.
Zijne werken zijn met de meeste zorg uitgevoerd, zijne teekening is naauwkeurig, zijn coloriet levendig. In 1817 was zijne Lueretia nog in een kabinet in Holland. Onder de leiding der van Eycken, werkte hij mede aan de wereldberoemde schilderij van die meesters, Het Gendsche altaarstuk. In het museum te Berlijn zijn twee uitmuntende stukken van hem, het Bezoek van Maria voorstellende, en de Aanbidding der Koningin, vroeger aan Justus van Gend toegeschreven; in de galerij te Weenen Het laatste Oordeel.
De koninklijke galerij van Willem II bezat van hem St. Franciscus van Assisi, boetvaardig geknield voor een gekruisten Christus.
Nog bezat Willem II van dezen meester een Ordes geestelijke, waarby de duivel en een engel, en twee zijstukken, St. Margaretha, de stichteres, en de H. Petrus, waarbij de stichter geknield ligt. In het museum zijn van hem een Tripticon: op het hoofdpaneel De kruisdraging; deur links De opdragt in den tempel, en regts Jezus onder de schriftgeleerden. Christus aan het kruis. Christus in het graf, en een Dipticon: Mater Dolorosa en de Donatrice der schilderij.
In de H. Bavo te Gend bevindt zich nog een kapitale ordonnantie van dezen meester, voorstellende Jezus tusschen de twee misdadigers aan het kruis hangende. De kardinaal Grimano bezat een oud gebedenboek, hetwelk hij voor 500 dukaten had gekocht, waarin de keurigste miniaturen van Memmelinck en van der Meire.
Nog vermeldt Kramm van hem Het lijk van Christus, door Joseph vau Arimathea ondersteund. In een handschrift