malen liet een componist of kunstenaar zich inspireren door dit werk. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat deze twee kunsttakken minder dan de letteren worstelen met symboliek- en betekenisdrang. De poëzie van Van Dixhoorn krijgt immers vaak het verwijt formalistisch te zijn. Ze zou nergens over gaan. Ten onrechte. Dit werk gaat wel degelijk ergens over. Het vraagt alleen een andere manier van lezen. Bij Van Dixhoorn is een gedicht geen boodschappentas vol betekenis. Er is wel betekenis, maar er is geen boodschap. In die zin schrijft hij eigenlijk geen gedichten. Althans, niet het soort gedichten dat je op doodsprentjes of in trouwboekjes vindt. In tegenstelling tot de meeste poëzie is een gedicht van Van Dixhoorn geen uit de hand gelopen aforisme of spreuk. Het dringt niets op bij de lezer. Geen boodschap, geen wijsheid, geen gedachte. Het is er gewoon.
Aanleiding voor de ietwat vreemd klinkende aankondiging in de inhoudsopgave van Vrij Nederland was een beschouwing van Rob Schouten over het werk van de dichter. Sehouten plaatste een paar vraagtekens bij de tweeledige ontvangst van diens werk. Zelf was Sehouten er nog niet uit. De bundel had maanden op zijn werktafel gelegen voor hij er iets zinnigs over kon zeggen. Soms had hij er uren in zitten kijken, soms was hij er op een paar minuten doorheen. Hij zal het zelf wellicht niet beseft hebben, maar met deze zijdelingse opmerking gaf Schouten het mooiste compliment dat je een dichter kan geven. Welke dichter zou immers weigeren om maandenlang op een werk- of nachttafel te liggen?
Wat kan je als dichter meer verlangen dan gedurende een zo lang mogelijke periode in het leven van je lezers binnen te dringen? In het Frans bestaat hiervoor het prachtige woord pénétrer. Maar zoals proza aan zwembaden geconsumeerd wordt, kampt het genre der woordkunst evenzeer met de eonsumptiedrift van haar gebruikers. Een gedicht wordt door de meeste lezers nog steeds gezien als een emotionele zetpil met esthetische allures. Poëzie is voor geluk of verdriet (de heilige viervuldigheid liefde, geboorte, huwelijk en dood) wat Dafalgan voor hoofdpijn en Motilium voor maagpijn is. Iets wat men tot zich neemt als de nood er is, maar verder geen rol speelt of belang heeft in de dagdagelijkse werkelijkheid.
Schoutens zijdelingse opmerking typeert een wezenlijk aspeet van dit dichterlijke oeuvre. De poëzie van Van Dixhoorn weet op een geraffineerde manier de tijd naar haar hand te zetten. Dit komt in de eerste plaats doordat de regels genummerd zijn, sinds jaar en dag het handelsmerk van deze poëzie. Door deze numerieke ordening komt de mechaniek van de bestaande tijd stil te staan. In het beste geval is dat de tijd van de lezer. Van Dixhoorn vervangt ze door een eigenhandig beheerste tijd. Neem bijvoorbeeld de volgende drie opeenvolgende bladzijden uit Dan op de zeevaartschool: