en dat je niets méér kan verlangen dan afrika te zien van op je balkon in malaga ook al hou je van het onvoorziene zoals björk van het onvoorziene houdt’ (Björk©, in Christophe Fiats gedicht Björk of een zonderling avontuur van björk gudmundsdottir)
‘Controle is in de praktijk alles; de theorie van het totale overzicht blijft echter pure waanzin, ook al lijdt de facto iedereen eraan.’ (de verteller in Georg Kleins verhaal Alles)
‘Wij hebben absoluut niets van u ontvangen sinds uw bericht van 8 juli uit de tempel van de Koopbare Kunst Klan alhier. Kaart noch brief. Ook een e-mail kan er blijkbaar niet af. Wij maken ons ernstige zorgen.’ (een spin uit het lege huis van schrijver Nick J. Swarth)
En er wordt ook weer quality control verricht in de boekhandel: Marc Reugebrink ausculteert langdurig de poëzie van Jacob Groot; Bert Bultinck schrijft een review essay over het nieuwe boek van Rick Moody. Niet in de boekhandel maar wel nog onlangs op de planken: De smerige trilogie van het Vlaamse toneelgezelschap De Zweep. Steven De Belder ging kijken naar deze huiskamerdrama's met teksten van onze writer in residence Bart Meuleman en zag dat smerigheid veel moeilijker te controleren valt dan vuiligheid.
Diezelfde Bart Meuleman publiceert in de voorlaatste aflevering van zijn residentschap drie bijdragen: gedichten, een toneelstuk van één minuut en een essay over Leonard Cohen, de dichter die niet kon zingen maar toch popartiest is geworden. ‘Cohen heeft het niet over de wereld, over de liefde, over het zachte in ieder van ons, maar over de vernielende kracht van het libido. Er is enerzijds de lust, anderzijds de wrange spijt om wat ze aanricht of - eerder later - het louterende van de pogingen om haar onder controle te krijgen.’
Dat is misschien wel alles. Welkom in deze yang appellation contrôlée.
De redactie