5 Travestie
In ons verhaal verkleedt een meisje zich als man. Tegenwoordig is travestie een
bekend gegeven, maar we treffen het ook vroeger al aan. In de achttiende eeuw
was bijvoorbeeld de als soldaat dienende vrouw een populair motief in de
literatuur. In veel liedjes en verhalen speelt vrouwentravestie een rol. Het
verhaal begon dan bijvoorbeeld met een nachtelijke ontsnapping in mannenkleren
om de verloren geliefde te zoeken en eindigde meestal met de hereniging van de
geliefden op het slagveld, net als in Wonderlicke Avontuer.
Maar er zijn ons geen liedjes van voor 1624 bekend met het travestiemotief. Wel
zijn er verhalen waarin vrouwen zich als man verkleden, bijvoorbeeld in de
hiervoor al genoemde Boccaccio-vertaling van Coornhert. Ook in een geschiedkundig werk van Emanuel van Meteren uit 1614, wordt melding gemaakt van een vrouw in
mannenkleren. Er zijn ons van vóór 1624 vijf authentieke gevallen van
vrouwentravestie bekend. Via deze gevallen, of via de literatuur waarin
vrouwentravestie voorkomt, kunnen de schrijver en de lezers van onze tekst
kennis genomen hebben van het feit dat er vrouwen bestonden die een bepaalde
periode van hun leven in mannenkleding rondliepen. De gegevens van Van Meteren
worden weer geciteerd door Viverius in een tekst uit
1615. Viverius keurt travestie sterk af. Hij zegt dat God de mens verboden heeft
kleding van het andere geslacht te dragen. Viverius baseert zich waarschijnlijk
op Deuteronomium, vers 22:5, waar
staat: ‘het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen
vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere, uw God, een
gruwel’. In tegenstelling tot Viverius spreekt de auteur van Wonderlicke Avontuer geen afkeuring uit over de travestie van
Wintergroen.
Sommige aspecten van travestie in de zeventiende eeuw zijn verklaarbaar uit
toenmalige omstandigheden. We vinden ze in diverse travestiegevallen terug. Dit
geldt zowel voor de motivering als voor de uitvoering van de travestie.
Wintergroen kan verschillende redenen hebben gehad om als man verkleed op reis
te gaan. Haar vlucht was in ieder geval een manier om niet met de oude man te
hoeven trouwen. Ze verkleedde zich waarschijnlijk in mannenkleding omdat je als
man sneller aan werk kwam en beter betaald werd. Verder reisde je veiliger als
man en had je meer kans je maagdelijkheid te bewaren.