overtuigd? Nee. Dus is het aangetoond: ze zijn ontoerekenbaar.
(Ik geef toe dat ‘ontoerekenbaar’ een nieuwe fase in mijn anti-Weinrebhysterie-denken is. In het boek [Van Wittgenstein tot Weinreb] heb ik het nog op verpolitiektheid en kwade trouw gehouden.)
Dit was dus de hoofdzaak waar het om ging: Weinreb als messias. Over al het andere: de houding van het Ned. volk tijdens de bezetting, het verzet enz. kunnen we het wel eens zijn, kan ik het zelfs tot op zekere hoogte eens zijn met Weinreb, maar ja, welk recht heeft juist HIJ er wat van te zeggen. Bovendien is hij lang de eerste niet geweest - ook iets wat aldoor maar weer voor hem geclaimd wordt door zijn aanhang.
Nog een ander punt:
Ik heb tien jaar geprocedeerd tegen Van Oorschot. Herfst vorig jaar werd ik op alle punten in het gelijk gesteld. In al die jaren hebben alle kranten uit en te na tegen mij geschreven en pro Van Oorschot. Dat ik ten slotte gewonnen heb is door de meeste kranten doodgezwegen of afgedaan met een paar sneers.
In heel Nederland heb ik mede daardoor de reputatie gekregen een paranoïde querulant te zijn, er op uit die nobele uitgever Van Oorschot die alleen het werk van zijn beste vrienden uitgeeft voor de liefhebberij, in een kwaad daglicht te stellen. De nobele man heeft jaar in jaar uit mijn boeken met alle drukfouten herdrukt en een kleine twintigduizend gulden te weinig honorarium betaald. Maar wie kan dat wat schelen? En ik kan het ook moeilijk per advertentie publiek maken. Hoeveel zaken ik ooit nog zal winnen, de reputatie een kwerulant te zijn zal ik nooit meer kwijt raken, zo gaat dat met reputaties. Reputaties zijn eigenlijk net zo iets als liefde op het eerste gezicht: niets aan te doen.
Maar goed, wat ik zeggen wou: deze persoonlijke ervaring met reputaties, procederen en krantengeschrijf heeft me zeer gevoelig gemaakt voor het lot van juffrouw Turksma en daardoor heb ik waarschijnlijk meer aandacht aan Weinreb en Rubinstein besteed dan ik anders zou hebben gedaan. Weinreb en (in mindere mate misschien) Van Oorschot zijn mensen met een bepaald charisma (dat ik mis) waardoor zij in 99 van de 100 gevallen op hun leugenachtige woord worden geloofd. Alle redelijke argumenten verrichten daar maar weinig tegen. De eerste slag is een daalder waard en de eerste slag is aan hen. Juist dat dit in de wereld zo is, maakt haar zo luguber en de kansen op verbetering zo hopeloos klein.
[...]
Wim