pers verslag van de opnamen in Haarlem, Voorschoten, Roosendaal, de Franse Rivièra en de Cinetone-studio's in Duivendrecht. Het ene interview volgde het andere op. Still-fotograaf Ed van der Elsken was actief op de set. Eén van diens foto's, waarmee Elly zich later in de film legitimeert, toont WFH, Heineken, Coutard en Mulisch, allen in Duits uniform. Op een andere foto van Van der Elsken staat WFH verkleed als verpleegster Ducker/Osewoudt.
Problemen. Vóór de eerste vertoning veranderde de schrijver voortdurend van mening. WFH: ‘De film is niet zo slecht als ik gevreesd had, maar ook niet goed. Dat ik hem goed zou vinden is sales-talk van Rademakers. De stof uit het boek is verminkt, de continuïteit is verbroken door schrappingen waardoor het publiek het niet meer snapt. [...] Verder wordt er ontzettend slecht gespeeld, erg theatraal. [...] Ik had het zelf willen regisseren.’
De reactie van Rademakers: ‘Dit is klassiek, dit is Hermans, altijd in de contramine. Vlak voor de première wordt hij weer, bang en denkt: als ik van tevoren zeg dat er theatraal en traag gespeeld wordt, dan zit ik in Nederland goed, dan ben ik gedekt. En daarom zwaait hij weer om.’
Een andere vorm waarmee WFH zich bij voorbaat tegen kritiek trachtte in te dekken was het schrijven van een ‘exposé’, een brochure bij de film. Anoniem volgde de schrijver daarin eerder zijn eigen, eerste, scenario dan de film zelf. WFH: ‘“Als twee druppels water” is niet helemaal een verfilming van de roman De donkere kamer van Damocles. Wie hoopt in de film alle episoden uit het boek tegen te komen, maakt zich schuldig aan een vergissing. Film en boek zijn eerder twee varianten op een zelfde thema.’
Al dat indekken was niet nodig. De film kreeg juichende kritieken. Een flink pak recensies is in te zien in de bibliotheek van het Filmmuseum in Amsterdam. Onder de titel ‘Inconnu aux services secrets’ werd de film zelfs ingezonden naar het Filmfestival van Cannes. Daar werd Rademakers' film weliswaar niet de beste, maar wel de meest interessante produktie genoemd. In Amerika werd de film vertoond onder de titel ‘The spitting Image’.
Na de moeizame produktieperiode bleef de film problemen veroorzaken. Ondanks het succes in Nederland en Frankrijk kondigde producent Heineken aan dat de film nooit meer in het openbaar vertoond zou mogen worden. De reden was onduidelijk. Rondom ‘Als twee druppels water’ ontstond een waas van geheimzinnigheid. De Hafbo, die de film mede uitbracht, moest na afloop van het