Nostalgische auto's
Er staan zinnen in als: ‘Het stompzinnige boudoirideaal dat in onze wereld voor automobielinterieurs gangbaar is’; ‘Veel technische gebruiksvoorwerpen hebben het niveau gekregen van een radioprogramma dat uitsluitend uit verzoeknummers bestaat’; ‘Aan industriële produkten van nu zit niets meer dat eruitziet of ze door iemand gemaakt zijn.’ Duidelijke taal, afkomstig uit De archeologie van de auto van Rudy Kousbroek. Dat Kousbroek door de jaren heen hier en daar zijn banvloeken heeft achtergelaten over het tragisch lot van de automobiel was bekend, maar dat werd steeds meer herinnering omdat hij geen van die stukken opnam in de bundels waarin hij zijn essays verzamelde. Maar hier zijn er dan een aantal. Een aantal, want er is nog veel meer en samen zouden ze voor een écht mooi boek hebben gezorgd. Dit boekje van 87 pagina's is niet te versmaden, maar heeft iets te veel van een bedenkelijke gelegenheidsuitgave - en dat is niet de manier waarop men uitgeeft. Er staan aardige, hoogst nostalgische foto's in met Kousbroek naast zijn speelgoed uit de jaren vijftig en zestig: een Bugatti uit 1929, een Ford v8 uit 1937, een Talbot T 26 uit 1948. Kousbroek had op een gegeven moment drie of vier oude auto's maar geen garage. Dus ging hij in de weekends op zoek naar een oude schuur waar hij ze kon stallen. De beschrijving daarvan levert deze schitterende zin op: ‘In de weekeinden reden we de omgeving van Parijs af, wonderlijke tochten die vaak geen plaats in een schuur, maar wel-weer een nieuwe auto opleverden.’ Een van de stukken die er zeker in hadden moeten staan is het lange stuk dat Kousbroek ooit heeft geschreven over iemand met wie hij ook jaren heeft gecorrespondeerd: Gabriel Voisin. Het stond in het boek Automobile Design, Great Designers and Their Work van Ronald Barker en Anthony Harding. Het is te hopen dat Kousbroek het niet bij dit boekje
laat en dat het echte boek over dit onderwerp nog eens komt. (Uitgeverij Meulenhoff, f 9,90.)
CP
Aan deze pagina werkten mee: Atte Jongstra, Hans Mulder, Carel Peeters, Diny Schouten.